14 - Bruks

Säkerhet vid hästkörning

2009-05-23 13:13 #0 av: UG

Tänkte att vi kunde hjälpas åt att sammanställa bra rutiner och säkerhetsfaktorer när det gäller körning med häst och vagn. För att påminna varandra om att tänka på säkerheten och förebygga olyckor.

 Artikelns ord kommer spontant ur mina tankar. Min bakgrund gällande hästkörning är kort med sex år av träning och tävling inom den klassiska körsporten. Jag är inte alltid det bästa exemplet, men jobbar på att bli ett bättre föredöme. 

Har du kunskap för det du ger dig in i? Gå med i en körförening, Gå kurser, läs böcker och sök information, träna för en tränare, gå på en clinic, se en utbildningsvideo... Ju mer du vet om ämnet desto mer vet du vad som kan hända och ditt säkerhetstänk tilltar förhoppningsvis.

 Hur är ditt omdöme? Sätter du omedvetet dig själv, ponnyn och groomen/passageraren i fara? Får din häst möta utmaningar anpassade för dess ålder, erfarenhet, utbildning, styrka och mentala färdighet? Går du lagom fort fram i träning så att hästens nuvarande kapacitet motsvarar dina användningsområden? Ifrågasätt din kunskap och ha en kunnig person med dig vid ditt nästa utvecklingssteg. Försök att inte överskatta dig själv och din förmåga, ge dig inte in i saker du inte vet om du behärskar, utan erfaren hjälp vid din sida. Är alla parter försäkrade? Är du för dagen stressad och har ont om tid? Var ett gott föredöme för andra som inspireras av dig och din hästkörning.

 Är hästen lämplig för körning? Är den frisk utan skador? Har den varit med om traumatisk händelse behövs kunnig hjälp. Är den för ung eller för gammal för ditt ändamål - bara du själv som känner hästen kan svara på det. Är en bra grund lagd för körning? Har du regelbunden körning eller är du en "söndagskörare" - det behöver inte innebära risker men det kan göra det. En bra körhäst används regelbundet: var och varannan dag till körning och tömkörning.

 Har du övat in kommandona? Tömmkörning är bra övning i samband med all körning, öva in kommandon för framåt, bakåt, stå still och lugna dig. Ett väl inövat "Ptroo" betyder panikstopp och kan rädda liv. Använd inte ordet slentrianmässigt vid vanlig avsaktning, utan exempelvis hooww eller saaaakta. Använd kommandona konsekvent. Inga framåtdrivande hjälper med tömmarna.

 Har du sällskap och assistans? Kör inte ensam. En person framför hästens huvud vid an- och avspänning. Berätta för någon vilken tid ni kör iväg och när ni förväntar er vara tillbaka. Ta med mobiltelefonen. Groomen kliver bara av och på vagnen när kusken ger signal. Ha en bra och tydlig kommunikation så att ni inte missförstår varandra gällande vad som helst.

 Vad har du på vagnen? Kom ihåg reflexer på vagnen eftersom du är ett fordon på väg. Vitt framåt och rött bakåt. Många väljer även att ha orange åt sidorna.
Kniven! Den ska sitta lättillgängligt, upprätt och används till att skära hästen ur selet vid katastrofsituation.
Piskhållare! För att slippa lägga pisken på marken när man kliver av och på vagnen. Sparkskydd - galler, skiva eller järnstänger som finns frampå bra vagnar.

 Hur är hästens utrustning? Många är de hästar som lyckats klia/skaka av sig huvudlaget och kommit i sken. Surra en mantest om nackstycket och fläta in det, fäst med gummisnodd. Alternativt: nyp ihop käkremmen med nosgrimman med en skidrem - då sitter huvudlaget garanterat.
Är draglinorna och tömmarna friska? Håller lädret? Gå igenom selet regelbundet för att upptäcka sprickor och svaga spännen.
Gängar vagnens svängel upp sig? Uppkommer ljud och gnissel? Är hjulen hela och starka? Sitter justerbara skacklar hårt och fast? Är vagnen invägd så att skacklarna inte slår i traven?
Bakselet hjälper inte bara hästen att backa, den ser även till att baken inte pangar in i vagnen vid bakåtkastande rörelse.
Förebygg selskav genom ex. däckelunderlägg. Farlig situation kan uppstå om selet nyper till.
Se till att ev. skygglappar sitter i rätt höjd så att hästen inte ser över dem, om sådana används.

 Hur är kuskens och groomens utrustning? Hjälmen på! Handskar ger bra grepp. Säkerhetsväst, om inte annat så i maraton! Ha täckande kläder på ben och armar för att skydda dig. Reflexväst ger väl synligt ekipage.
Pisken hålls i höger hand över hästen snett åt vänster. Se till att änden inte nuddar hästen när det inte är meningen.

 Hur är din uppmärksamhet? Förutse risker, lyssna efter trafik, läs hästen. Se vägen, se så hjulen inte går för nära och stöter i något. Sitt på tömmändan för att lätt få fatt i dem om du tappar dem. Lugna ditt hjärta, är du nervös blir hästen nervös.

 Allmänt:
Var försiktig med att trava på hemväg.
Stäng stalldörren innan du beger dig.
Håll en arm om tömmen vid an- och avspänning, även fast medhjälparen står framför hästen.
Ingen handhäst när du kör!
Broddar på vid körning på halt underlag, tänk på att även torrt eller vått gräs kan vara mycket halt.
Insektstid: broms- och myggmedel på.

 Vad gör jag om hästen får draglinan mellan bakbenen? Stanna, be groomen kliva av och lyfta över benet samtidigt som hon/han håller ner draglinan. Var lugn, tala lugnt, håll kontakt med munnen utan att dra.

 Vad gör jag om hästen sparkar bakut? Sparkskyddet på en bra vagn tar smällen. Analysera vad du tror utlöste beteendet, förebygg och/eller ta hjälp av tränare. Somliga använder sparkgjord vilken spänns mellan skacklarna över korset. Fel spänd kan den istället framkalla sparkar. Ge på millisekunden en omedelbar signal till hästen om att du inte accepterar beteendet, exempelvis ett mörkt "FYY" Alla tillrättavisningar efter millisekunden är bestraffningar utan verkan vilka hästen inte förstår.

 Vad gör jag om hästen stegrar sig? Håll kontakt med munnen utan att dra hästen bakåt så att du undviker att den kommer ur balans och välter. Lätt framåtdrivande rösthjälp och lätt hand brukar göra att hästen går ner. Analysera vad du tror utlöste beteendet, förebygg och/eller ta hjälp av tränare. Är du ledaren även från kusksitsen?

 Vad gör jag om hästen skenar? Du har som bäst förutsättning att stanna hästen inom ett, två och tre galloppsprång - sen blir det svårare. Följ din instinkt och ta åt dig tömmarna hårt. Flytta fram greppet. Skrik inte. Luta dig lätt bakåt för att få största, möjliga kraft. Lätta något omedelbart om hästen stannar upp - det är signalen att den gjorde rätt som stannade.
Är du i sken, styr inte in på för liten volt så vagnen välter. Fortsätt att bromsa, har vagnen fotbroms så använd även den. Kommandot "Ptroo" hjälper sällan men prova ändå! Ibland slutar färden i granhäcken, i skogen, i planket, mot stallväggen... När ekipaget på ett eller annat sätt blivit still fattar groomen om huvudlaget medan vagnen spänns av. Analysera vad du tror utlöste beteendet, förebygg och/eller ta hjälp av tränare.

 Vad gör jag om vagnen välter? Det är givetvis olika beroende på vilken slags situation kusken och groomen befinner sig i. Håll kvar tömmarna i möjligaste mån. Groomen fattar om huvudlaget. Håll kvar hästen. Förhoppningsvis kommer människor till undsättning. Skär av selet om det behövs. Viktigt vid alla olyckor är givetvis att visitera hästen, gå igenom utrustningen innan den används igen. Analysera händelsen, förebygg och/eller ta hjälp av tränare.

Syftet med artikeln är inte att skrämma utan att så en tanke. Var rädd om ditt liv! Ditt eget och andras.

Anmäl
2009-05-23 14:00 #1 av: IdaT

Jättebra artikel! Det var mycket nyttigt att tänka på.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Anmäl
2009-05-23 14:56 #2 av: Annette

Jättebra artikel. Folk har alldeles för dåligt säkerhetstänkande när det gäller körning, så den är behövlig.


Anmäl
2009-05-23 15:08 #3 av: fuxar

Kanon!!!!!!!

Anmäl
2009-05-23 16:24 #4 av: Hanna-D

Bra skrivet Ulrika!

Anmäl
2009-05-23 17:40 #5 av: JohannaMax

Mycket bra artikel!

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink. glitter & glamour!

Anmäl
2009-05-23 18:59 #6 av: runas

Mkt bra och välskriven artikel!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Anmäl
2009-05-23 19:58 #7 av: AnTeX

Jätte bra skrivit UG!

 

"Vad gör jag om hästen skenar? Du har som bäst förutsättning att stanna hästen inom ett, två och tre galloppsprång - sen blir det svårare"

Ifall du har 2 eller fler hästar är det inprincip omöjligt att få stopp på de... (egen erfarehet)

Anmäl
2009-05-23 21:16 #8 av: JennyR

Jättebra skrivet Ulrika! :-)

Anmäl
2009-05-23 23:23 #9 av: Joystick

Jättebra skrivet ! Väldigt kloka ord!

Jag hör då till den olyckliga skaran människor som har ett antal körolyckor bakom mig.

Den första var när jag skulle köra "folk på maknad" Detta var -92 hästen i fråga var en klok fjording gumma på 17 år. Vagnen var en trilla. Vet inte om man får namnge andra närvarande människor här så jag tror jag hoppar över det men det var 3 andra mycket erfarna kuskar där som också körde fram och åter.Det var i allafall en trilla jag körde och det var lite för trångt och diciplinen på hästen och kunnigheten på kusken var väl inte den bästa. Hur de nu va så gick det hela lite för fort. Vagnen välte och jag kom ikläm mellan vagnen och backen med ryggen nedåt. Jag låg och tittade på hästens bakben när hon travade.. Vi fortsatte så ca 50 meter innan en uppmärksam åskådare han ställa sig ivägen och vifta med armarna.

Sen så ville de sig inte bättre än att de andra körekipagen var på den andra platsen. Så jag var omgiven av "ridfolk" så jag låg där och talade om för de hur de skulle ta loss vagnen.. Ingen hjälm. utan westernhatt på huvudet.. Ridbyxor och skjorta under kavajen TACK o lov. DE va dock sista gången någonsin jag körde häst utan hjälm.

Mitt huvud var 2 dm från hästens bakben. Fick ett litet ytligt skrapsår i huvudet. Mina glasögon flög all världens väg. Jag bröt mitt redan dåliga ben. Skrapade upp ryggen rätt illa det tog 1 månad för skrapsåren att läka. Fick facettledsbrott på 2 ryggkotor.

14 dagars sjukhusvistelse.. Hästen kördes samma dag utan problem! Jag trodde mig vara modig så jag köpte en egen trilla när jag låg på  sjukhuset.. Den användes dock aldrig av mig.

2 år efter detta sålde jag min dåvarande häst. Jag var helt enkelt FÖR rädd för körningen och med en 5 årig häst som ville jobba och köras mycket mer än ridas kändes det inte rätt att ha honom kvar.

Jag gjorde tappra försök att lägga av med hästar men det gick inte. Körningen tog fart igen när jag -99 blev boendes 500 meter från ett travstall. Trygga välinkörda hästar som fick mig våga andas i en rockard igen..

2002 flyttade jag och sambon upp till Flarken västerbotten och jag började arbeta på en liten ridskola som hästskötare..Där fanns då 2 ponnyer en som var inkörd och gillade det skarp. Å en som jag började tömköra för att träna galoppfattningar då det inte fungerade nå bra för ryttarna. Med assistans så kördes till sist båda ponnyerna och JAG hade kul igenSkrattande

Efter ett par år köpte vi en tinkerkorsning som inte passade som ridskolehäst. En speciell häst redan från början hanteringsmässigt. Maj 2004 köpte vi henne och tog ett varmblod på foder.. I Juni 2005 råkade vi ut för första incidenten.Slump eller om Undis sparkade de lär jag inte få veta. Vi var i allafall ca  1 km hemifrån när ena skackeln gick av . Det blev aldrig någon skentur eller så utan jag fick stopp på henne när vi passerat uppfarten till vårat hus.  ( när hästen stod i stallet gick jag in och spydde kan jag säga)

I oktober 2006 va det så dags igen. Samma häst annan HÖG rockard och finsele med snabbkoppling.Fräsch utrustning alltså. Å vi hade kört 1 mil först på morgon och stannat hos en kompis och fikat innan vi körde hem.. Kanske 1,5 2 km hemifrån så minns jag bara att hon kickade.. å sen vaknade jag upp mitt på vägen. Mobiltelefonen låg alldeles bredvid mig tack o lov!!. Den hade bara ramlat ur fickan. Av med hjälmen som då var grön(samma som vagnen) Kollade bortåt vägen och fick se hästen ligga intrasslad i resterna av det som en gång var vagn. Lyckades prata lugnande? med hästen. I allafall så pass att hon låg stilla medans jag fick loss selen och skacklarna. Nånstans här ringde jag min sambo som i sin tur ringde bekanta hästfolk för hjälp med hästen.. När de kom fram så hade jag lyckats få på hästen både grimma och halsrem som jag ledde henne i.. Å JAA återigen svor jag på att aldrig köra häst igen...

Undis hade skadat ena bakbenet. En sena som nästan gått av så hon syddes ihop när hon kom till stallet. Jag fick brutna revben misstänkt hjärnskakning och var allmänt blåslagen...

I februari körde vi Undis igen. Då hade hon först tömkörts å skramlats med å sådär när hennes skada läkt ihop. Inga problem.. eller ja en speciell häst var hon fortfarande.. I maj hade vi körkurs vid 3 tillfällen med några dagars mellanrum för Rolf Hedqvist..  Hans omdöme första dagen.. En speciell häst  dagen efter.. en häst med tävlingspotencial.. Sista dagen..Allt från underbar körhäst till hmm underlig..  Några dagar senare körde jag henne på SAMMA ridbana igen.. å bara sådär så slog hon över skacklarna.. Jag satt dock stadigt kvar i rockarden då.

Veterinärbesiktade henne för att försöka finna något fel. Det gick inte att lasta henne så de va distriktsveterinären som gjorde besiktningen å vi försökte verkligen hitta någon hälta.. Men de ända som kom fram va att hon saknade tillståndet mellan avspänd och "idiotspänd" i muskulaturen..Vacker och välmusklad häst dessutom.

Sen kördes hon 2 gånger till efter detta.. Ena gången var hon som en bomb i väntan på explosion bitvis.. Dagen efter efter att ha tömkört ca 20 minuter och joggat loss spänningar i henne å sådär så körde vi igen.. Helt lugnt och avspänd.. Tills det bara sa PANG bom å så bar det i väg..

Tack o lov var det inga bilar på vägen.. Jag fick ner henne i trav men det gick inte att skritta.. Stannade utanför ladugården.. Då spände jag från henne och lovade att ALDRIG skulle hon köras igen..Å det löftet höll jag... Hon var absolut inte rädd för vagnen för vi hade henne med på släp å sådär.. men i allafall

Undis var väldigt speciell och hon skrev under sitt eget öde när hon istället för att kliva på en hästtransport  om än motvilligt valde att gå emot linor mm mmm å slå runt på betonggolvet 2 gånger..

Det blev aldrig någon obducering av henne men nåt var allvarligt fel.. Troligtvis hjärntumör  tror de som hört och sett hennes udda beteende..

Min egen väg tillbaka till körningen tackar jag ödmjukast varmblodet och tryggheten Big Money Pellini ( som i april 18 år gammal somnade in med ca 200 000 kr intjänade på trav..  MITT självförtroende stärkt i körningen och ytterligare en kusk han hjälpt på vägen) en UNDERBAR gentleman som en tid verkligen fick dubbla budskap av matte.. Då hon var livrädd att han skulle dra iväg och göra något dumt när han på MITT kommando ökade tempot..) Icket att förglömma alla hjälpsamma människor på körlägret i Villvattnet..Sofsan som då formligen STOD bakom och höll i mig när jag körde maratonvagn LIVRÄDD första gången..

Idag har jag då två shettisar här hemma. Joystick Diablo född -07 som jag nu nästan betraktar som INKÖRD.. Körd är han och trafiksäker å så nykomlingen Pegasus född -06 som då än så länge är tömkörd. 

När jag hanterar hästarna med JOBB har jag hjälm säkerhetsväst handskar och spö med mig.. Till och från hagen har jag inte det.. Mobilen är en självklarhet att den ALLTID ska va nyladdad när jag går ut i stallet.. och tankad med pengar.. I stallet hänger en Whiteboard som jag skriver vilken tid jag far ut och med vilken häst och vart jag tänkt mig..

Dock inte så ofta jag har möjlighet att ha sällskap ut tyvärr..

Anser mig ändå tänka MYCKET på säkerheten

Anna-Carin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anmäl
2009-05-24 10:18 #10 av: entill

Jättebra Ulrika! Skulle du inte kunna erbjuda den här artikeln till alla "hästsajterna" här på ifokus? Tror det skulle uppskattas.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Anmäl
2009-05-24 20:00 #11 av: SannaHolmgren

UG Jättefin artikel.

#9 Vilken läskig historia. Man får sig verkligen en och annan tankeställare.

Anmäl
2009-05-25 16:16 #12 av: h00jff

Superbra artikel!

Anmäl
2009-06-05 14:13 #13 av: moa

Jättebra artikel!

Anmäl
2009-06-05 15:10 #14 av: Houdini

#9  Inte utan att man ställer sig lite frågande--?? Varför kördes denna häst så många gånger? (Menar då den så uppenbart var mycket opålitlig framför vagn)

Anmäl
2009-06-05 21:23 #15 av: Joystick

Bra fråga!! Med facit i hand skulle vi INTE ha gjort det..

Kan inte ge ett vettigt svar på det. TROR att vi agerade med hjärtat för mycket. Försökte finna orsaker som kanske inte fanns där annat än i psyket på hästen..

Jag upplevde dock henne inte förräns de två sista gångerna i vagnen som opålitlig.. svårt att sätta riktigt ord på hur det var. Men som sagt. hon antagligen ha fått somna in redan efter 1 kraschen..

 

Anna-Carin

Anmäl
2009-06-06 23:06 #16 av: Made

Mycket bra skriven artikel.....lärde mig massor, jag är precis i början på min "utbildning" av att lära mig att köra . Har kollat på dvd och vhs om körning samt läst böcker........Ska gå på inkörningskurs i morgon och har varit på tömkörningskurs i dag på ridskolan. Är van att longera men detta var mer att hålla reda på. =0)

Har ridit sedan jag var 6 år men körning känns svårare...

Hoppas att jag klarar av att lära mig att köra, verkar vara otroligt roligt!!!. Har två svarta shettisar som jag drömmer om att någon gång i framtiden ska kunna köra i par =0)

Anmäl
2009-06-07 12:04 #17 av: UG

#16 Tack så mycket!
Jag tror det kommer att gå utmärkt för dig att köra dina shettisar, du verkar vara en ansvarsfull person som söker kunskap och tar hjälp. Jag hoppas vi ses på tävlingsbanorna framöver, själv satsar jag på Lagserien 2010.

Stort Lycka till!  MVH:Ulrika Gindemo

Anmäl
2009-06-13 22:14 #18 av: plutten-92

mycket bra artikel : )

Anmäl
2009-07-20 00:35 #19 av: Mellliie

Måste man ha tillstånd för att köra på vägarna?

Sen om någon vill, så vore det super om du skulle vilja berätta lite kort om hur man börjar köra. :]

Anmäl
2009-07-20 01:28 #20 av: KarinRendahl

# 19 Nej, man behöver inget tillstånd för att köra på vägen men man ska tänka sig för ordentligt innan man kör ut på vägen.

Det allra bästa sättet att börja köra häst, tycker jag, är att vara med på kurser samt att åka med någon som kör sin häst på ett seriöst sätt.

Och vad är seriöst då? Jag tycker att man som kusk ska agera efter de riktlinjer som tas upp i "säkerhet vid hästkörning" här ovan samt att man skall använda väl tillpassade seldon i god kondition och lämplig hel vagn. Det behöver inte vara perfekt matchande eller ens snyggt men det ska passa hästen.

Så, nu har vi något att debattera Flört . 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.