Annons:
Etikett19-om-sajten
Läst 6834 ggr
Fiona
2010-05-23 16:53

Är det sån här publicitet ni vill ha?!

Blev upprörd när jag läste detta inlägg, vad är det som händer egentligen?! Nu är jag knappt aktiv här inne längre men jag tycker att det är tråkigt att det kommer fram sånt här. Om ni är så noga med att bara ha renrasiga shettisar med stam här inne varför skriver ni inte ut det på startsidan? *Endast ni med renrasiga shettisar är välkomna här*

Kan bara hålla med om att det är nätmobbing och hoppas att ni som håller på med det får er en tankeställare!

Visst ni är shetlandponny i fokus men i sådana fall tycker jag att ni kan skriva ut att endast de med renrasiga shettisar är välkomna istället för att vara otrevliga & ta bort inlägg utan förklaring…

MVH

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Annons:
Ellinor Johansson
2010-05-23 17:05
#1

Jag tycker inte alls att det handlar om när mobbing.

Väljer jag att skriva gå in på en sida om handlar om en speciell häst, hund eller kattras är det väl för att jag är intresserad av den rasen.

Om jag skulle skriva  på perserkattens sida och visa bilder på en långhårig bondkisse, eller få i på ett schäferforum och visa bider på en papperlös hund av schäfertyp  tror jag inte det skulle uppskattas.

TS  Jag tycker det är värre när man inte läser vad som gäller en sajten utan hoppar in på en annan sajt och skriver ett inlägg som inte stämmer med sanningen

Fiona
2010-05-23 17:52
#2

Okej att ni bara vill ha stammade shettisar men varför kan man inte hålla trevlig ton? Jag tar det ex. som fanns på bloggen, hon la upp en bild på sin fölis i en tråd och poff så är bilden borta utan förklaring och hon får inget svar när hon frågar.

Nu kikade jag in på Fölbox tråden och såg att endast renrasiga shettisföl får presenteras, så då kan jag förstå att ni bara tog bort den.

Men vad jag förstod så fanns det andra tillfällen då man inte blev så trevligt bemött. Det är ju faktiskt inte så svårt att skriva "jag tog bort ditt inlägg pga…" + att det blir så mycket trevligare.

Jag förstår er samtidigt som jag skulle tycka att det vore tråkigt om jag har en shettis, dock med icke godkänd stam, och blir portad.

Men jag tycker att man kan hålla trevlig ton även om det finns tydliga regler. Och är det nu så att ni alltid håller trevlig ton och jag har fått felaktig info / missuppfattat så ber jag om ursäkt.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

polgara
2010-05-23 18:02
#3

Det är väl egentligen ingen som portats för att de har ostammade a-ponnyer utan det har bara kommenterats att dessa INTE kan kallas Shetlandom sponnyer. Likväl som jag har en ostammad arab som jag inte kan kalla arab, hon är en arab partbreed.

[Teddy]
2010-05-23 18:28
#4

Det är fritt fram att göra en egen iFokussida. Varför har ingen gjort en för korsningsponnyer?

VeronicaP
2010-05-23 18:30
#5

Är det en sida för just rasen shetlandsponnyer så får man väl acceptera att det är det , är väl inte så konstigt och har även för mig att det har stått någonstans att bara bilder, annonser mm gäller för shetlandsponnyer

Står ju klart och tydligt att sajten gäller shetlandsponnyer här

och då är det inte någon Kat A -ponny, korsningsponny eller russ …

Ellinor Johansson
2010-05-23 18:33
#6

# 2 Jag håller med dig självklart ska man hålla en trevlig ton.

Jag har mycket svårt att förstå frustationen över att man inte får  lägga in bilder på ostammade A-ponnyer på ett shetlandponnyforum. Är det OK på de andra rasforumen att lägga in och presentera ostammade valpar och kattungar?

Annons:
Milla
2010-05-23 18:37
#7

Vi värnar om shetlandsponnyn som ras och därför så tas bilder och andra trådar om ostammade/oreggade A-ponnyer bort.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ellinor Johansson
2010-05-23 18:45
#8

#3  Det är en jättebra ide. Blandrashundar har ju en egen sida

Kida
2010-05-23 19:12
#9

Jag är ut på iFokus och läser flera gånger varje dag och har gjort det under lååång tid. Det är väldigt sällan jag själv skriver, just pga sånt här.. Och OM jag skriver något, så har jag valt att bara skriva om postiva saker. Det är många inlägg här som jag har reagerat på faktiskt.

Jag har haft en ridhäst som var korsning, och hon gjorde mig mycket nöjd i många år.. Mycket fin häst med många fina egenskaper. I dag har vi 2st fina shettisar med bra stam. Vi åker på nästan alla utställningar som shetland nord har och på RKS tävlingar och vår familj skulle inte köpa en A-ponny utan papper just pga det. Och vi skulle välja en fin, godkänd hingst till dom när den dagen kommer. MEN jag vet att inte alla människor har samma intresse som vår familj. Dom kan köpa någon härlig korsning med roliga färger som inte vi kan ist.

Jag tycker att det räcker med att någon formulerar sig lite "fel" i ett inlägg här så kan man få MÅNGA onödiga komentarer.. I dag (innan jag läste detta inlägg) så reagerade jag faktiskt på inlägget "vilken färg har stoet?" Tjejen frågar glatt över sitt sto, och det tog många inlägg innan en ger ett litet svar på frågan. Och det är BARA det svaret hon har fått ännu. Diskutionen fastnade över att hon kallade sin A-ponny för shettis. Obestämd Det är därför jag inte skriver och frågar själv här ute, fast jag har 2 renrasiga ston med fin stam.. Det räcker med att en tillrättarvisar över att hon då kallar sin A-ponny för shettis och sedan kan dom som kan, försöka berätta färgen som hon frågar efter??

Jag är stenhårda här hemma med våra 5 barn över hur man är mot andra människor, och vad jag förstår så är det vuxna som svarar så här, här ute.. Jag lär barnen att INGEN fråga är dum! Det är 5-6år sedan vi började med shetland och hade jag läst den här sidan först hade jag nog avstått från att köpa just shetlandsponny Rynkar på näsan.

Den här sidan ska väl vara till för att ge lite god reklam, kundskap och vägledning över just shtlandsponnyn? Försöka öka intresset för rasen och inte tvärt om? Många gånger har jag läst ren kritik och påhopp här ute Obestämd. Jag hoppas att ALLA här ute tar sitt ansvar och i fortsättningen bemöter andra som man själv vill bli bemött.

Mvh Annsofi Stark Hudiksvall men hästarna Lisa v.h. Veen och Lindebys Nova.

SofieN
2010-05-23 21:09
#10

Jag tycker att det är löjlig. Det här är Shetlandsponny iFokus, och här värnar vi om ponnyer av rasen shetlandsponny.

Det är väl inte så konstigt att det är just ponnyer inom den här rasen som ska diskuteras och visas bilder på?

Jag och min syster har också en a-ponny utan stam, och den är ju helt underbar för det! Dock hör han inte hemma här speciellt mycket vilket för mig är helt uppenbart :)

Så att kalla det nätmobbning är verkligen att ta i, dock kan jag hålla med om att det kan vara bra att man informeras om ens inlägg eller bilder tas bort om det är möjligt.

Charlotte-Aveback
2010-05-23 21:23
#11

#9: Jättebra inlägg! Jag tycker också det är viktigt hur man bemöter andra människor och visar hur man själv skulle vilja bli bemött. Det finns säkert många därute som inte har den insikt i shetlandsrasen som många av oss här på forumet har och det är bättre att de kommer hit och får lära sig på ett positivt sätt än att de jagas bort på ett negativt sätt.

Vem vet, blir de trevligt bemötta så kanske de köper en stammad shettis nästa gång och det tjänar vi alla på. Glad

powderpuff
2010-05-23 21:44
#12

TS, tycker det är bra skrivit. Här är i alla fall en som kommer att dra sig här ifrån och från allt vad shettisar har med att göra.Vuxna människor kan uppträda lite bättre och be oss som har en A-ponny att inte skriva här i så fall när ni har sådan agg mot oss.

Om man går in och läser på Islandshäsr iFokus så finns det även där ostammade "isisar" men inte fanken blir det sådant ramaskrik där som här hos äkta shettisägare.

OCH jag ber så hemskt mycket om uräkt för jag ställde och la in en bild på min A-ponny om att jag ville ha lite tips på hur jag skulle justera hans sele……. (Men samtidigt vill jag tacka de kommentarer jag fick där Glad)

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

Mini-Angel
2010-05-23 22:02
#13

Har med reagerat på hur man blir bemött här inne och det är inte positivt  Rynkar på näsan 

Tycker det är lite "näsan i vädret" på utställningar med tyvärr

Har man inget "Namn" så är man inte mkt värd

Annons:
polgara
2010-05-23 22:09
#14

#13 Jag hör heller inte till "innegänget" men känner mig definitivt inte utstött på nått vis på utställningar (visar iof inte särskillt ofta heller), men har iaf aldrig varit med om näsan i vädret symdromet. Jag vet med mig att jag inte har de snyggaste ponnyerna, men jag kan iaf skryta med att dom är kloka o har hjärnan med sig.

[Teddy]
2010-05-23 22:22
#15

LÄGG NER!!
Gör en egen fokussida med korsningar!!!
Jag har "äkta" shettisar, och en shettiskorsning, men jag skulle aldrig komma på tanken att diskutera honom här! Det här är en sida för SHETLANDSFOLK. Visst, det kanske känns surt för en del, men för tredje gången:
Gör en egen sida!!!

Shettisfolk är malliga, kaxiga, högdragna, besserwissar osv, PRECIS som det är inom alla raser!!!
Shettisfolk är också snälla, ödmjuka, kunniga, vänliga osv, PRECIS som det är inom alla raser!!!

exitingsvillemo
2010-05-23 22:35
#16

#15 men ska dom verkligen behöva skaffa en egen sajt? Är det alltså helt förbjudet att diskutera annat än renrasigt här?

Jag kan förstå att dom inte kan vara med i fölboxen osv, men att inte ens få diskutera här inne? Hur har du isåfall tänkt få dom mer upplysta om rasen?

Ostammade a-ponnys har jag ingenting emot överhuvudtaget, det är när det avlas på dom jag reagerar.

Men när det kommer frågor om tex utrustning, skötsel, omvårdnad, så blir det ju självklart att ägare till ostammat söker sig hit.

Och när dom nu söker sig hit, bör vi inte istället informera om rasen och vårt engagemang? I stället för att bara vara otrevliga och stöta ut dom helt.

Här har vi ju människor som uppenbarligen är intresserad av ponnyer i den storlek som våra shettisar är, jag ser då en möjlighet att få in fler i shettissammanhang. Bara för att dom har en ostammad just nu, betyder ju inte det att nästa a-ponny dom köper inte inte är stammad och reggad?!!

Miica
2010-05-23 22:41
#17

#16 äntligen en som skriver det jag funderar!
Okej jag kan tycka att man kanske ska göra en egen "rubrik" ang ostammade a-ponnier, men måste de ha en helt egen i fokus sida?

Onödigt att vara otrevliga, då lär man inte ens vija lära sig mer om shettisar med stam och dess arangemang.. (kan itne stava ordet bara för det)

Tycker det är onödigt! Jag själv är ny inom rasen, och har flera stammade ponnier, men inte kul att se hur andra blir bemötta ändå :(


Ellinor Johansson
2010-05-23 22:43
#18

Jag  måste fråga en sak.

Det ni kallar att bli otrevligt bemött menar ni då när fölbilden tog bort?

Fiona
2010-05-23 23:01
#19

Intressant att höra vad ni har att säga!

Nu har jag ju egentligen inte så jätte mycket att komma med då jag inte är så aktiv här i dagsläget men det verkar ju vara några stycken som också ser andra blir bemötta felaktig osv. Det där med fölbilden är väl inte att bli dåligt bemött, det stod ju regler. Men jag som medarbetare/sajtvärd hade ändå skickat ett PM med en förklaring även om det står regler. Men det är ju upp till var & en!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Kris_J
2010-05-24 00:50
#20

Undra vem som mobbar vem?

Det är tydligen helt ok att a-ponnyägare idiotförklarar och hänger ut de som inte tycker det är ok att kalla allt under 107 för "shettis"/Shetlandsponny.

För mig får folk ha vilka hästar de vill, men hitta inte på att de är något annat än var det är oavsett ras eller icke ras.

Veritas odium paretFörvånad

Annons:
Kris_J
2010-05-24 00:59
#21

Är det verkligen helt ok att bloggerskan tar ock kopierar av denna sajt och lägger ut det i sin blogg? Jag har inte givit henne tillåtelse att ta min avatarbild på min hingst.

Veritas odium paretFörvånad

exitingsvillemo
2010-05-24 01:54
#22

#18 nej det tycker jag inte alls var fel. Fölboxen är till för shetlandsföl, sådan är reglerna. Men i var och varannan tråd så hittar man inlägg som är mer eller mindre otrevliga mot dessa ägare till ostammat.

#19 Det är naturligtvis inte rätt åt ngt håll att göra så. Varför dela in oss i läger?

Jag har bara stammade shettisar och jag vill naturligtvis att dessa ostammade, papperslösa a-ponnisar ska minska drastiskt och aveln på dessa bör försvinna helt, enligt mig.
Men faktum kvarstår, vi är alla ägare av A-ponnyer oavsett ras/raser och vi kan lära av varandra när det kommer till diskussioner om körning, utrustning, foder mm mm.

Och jag håller helt med dig Kris, en ostammad a-ponny ska tituleras just a-ponny eller korsning, för en shetlandsponny kommer den aldrig att bli.

Shetlandsponny är en ras, inte ett samlingsnamn för alla ponnyer som håller a-ponny mått!

gimguz
2010-05-24 09:45
#23

vad är det för ålder här då? 7-12 år? påminner om stallet.seSkrattande

gimguz
2010-05-24 09:47
#24

#9 Håller 100% med det du skriver……

Ellinor Johansson
2010-05-24 10:00
#25

# 23 Det är möjligt att TS är en ung person eller någon av inläggen är skrivna av en yngre person, men för den skull tycker jag att du ska reptera alla åsikter

Kratern
2010-05-24 10:21
#26

Jag är personligen aldrig inne på de andra "rassidorna".

Det finns väl olika sidor för olika kattraser, hundraser, hästraser?

Hur gör man där?

Är det OK att kalla sin ponny/häst för arab bara för att den ser ut så?

Är det OK att kalla sin hund för pudel bara för att den ser ut så?

Någon som vet hur man gör på andra "rassidor"?

Är det verkligen bara Shetlandsponny iFokus som "mobbar" besökare som vill sätta in en bild på en prickig "shettis" (när tigrerad inte finns inom rasen)?

powderpuff
2010-05-24 10:24
#27

#26 PÅ islandshäst iFokus är alla välkomna med sina frågor, med eller utan stam på sina hästar till och med finns det frågor om töltande travare.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

Annons:
Charlotte-Aveback
2010-05-24 10:27
#28

Egentligen är det väl inte sakfrågan i sig som är problemet utan snarare attityden till varandra. Oavsett ålder och erfarenhet så skall vi kunna behandla varandra med hövlighet och respekt.

Kratern
2010-05-24 10:36
#29

#27 Och under tråden "Årets föl", är det även Islandskorsningar med där då…?

powderpuff
2010-05-24 11:15
#30

#29 Det hade de säkert fått, har inte koll på den "avdelningen" för jag själv inte ska ha några föl i år…

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

Milla
2010-05-24 13:09
#31

Har själv varit väldigt aktiv inom bordercollie tidigare och jag fick även dispans att få avla på bordercollie och Beardedcollie korsningar för att på det sättet få fram en mer lugn vallhund. Jag kan ju lungt säga att jag fick banne mig slåss för min rätt trots att jag hade fått dispans att göra så. Fick tom regga dom dock med ett noll nummer för att man skulle veta att detta var korsning, men dom blev fullt reggade. Vi fick fem kullar i denna korsning.

Men från båda föreningarnas uppfödare fick vi ta en väldans massa skit och där kan man snacka om vuxen mobbning på hög nivå.

Jag förstår mycket väl att man värnar om sin ras. Så att man här på shetlanssidan nu vill ha det till att det förekommer mobbing är för mig en gåta.

Jag tror ingen här inne har något emot A-ponnyerna och jag tror inte heller att någon anser att man som ägare är mindre värd. Egentligen vet jag ju vad man tycker. Har själv haft A - ponny innan jag började min avelverksamhet och jag har aldrig blivit illa bemöt av någon här inne för det. Jag tom tog föl på min A - ponny och inte ens då blev jag illa bemöt.

Däremot blir JAG illa bemöt när folk ringer mig och vill betäcka sitt A- ponny sto med min avelshingst och när jag då säger nej så får JAG mig en rejäl utskällning och anses som stroppig då jag inte vill att han ska betäcka annat än reggade shettisar. Varför??

Inom avel så lägger man ner oerhört mycket tid i både att leta mer kunskap och hitta så rätt individer som möjligt så att man ser till så att rasen går framåt, detta är inget som görs över en natt. Man lägger också ner en hel del pengar i sin verksamhet.

Det är ju ett val man har gjort och man gör ju detta för att man har ett intresse i det.

Vad jag personligen inte kan förstå är att man som A -ponny ägare tar illa vid sig när man vill visa sina föl eller vuxna hästar på ett forum för just shetland och där man får sina bilder eller annat bortplockade. Det har inget att göra med att vi inom shetland anser någon annan som mindre värd för det, utan vi värnar om vår ras och jag kan inte förstå varför det är så fel.

Det är ju fritt fram för vem som helst att starta ett eget forum. Detta är ju gjort inom hundarna.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kida
2010-07-22 23:23
#32

putt

stallostby
2010-07-23 00:06
#33

Jag har skummat denna tråd  och förstått att det delvis handlar om bemötande på sajten. Jag håller med om otrevligt bemötande. När jag var ny här fick jag svar på en del inlägg som om jag vore en okunnig fjortis! Hade ju hållt på i över 25 år med hästar och lite avel.

Men det har blivit bättre, ibland känns det som man blir ignorerad, vissa får massor svar på samma fråga som ingen bryr sig om att svara på när jag skriver..*buhu synd om mig* Nej! men ibland måste man väga orden…

Men nu har man ju varit ute på utställningar, hos hingstägare och råkat träffa vissa personer, och då tänker man ju sig för vad man skriver, man "känner" ju personer ifråga, kul! Nu vet man vem som är bakom några av avatarerna….

ps som ngn skrev Varför finns ingen sajt för korsningsponnyer..borde finnas många ponnyägare…

ps Har varit inne på andra iFokus sajter och där drar inte trådarna igång så mkt som här där vissa ämnen och sidospår dras upp till 100 inlägg!! Man orkar ju inte läsa allt!

[oddtinna]
2010-08-06 19:07
#34

Jag håller med om att det finns många med otrevligt bemötande på detta forum. Det finns väldigt många nedlåtande svar och svar med spydigheter.

Nu drar jag inte alla över en kam, så ni som vet att ni inte ger sådana svar behöver inte ta åt er.

Men det är bara att komma ihåg vilka som ger de svaren som känns som ett slag i magen och aldrig köpa en ponny av dem. Och också sprida det till sina vänner som ska köpa ponny, hur den personen bemöter andra när de ställer frågor Glad

Annons:
icansson
2010-08-07 00:16
#35

a ponnyerna/korsningsponnyerna är väl hjärligt välkomna till satjen med frågor om selar m.m ja allt men när det  kommer upp frågor om avel på korsningar så vill ju vi som har stammade bara värna om rasen ser inget fel i det.

SandraO
2010-08-07 02:52
#36

En viktigt diskussion. Det finns så många korsningar(inga fel på dom) men ska man avla/ställa ut så ska hästarna vara fullstammade ocg registrerade..renrasiga.

Man ser så många konstiga korsningar…och folk som vill ta emot ston till sina oregistrerade icke godkända korsningar…

Jag tycker inte illa om korsningar, men jag värnar om shetland och många andra raser med!

powderpuff
2010-08-07 10:30
#37

Jag har fått hur många förfrågningar om jag vill låna ut bägge mina hingstar, har en shetland och en A-ponny, till andras ston men alla har fått nej men där emot skulle jag gärna tagit ett föl från A-ponnyn för eget bruk då jag tycker han har allt. Han är vacker, han har ett super temperament, ja allt man kan tänka sig av en häst  Kyss. Kommer nog aldrig att få en häst som honom igen Gråter

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

nimbusbus
2017-01-31 15:11
#38

Gammal tråd men måste bara fråga… jag sköter om en räddad shettis (inte min) som pga tidigare problem i livet saknar vissa papper. Så jag undrar om detta alltså gäller att forumet bara är för de som har reggade shettisar? Då måste jag gå ur direkt. Jag hade tänkt fråga saker om skötsel och träning och det borde ju vara samma även om han saknar vissa papper.  Ska han ha annan mat och annan träning för att han saknar stam? Aha…. OK…. :(

hippoteket
2017-02-01 07:51
#39

#38 Som nämnts tidigare i tråden är du välkommen att diskutera skötsel och träning av din ponny. 😊 Det man vänder sig emot är att du säger att det är en shetlandsponny, bara för att den ser ut som en sådan. Shetlandsponny är en ras och inte en typ av ponny. Vad som krävs för att en ponny ska tillhöra rasen shetlandsponny är fastställt av moderföreningen i rasens hemland. Ett av kriterierna är att ponnyn ska ha minst tre leds godkänd härstamning. Problem uppstår när innehavare av a-ponnyer utan härstamning känner sig kränkta av att deras älskade ponnyer inte är shetlandsponnyer.

Tusen
2017-02-03 10:51
#41

#38 Du kan säkert fråga om allt möjligt som handlar om skötsel men det kan du säkert göra även på andra hästsidor. 
Om man nu har en sida för en speciell ras så är det säkert därför man har den sidan. Däremot är det inte fel att fråga om saker oavsett vilken stam hästen har.

Funderar du aldrig över att ta upp liknande frågor på Islandshäst i fokus, ridtravare, connemara, Haflinger eller någon annan hästsida här i fokus?  Inte? Varför ska det då klankas ner på att man vill diskutera renrasiga? 
Tycker som övriga. Skapa en korsningsponny i fokus. Det tror jag skulle uppskattas. 
Men allmänna frågor kan du ta i vilket hästforum som helst.

Annons:
AnnaFagerell
2017-02-03 12:22
#42

Trots att jag har renrasiga ponnyer med stam kan jag förstå irritationen. Många ponnyer har tyvärr inte blivit registrerade av olika anledningar och jag tycker själv att de räknas som renrasiga men papperslösa. Däremot är det sämre när det dyker upp prickiga ponnyer som folk tror är shetlandsponnyer. MEN, skötsel är samma oavsett. Kan dock förstå att en del ratar sidan då en del viktigpettrar bara måste kommentera stammens existens. Löjligt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

nimbusbus
2017-02-08 21:20
#43

Jag funderar på att skapa en om småponny.  Eller kanske ponny i allmänhet. Det saknas tycker jag. Anledningen att jag var nyfiken på denna sajt är just att jag ville se hur stämningen var här. Varit på Bukefalos men tycker ibland det blir för hård stämning men det är ju samma här.

Jag tycker att shettis är värd att värna om som sann ras, särskilt som den faktiskt är lite utsatt. Många tänker faktiskt "bara en shettis" som om den vore mindre häst än andra hästar (nu menar jag inte till storleken!). Och de som föder upp får inte mycket för sitt hårda arbete mot vissa andra raser trots att de jobbar lika hårt och det tycker jag är synd. Så jag är jättemycket för seriöst avelsarbete. Det är inte det jag har problem med.

Det är mer tonen. Man kan säga på ett snällt sätt att din "shettis" är bara en a-ponny av shetlandstyp (ungefär som när man köper en matvara som inte uppfyller alla kraven för att kallas det rätta namnet, då skriver man om så att man fattar vad det liknar men också är noga med att säga att det inte är den sanna varan). Man behöver inte vara snorkig och hård.

Jag anar den hårdheten när man säger att "deras älskade ponnyer inte är shetlandsponnyer". Nej, de är ju inte shetlandsponnyer. Men det är väl bara att säga att det är fortfarande en ponny, ett liv, ett värde. Kalla den ponny. Det duger. Att säga sarkastiskt "älskade" tycker jag är hemskt. Det är som att döma. Att säga att fy sjutton hur kan du älska en icke renrasig ponny!!! Jo jag älskar faktiskt Calvin. Acceptera det. Man måste inte göra ner min kärlek.

Jag fattar väl att Calvin inte är äkta vara om man så säger. Men han är valack så det är inte så att han kommer få föl. Calvin bodde hos en gubbe som hade mycket djur när han var yngre fattar jag det som, men sedan när han blev äldre blev det bara Calvin kvar och en katt. Sedan dog gubben och han hittades inte på två över månader medan Calvin gick i sin hage som tur var var lite sank i ena änden, var nog så han fick i sig vätska. Nuvarande ägaren har kollat lite och hittat var han kommer från troligast och där finns det papper på honom men det är inte nog för att knyta dem till hans identitet. Men av det lärde vi oss iallafall att han är 16 år. Så det var ju bra.

I hans fall är det skitsamma om han numera inte har alla papper. Bara han har det bra nu.

Jag är säkert jättemesig men jag tror på god ton och att vara snäll. Man kan få fram sina budskap även om man inte är hård.

Annette
2017-02-08 21:35
#44

Det är väl ingen som påstått att en ponny utan stam inte har något livsvärde. Det många försöker förklara är att en liten ponny utan stam inte är en Shetlandsponny. Lika lite som om jag bygger en bil själv så är det ju ingen Volvo bara för att den liknar en sådan. 

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att shettis är värd att värna om som ras eftersom den är utsatt. Shettis är ingen ras, däremot kallas många ponnyer i A-ponnystorlek för Shettisar och det oavsett om de är Shetlandsponnyer eller något annat.

nimbusbus
2017-02-09 02:08
#45

Shetlandsponny är en ras.

Annette
2017-02-09 08:24
#46

Shetlandsponny ja, men shettis är ingen ras.

AnnaFagerell
2017-02-09 08:31
#47

#46 nu är du bara löjlig tycker jag!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
2017-02-09 08:44
#48

Det har du all rätt att tycka 🙂

Jag tycker det är viktigt att använda rasens riktiga namn, dvs Shetlandsponny. Man kan läsa mängder av annonser på tex Hästnet där Shettisar annonseras ut. De kan vara både prickiga och allt annat än Shetlandsponnyer. Jag tycker det är viktigt att klargöra skillnaden mellan en Shetlandsponny registrerad som en sådan och ponnyer som inte är det.

Jag vet att många blir lurade av dessa annonser och köper en ponny i tron om att det är en Shetlandsponny. När det sedan visar sig att den vare sig kan ställas ut eller registreras i SSS blir besvikelsen stor eftersom man köpt någon annan än vad man trodde man köpte. 

Därmed har jag inte påstått att någon häst har ett mindre livsvärde, men för att tillhöra en specifik ras måste vissa krav uppfyllas. 

Läs gärna artikeln jag länkade till i #40.

Annons:
AnnaFagerell
2017-02-09 08:48
#49

Du kan läsa överallt om prickiga shetlandsponnyer också! Själv använder jag Shettis hur ofta som helst och hänger inte upp mig på småsaker som betyder absolut ingenting i sammanhanget. Jag har renrasiga shettisar och kommer alltid använda mig av det som faktiskt bara är ett slangord vilket inte betyder att hästen saknar stam.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
2017-02-09 09:52
#50

Jag tycker nog oxå att vi ska "claima" shettis. Just för att man ibland ser att det påstås att det skulle vara mer okej att använda det om små ponnyer med okänd stam. Jag tycker det är viktigt att hålla fast vid att shetlandsponnyn är en ras och ingen typ av häst. Ibland kallas den shettis, ibland sheltie i UK och en internationell utställning använde väl shetty, om jag inte minns fel. 

Nu är det länge sen det här ämnet avhandlades här på forumet, men det uppkommer med viss regelbundenhet i grupper på facebook, och jag kan säga att där är det verkligen inte shetlandsfolket som har en dålig ton. Vi kallas för snobbar och värre saker ändå och då har jag aldrig sett att någon har uttalat sej nedsättande om någons ostammade ponny. Däremot sägs det en hel del sk*t om renrasiga shetlandsponnyer.

Jag kommer aldrig förstå hur man kan vilja kalla något för vad det inte är och framförallt kommer jag aldrig kunna förstå varför man blir så otroligt provocerad när det påtalas att det inte är korrekt. Vill man verkligen hellre framstå som okunnig än att kunna ändra sej när man presenteras nya fakta…?

AnnaFagerell
2017-02-09 14:14
#51

#50 om du tycker att man är okunnig för att man kallar sina små troll för shettisar så är det helt okej för mig. Finns viktigare saker att stressa upp sig över. Du kallas ju för PP så jag fortsätter kalla mina shettisar för just shettisar. Låter gulligt och bra för mig.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
2017-02-09 14:29
#52

#51 Nu får du nog läsa det jag skrev igen.

Tusen
2017-02-09 23:10
#53

Samma diskussion finns inom Norsk skogkatt avel. Många kallar sina korsningar med NS för skogisar så fort de blivit lite långhåriga. Jag har själv både renrasig Norsk Skogkatt men även en korsnig med densamma lika med shetlanddponny där jag äger renrasiga men även ägt icke helt fullstammade. Det gör ingen skillnad vad hästen eller katten är av för ras för de är lika värdefulla för mig MEN jag påstår aldrig att någon av mina korsningar är något annat än korsningar. Det.finns många fina korsningar som man mycket väl kan vara stolt över, men även de som har renrasiga måste få värna om rasen utan ar för den skull kallas för snorkiga och trångsynta.

tiger tok
2017-02-14 06:48
#54

Herregud vilka diskussioner! Är väl bara att ta in att det här är ett forum för SHETLANDSPONNYER? Har man inte shetlandsponnyer så ska man inte starta trådar om sin korsning? Även om man såklart är välkommen att vara delaktig här inne, bara man inte kallar sin korsnings ponny för shetlandsponny!

nimbusbus
2017-02-15 04:41
#55

Att inte få kalla en renrasig shetlandsponny shettis är ovanligt snorkigt. Vet folk som har renrasiga fjordhästar och de säger fjording. Det finns erkända och bra uppfödare som använder ordet shettis då och då på sina hemsidor. Men de kanske är mer självsäkra så de behöver inte få stora darren om de råkar inte använda de finaste orden till allt. Självsäkra duktiga människor behöver inte skylta med sin elitism. Men det får bli mina sista ord här. Kommer söka ett forum där man mer fokuserar på användandet av hästen. Framförallt körning och bruks.

Tack och hej.

Annons:
Tusen
2017-02-17 12:37
#56

#55 Det är väl inte riktigt det som är frågan? Vill man kalla sin renrasiga för shettis tror jag inte det är någon som protesterar mot det.
Frågan är väl snarare om det är korrekt att kalla sin korsning för shettis bara för att den är en A-ponny eller ev. har en renrasig shettis i stammen men själv inte är renrasig.

Annette
2017-02-17 13:09
#57

#55. Jo, jag protesterar numera mot det.

Anledningen till att jag numera aldrig kallar registrerade Shetlandponnyer för Shettisar är det Pernilla skrev i #50. jag tycker nog oxå att vi ska "claima" shettis. Just för att man ibland ser att det påstås att det skulle vara mer okej att använda det om små ponnyer med okänd stam. Jag tycker det är viktigt att hålla fast vid att shetlandsponnyn är en ras och ingen typ av häst. Ibland kallas den shettis, ibland sheltie i UK och en internationell utställning använde väl shetty, om jag inte minns fel.

Kalla mig gärna petig, löjlig eller vad ni vill. Jag står för mina åsikter.

AnnaFagerell
2017-02-17 17:26
#58

#57 fast som jag förstod skulle man inte kalla renrasiga shetlandsponnyer för shettis heller. Enligt dig. ??

Medarbetare på djurskydd.ifokus

skrålltorp
2017-02-28 15:10
#59

#46 det var den fånigaste kommentar jag läst på länge!!!
Shettis är en förkortning av Shetlandsponny, har varit i många, många år.
Är du tillräckligt insatt i Shetlandsponny så borde en sådan d*m kommentar inte ens skrivits!

skrålltorp
2017-02-28 15:17
#60

#57 Ja? Rasen har olika förkortningar i olika länder… Shetlandsponny=Shettis

Korsningsponny/A-ponny utan stan= A-ponny…

VeronicaP
2017-03-01 18:31
#61

Säger ofta Shettisar till mina små renrasiga shetlandsponnyer , men säger aldrig shettis/shetlandsponny till korsningsponnyer som råkar vara Kat A

Upp till toppen
Annons: