Annons:
Etikettallmänt
Läst 2914 ggr
CarinaA
2013-12-21 00:00

Ägarbyte/skicka pass

Lite fundering på lämpligheten i att skicka med pass vid ägarbyte ?! Som nygammal shettisägare måste man nu göra ett ägarbyte, "pass skall medföljas" ??!! Pass skall alltid medfölja hästen ?! blir ju lite svårt när man skickar iväg passet till registratorn ! Stämmer verkligen det att man ska skicka iväg passet ??

Annons:
VeronicaP
2013-12-21 00:03
#1

Ja de är skitkrångligt med det tycker jag , borde vara som för andra raser bara en separat lapp vid sidan om.

Har ju en som har en av våra på prov nu och då fick de passet med sig och sen ska de göras ägarbyte i efter han , blir lite extra krångligt.

Tror faktiskt att det bara är shetlandsponnyföreningen som har det så

[[AcsJulia]]
2013-12-21 00:24
#2

#1 Det är ju Jordbruksverkets regler angående pass vid transport. Alltså gäller det alla raser som jag har förstått det!

Lena90
2013-12-21 09:33
#3

#1 Welsh föreningen har nog det så med. Om de inte har ändrat de senaste åren. När jag gjorde ägarbýte på ett äldre welsh cob sto för typ tre år sen så fick jag skicka in hela passet då det inte fanns något löst papper. Jag valde att skicka det rekomenderat, kändes säkrast så :)

Carpe diem!

VeronicaP
2013-12-21 11:52
#4

*3 inte att du behöver skicka in passet vid ägarbytet, det är rasföreningen som bestämt.

 Att du behöver ha det med dig de har jag inget emot utan att vi måste skicka in hela passet vid ägarbyte som jag tycker är urlöjligt.

Lena90
2013-12-21 20:58
#5

Jo jag håller med, är mycket smidigare med lösa lappar. Har både russ och fjording som har det så :)

Carpe diem!

Stallmima
2013-12-22 18:45
#6

Ta kopia på alla sidor i passet, ring gärna och fråga jordbruksverket/länsstyrelsen hur de ställer sig till detta. Det blir ju lite knas när hela passet skall skickas in  🤪

Annons:
Ellinor Johansson
2013-12-22 19:27
#7

Är det verkligen ett så stort problem att skicka iväg passet för ett ägarbyte? Linda på SSS kansli är jättesnabb och brukar skicka tillbaka det med i stort sett vändande post.

Jag vet att passet ska följa ponnyn, men har det någonsin hänt att någon blivit stoppad på väg hem med en nyköpt pålle i släpet utan med följande pass? Har i såfall någon någonsin blivit straffad för det?

Kris_J
2013-12-22 20:10
#8

Om man som köpare har med sig passet hem och postar vid hemkomst kan det ju inte bli några problem.

Veritas odium paretFörvånad

CarinaA
2013-12-22 21:25
#9

Klart att det kan bli problem när det finns en bestämmelse som säger att passet SKALL medfölja hästen ! Är olyckan framme kan man ge sig på att det händer precis när man inte har passet med sig ! Kanske en yrkesskada jag har att man ska följa lagar o bestämmelser…………………….. ;-) !! Ska höra med jordbruksverket vad de säger !

Linda-A
2013-12-22 21:53
#10

Passförordningen s. 21 (avsnitt III)

Saxat från texten i länken här ovan, avsnitt III:

- Ska fyllas i i enlighet med de organisationers bestämmelser som avses i artikel 2 c i direktiv 90/426/EEG och endast om så krävs i dessa bestämmelser

- Uppgifter om ägaren:
Om ägaren byts ska passet omedelbart lämnas in till den
utfärdande organisationen, föreningen eller det utfärdande offentliga
organet med angivande av den nya ägarens namn
och adress för omregistrering och vidarebefordran till den
nya ägaren.

Definition av organisation enligt till artikel 2 c här:

c) registrerade hästdjur: varje hästdjur som registrerats enligt direktiv 90/427/EEG(4), identifierats genom ett identifieringsdokument som utfärdats av avelsmyndigheten eller någon annan behörig myndighet inom det land som djuret härrör ifrån och som för stambok eller register över den ifrågavarande rasen, eller av någon internationell sammanslutning eller organisation som har överinseendet över hästar avsedda för tävling eller kapplöpning,

Engelska moderföreningen säger att passet ska skickas in för omregistrering av ägarskap: Länk

Ellinor Johansson
2013-12-22 22:27
#11

# 9  Har jag förstått dig rätt att du anser att passet ska följa ponnyn ifall det händer en olycka vid transponeringen?

VeronicaP
2013-12-23 00:35
#12

#7 det är faktiskt problem om man tävlar med dem, på travet måste vi ha passet med oss ifall de ev åker in på doping kontroll, då måste vi uppvisa pass och det går ju inte om det ligger hos Sss det har i alla fall alltid tagit mer än en vecka när vi gjort ägarbytet. Sen är ju inte passen ägarbevis ju och då kan inte jag fatta varför just dem måste in då…

ThiffannyJ
2013-12-23 11:34
#13

#8 Om nu den nya köparen förstår vikten av att skicka in och ändra direkt. Det har hänt att nya köparen inte gör det och slarvar bort passet. Är man okunnig så kanske man inte tycker att det är så viktigt, tyvärr.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Annons:
hippoteket
2013-12-23 12:45
#14

Passet ska följa hästen, MEN det ÄR tillåtet att passet inte finns där hästen är när det är inskickat för ägarbyte. Så, blir man uppmanad att visa passet någon gång när det är inskickat för ägarbyte så är det ju bara att hänvisa till det och be att få visa upp det vid annat tillfälle. Det är ju lätt att kontrollera med registratorn ifråga ifall det stämmer att passet varit där.

VeronicaP
2013-12-23 15:21
#15

#14 du kan ju försöka få de på travet att godkänna det , de har inte tid i dopingkontrollen att ringa runt och kontrollera .

Fattar inte varför man inte kan ha en enskild lapp som halvbloden, russen har (de vet jag att de har )

hippoteket
2013-12-23 19:28
#16

Ska du göra ett ägarbyte mitt i tävlinssäsongen så får du väl se till att skicka in passet när det är ett par veckors tävlingsuppehåll.

CarinaA
2013-12-23 19:50
#17

#11, det kan ju faktiskt hända en olycka även när man inte transporterar, vi håller ju på att köra in henne nu !

#15 Tack ;-) ! (mysig stämning de har här inne på Shetland………..:-S)

VeronicaP
2013-12-23 20:35
#18

#16 De är inte så mycket uppehåll och vi har inte så lång tävlingssäsong så de är inte så jättekul att missa de få loppen som kanske man kan gå ut i . och ägarbyte ska ju faktiskt göras direkt inte efter flera månader kanske ..

Så jag kan faktiskt inte förstå varför de inte skulle kunna gå med pappers lapp,  men det verka som ibland att de inte är meningen att de ska användas , känns lite så ibland….

#17 Visst är det ;)

PP
2013-12-23 21:20
#19

SSS måste följa dels passförordningen, dels moderlandets regler. Lösa ägarlappar är inte förenligt med detta - eller har iaf inte varit det. Möjligen kan den nya passförordningen innebära någon förändring.

Hanna-D
2013-12-23 21:47
#20

Danska shetlandsponnyföreningen använder ett löst Ejercertificat, borde vara något att försöka ta efter.

Annons:
VeronicaP
2013-12-23 23:11
#21

#20 Håller med dig :D

Kida
2013-12-24 20:57
#22

När vi sålde en Shetland till en familj så blev det faktiskt lite knepigt. Vi möttes upp, skrev papper och sedan ville jag ta med passet och lägga det på lådan. Dom hade aldrig hört talas om detta. Passet SKA följa hästen sa dom bara. Men jag förklarade gång på gång och vi gjorde ju så till sist. Dom var tävlingsfolk i ridsporten och inte några nybörjare, men hade aldrig hört talas om det. Mycket enklare och säkrare med ett "papper" som andra raser.

VeronicaP
2013-12-29 13:54
#23

Så här står det på SH sida om passen och köpa häst .

Köpa häst? – Tänk på detta!

Köp aldrig en häst utan pass!

Alla hästar oavsett ras, ålder och användningsområde ska ha ett pass senast sex månader efter födseln. Att köpa en häst utan pass innebär mycket extra arbete och kostnader för köparen. Även om säljaren intygar att hästen du planerar köpa har pass, be säljaren visa upp det och kontrollera att signalementet i passet överensstämmer med hästens signalement….

Passet ska alltid följa hästen!

Passet i sig är inte ett bevis på ägarskap. Säljaren får inte vid något tillfälle hålla på passet. Oavsett om du har en häst på prov eller kanske delbetalar den ska du få passet i din hand samtidigt som du får hästen. Skriv ordentliga avtal för att undvika eventuella framtida tvister.

Håll ordning på passet!

Passet är en värdehandling och en häst ska ha samma pass hela livet. Kommer passet bort måste ett duplikat eller ersättningspass utfärdas. Om en häst är importerad och då också registrerad i ett annat land måste hästägaren/hästhållaren ansöka om ett nytt pass hos den organisation som utfärdat det första passet.

Vem står som registrerad ägare?

Kontrollera att den som säljer hästen också står som registrerad ägare. I passen för alla SH:s raser finns lösa ägarbevis (finns vissa undantag, kontakta oss om du är osäker) där uppgifter om nuvarande och tidigare registrerad ägare/företrädare framgår. För att vi ska kunna registrera in dig som ny ägare måste hela ägarföljden vara komplett.

CarinaA
2014-04-19 20:53
#24

#7-vändande post…………..??? Det var nu 2 veckor sedan jag skickade in passet ;-) ! Har full förståelse för att det är många ideella krafter i föreningslivet, men just därför hade det kanske varit bättre att bara skicka in ett löspapper för ägarbytet ??!! O ja,jag har inte skickat in det innan för att det har varit vaccineringar,veterinärbesök,mätning m.m ! Men nu vill jag kunna köra iväg o träna utan att ha hjärtat i halsgropen för att bli stoppad i någon kontroll………………….

Stallmima
2014-04-19 21:02
#25

#24 Därför är det viktigt att ha kopia på passet när du reser på träningar, myndigheterna måste förstå att det är såhär det går till med ägarbyte inom shetland. Hänvisa gärna till den text där det står att hela passet måste skickas in. Hoppas du får din hästs pass snart  👍

Kris_J
2014-04-19 23:52
#26

 Passhanteringen sköts av anställd personal

Veritas odium paretFörvånad

CarinaA
2014-04-23 13:23
#27

När man har skickat in passet för ägarbyte, efter hur många veckor ska man börja efterlysa passet ??!! är ju lite nervös för att det kommer bort i posthanteringen :-(

Annons:
VeronicaP
2014-04-23 13:26
#28

#27 Skickade du det inte rekommenderat ?

Gå in här och kolla om ditt pass kommit in och vad som händer :D

http://www.shetlandsponnyn.se/Stambok/HandelserUrval.aspx

Vet ju inte vad shettisen heter som du har skickat in på

CarinaA
2014-04-23 13:28
#29

Fick tips om att man kunde kolla händelse i webstamboken, o YES ägarbyte var registrerat 16april !! Var mest orolig för att passet kommit bort i postgången !!

VeronicaP
2014-04-23 13:29
#30

Carina A , de har kommit fram och ser helt okey ut och ägarbytet är gjort om de är rätt häst jag tänker på ;)

http://www.shetlandsponnyn.se/Stambok/HandelserUrval.aspx

Gå in under ägarbyte och kolla ;)

Upp till toppen
Annons: