Annons:
Etikett18-propositioner
Läst 2454 ggr
Mini-Angel
2014-03-24 12:51

Brukstävling 3 maj!

SHETLAND NORDS BRUKSTÄVLING PÅ VÄNSTA GÅRD I KOLBÄCK LÖRDAGEN DEN 3 MAJ 2014 Tävlingen är endast öppen för renrasiga shetlandsponnyer (raskod 38 med pass utfärdat av Sveriges Shetlandssällskap eller motsvarande utländsk stambok). 1. Anmälningstiden utgår fredagen den 25 april. Anmälningsavgiften för medlem i Shetland Nord/SSS är 60 kr/start (120 kr/start för icke medlemmar) och sätts in på Shetland Nords pg: 68 94 17-4 senast sista anmälningsdag. Uppge ”Kolbäck bruks” och ponnyns namn på betalningen. MEDLEMSRABATT till ekipage som gör flera starter under dagen enligt följande: Tre-fyra starter 50 kr/st, fem starter eller fler 40 kr/st. Rabatten gäller endast Nordmedlem, per ekipage (samma ponny & person) och vid föranmälan! Efteranmälningar mottages i mån av plats fram till klassens början till en kostnad av 100 kr/start (200 kr/start för icke medlemmar). För sent inkommen anmälningsblankett eller betalning behandlas som efteranmälan och debiteras den högre avgiften. 2. Alla körklasser går först på dagen utomhus på stor ridbana. Resterande klasser går inomhus i ridhus. 3. Följande klasser anordnas: Klass 1A Körd precision + 50 cm Bed A:0 Klass 1B Körd precision + 40 cm Bed A:0 Klass 1C Körd precision + 30 cm Bed A:0 Klass 2A Riden precision med ledare Bed A:0 Klass 2B Riden precision med eller utan vuxen på banan Bed A:0 Klass 3 Tömkörd precision Bed A:0 Klass 4A Agility vid hand, barn t o m 7 år Bed A:0 Klass 4B Agility vid hand, barn 8- 14 år Bed A:0 Klass 4C Agility vid hand, vuxen 15 år och äldre Bed A:0 Klass 5 Riden Agility Bed A:0 Klass 6 Tömkörd Agility Bed A:0 Klass 7A Handlerhoppning, barn t o m 14 år Bed A:0 Klass 7B Handlerhoppning, vuxen 15 år och äldre Bed A:0 Klass 8 Clear Round Agility Ingen tidtagning Klass 9 Clear Round Tömkörd precision Ingen tidtagning Bedömning A:0 innebär att banan genomförs en gång på tid. Placering efter minst antal fel och snabbast tid. Rosett till alla ekipage som genomför tävlingen. Hederspriser till placerade. Clear Round innebär att banan genomförs en gång utan tidtagning och där alla felfria ekipage erhåller rosett. 4. Så här går det till: Precision : Banan består av portar av koner och bommar. Även slalom mellan koner/pinnar kan förekomma. Tävlingsklass (1-3) går på tid. I tömkörd precision ska hela ekipaget igenom portarna. Rivning, ej korrekt genomfört hinder eller vägran/ej genomfört hinder medför 4 fel. Portbredd körklass: Vagnens bredd + angivet tillägg (30-50 cm) Portbredd ridklass: 60 cm Portbredd tömkörningsklass: 60 cm Agility: Tävlingsklass (4-6) går på tid. Rivning, ej korrekt genomfört hinder eller vägran/ej genomfört hinder medför 4 fel. I tömkörd agility ska hela ekipaget genom/över hindren, förutom om vippbräda förekommer där kusken går vid sidan av. Handlerhoppning: Handlern hoppar tillsammans med ponnyn en bana bestående av 5-8 hinder på ca 30 cm höjd. Tävlingsklass (7) går på tid. Rivning (oavsett om det är ponny eller handler som river), vägran eller fel väg medför 4 fel. 5. Regler: Alla som beträder bruksbanan med ponny ska bära hjälm, dvs även medhjälpare/ledare. För att starta i agility, tömkörning och handlerhoppning ska ponnyn vara minst tre år gammal, i rid- och körklass minst 4 år. Ponnyn ska vara iförd träns med vanligt tränsbett (rakt, två- eller tredelat). Utrustning ska vara hel och väl tillpassad. Undermålig utrustning leder till uteslutning. Ridklass: Ekipage kan bara starta i en ridklass (1A eller 1B), men det går bra att starta med flera ponnyer i samma klass. Ryttare kan även starta ungponny i klass A1 och mer rutinerad ponny i 1B. Ridekipage ska vara proportionerliga, oproportionerliga ekipage kan uteslutas. Ridspö är tillåtet men får inte missbrukas, missbrukas spö blir man tillsagd samt kan bli utesluten. I ledklass ska grimskaftet vara fäst i antingen nosgrimman eller vänster bettring. Ledaren får inte styra ponnyn utan finns enbart med som ett stöd. Ledaren ska gå utanför portarna (där så är möjligt). Säkerhetsväst rekommenderas på ryttare. Tömkörningsklass: Ponnyn ska ha däckel alternativt sele. Tömmen ska löpa genom de översta ringarna på däckeln om valbarhet finns. Tömmen ska vara så lång att kusken kan hålla ett säkert avstånd från ponnyns bakdel. Hela ekipaget ska igenom portarna. Agility: Man kan leda ponnyn i ledtygel/grimskaft (löpande genom vänster bettring, under hakan och fäst i höger bettring) eller vanliga tyglar, men tyglar måste i så fall vara delbara och öppnade på mitten. Delta får av säkerhetsskäl inte användas då det finns risk för att det kan fastna i vissa hinder. Ridspö är tillåtet men får inte missbrukas, missbrukas spö blir man tillsagd samt kan bli utesluten. Handlerhoppning: Man kan leda ponnyn i ledtygel/grimskaft (löpande genom vänster bettring, under hakan och fäst i höger bettring) eller vanliga tyglar, men tyglar måste i så fall vara delbara och öppnade på mitten. Ridspö är tillåtet men får inte missbrukas, missbrukas spö blir man tillsagd samt kan bli utesluten. 6. Anmälan på särskild anmälningsblankett som finns på hemsidan www.shetlandnord.com under ”Kalender” i menyn. Anmälan skickas till: Sanna Eriksson, Norrsylta 1, 73191 Köping. 7. Frågor ställs till Sanna Eriksson 0765615952 stall-lexie@live.se 8. Deltagarmeddelande samt preliminär startlista kommer att finnas på hemsidan www.shetlandnord.com innan tävlingen. Banskisser anslås på plats. 9. Minst 3 startande i varje klass för att den ska genomföras som tävlingsklass. Vid endast 1-2 startande genomförs klassen som clear round. OBS! Deltagare är själv ansvarig för att olycksfallsförsäkring finns. Allt deltagande sker alltså på egen risk. Notera: Den som har löst tävlingslicens hos Svenska Ridsportförbundet, SvRF, ska enligt deras regler ansöka om dispens för att få starta i tävling arrangerad utanför SvRF. Ansökningsblankett kan laddas ner från deras hemsida. Varmt välkomna till en rolig bruksdag!

Annons:
Mini-Angel
2014-03-24 12:51
#1

Sorry att all text blev jobbigt ihoptryckt,men kopierade hela proppen så blev lite tokigt :(

Annette
2014-03-24 13:47
#2

Är det den som startar ponnyn som skall vara medlem i SSS för att få den lägre anmälningsavgiften? Eller räcker det om ägaren till ponnyn är medlem?

Johanna-Granberg
2014-03-24 18:30
#3

Tjohoo! Äntligen något nära och på min lediga helg, jag kommer! Undra med vilken ponny bara?? Kan sponsra med något pris om du vill Sanna? Hör av dig om du vet något passande :-)

Mini-Angel
2014-03-29 20:31
#4

#2 Ägaren behöver vara medlem #3 Tack gärna! Tas tacksamt emot

PP
2014-03-29 21:13
#5

#4 Men Sanna, vi sa ju att den som anmäler ska vara medlem. ;-)

För att en fodervärd ska kunna starta till medlemspris även om ägaren inte skulle vara medlem, eller att små ryttare som "lånas" in som ryttare inte ska behöva lösa fullt medlemskap.

susanne-s
2014-03-29 21:29
#6

Jag kan också sponsra, med 200:-, men behöver en faktura!!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annons:
Annette
2014-03-29 21:34
#7

#5. Tack för svar både här och i er gästbok :)

För att en fodervärd ska kunna starta till medlemspris även om ägaren inte skulle vara medlem, eller att små ryttare som "lånas" in som ryttare inte ska behöva lösa fullt medlemskap.

Ovanstående är kanonbra tycker jag 🙂. Är riktigt sugen på att åka.

Mini-Angel
2014-03-30 11:42
#8

Hahaha men jösses, jag vet ju det o tänkte det men skriver ändå fel, skyller på stress ;) givetvis är det som Pernilla skriver :D

Silenos
2014-03-30 18:06
#9

Jag som är trögfattad frågar 😉I agilityn är det åldersindelat…men i ridklasserna, rider alla i samma klass där ? Oavsett om man rider med ledare, vuxen på banan eller klarar sig själv ? 

( frågar då jag har barn i lite olika åldrar/kunskapsgrad som rider mina hästar )

Silenos
2014-04-03 10:05
#10

Nu lyckades jag läsa lite nogrannare och hittade svar på min fråga 🙂

Mini-Angel
2014-04-07 12:43
#11

Dags att börja tänka på att anmäla :)

Mini-Angel
2014-04-12 17:18
#12

Fredagen den 25e är sista anmälningsdag/betalningsdag

Mini-Angel
2014-04-16 09:43
#13

Nu är det endast 10 dagar kvar av anmälningstiden o tänk på att det är röda dagar nu i Påsk om ni skickar anmälan med posten ;)

Annons:
Mini-Angel
2014-04-22 18:47
#14

Sista veckan nu! Anmälningarna rullar in,det är sååå roligt!

Johanna-Granberg
2014-04-22 19:17
#15

#14 Ska annmäla imorgon :-)

Annette
2014-04-22 21:47
#16

Jag är så sugen, men har så mycket att göra just nu :(

Får ta mig en funderare till om jag kan få ihop det. Kul blandning på klasser :)

Är det anmälan per post som gäller?

Mini-Angel
2014-04-23 10:43
#17

Går utmärkt att skicka anmälan på mail :) Kommer bli en rolig dag!

Mini-Angel
2014-04-26 18:30
#18

Då kan jag med stor glädje meddela att efter anmälningstidens slut blev det hela 84 starter!!!

Underbart att så många vill använda sina små ponnyer!!

Håller nu för fullt på att skriva startlistor samt ryttarmeddelande =)

Mini-Angel
2014-04-27 17:30
#19

Nu är startlistor samt deltagarmeddelande ivägmailat så inom kort kommer det ut på Nords hemsida-håll utkik ;)

Mini-Angel
2014-04-30 19:53
#20

Om någon missat så ligger alla listor ute på hemsidan nu :D

Annons:
PP
2014-05-01 12:51
#21

Om någon skulle vilja byta någon klass för att starta agility, precision och handlerhoppning och ha chans att tävla om det sent tillkomna Allroundpriset, går det bra att kontakta Sanna.

Efteranmälan är också möjlig, så länge klassen man vill anmäla till inte har startat.

Mini-Angel
2014-05-04 11:47
#22

STORT tack till alla som gjorde gårdagens tävling till en fantastisk dag!!!

Superduktiga ekipage o glada o positiva tävlande/släktingar o publik!

Tack snälla att ni är så gulliga o glada, det gör att allt slit o all tid man lägger ner är värt det ❤️

// Sanna

Håller på med resultatlistorna 😉

Mini-Angel
2014-05-06 19:15
#23

Resultatlistorna är ivägskickade o kommer inom kort ut på hemsidan

Ammiii
2014-05-06 21:40
#24

Någon som fotade? Vore skoj med bilder!!! :)

PP
2014-05-11 16:27
#25

Nu finns resultaten på hemsidan!

www.shetlandnord.com

Upp till toppen
Annons: