Annons:
Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 4849 ggr
kajsa-kavat
12/13/13, 6:11 PM

År det något fel ???

Hej ! Har ett ministo som, om allt är som det ska, är 5 1/2 mån på väg i dräktigheten.

Hon hade kolikkänningar 28 oktober, men det gav sig (hade kontakt med veterinär hela tiden)

I går, 12 december, var det likadant, men gav sig ganska snabbt.

I dag kom hon in och jag såg att allt inte var okej. Hon hade rullat sig ute det kunde man se. Och när hon var inne så åt hon lite ur krubban, men med inte vidare aptit.

När jag kollade henne efter en stund var krubban tom, men höet verkade i det närmaste orört. Hon hade nog inte rullat sig men väl lagt sig ner, eftersom hon hade spån på magen.

Jag förstår inte det här ???? Vad är det som händer med henne ? Inte kan man väl ha ont i magen av att vara dräktig, eller ?

Jag vore hemskt tacksam om ni som är vana uppfödare kunde komma med något besked, om ni har varit utsatta för liknande, eller hört något om vad det här handlar om. Snälla hör av er !

Annons:
Annette
12/13/13, 7:29 PM
#1

Mitt ena sto hade vid en dräktighet koliksymptom ungefär vid samma tid i dräktigheten som ditt sto. Jag tror att hon resorberade då för hon fölade inte trots att hon varit dräktig vid ultraljudet.

Totte Trumpet
12/13/13, 9:22 PM
#2

Jag hittade ett av mina dräktiga ston med mindre koliksymptom och dagen efter hittade jag fostret ………. hon var åxo i typ 5 :e mån.

kajsa-kavat
12/13/13, 10:15 PM
#3

Jaha, tack ska ni ha. Jag har också väntat på att hon kasta, men inte sett några som helst tecken på det. Men det är väl bara att vänta och se.

Kris_J
12/13/13, 10:20 PM
#4

Har en vän vars ena sto haft kolikliknande sympton vid flera dräktigheter, hon har inte kastat, utan sedan fått friska föl.

Har själv haft sto som också haft kolikliknande sypmtom men då senare i dräktigheten utan att kasta.

Veritas odium paretFörvånad

Hanna-D
12/13/13, 10:47 PM
#5

Jag har ett sto som hade tre kolikkänningar (gick över relativt lätt) under sin första dräktighet, sedan har hon gått gall två år och inte haft kolik, i år är hon dräktig igen och har redan haft en kolikkänning. Tror inte att det är foderrelaterat/förstoppning eller dylikt hos henne utan att hon helt enkelt känner av fostret/dräktigheten precis som en del människor kan må dåligt under sin graviditet.

susanne-s
12/13/13, 11:08 PM
#6

Jag har också ett sto som får "kolikkänningar" I sin dräktighet.
Hon har aldrig kastat! :)
Lycka till!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annons:
AnnaFagerell
12/14/13, 5:24 AM
#7

Mina ston, nästan alla, får någon gång under dräktigheten känningar av kolik. Det betyder inte alls att hon ska kasta! Håll koll på magen så att hon har avföring. Ge henne olja i maten och gärna betfor som också är laxerande. Det räcker att hon är ngt hård i magen för att ge kolik. Står hon på stall är det extra viktigt med utevistelse. Måste röra på sig mycket. Låt henne gå ute någon timme extra. Vad får hon i krubban? Behövs inget kraftfoder. Det kan vara det lilla som ger koliken… Bättre hon äter hö och har det att arbeta med i tarmen än kraftfoder som tjocknar till. Inga morötter till kolikhästar! Det är stoppande för magen.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

kajsa-kavat
12/14/13, 10:31 AM
#8

Tack alla för era svar.

Anna, hon har fått betfor med lite matolja i sedan första koliktillfället, mineraler och hö. Men vet ju inte om hon kanske får för lite olja, hon får ett par skedar.

Moheda
12/14/13, 11:45 AM
#9

Mitt dräktiga sto fick också ett kolikanfall, ungefär halvägs in i dräktigheten, men fick sedan ett friskt föl. Hon var ganska illa däran men repade sig efter vet. behanling och många promenader.

AnnaFagerell
12/14/13, 11:54 AM
#10

8 du kan ge henne 1/2-1 dl utan problem. Gärna rapsolja. Även B vitamin är till en fördel. Är hon bättre idag?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ponnybus
12/14/13, 12:40 PM
#11

Veterinär på klinik sa till mig att man kan ge 1dl olja per 100kg så rätt mycket alltså.

kajsa-kavat
12/14/13, 3:54 PM
#12

Tack #10 och "11

Då har jag gett henne alldeles för lite olja, bara att öka m.a.o.

Hon är helt bra idag, men jag får se när jag tar in henne, det är då hon brukar visa att hon har ont.

Efter att ha fått svar både här och på FB känner jag mig mycket lugnare. Många tycks ha haft samma symtom på sina dräktiga ston utan att de kastat, utan fött fram ett friskt föl i rätt tid. Bara det att jag inte råkat ut för detta förut, det gjorde mig himla orolig. ( har iof bara haft 7 ston dräktiga förut, varav ett kastade i 8:e mån.)

Tack snälla för era svar.

Hanna-D
12/14/13, 5:21 PM
#13

Ingen annan olja än paraffinolja smörjer, mat/rapsolja och dylikt tas upp av kroppen och ger bara mer energi = fetare ponnyer.

Annons:
AnnaFagerell
12/14/13, 6:56 PM
#14

#13 Säger vem? Enligt en veterinär på helsingborgs djursjukhus som jobbat med hästar och veterinärvård i över 40 år säger att det smörjer vid regelbunden användning. Inte som parraffin men det ger man ju definitivt inte regelbundet för det är mer laxerande vid akuta besvär. Jag har ett sto jag ger olja varje dag och hon är allt annat än fet. Ger henne olja bla för att förebygga hyperlipemi

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
12/14/13, 6:58 PM
#15

Else-Marie… Du kan ju ge henne lite linfrö eller loppfrö också i betforkrubban. Ett sto med mkt kolikproblem ger jag loppfrö sista tiden i dräktigheten för att undvika förstoppning vilket är mer vanligt än man tror. Är ju bara att gå till sig själv, vid sina egna dräktigheter =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Hanna-D
12/14/13, 8:10 PM
#16

#14 Säger alla som är någorlunda pålästa. Det är ganska grundläggande hästkunskap…

http://www.universitetsdjursjukhuset.se/sv/hastkliniken/rad-vid-sjukdom/kolik-hos-hast/

Om hästen har problem med förstoppningar, håll gärna koll på avföringen. Om avföringen är torrare än normalt kan paraffinolja sättas till fodret, 1-2 dl 2-3 ggr dagligen under ett par dagars tid. Paraffinolja kan inte ersättas med andra typer av olja, då det är den enda oljan som inte tas upp i tunntarmen utan ligger kvar och smörjer hela vägen bak i grovtarmen.

kajsa-kavat
12/14/13, 10:16 PM
#17

Oj, blir lite "vilsen" här och vet inte vad jag ska ge som är bäst.

Ponnyn har varit lite dålig i kväll igen, men har piggat på sig och äter nu lite hö iaf.

Hon fick betfor med någon dl olja i kväll och så får vi se vad som händer. Kommer iaf att kontakta veterinären på måndag om hon inte blir sämre än så här.

AnnaFagerell
12/15/13, 6:15 AM
#18

#16 Nu är det ju lite skillnad på en förstoppning och förebyggande. Förebygger man behöver man inte smörja hela vägen bak för då är skiten redan lite lucker. Googlar du får du fram att det till och med hjälper på människor och att man rek att människan käkar olja om man har trög mage. Inget som är vetenskapligt bevisat men bevisat genom åsikter av folk som provat. Det räcker för mig. Jag har provat på mina hästar och vi ger olja till suggorna då förstoppning är den största orsaken till att suggorna dör innan och efter förlossnning. Tarmar som tarmar. Man kör på det man tror på, fungerar det så ska man fortsätta. Och har man dåliga hästar/djur så testar man även sånt som inte är vetenskapligt bevisat. Parraffin ger jag när det är akut. Har alltid en 25 liters dunk hemma. Men att ge den förebyggande ger bara orolig mage. Tänk, jag har testat det också… Nåt annat man kan ge är lactulose. Ger också orolig mage men ges vid hyperlipemifall pga sitt höga energiinnehåll

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ponnybus
12/15/13, 11:25 AM
#19

Till mig sa vet Rapsolja dagligen för underhåll på hästar som ofta visar koliksymtom eller är allmänt tröga i magen. 

Parafin ges om man är ute efter en snabb effekt :)

En kompis häst som hon hade för några år sedan gick långvarigt på parafin då hon åt både spån och grus. Dock kunde hon efter ett tag trappa ner parafinet och gå över mer på rapsolja, den hästen fick loppfrön med.

AnnaFagerell
12/15/13, 7:03 PM
#20

#19 Anledningen till att man inte ger daglig parraffin är för att tarmen vänjer dig och sedan klarar den sig inte utan till slut. Skönt att det blev bättre

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: