Annons:
Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 8602 ggr
SofiaChristina
1/3/09, 8:08 PM

Lag på vindskydd ?

Det går en flock islänningar i en tråkig liten hage helt utan skog eller nån form av annat skydd,är det verkligen ok ???

Någon som är insatt ?

Annons:
sus-sharon
1/3/09, 8:50 PM
#1

om skogen kan tillgodoräknas som fullgott vindskydd är det okej. oftast gör det dock inte det, och hästarna skall därför ha ett byggt vindskydd om de vistas ute längre än 16 timmar per dygn. (rätta mig gärna på timmarna om jag kommer ihåg fel)

finns det heller ingen skog (som fallet verkar vara här) skall definitivt ett vindskydd finnas om hästarna vistas ute längre än 16 timmar per dygn.

medarbetare på djurskydd.ifokus

exitingsvillemo
1/3/09, 9:25 PM
#2

det verkar vara vanlit bland just isisar att de får vara ute dygnet runt utan vindskydd. Och visst, dom klarar säkert av det, men alla måste ju hålla sig till lagar och regler oavsett vad man tycker om dom.

Hovgarden
1/3/09, 9:26 PM
#3

tror det ärsvårt att få tillstånd utan om man söker.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

[Teddy]
1/4/09, 12:50 AM
#4

Skog är INTE okej som nattplats. Endast russen på gotland har fått dispens från denna lag, som faktiskt är en lag.  Det ska vara ett vindskydd bestående av tre sidor, med strö i botten. Man kan gå in på kommunens sida och söka på Miljö och Hälsa och leta sig fram. Allt finns där.

AnnaLundin
1/4/09, 1:41 AM
#5

Går de ute dygnet runt eller kommer de in på nätterna?

Vindskydd krävs om de är ute mer än 16 timmar/dygn. OM de är ute dygnet runt utan vindskydd så gör du djuren en tjänst om du kontaktar djurskyddsinspektören i din kommun och tipsar om detta (man får vara anonym om man vill).

Är de bara ute på dagtid och får komma in på nätterna så är det fullt lagligt att ha dem ute utan vindskydd, i tråkiga hagar.

SofiaChristina
1/4/09, 1:43 PM
#6

Dessa islänningar går ute dygnet runt, ska ta reda på lite mer.

Annons:
Pheobe
1/4/09, 1:50 PM
#7

#6 Kanske kan dom har skydd någonstans där du inte ser det? Man ska visst anmäla dom som inte har det bra men man måste också veta vad man gör. Gör ett besök dit. Kan ju alltid verka intresserad av hästarna =)

Ahnna
1/4/09, 3:46 PM
#8

#4 Jag vet ett stall här i byn som fick tillåtelse att använda en skog som vindskydd. Alternativet var deras vanliga lösdriftshage med ligghall och för säsongen extremt leriga marker. De frågade inspektören vad som var värst - lerig hage med ligghall eller torr och fin hage utan ligghall men med skog? De fick till svar att det var bättre att använda hagen med skog så där gick dem en hel höst. (Efter att gräset slutade växa och allt sånt där, ja.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Teddy]
1/4/09, 4:34 PM
#9

#8 Jag förstod att någon skulle invända och säga precis som du!
Men faktum kvarstår; Det finns LAG på att hästar som är utehästar, och dessutom ska definieras som "lämpliga" utehästar, SKA ha ett vindsydd, med tre väggar, gärna med flera ingångar och en bädd inne i huset/skjulet/.

I min kommun ser INTE inspektörerna genom fingrarna med sånt här. Det stod om en i tidningen som haft besök av en inspektör. Bonden tyckte djuren hade det bäst i en hage med skog, men han var i alla fall tvungen att sätta upp ett vindskydd. Artikeln var skriven på snyftvis, stackars bonde, de lurviga hästarna klarade sig väl i en skog!! Men tack o lov visade det sig att folk fattar att djur behöver skydd, och många skrev insändare itidningen och stod på inspektörens sida.

Om en djurinspektör låter djur gå utan skydd, begår han tjänstefel, han är INTE snäll!!

SofiaChristina
1/4/09, 5:05 PM
#10

# 9  Jag håller med dig helt och fullt .

sus-sharon
1/4/09, 8:06 PM
#11

#9 man måste även se till skogens och markens beskaffenhet. en hage med byggt vindskydd behöver inte automatiskt innebära att hästarna har det bättre. kan mark och skog anses ge fullgott skydd kan dispens ges från vindskyddskravet. så är det.

"en lag är en lag" är ju enkelt att säga, men faktum är att dispens kan ges för i princip allt. peresonligen tycker jag det är värre att det t.ex inte finns något minimimått på takhöjd för mjölkkor, eller att nya stora mjölkgårdar kan ges dispens från betesdriften under sommaren, vilket innebär att djuren vistas inne året runt hela livet.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Pia-Lena
1/4/09, 8:08 PM
#12

#9 Man behöver inte alls framställa det snyftigt, faktum kvarstår, en del hästar vill inte tillbringa natten inom vare sig tre eller fyra väggar. Mina hästar har möjlighet att gå in i sina boxar på natten, där serveras hö och vatten(finns även ute). De väljer alltid att gå ute, boxarna använder till att gödsla i. Förra vintern tog jag in dem vid tre tillfällen pga att det blåste så kraftigt att höet for i väg. Alla tre nätterna sprängde islänningen dörren för att komma ut. Han vägrar också att gå in i den ligghall jag har till fåren. Hästar är födda klaustrofober och har därför svårt för att känna sig instängda. Jag har försökt att lösa det på många sätt men det enda jag kan komma på är att använda täcke och låta dem gå ute, dock med stalldörren öppen ifall de skulle ångra sig.

Pheobe
1/4/09, 8:39 PM
#13

#12 många gånger tror jag det beror på att man har öppningen åt fel håll.

Mina hästar ligger alltid inne flera timmar om dygnet, det syns tydligt att dom njuter av det

Annons:
dranto
1/4/09, 9:51 PM
#14

Endast en av mina använder vindskyddet att ligga i. Resten lägger sig utanför. Alla använder skyddet för att göra sina behov i.

[Teddy]
1/4/09, 10:03 PM
#15

#11 En hage med byggt vindskydd behöver inte automatiskt innebära att hästarna har det bättre, skriver du. Men då får man väl se till att det blir bättre!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag har sett otaliga, och jag menar OTALIGA sk lösdrifter, bestående av ALLT från en pressenning mellan några träd, till en friggebod och så fungerande lösdrifter där hästar TRIVS och går in. Går dom inte in i sina lösdrifter beror det oftast på att dom inte trivsdär. Det är OFTA för litet utrymme till för många hästar, för lågt i tak, bara en ingång, mörkt, hästarna är olika i rang och törs inte gå in om en ranghög vaktar ingången osv.

Var snälla nu och skriv inte om era fantastiska lösdrifter som era hästar inte vill gå in i.  För trivs hästarna och känner sig trygga så går dom in!
Dessutom har detta mcket med vana att göra. Hästen gör som den är van. Jag har hästar i spiltor och boxar, och byter jag ibland så en spilthäst kommer i box, så fortsätter den i alla fall gå in i "sin" spilta. Vanans makt, den tänker inte: Så skönt, nu får jag stå i box. Det är VI som tänker så.

Pheobe
1/4/09, 10:05 PM
#16

#15 =)  Mina älskar sina lösdrifter och sover gärna inne… men visst skiter dom där inne också *S*

[Teddy]
1/4/09, 10:09 PM
#17

#16 Ja lite jobb ska väl du ha också!!!Flört

[Billan]
1/4/09, 10:24 PM
#18

Hästen är av naturen ett flyktdjur egentligen är det onaturligt för  dom att gå in i ett utrymme utan flyktväg, samma sak som att gå in i en ravin.

Fick ett tips då vi skulle bygga lösdrift av en kunnig person som sa att låt hästarna bo in sig i den hage där lösdriften ska byggas och se efter vart de helst står och vilar lugnt. Där de står mest ska du bygga. Har tydligen med magnetfälten i marken bla. att göra samt vart de  lättast har störst koll på närmsta omgivningen.

AnnaLundin
1/4/09, 10:25 PM
#19

Mina pållar tycker väldigt mycket om att stå inne i sitt lilla hus på sommarhalvåret, då det skyddar dem mot insekterna. Men nu på vintern går de sällan in där, trots att det finns mat därinne (också).

[Tjiwi]
1/4/09, 10:50 PM
#20

Det går att läsa i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter § 10 att det är lag på att utegångshästar skall ha tillgång till ligghall.

Annons:
[Billan]
1/4/09, 11:28 PM
#21

Jag är involverad i Djurskyddet Dalarna, kan säga att vi har många fall med hästar som går ute dygnet om utan ligghallar. Vi har påpekat i olika omgångar till kommunens djurskydds inspektör hur de djuren har det. I en skrivelse som vi fick, sades att ett tätt skogsparti var lika med ligghall eller vindskydd !!! Vad gör man, lagen kan tolkas på olika sätt tydligen. Man får stånga sin panna blodig och inget händer.

Man får hoppas att det blir enklare nu när länstyrelserna har tagit över djurskyddsbiten, men jag tvivlar.

sus-sharon
1/4/09, 11:41 PM
#22

#15 jag förstår inte riktigt din aggressiva framtoning. vad jag påpekade var att om man kan uppvisa ett likvärdigt skydd kan man också få dispens från bestämmelserna, när det gäller vindskydd likväl som allt annat.

trots att vi har världens strängaste djurskyddslag så ger den stort tolkningsutrymme och är luddig på sina ställen. dessutom finns alltså möjligheten till dispens.

vad du tycker är "bättre" och vad nån annan tycker är "bättre" kan skilja sig radikalt. jag har också sett många olika konstiga hästhållningar, både på stall och lösdrift, dock kvarstår faktum att dispens kan ges vid uppvisande av likvärdiga lösningar och/eller försvårande omständigheter, vad du, jag eller någon annan än tycker.

medarbetare på djurskydd.ifokus

dranto
1/5/09, 12:07 AM
#23

#15 Min åsikt är ändå att mina hästar har det bättre ute än att stå i spilta och box många timmar/dygn.

[Teddy]
1/5/09, 12:08 AM
#24

#22 Aggressiv - JAG! Nej men jag tycker om att diskutera!

Visst skiljer sig uppfattningen om vad som är "bättre", men det går ju ganska lätt att se på hästen vad den tycker är bättre.

Visst, lagen är i mångt och mycket luddig, speciellt i fråga om att en häst inte ska gå ensam. Men det går bra med en annan djurart, eller en människa!!!!

Men just ifråga om utevistelse tycker i alla fall jag att det står klart reglerat vad som gäller.

exitingsvillemo
1/5/09, 1:00 AM
#25

#8 Jag kan ju tycka att djurskyddsinspektören borde sagt att dom isåall fick bygga ett tillfälligt vindskydd i den andra hagen.

AnnaLundin
1/5/09, 1:06 AM
#26

Fast, om man tittar på trådrubriken så kan man bli lite fundersam…. Oskyldig - jag undrar vad islänningarna har för nytta av ett vinskydd i hagen? Flört

(ursäkta min dåliga humor, så här missinassen….)

Cattis
1/5/09, 2:08 AM
#27

#26 Du är ursäktad och rubriken är nu redigerad.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annons:
Madelene_Udd
1/5/09, 10:26 AM
#28

# 24 Men det är inte så enkelt som att man kan se på hästarna om dom trivs med ligghallen….

I så fall skulle mina trivas på somaren, men hata den på vintern???

På sommaren är dom inne mycket, dvs ALL tid dom inte äter.

På vintern är dom knappt inte inne alls, ngn gång om det regnar och blåser ordentligt, från fel håll så att säga, annars står dom på en annan plats i hagen med lä från lite hasselbuskar.

SÅ?? Är min lösdrift felplacerad?? Är den för liten, trång mm????

Jag upplever att hästarna har större behov att söka skydd från sol och insekter än dom har för snö och kyla……

Pia-Lena
1/5/09, 10:51 AM
#29

#13 Stallet har 5 separata boxar som ligger med öppningarna åt olika håll så något av dessa väderstreck borde väl passa herrarna att använda som ingång.

#28 Samma här,sommartid kan de tänka sig att stå inne, när solen skiner. Detta gäller även för mina får och getter. Men kommer man till hagen en morgon efter snöstorm så ser man ett antal snöhögar resa sig och förvandlas till får, hästar och getter. Ibland väljer hästarna att sova under tallar om det snöar men inte alltid.

helenep
1/5/09, 11:21 AM
#30

Håller helt med 28 att det är väl så viktigt att skydda hästarna mot stark sol

Kratern
1/5/09, 11:33 AM
#31

Jag har bara en kommentar till trådskaparens fråga…Ja, det är lag på vindskydd. Precis som nämnts ovan vid utevistelse mer än 16 timmar.

En lag är en lag oavsett vad vissa anser vara bra eller inte.

JA, de ska ha vindskydd till sina Islänningar.

Och JA, man ska ha vindskydd till utegående shettisar också.Flört

Ahnna
1/5/09, 12:17 PM
#32

#9 Lyssna på dig själv en stund, du låter väldigt aggressiv. Varför då?

Jag förklarade bara hur en inspektör resonerade här i min by och jag håller helt med om den bedömningen - hästarna fick det mycket bättre i skogshagen än i sin leriga lösdriftshage vid gården. Inspektörens jobb är att se till hästarnas bästa, inte att följa lagarna slaviskt. Vet för övrigt flera godkända stall med bjälkar i taket som går ner lite för lågt men där taket som sådant är lagom högt för hästarna. Det är också "mot lagen", men inte plågsamt för hästarna. Det är ju snarare de övernitiska inspektörerna som ibland gör det sämre för hästarna när de tvingar ägarna att följa lagen även om det innebär att hästarnas tillvaro försämras. Är det rätt menar du, bara för att det inte bryter mot lagen?

De flesta som har häst har nog konstaterat för länge sen att många av lagarna inte handlar om hästars välbefinnande i första hand. Regeln att hästar ska stallas in på nätterna eller gå i hage med ligghall efter 1 oktober, t.ex. Den finns inte ens nerskriven för häst, men däremot för nötkreatur, och inspektörerna häromkring går efter den regeln oavsett hur vädret ser ut eller hur mycket gräs som växer. Är det bäst för hästarna? Knappast.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pheobe
1/5/09, 6:23 PM
#33

Varför ska det vara så svårt att fixa någonstans där hästarna kan lägga sej ner torrt? Det ska gnällas hit och dit och GIVETVIS finns lagen för djuren.

Pia-Lena
1/6/09, 3:48 PM
#34

#33 Är du säker på att det är för hästens skull? Lagen säger: du får inte bygga nya spiltor- men det är helt OK att låta hästen stå uppbunden om du har "gamla" spiltor. Lagen säger också; du får inte hålla din häst i spilta mer än 16 timmar per dygn. 16 TIMMAR PER DYGN; UPPBUNDEN I SPILTA- i mina öron låter det förfärligt men det är helt OK för lagen säger ju så. Just denna passus vet jag många som tagit ad notam och nu låter sina hästar stå inne mycket längre än vad de gjorde tidigare, med hänvisning till just lagen. Hur ska en häst kunna beredas möjlighet till att bete sig naturligt om den står uppbunden i 16 timmar. Svaret är att det är en omöjlighet, lagen talar emot sig själv. Lagen  säger också att hästen b ö r ha fri tillgång till vatten men det räcker om den får dricka sig otörstig t v å gånger per dygn. Två gånger per dygn är alldeles för lite särskilt en solhet sommardag. Men - lagen säger ju så som många så riktigt har påpekat för mig när jag frågat varför de inte låter sina hästar ha fri tillgång till vatten. Dessa människor tror uppriktigt, liksom du Pheobe, att lagen verkligen är till för hästens bästa. Själv tillåter jag mig att tvivla, i vissa delar är den bra men i mångt och mycket har man sett förbi hästens bästa och i stället tagit hänsyn till människans bekvämlighet och ekonomiska intressen.

Annons:
carsbo
1/6/09, 5:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

som jag ser det så finns lagen för att det inte ska vara någon som har hästarna ute dynget runt i samma hage utan varken skog eller vindskydd.

vi hade skog i båda våra hagar, som hästarna gick in i om det blev för varmt eller det blåste kallt osv. men sen kom några från komunen lr va det var som hade fått i uppdrag att kolla alla stall i hela komunen. då var vi tvungna att bygga en ligghall.

våra hästar använder den om det regnar eller är blötsnö ute. annars väljer dom skogen där dom har fri sikt och kan springa iväg om ett lejon kommer ;)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

stallostby
1/6/09, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Sommartid går mina hästar gärna in i sitt lilla kryp- in för att komma undan flygfän och värme. Då samsas de bra på liten yta. Men framåt hösten när regn, rusk och kyla kommer går de minsann inte in. Utan skyddar sig i dungen eller på någon sida av den, beroende på hur det blåser. Att det sedan regnar på dem verkar de inte bry sig om.

Det står i stall på vintern.

Lagen säger att utegångshästar skall ha ligghall. Tillgången på ligghall är olika beroende på var i landet, tex i fjälltrakterna skall de har ligghall from 1 okt-1 juni. Storleken skall vara 80% av enskild boxyta för vuxen häst om jag fattat rätt. Boxytan för standardshettis är 4 kvm.

En s k gruppbox skall ha 100% av ytan av en enskild box, då undrar jag var gränsen går för en "grupp"? Hittar inte det just nu i mina papper. Fast det kanske menas med hästar som släpps ut och in.. Är det någon som har sina ponnyer i gruppboxar? (kanske ska ta det i egen tråd…?)

[Teddy]
1/6/09, 7:20 PM
#37

#34 Hur naturligt beter sig hästen i en box?

AnnaLundin
1/6/09, 8:05 PM
#38

#36 - grupphållning av hästar är när man har mer än en häst i varje box.

Jag har några ponnyer i gemensambox på logen, där är det för tillfället 5 shettisar som delar på ca 70 kvm…. De har rätt gott om utrymme Cool

80% av boxytan gäller om man inte fodrar i ligghallen/vindskyddet. Har man utfodring så gäller 100% av ytan för enhästbox.

Här i småland får man vara utan vindskydd/ligghall mellan 1 mars och 30 november, om det inte är vinter ute. Man går efter schablon när grästillväxt sker eller inte, det brukar stämma ganska bra med dessa datum. Fast har man ett snötäcke på marken så växer inget gräs = ligghall/vindskydd krävs. (eller att de går in på nätterna)

Pia-Lena
1/6/09, 8:08 PM
#39

#37 Jag tycker inte att det är bra att en häst står 16 timmar i en box heller men anser det vara mer förfärligt om den står uppbunden i en spilta. Jag antar( står förresten i ett av dina inlägg) att du tillhör dem som fortfarande har kvar sina gamla spiltor eftersom du tydligen känner dig trampad på tårna. Om du har läst mina tidigare inlägg i tråden( vilket du tydligen inte har gjort) så hade du sett att min islänning inte alls tycker att han kan bete sig naturligt i sin box eftersom han spränger boxdörren varje gång jag tar in honom. Så enligt mig och mina hästar mår i alla fall de bäst av att gå ute dygnet runt. Med tillgång till både ligghall och stall är väl bäst att tillägga i fall de finns fler  som i likhet med dig som inte läst hela tråden. Men handen på hjärtat, Teddy, tror du inte att en häst i box har lite fler möjligheter att bete sig naturligt? Har du t ex sett en uppbunden häst kunnat vältra sig i den nyhalmade/spånade spiltan. Om han ens hade försökt hade han troligtvis skadat sig.

Kratern
1/7/09, 10:51 AM
#40

#39 Din ton är inte särskilt trevlig. Flört

Ahnna
1/7/09, 11:14 AM
#41

#40 Och du tycker att alla andras ton här är det? Flört Jag blir förvånad över att samma personer så ofta låter som att de avskyr allt och alla på det här forumet - varför skriver man här då?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Kratern
1/7/09, 11:21 AM
#42

#41 Förlåt….var det där riktat till mig?

Jag antar att alla här inne är hästmänniskor…och där drar jag alla över en kam.

Hästmänniskor är hästmänniskor.

maggan
1/7/09, 11:32 AM
#43

Hästmänniskor är hästmänniskor??Obestämd

sus-sharon
1/7/09, 11:35 AM
#44

#42 det hör eg inte till ämnet, men jag skulle snarare vilja påstå att alldeles för många människor kallar sig hästmänniskor utan att vara det.

att äga en häst är inte att vara en hästmänniska. det är simply att vara hästägare, även om många lika fullt och - vill kalla sig "hästmänniska".

i övrigt är jag böjd att hålla med #41 om att det finns en klick människor som verkar bli upprörda över allt och alla. om man blir så upprörd kanske man inte ska läsa så mycket här på forumet. eller åtminstone se till att ha något fakta på hand och inte bara "jag tycker" (man får tycka vad man vill, men det är inte alltid det hjälper, tyvärr)

medarbetare på djurskydd.ifokus

[Teddy]
1/7/09, 12:03 PM
#45

#39 Jag har läst dina inlägg, men inte kommenterat allt.
Mina hästar går ute under dygnets ljusa timmar, på em börjar de flockas vid dörren (de går direkt in från hagen), och kan stå där och trampa i ett par timmar innan det är dags att gå in.
De hittar sina platser direkt, ÄVEN de som står i spilta! Naturligtvis kan de rulla sig i spiltan! Inte lika ohämmat som i en box naturligtvis, men självklart kan de!
Jag har tre boxar och tre spiltor, anser det mycket fostrande för en ung häst att stå i spilta. Det är lättare att ha den i trailer, binda upp i stallgång, köra in, när den är van att sitta fast, och att saker kan komma upp bakom rumpan på den utan att den behöver/kan snurra runt och stirra på det.
Jag känner mig lite trampad på, visst, precis som du andra gör när jag kritiserar lösdrift. Det FINNS fungerande lösdrifter, det har jag aldrig ifrågasatt, men om hästen inte vill gå in där beror det ju på något? Och att din island spränger dörren kanske beror mer på kvalitén på stallet än hans längtan att vara ute. Mina dörrar står pall för det mesta.

Jag vill fortfarande hävda att hästarna beter sig som dom blir vana! Inte för att de "trivs" eller blir "glada". Hästen är ett djur och handlar instinktivt. De känslor som hästen har är nog vi som sätter på den.

Sedan tycker jag av princip inte om att svar på anonyma inlägg.

sus-sharon
1/7/09, 12:13 PM
#46

#45 visst finns det en överhängande risk för antropomorfism, men vad jag vet finns det heller inte någonstans bevisat att djur inte kan känna känslor, eller att de inte gör det.

på 1700-t. hävdade man att djur inte kände smärta (skriken var bara en fysisk respons utan bakomliggande orsak) och spikade upp dem i tassarna på väggar för att skära upp dem levande och studera blodomplopp etc.

vem idag skulle säga att djur inte känner smärta?

känns det då befogat att säga att djur inte känner känslor? det vet vi ju än så länge inget om.

medarbetare på djurskydd.ifokus

[Teddy]
1/7/09, 12:20 PM
#47

#46 Jag vet inte vad antropo… betyder.

Pheobe
1/7/09, 12:30 PM
#48

#34 Nu menade jag ju lagen om vidskydd, jag har inte kommenterat något annat och tänker inte göra det heller.

Annons:
sus-sharon
1/7/09, 12:31 PM
#49

#47 antropomorfism betyder att vi människor projicerar känslor på våra djur, typ "ååh, titta på nisse! vad ledsen han är!"

(nisse kanske tycker att matte är knäpp, eller så är han trött, eller så är han inget alls. men matte tycker att nisse är ledsen.)

medarbetare på djurskydd.ifokus

[Teddy]
1/7/09, 12:34 PM
#50

#49 Det var precis så jag skrev, fast inte med så fint ord.

sus-sharon
1/7/09, 12:38 PM
#51

#50, ja, men vad jag ville påpeka är att vi inte kan säga att djur inte kan känna känslor.

"Jag vill fortfarande hävda att hästarna beter sig som dom blir vana! Inte för att de "trivs" eller blir "glada". Hästen är ett djur och handlar instinktivt. De känslor som hästen har är nog vi som sätter på den."

Detta kan tolkas som att hästen inte är förmögen att känna känslor öht, vilket jag i mitt inlägg ville komma fram till inte är helt självklart. Visst, det är en överhängande risk (och faktum) att vi lägger känslor på våra djur, men det finns inget som säger att djuren inte kan vara glada, ledsna, sorgsna osv.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Kratern
1/7/09, 12:40 PM
#52

#43 Jaa….

Snackar skit och vet bäst. SkrattandeFlört

Pia-Lena
1/7/09, 3:29 PM
#53

#40 Det tråkiga med sådana här chatsidor är att det ofta blir missförstånd angående uppsåtet med inlägget beroende på att man inte kan se personen i fråga och avgöra hans eller hennes sinnesstämning. Min mening var inte alls att vara otrevlig på något sätt, tycker faktisk att jag skojade till det lite grand med det där "handen på hjärtat.."   Det är svårt att skriva så att inte någon tar illa upp. Jag har dock sett denna  kommentar om otrevlig ton i många andra trådar( gällande andra än mig själv) och inte alltid förstått vad personen menar då jag själv inte tolkat inlägget som otrevligt. Antagligen beror det på ens eget humör för tillfället när man läser tråden hur man uppfattar den.

#45 Jag tror inte att du låter dina hästar stå inne i 16 timmar bara för att det är tillåtet. De som är här inne på forumet, i alla fall de som skriver, verkar ha stora kunskaper om sina hästar men vi får inte glömma att det finns väldigt många hästar som bor hos människor utan tillräckliga kunskaper.Det är för dessa människor, eller snarare deras hästars skull, som man skulle önska att djurskyddslagen i vissa punkter var strängare. Jag tar återigen exemplet om att låta hästen stå i spilta/box i 16 timmar. De personer som jag frågat om varför de låter sin häst stå inne större delen av dygnet ( de är alla människor med väldigt liten kunskap om djur och deras behov) de menar att lagen måste ju vara skriven av experter som vet djurens bästa. Tyvärr stämmer det inte alltid.

#45 Han har sprängt dörren på två ridskolor och ett privatstall också så då är det väl fler än jag som har dålig kvalitet på stallet. OBS inte otrevlig utan ironisk och det får man väl vara?

[Teddy]
1/7/09, 3:58 PM
#54

#53 Jag tror du och jag skulle komma jättebra överens om vi, som du själv skriver, pratade woman to woman, istället! Jag försöker också vara ironisk ibland, men det leder alltid till sura kommentarer.

Nu kom vi ifrån ämnet, men jag tror de flesta är, på ett sätt, överens. Jag gillar inte lösdrift i allmänhet, och de flesta hatar spiltor i synnerhet. Men mina hästar, 3 st, bor i spilta, och de verkar -faktiskt- inte ta någon skada. Där är ytterligare ett exempel på de "känslor" vi ger hästar. Stackaren, står bunden i en spilta.
Ett exempel, som jag skrivit tidigare, är en kompis som köpte en lektionshäst som tillbringat många år i spilta, men nu fick en box. Jag var där och hälsade på någon av de första dagarna, och hon sa överlycklig: "Titta bara så lycklig han är över att äntligen få stå i box!"
Hästen trampade runt, krafsade i halmen, gnäggade högljutt och tittade långt bort i fjärran. JAG tolkade beteendet som att hästen var orolig över sin nya situation, hon tolkade att hästen var lycklig för att den kunde röra sig friare, och gnäggade för att "tala om " det för sina kompisar.
Din islänning verkar ha allvarliga stallproblem! Han kanske stått inne någon gång, och någon varit elak?

Cattis
1/7/09, 6:22 PM
#55

#54 Får man vara nyfiken och fråga varför du "i allmänhet ogillar lösdrifter"?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annons:
[Teddy]
1/7/09, 10:30 PM
#56

#55 Jag kanske uttrcker mig lite väl kategoriskt. Jag har inget emot lösdrift, om det är en fungerande lösdrift! Tex, unga hästar i samma ålder, dräktiga ston, osv. Men att ha häst på lösdrift för att slippa mocka, nej, det argumentet köper jag inte. Jag tycker heller inte att en arbetande häst passar på lösdrift. Att släppa ut en svettig häst efter arbete, nej!

Att sedan bara låta hästen gå i sin fålla, och kalla det lösdrift, nej igen.

Jag har, som jag redan sagt, sett det mesta.Pressenningar mellan träd, friggebodar, övergivna växthus, garage, you name it!

Jag har också sett verkligt fina lösdrifter! Tex på en lantbruksskola här i närheten, där är hästarna inne hela tiden! Hos en shetlandshingsthållare också här i närheten, osv.

Att bara säga att hästen är gjord för att vara ute, för att man inte orkar mocka, eller vill slippa undan med billigare stallhyra, nej igen!

VeronicaP
1/7/09, 10:56 PM
#57

#56 Kan tala om att sen mina hästar går på lösdrift , även mina halvblod så har de blivit friskare, tåligare och mår bättre.

Även våra tävlingshästar går på lösdrift, de får stå inne med täcke och *torka* till sen på med täcke och ut.

Vet många travfolk som har kommit på att det är bättre med att de går ute på lösdrift .

[Teddy]
1/8/09, 12:47 AM
#58

Mitt gamla halvblod 25 år, har slutat hosta sedan började bo i stall!

Pia-Lena
1/8/09, 1:47 AM
#59

#54 Du har helt rätt och jag tror att de flesta av oss här skulle vara mer eller mindre överrens ( helt går aldrig) om vi fick prata i hop oss öga mot öga.

Angående min islännings stallproblem så tror jag faktiskt att han helst v i l l vara ute. Jag har haft honom sedan han var fem år, nu är han tjugo och han har varit sådan hela tiden. Även min andra islänning ( numera död) försökte också ta sig ur boxen både hemma och borta, hans taktik var att kravla eller hoppa över boxväggen. Båda dessa hästar har enormt tjock päls och blir lätt svettiga bara av att stå i hagen eftersom vintervädret inte står i paritet med deras pälstjocklek. Den kvarvarande islänningen går ofta och lägger sig i vattenbrynet (hagen begränsas av havet), jag antar att det är för att svalka sig. Han simmar också gärna i sundet mellan öarna, även vintertid.

Mocka slipper jag inte alls, jag är lika brydd som den gamle fiskaren som förvånad över sommargästernas påfund med att ha vattentoalett inomhus och äta sin mat  ute  i bersån utbrast; Vad är det här för ideer, äta ute och skita inne!! Precis så gör mina hästar.

Pheobe
1/8/09, 9:55 AM
#60

#56 Jag har två lösdrifter. Den ena mockar jag i men den andra körs skiten ut en gång om året. så lugnt och fridfullt jag haft det i år har jag aldrig haft förr. Hingsten går med sina två ston och deras föl i en och jag har aldrig förr sett sån ro. Hngsten ställer sej precis innanför och vakar över de sovande fölen. Stona behöver inte göra ett dyft =)

Unghästarna kan ju "slåss" lite ibland men det är ju en rangordningsgrej. Varje morgon ligger dom tillsammans inne. Det är mkt vi inte får se också…

Jag tycker det är bättre med en lösdrift än folk som har två ponnyer i varje box för att dom får plats…. Här kan dom komma undan…

det finns dock gånger där det inte funkar här med något sto i lösdrift, då får denna box… Jag har tom en box ute i ena lösdriften… smart va?! svettiga hästar kan ju få stå på stall innan dom släppt ut… Bästa är ju att ha tillgång till bägge delar, speciellt om någon ponny blir sjuk.

spira
1/8/09, 10:14 AM
#61

#56 Mina hästar går på lösdrift. inte för att jag inte orkar mocka eller för att ha billigare stallhyra utan för att mina hästar verkar må riktigt riktigt bra av att vara ute & i största möjliga mån få vara häst & leva under sina naturliga förhållanden i den utsträckning det är möjligt för tam hästar. 

#58 min Welsh har slutat hosta sedan hon flyttade ut från stall.

Kratern
1/8/09, 11:07 AM
#62

Enligt min åsikt så måste lösdrift vara så nära naturligt som man kan komma…OM hagarna är tillräckligt stora och varierade och OM det finns ett vindskydd (ej endast skog).

Om hästarna levde vilt skulle de ha alla möjligheter att leta olika skydd (mot sol, mygg, vind, regn osv). Har man en SÅÅ varierad hage…fine…men det tror jag inte att någon/många har. Skog räcker inte.

Därmed är ett människobyggt vindskydd ett MÅSTE.

Annons:
Cattis
1/8/09, 11:19 AM
#63

#62

"Har man en SÅÅ varierad hage…fine…men det tror jag inte att någon/många har. Skog räcker inte."

Räcker inte? Jag har båda delar, vindskydd och väldigt varierad hage = barrskog, björkskog, kullar med en massa enar, "bergspartier", ängar och vall. I barrskogen, väldigt tät kommer det på ett stort parti i mitten inte ner minsta väta och det är så skyddat att det knappt blåser in dit. Där står mina hästar i den hagen nattetid året runt (när de inte står vid balarna och äter) och då det är soligt sommartid samt under de "gemensamma vilopauserna" vintertid. De HAR en lösdrift att gå in i, men det är mkt få som går in dit mer än för att pinka. Fölen lägger sig helst runt balarna där deras mammor är, trots att balarna är strax intill lösdriften. Ett par ston älskar dock lösdriften oh ligger mer än gärna där inne. Och unghingstarna tex använder lösdriften väldigt mycket.

Men att skogen inte skulle kunna räcka till anser inte jag. Jag anser att en BRA skog, fyller syftet med skydd bra mkt bättre en ngn människobyggd lösdrift - för hästarnas bästa. Tyvärr har jag bara sådan skog till en hage och tyvärr var jag ju som alla andra tvungna att bygga lösdrift - men jag kommer alltid anse att skogen är bättre - så länge hästarna "säger" att det är så. Nu får de ju välja, och det är ju bra… men jag anser ändå att de skulle klarat sig minst lika bra utan halmad toalett.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

sus-sharon
1/8/09, 11:20 AM
#64

#62 "naturligt" så ser skydden för dina exempel ut så här:

sol: skydd i skugga, vanligtvis en skog

mygg: "skydd" uppe på en kulle el likn. (där det blåser)

vind: skydd i lä, vanligtvis i skog, alternativt vid foten av "baksidan" på en kulle.

regn: skydd i skog (träden funkar som paraply)

så i sin hage behöver man alltså lite skog och en (relativt hög) kulle.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Kratern
1/8/09, 12:11 PM
#65

#63 Vilken tur att du har EN sådan hage då. Det är som sagt inte många som har det.

#64 mygg: OM det blåser ska tilläggas. Många hästar söker skydd under tak/i byggnader för att komma bort från insekter.

vind: OM skogen är stor (vidsträckt) och tät. Många tänker inte på att där nere där shettisarna står är det oftast kala stammar. Då räcker det inte med en liten skogsdunge. Det blåser ju inte alltid från samma håll….

Det går att argumentera för och emot i oändlighet.

Jag säger ändå….en lag är en lag.

sus-sharon
1/8/09, 12:26 PM
#66

#65 om du hade läst den allra första meningen jag skrev så hade du sett att jag refererade till de "naturliga" skydden, dvs hur hästen skulle skydda sig utan oss. kan man uppfylla det så gör man det, kan man inte det så får man hjälpa till lite.

och ja, jag är medveten om vad lagen säger. men lagen säger också mycket mer än att man ska bygga en liten stuga till sin häst.
den säger till exempel att marken ska hålla för visst tryck, dvs att hagarna inte får bli leriga och sanka där de belastas hårt av hästarna (grindar, vattentunnor, utfodringsplatser etc). blir de leriga skall de dräneras så att de inte blir leriga.
och hur många i sverige har hagar som aldrig blir leriga på dessa platser?

lagen går dessutom, som jag flera ggr om påpekat, att söka dispens för. kan man alltså uppvisa likvärdigt djurskydd kan man undantas ifrån lagparagrafen.

jag säger att man behöver se till hur hästarna har det i det stora hela, inte bara vifta med lagboken och peka på olika avsnitt i den.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Ahnna
1/8/09, 2:13 PM
#67

#56 Släpper du inte ut dina arbetande hästar, som står på box, i hagen efter arbetet heller då alltså? Om du rider på dagen får de alltså stå innen resten av dygnet?

Jag har mina "boxhästar" ute så mycket som möjligt dagtid och det innebär att de får gå ute i hagen direkt efter ridning/körning, vilket också innebär att de varvar ner på ett hälsosamt sätt genom rörelse istället för att stå i en box och bli stela. Jag ser det som ett bra komplement till avskrittningen, särskilt om jag varit i ridhus och ridit och hästen har stått i en transport i 20-30 minuter. Då vill jag hellre ha ut dem i hagen så fort som möjligt än in i en box.

Samma med "lösdriftshästarna", de får också komma ut igen direkt efter motionen, med lämpligt täcke på tills de har torkat. Har inte haft en enda korsförlamning eller kolik hittills, bara som exempel. Nuförtiden finns det så många olika varianter på täcken så det finns minst 2 som passar allas behov.

För min del får du göra som du vill med dina hästar, men varför propagera för att alla som inte gör som du gör fel?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
1/8/09, 2:49 PM
#68

#65 Precis täckena idag är ju väldigt bra och jag kan bara hålla med dig :-)

[Teddy]
1/8/09, 7:29 PM
#69

#67 Inte på ett enda ställe har jag skrivit att alla som inte gör som jag gör fel!!

Jag har redogjort för mina tankar och åsikter om lösdrift, eftrsom vi kommit att debattera det här.

Jag tänker inte redogöra för dig hur jag arbetar mina hästar.

Annons:
SofiaChristina
1/8/09, 8:23 PM
#70

Hallåå tjejer, gå och rök en fredspipa eller nåt och kom sen tillbaka till ämnet.Flört

Ahnna
1/8/09, 8:29 PM
#71

#69 Jag har inte heller bett om en redogörelse för hur du arbetar dina hästar, jag frågade om du inte släpper ut dem igen efter arbetet eftersom du är emot att man har arbetande hästar på lösdrift.

Tycker rätt ofta att du uttrycker dig på ett sätt som säger att du gör rätt och andra fel, sen om det är så du menar eller inte vet bara du.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Teddy]
1/8/09, 11:45 PM
#72

#70 Suck, jag röker och jag röker….

#71 Skillnaden på lösdrift och hagvistelse är rätt stor.

Upp till toppen
Annons: