Annons:
Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 4879 ggr
Cia58
2013-04-21 23:07

Fölningstecken...?

Hej!

Skulle så himla gärna vilja höra om era fölningar….tecken strax innan. 

Det är så många år sedan jag hade fölston och då var det halvblod….nu är det minisar!  Har ett sto som fölar vilken dag som helst, och som idag börjat bete sig lite annorlunda…..lyfter svansen, vill inte äta ordentligt….verkar lite frånvarande.  Vätskan/mjölken i juvret är dock inte vit (eller går) än, utan gulaktigt genomskinlig.

Snälla….dela med er av era erfarenheter! 🙂

Annons:
Annette
2013-04-21 23:17
#1

Det är väldigt olika. Vissa ston visar ingenting medan andra är rena skolboksexemplen och visar tydligt att fölningen är nära.

AnnaFagerell
2013-04-22 06:00
#2

Om ditt sto inte vill äta ordentligt så är detta inte ett tecken på fölning! Försök få i henne allt du kan medan hon har aptit. Hyperlipemi är en hemsk sjukdom som ofta drabbar fölston. Jag har ett sådant sto nu och det kräver enormt arbete och även psykisk stress.

Mina ston brukar släppa bäckenbanden några dagar innan fölning. Klia rumpan någon dag före och de flesta har haft  vaxproppar. De går undan från flocken men de har alltid haft aptit. En ponny som inte äter ska man ta på allvar.

Detta sto jag har här hemma nu har mjölken runnit längs benen i tre dagar. Haft vaxproppar i fyra och kliat svansen och legat ner mycket. Alltså inget skolexempel utan kanske mer för att hon är sjuk. Mycket sjuk.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Cia58
2013-04-22 09:11
#3

Ja….jag vet ju att det är så olika och just därför är det roligt att få ta del av era erfarenheter.

Vaxproppar har jag bara sett en enda gång, trots att jag varit med om många fölningar.  Mjölkens färg lär vara ett helt säkert tecken…men men… 😃

Anna:  Tack för ditt svar!  Så tråkigt med ditt sto….jag förstår din oro.  Aptiten här är inte helt borta, hon äter hälften av kraftfodret….men sedan betar hon och äter hö.  Hon verkar inte sjuk för övrigt.  Hoppas det löser sig hos dig!

AnnaFagerell
2013-04-23 05:29
#4

#3 tack. Det gick jättebra. Inatt föddes ett litet stoföl…  mjölken på detta sto ändrade sig 4 dagar innan fölning… så det är tyvärr inte säkert det heller… fick jag ju reda på nu =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Cia58
2013-04-23 09:03
#5

Åhh…..så roligt….GRATTIS!!!  Lyckades du vara med?

Nej….ingenting är helt säkert och mitt lilla troll är som vanligt igen….haha!  Hon är beräknad till 28/4….så vi får se vad som händer. Nästa blir inte förrän i juli..

Upp till toppen
Annons: