Annons:
Etikettföl
Läst 2184 ggr
[Bettebus]
1/6/14, 8:11 PM

Fölning

Låter ni era ston föla inne eller ute? Skall snart få hem ett dräktigt sto, så jag vill ju helst att fölet skall vänja sig vid mig från början.

Annons:
StuteriSolo
1/6/14, 8:36 PM
#1

Det beror på årstiden, vi har våra hästar på lösdrift, men när de ska föla har jag dem gärna inne på nätterna, vilket inte alltid hjälper 😃

De flesta av våra har passat på att föla ute ändå.

MadeleneJansson
1/6/14, 9:43 PM
#2

Alla mina föl är födda ute, men det beror såklart på när hon skall föla. Det är stor skillnad på maj och mars…. Jag tycker det känns mest naturligt och renast för dom. Den tidigaste jag har haft är född i slutet av april. Att fölet inte skulle bli tam eller kompis med dig är inget problem även om du låter henne föla ute. Mina föl har alltid varit så nyfikna att dom kommer fram till mig, förr eller senare. I år hade jag ett föl där stoet inte vill låta mig komma nära fölet. Fölet lärde sig alltså från början att INTE gå fram till människan, men när hon var ett par månader gammal tog nyfikenheten över och hon är nu den socialaste hästen jag har. Hon kommer i trav när jag kommer ut och följer efter mig som en svans när jag går i hagen. För mig är det viktigt att INTE störa för mycket i början, utan låta sto och föl binda band och jag anser inte att man har någon nytta av att hålla på för mycket när fölet är riktigt liten. Jag låter allt vara på fölets villkor fram tills dom är 2-3 månader och då börjar jag med grimma och lite enkel träning. Vill dom komma fram och kela gör dom det, vill dom inte så låter jag dom vara. Det är lätt att förstöra mer än man gör nytta i början, blir fölet rädd om man försöker hålla fast den så sitter det i länge! Lycka till med fölning och hästarna!

AnnaFagerell
1/7/14, 6:05 AM
#3

Mina har huvuddelen fölat inne men det är för att jag oftast haft tidiga föl. Väljer jag att ta in dem även på sommaren vid fölning så är det inte för att tämja fölet utan för att jag varit rädd för att fölet skulle hamna under elrepen och stå på vägen. Beror alltså lite på var jag har dem. Oftast har jag kunnat se på stoet kvälen innan och kunnat ta in henne då. De av mina som står på lösdriften även på sommaren har själva gått in och fölat. Jag gör som Maria ovan. Låter fölen vara. Mina föl har alltid varit tama ändå och legat i knät på en. Har aldrig grimma på mina. Även verkat mina liggandes ibland. Men så är vi inne i hagen ofta också och vill de komma fram så kelar vi med dem, annars låter vi dem vara. De har ändå alltid blivit klängapor, hanterade utan grimma, mer naturligt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Bettebus]
1/7/14, 10:45 AM
#4

Jag formulerade mig nog lite fel. Har varit med på ett ställe med stora hästar, och där fölen fötts ute, som varit helt vilda hela tiden. När de är några månader så sköts allt med våld, så att säga. Jag tänkte kanske mera på att fölet vande sig vid en på ett annat sätt. Inte att man skall springa in till dem i tid och o tid, men att den vande sig när man bland annat släpper ut dem  mm.

Tack för era svar, då vet jag lite mera hur jag skall göra.

AnnaFagerell
1/7/14, 5:11 PM
#5

#4 Jag får känslan av att mina blir lite mer "vilda" när jag har dem inne och hanterar dem. Bäst är att låta dem vara och låta dem komma till dig.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: