Annons:
Etikett10-färger
Läst 5272 ggr
Anna-72
6/19/11, 11:13 PM

Homozygot skäck?

Hur gör jag för att ta reda på om min föling är homozygot skäck. Hade varit llte intressant att veta om hon är det.

Vart vänder man sig, eller det räcker med en veterinär som tar ett prov av nåogt slag.

Tacksam för svar

Annons:
Linda-A
6/20/11, 7:51 AM
#1

Till att börja med måste bägge föräldrarna vara skäckar för att en avkomma ska ha chans att bli homozygot.

För att vara helt säker på att din häst har dubbla skäckanlag måste du låta DNA-testa din häst. SLU verkar inte testa för skäckanlaget så i så fall får du vända dig till ett utländsk laboratorium, kanske kan detta vara något? http://www.horsetesting.com/Tobiano.htm

Någon annan här på forumet vet kanske ett annat laboratorium också

Linnah
6/20/11, 10:06 AM
#3

Har du någon bild på den? Ibland kan man ana på teckningen huruvida den är homozygot eller ej (även om det självklart inte är nåt 100%-igt).

Anna-72
6/20/11, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jo då jag har en bild, men modern är inte homozygot. Så här kommer hon, skoj att veta vad du tror.

Linnah
6/21/11, 9:53 AM
#5

#4 Andra sidan också? :)

PP
6/21/11, 10:06 AM
#6

#5 Tror den är på bild även i denna tråd
Inga "tassmärken" vad jag kan se. Flört

Annons:
Linnah
6/21/11, 11:58 AM
#7

#6 Nä, det var vad jag tänkte också. :) Då lär det behövas ett gentest för att vara säker.

uhngoliant
6/21/11, 1:20 PM
#8

#6 Vad innebär tassmärken?

uhngoliant
6/21/11, 1:23 PM
#9

#8 hittade info om detta. Undra om man kan kalla min lillas svarta fläckar för tassmärken?

Linnah
6/21/11, 2:00 PM
#10

#9 Definitivt.

AnnaFagerell
6/21/11, 3:00 PM
#11

#10 vad har tassmärken med anlagets dominans att göra? Jag vet skäckar som har sådana märken men som har en helfärgad försälder så då kan dom ha sådana märken ändå?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Billan]
6/21/11, 6:16 PM
#12

Flera av de skäckar som fötts här har tassmärken. Dock är inte båda föräldrarna skäck. Får se vad som kommer ur dom.

PP
6/21/11, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#11 I Hästens färger står att tassmärken förekommer särskilt hos de homozygota, men även kan förekomma på de heterozygota. Ingen garanti alltså, men kanske en indikation.

Har själv en uppfödning med några små fläckar bakom ena armbågen. Hans pappa är svart så han är inte homozygot.

Denna hingst har några små fläckar, även på andra sidan. Han är e.rödskäck u.svartskäck och har själv lämnat enbart skäckiga avkommor enligt webbstamboken. En trolig homozygot för skäckfärgen.

Annons:
PP
6/21/11, 8:13 PM
#14

Det förekommer många teorier om skäckfärgen. Någonstans har jag exempelvis hört att skäckar med helt vita ryggar/ovansidor skulle vara homozygota.

Morgan Johnsson sa på avelskursen i Falun att om man avlar skäck på skäck på skäck breder det vita ut sej och de får mindre och mindre färgade fläckar.

Finns säkert fler teorier än så.

uhngoliant
6/21/11, 9:30 PM
#15

Min har ju faktiskt både skäck pappa och mamma 24 skäckiga avkommor och mamman har två avkommor var av två är skäckar och så slutligen min lilla har en avkomma och hon är skäck så det verkar ju lovande…

Vad har det för vetydelse om hästen är Homozygot eller ej? Kan förstå att de som färgavlar på skäck gärna vill ha det men annars? Finns det några för/nackdelar med att ha en homozygotskäck?

Anna-72
6/21/11, 9:41 PM
#16

Homozygot menas väl med att avkomman har fått två skäckanlag?

Så om pappan är rödskäck och skickar det anlaget och mamman är svartskäck och skickar det anlaget kan väl den avkomman i sin tur bara ge skäck. Så fattade jag det.

Min Lucienne är ju svart skäck och Giovanni är brunskäck. Lucienne är inte homozygot så hon kan ju skickat med andra anlaget. Hon har ett svartbrunt hingstföl efter fuxhingst.

Tycker det är mkt svårt att få kläm på detta med färger

Hanna-D
6/21/11, 10:07 PM
#17

Heterozygot skäck + heterozygot skäck = 25% homozygot skäck, 50% heterozygot och 25% enfärgad.

Anna-72
6/22/11, 11:03 PM
#18

Finns det någonstans man kan hitta tassmärken. Olika ställen på foto alltså. Giovanni har nog inget tassmärke. Har förstås inte letat efter det

Emmelie93
12/8/16, 7:57 PM
#19

Återupplivar denna tråden med en fråga.
Jag har tittat på en hingst som bara har en skäck förälder.
Han själv har lämnat 6 avkommor, alla är skäckar.
Är det slumpen eller kan han vara homozygot?

Letar nämligen efter en homozygot standardhingst. :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Frida-E
12/8/16, 8:19 PM
#20

Ren slump, en individ med endast en skäckförälder kan inte vara homozygot, den måste ha skäckanlaget från båda föräldrarna (och det enda skäckanlag som finns hos shetland,  tobiano/dorsalskäck kan inte ligga dolt).

Annons:
Emmelie93
12/8/16, 8:47 PM
#21

Okej! Det går inte heller enbart den ena föräldern är homozygot?

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Frida-E
12/8/16, 9:14 PM
#22

Nej, för avkomman får ju ett anlag från vardera förälder, och för att denne ska bli homozygot skäck måste den ju ha ett skäckanlag från både mamman och pappan. Är ena föräldern homozygot skäck blir dock alltid avkomman skäck (men då heterozygot om den andra föräldern inte är skäck).

Emmelie93
12/8/16, 10:07 PM
#23

Aha, tack för svar! :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Linnah
12/9/16, 9:48 AM
#24

Det finns dock några hingstar t.ex. som är minimaltecknade skäckar. Det kan säkert finnas ston som är motsvarande och då registrerade som enfärgade med tecken, även om de egentligen är skäckar, och då lämnar de ju skäckanlag. Men det handlar ändå bara om några enstaka fall. :)

Minsanne
12/10/16, 10:37 AM
#25

Jag har, eller hade, hon dog tyvärr förra året ett sto som var brun med en vit strumpa bak. Hon lämnade en stor andel skäckar med enfärgade hingstar.

Emmy
3/8/17, 3:03 PM
#26

Medveten om att tråden är relativt gammal nu, men kände att jag ändå vill se om någon här vet; Homozygotskäck sto X homozygotskäck hingst = vad? Blir det definitivt en homozygotskäck eller kan den också bli heterozygotskäck? :)

hippoteket
3/8/17, 5:56 PM
#27

Med två homozygota flräldrar blir avkomman också homozygot.

Annons:
Upp till toppen
Annons: