Annons:
Etikett29-icke-hästrelaterat
Läst 5407 ggr
Minsanne
9/5/12, 8:40 PM

Sjuk person

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår fick jag ett brev …

Öppnade det och däri låg en svart spets BH med ett följebrev, naturligtvis dataskrivet.

”Kan inte vara lätt att va så fattig som du är, tänk att du inte har råd att köpa en behå att ha på dig när du visar häst. Så därför får du en av mina gamla, slit den med hälsan!”

Först började jag skratta och tyckte att det var ganska fantastiskt att någon hade retat upp sig på mig som hästvisare. Måste ju vara en avundsjuk person som inte är helt frisk i huvudet.
Sen blev jag både förbannad och ledsen, och jag antar att det var det denna sjuka person ville.
Inte för att du har med saken att göra, men jag använder faktiskt en sport BH.
Jag kan också informera dig om att jag har lyckats hitta hår på den BH du skickade, detta är sparat.

Vad jag förstår så är det någon som var närvarande på hingstpremieringen i Laholm eftersom brevet skickades dagen efter.
Troligtvis är det någon från Syd området då, eftersom vi normalt inte ställer ut där, och aldrig någonsin är det någon som varken sagt eller skrivit något förut om detta, varken i väst, öst eller nord.

Tar man sedan bort dom man känner väl som absolut inte skulle göra något liknande, så blir det inte så väldigt många kvar. Tänk på det du och tyvärr så är det ju flera som på detta vis blir misstänkta, även om jag tror mig veta vem du är.
Det är inte en frisk och sund människa som har skickat detta
Mitt råd till dig är att du letar upp en bra psykolog som kan hjälpa dig.

Är det någon av er som känner igen skrivstilen på kuvertet? Meddela mig gärna.

Annons:
Sonja m
9/5/12, 9:05 PM
#1

Fruktansvärt obehagligt och osmakligt! Blir chockad! Stilen känner jag inte igen (och det är väl tur) /Sonja

jojjehanna
9/5/12, 9:17 PM
#2

Vad tråkigt att läsa, hoppas du kan lägga det bakom dig och att det inte upprepas. Kram/Johanna

SofieN
9/5/12, 9:19 PM
#3

Men herregud! Vart är välden på väg? Man slutat aldrig förvånas över hur folk kan bete sig, detta var verkligen sjukt…

Silenos
9/5/12, 9:44 PM
#4

Upprörande ! Polisanmälan ? Annars hoppas jag att du kan släppa det/lägga dte bakom dig.

susanne-s
9/5/12, 9:54 PM
#5

Osmakligt, otroligt hur lågt folk kan sjunka.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

[Billan]
9/5/12, 10:27 PM
#6

Som jag sa Anne, det finns så många människor där ute som är några helt andra än de utger sig för att vara. Det finns många bevis för det.

Hoppas det blir lite varmt under fötterna för personen i fråga. Det kommer säkerligen fram förr eller senare vem som ligger bakom.

Så bra att du har hårstrå med DNA möjlighet !!!

Annons:
Kris_J
9/5/12, 10:59 PM
#7

Helt sanslöst, så sjukt! Det är så häpnadsväckande att det är overkligt, knasiga grannar osv hör man ju talas om att folk har. Med tanke på alla fotografier som finns är det ganska lätt att identifiera samtliga närvarande.

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
9/5/12, 11:32 PM
#8

Att folk bara orkar hålla på.

osmakligt och man skäms över hur människor kan bete sig .

Ann-Christine
9/6/12, 12:02 AM
#9

Polisanmäl, det kan ju finnas en chans att få reda på vem det är i och med hårstrået.

Fegt och fult att kränka en annan person på det här sättet!

ThiffannyJ
9/6/12, 7:07 AM
#10

Detta låter ju helt sjukt!

Kan man inte se på poststämpeln var det är skickat i från?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

runas
9/6/12, 7:18 AM
#11

Sjuka människor finns tyvärr överallt, bara trist att folk man känner ska drabbas.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

AnnaFagerell
9/6/12, 7:54 AM
#12

Håller med Anki. POLISANMÄL dåren!  De där M borde man ju kunna spåra… kanske någon av syds styrelse sett dessa i några anmälningsblanketter? och strecken under…  För min del ser det ut vara någon i generation äldre… Men det är bara en gissning på handstilen. Hoppas ni får fast den sjuke stackaren

Kanske kan spåra med hjälp av Bh storleken ha ha

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Snaedis
9/6/12, 8:01 AM
#13

Men vad är det för sjuka människor ???  Tänk att folk ska bry sej så mycket om vad andra gör och ser ut ..Alla är vi olika och tur är väl det !!

Hoppas du kan lista ut vem det är , men ödsla ingen energi på det .För den som ödslar mest energi på det är ju den som skickat brevet och sitter därhemma och retar upp sej på säkerligen diverse saker .

Och dålig energi ska man inte slösa med , det mår vi bara dåligt av .

Kommer du på vem det är så se till att tala om det " ordentligt "för den där människan så den får skämmas ordentligt !!

Annons:
Helena-Bergstrom
9/6/12, 8:11 AM
#14

Men herregud så sjuk människa! Förvånad

Jag lider med dig Anne.. otrevligt och sårande att få ett så ett sådan brev

jag hoppas du får veta vem det är ifrån!

skings
9/6/12, 8:36 AM
#15

Fy vad tråkigt. Men som du redan konstaterat är det en sjuk människa.

Hoppas verkligen du får veta vem det är. Är det jantelagen som spökar.

Ta inte åt dig.

ingrid
9/6/12, 8:47 AM
#16

Förstår mig inte på attityden….

Vi delar alla ett intresse, även om det drivs i olika storlekar och på olika sätt. Ser alla tillställningar som ett sätt att träffa och prata med andra människor som också har detta intresse (ja, självklart få hästarna bedömda också…). Jag åker även utan häst för att träffa er med gemensamt intresse. Hingstpremieringarna är ju några av årets höjdpunkter, blir uppriktigt ledsen och förbannad att någon solkar ner det på det sätt som nu gjorts.

Polisanmäl det som ärekränkning, hoppas personen som skickat det iallafall har vett att skämmas i efterhand.

Stort grattis till resultaten i söndags Anne, gillade Sören även med "flicklugg" ;-).

Ellinor Johansson
9/6/12, 10:05 AM
#17

Vilken tråkig och kränkande handling!  Om du har kraft och ork polisanmäl!

Syftet med detta måste vara att göra illa och såra, det är så tragiskt med dessa personer som verkar behöva göra illa och såra andra för att framhäva sig själva.

Annelie-P
9/6/12, 10:20 AM
#18

Ja herregud, vad ska man säga Obestämd…? Skulle vara så otroligt intressant att få veta vem som tyckte detta var en bra idé.

[Moa-]
9/6/12, 10:39 AM
#19

ingrid; ärekränkning är ingen brottsrubricering, möjligen att det hela skulle falla under förolämpning, om det är i den delen av brottsbalken som du vill leta. Förolämpning resulterar sällan i allmänt åtal utan får drivas som enskilt åtal och påföljderna som döms ut är låga.

Om det hela skulle upprepas eller på annat sätt åter påtalas är det möjligt att det kan bli ansvar enligt BrB 4 kap 7§ om ofredande, dock tveksamt om ett fall då räcker till för att uppfylla brottskriterierna.

kruger
9/6/12, 10:45 AM
#20

Blir uppriktigt ledsen när jag hör det här, vilken snedvriden värld vi lever i o värre tycks det bli…. Varför kan går det inte att glädjas åt andras framgångar o levene,varför måste det kränkas o förtalas,såras hejvilt.

Detta du har fått utstå Anne gissar jag på ren skär avundsjuka från personen ifråga. Jag hoppas den"Jävlen" åker dit kraftigt och skriv gärna ut så personen förhoppningsvis aldrig visar sig på varken avelsvärderingar el utställningar någon mer gång. Ursäkta mitt ordval men personen ifråga är en" SJUK Jävel" i mina ögon

Ni stora stuterier behövs för oss små som försöker komma fram ,vi tittar o lär oss och förhoppningsvis kommer vi också fram inom sin tid…..

Stå på dig Anne! låt inte detta bli för djupa sår hos dig :)

(Kanske det går o få fram något från fingeravtrycken från kuveret) bara en tanke…:)

Annons:
ingrid
9/6/12, 10:54 AM
#21

#19 Är så gammal att jag fortfarande kallar det som numer är förolämpning för ärekränkning….

Vet att det för det mesta får drivas som enskilt men anser av princip att brottsliga handlingar skall polisanmälas och att en åklagare sedan får göra den bedömning….

[Moa-]
9/6/12, 10:54 AM
#22

kruger; ditt förslag skulle resultera i att Minsanne skulle fällas för förtal istället för "gärningsmannen", inte riktigt önskat resultat…

För åtal gällande förtal påkostas inga stora undersökningar gällande fingeravtryck eller DNA. Möjligen att dessa kan nyttjas för att matcha om det finns en stark misstanke mot en specifik individ.

kruger
9/6/12, 11:02 AM
#23

Nej! det var INTE ett önskat resultat av det förslaget precis :(

Ledsen:(

[Moa-]
9/6/12, 11:27 AM
#24

Den lagen är svårt att komma runt, i stort sett alla typer av uthängningar är olagliga, oavsett om det finns belägg för det påstådda eller ej. Det något märkliga är att påföljden ej skiljer sig nämnvärt om det är ett sant påstående eller ren påhittad lögn.

Kida
9/6/12, 11:56 AM
#25

SUCK!! Otroligt tråkigt! Vart är vi på väg.. Blir ju ledsen när man läser!!

Anne, lätt att skriva men ge inte den här människan din dyrbara ork, tid och energi att må dåligt över. Han/hon är inte värd det! Det här är helt galet!

Skulle den här människan vara på samma utställning som mig och min familj så skulle den få sååå mycket att reta upp sig på..

Jag måste bara få skriva att vi aldrig har träffats. Vi bor långt ifrån varandra. MEN jag har hört mycket om dig av andra här uppe och det är bara riktigt BRA saker som folk sagt. Inte något dåligt alls!! Folk har varit hos dig och åkt därifrån och varit väldigt farsinerade över dig och dina hästar. Jag hoppas att det kan kännas lite bättre om du får höra bra saker ist.

AnnaFagerell
9/6/12, 1:21 PM
#26

En sak som slog mig… Denna person har säkert en karl som påpekat vilken byst Anne har…  Flört  "tanten" som skickat detta blev väl sotis för att gubben hennes tittade på bysten istället för hästen… Skäms

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ingrid
9/6/12, 2:28 PM
#27

#26 *lol

Annons:
fuxar
9/6/12, 3:32 PM
#28

Min tanke också!!!!!!!!Det kan vara en man bakom detta!!!!!!

kajsa-kavat
9/6/12, 9:35 PM
#29

Detta är ju helt sjukt. Säger som många andra: POLISANMÄL, för så här beter man sig inte, det är helt oacceptabelt och sjukt.

Säger bara en sak: avundsjuka, det är nog det det handlar om.

Stå på dig Anne och anmäl denna sjuka person.

sofiek90
9/6/12, 11:41 PM
#30

Det går väl att göra DNA test på hårstråt och kolla ev. fingeravtryck på kuvertet. Även DNA från salivet där kuvertet slickas igen går väl att hitta om du vill lägga ner tid, ork och pengar på det. Polisanmäl också, det är en kränkning och en väldigt ful och feg sådan. Det är väl även förtal med i brevet, att det ”Kan inte vara lätt att va så fattig som du är, tänk att du inte har råd att köpa en behå att ha på dig när du visar häst." Eller är jag helt fel ute då?

Jag hoppas att du inte lägger för mycket tid på det hela, lägg tiden på annat istället :)

Det är väl för övrigt upp till var och en vilka kläder som används och det har ingen annan med att göra (om det inte är allmänt kränkande eller så men just BHvalet är väl knappast något som främmande människor har med att göra? Typ klädkod för BHar..). Hade denna människa sett mig på en utställning eller tävling hade han/hon fått sååååå mycket att irritera sig på ;) Lättretade och lättirriterade människor finns det alltid, och likaså sjuka människor. Det jag gör med ponnyerna tycker vi är roligt - vad andra tycker om mitt klädval är väl upp till dom. Jag gissar att ditt klädval är just ditt klädval, och inte någon annnans. Varför orka skicka brev med en använd BH i?

MVH

Sofie

[Moa-]
9/6/12, 11:50 PM
#31

sofieek90; och dessa test skall matchas mot vem? Till vilken kostnad?

DNA-analys för denna typ av brott ser jag som chansen är ytterst liten för.

Förtal är det inte heller talan om, utan förolämpning är den korrekta definitionen om det ej faller under ofredande, vilket jag är tveksam till om ett enskilt fall gör.

Läs gärna tråden innan du skriver inlägg… =P

AnnaFagerell
9/7/12, 6:11 AM
#32

#31 De flesta vet faktiskt inte vad de olika orden betyder och kanske man inte behöver lägga så stor vikt på att försöka ändra folks ordval. Det har egentligen ingen betydelse. Poängen här är ju att ovanstående person blivit kränkt och påhoppad och resterande människor visar bara lite sympati.

Klart man bör/kan polisanmäla, vilket jag tycker man ska, men att det kommer leda någonstans längre gör det ju knappast. DNA och fingeravtryck… Kanske vissa har tittat lite för mycket på film…  Flört  Kanske om det fanns rejäla hot med i bilden OM  man hittar en gärningsman…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AusaBausa
9/7/12, 7:47 AM
#33

Helt sjukt ju!!!

Hoppas ni får veta vem som gjort det!!

[Moa-]
9/7/12, 9:41 AM
#34

AnnaFagerell; jo, när du säger att det är ett brott och namnger brottet är det viktigt att det blir rätt. Allt annat är vilseledande. Förtal har ett långt högre straffvärde än vad förolämpning som är aktuell i detta fall ger.

Läser man tråden hade detta redan påtalats och rätt rubricering nämnts, kan denna nyttjas.

Skillnaden mellan förtal och förolämpning är om det är spritt till allmänheten i syfte att skapa missaktning kring personen vilket ej är aktuellt i detta fall.

Jag anser inte att det är ett bra stöd att vilseleda TS med möjligheter som ej finns. För en eventuell talan om förolämpning som TS själv får driva, det är ej ett allmänt åtal som åklagaren driver, kommer ej att genomföra DNA-test, detta fordrar att fängelse finns i straffskalan för brottet.

Däremot kan det vara viktigt att polisanmäla för en prövning om det kan falla under ofredande, eller i värsta fall om fler händelser inträffar bygga upp till detta åtal.

Annons:
Wida
9/7/12, 10:54 AM
#35

Jag blir så ledsen, vart är världen på väg!?

Styrkekramar till dig.

Linnah
9/7/12, 11:09 AM
#36

#19, 22, 24, 31, 34 Det finns heller ingen poäng i att mästra folk. Jag pluggar också till jurist (antar att du har någon form av juridisk bakgrund) och jobbar på domstol, Ingrid ovan är jur.kand. och snart advokat, men för den sakens skull finns ingen anledning att använda stora ord för att trycka ner folk. Klassisk härskarteknik och jag förstår ärligt talat inte vad du vinner på det i den här diskussionen. Anpassa språket efter diskussionen så behöver inte folk känna sig förlöjligade utan kommer istället mer sannolikt att lyssna på det du säger. Jag håller med i dina sakargument, men det går att säga det på olika sätt.

Fidelia
9/7/12, 11:27 AM
#37

Det kan väl inte vara så oerhört många med samma BH-storlek som var på hingstpremieringen. Hårstrået bör ju dessutom visa vilken färg vederbörande har på håret. Stå på dig Anne håll huvudet högt.

#34 Gör man en polisanmälan behöver man inte ange brottsrubicering. Det gör polisen eller en ev åklagare.

[Moa-]
9/7/12, 11:29 AM
#38

Linnah; jag anser att jag tydligt talat om att det som skrivs är fel. Varför skall direkta faktafel försvaras? Jag kommer aldrig att förstå det, har man fel i något så backa från den och be om ursäkt. Jag anser inte att det är acceptabelt att förleda någon med felaktig fakta, framför allt inte någon som redan är i en utsatt och känslig situation.

Vet man inte vad som gäller då kan man tala i generella termer så som många har gjort. "Du bör polisanmäla." Eller nöja sig med "Jag lider med dig, det är ett förkastligt beteende.".

Härskartekniker? Jag kommer aldrig förstå i fokus skrikande om dessa, jag vet ej vad de innebär och varför någon hittat på detta. Eller ens varför det skulle vara något negativ. Får du inte säga att människor har fel när de kommer med direkta faktafel? I sådana fall kommer jag fortsätta att ignorera dessa "hittepåregler".

DÄREMOT, anser jag inte att personangrepp eller osakliga attacker på människor är acceptabla. Däremot kommer det alltid att vara tillåtet att korrigera direkta felaktigheter. Eller säga emot människor som man ej håller med, annars är det ingen mening med diskussionsforum.

AnnaFagerell
9/7/12, 12:12 PM
#39

#34 jag skulle inte tro att personen som skickat detta brev anmäler någon här för förtal…  Obestämd

#38 om inte du kan läsa här att folk lider med personen och vill att man polisanmäler kanske DU borde sluta läsa här… Vi alla här inne lider med Anne!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Moa-]
9/7/12, 12:23 PM
#40

AnnaFagerell; om personen (tyvärr) mot förmodan skulle bli identifierad och bli uthängd med namn så tror jag att vederbörande definitivt skulle polisanmäla, och det skulle med största sannolikhet resultera i en fällande dom.

Har jag skrivit någonstans att det ej bör polisanmälas? Nej. Däremot har jag varit realistisk och sagt att det inte är jättestor chans att det blir åtal av det hela. Definitivt ej gällande förtal då de grundläggande brottskriterierna ej är uppfyllda. Däremot som sagt extra bra att anmäla för att eventuellt bygga upp till ett åtal om ofredande om det i värsta fall skulle upprepa sig, eller om en åklagare vill se om ett åtal håller med det underlag som finns.

Självfallet lider jag med Anne, mycket märkligt tilltag endast i syfte att såra en människa.

Minsanne
9/7/12, 12:51 PM
#41

Tack för ert stöd, jag uppskattar det verkligen.
Trodde inte att så många skulle bry sig.

Tack också till sms och mail

Annons:
MadeleneJansson
9/7/12, 12:59 PM
#42

Makalöst att en vuxen människa kan bete sig på detta vis!!! Stå på dig Anne, och låt inte någon annan göra det! Vi är många som står på din sida!

AnnaFagerell
9/7/12, 7:02 PM
#43

#40 Här har väl inte någon blivit nämnd? Och skulle den person som gjort detta bli det här tror inte jag att denne kommer anmäla någonting, denne kommer förhoppningsvis sitta hemma och skämmas och inte visa sig ute på fler tillställningar! fy farao vilket folk det finns!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Moa-]
9/8/12, 2:23 AM
#44

AnnaFagerell; det inlägg jag svarande på uppmanade TS att hänga ut gärningsmannen om vederbörande avslöjas, vilket vore olagligt.

Minsanne
11/23/13, 6:23 PM
#45

Då vi var på Shetland Syds utställning i Älmhult så kom det fram mer än en person som berättade vem som låg bakom detta med BH:n.

Vi anade själva att det var denna personen, men hade svårt att förstå hur en så högt inom föreningen uppsatt person verkligen kunde nedlåta sig att göra detta. Men visste ju också att personen ifråga inte skulle kunna hålla helt tyst. Sanningen kommer alltid fram till slut.

Storleken på BH:n talade ju också sitt egna språk  😉

Kris_J
11/23/13, 6:43 PM
#46

Man häpnar inte, fast det är häpnadsväckande 😭!

Veritas odium paretFörvånad

Kida
11/23/13, 7:12 PM
#47

Det här är nog det värsta jag läst faktiskt.. Personen har tydligen inte vett att skämmas heller 😮

AnnaFagerell
11/24/13, 2:45 PM
#48

#45 Fast är det den jag tror att det är så är jag inte förvånad. Tyvärr

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: