Annons:
Etikett12-foder-utfodring
Läst 1309 ggr
AnnaFagerell
2014-04-18 17:10

Tips för hullet

Min hingst har tappat bort sin rumpa! Vill gärna ha tips på hur man får tillbaka den runda och goa rumpan utan att han lägger på sig på hela kroppen. Han är fin i hullet för övrigt men har helt tappat bakdelen. Han går på naturbete just nu och får lite lucern som tillskott. Han tappade bort sin rumpa i slutet av vintern och har bara gått på ett kanonbra hö i vinter. Dock vandrar han lite mer nu än tidigare men tycker ändå inte han ska bli rumplös för det =( Ideer om bra käk?!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
cinna
2014-04-18 19:38
#1

5 dl/dag av Kraffts gröna müsli har jag med framgång gett min hingst. ;)

ThiffannyJ
2014-04-19 12:16
#2

Det är inte så att han kan ha gjort sig illa i ryggen eller så? Har sett det förut på en del pållar, och då "tappar" de muskulaturen, ibland i halsen och ibland hela rumpan.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Minsanne
2014-04-19 13:44
#3

Håller med Thiffany. Det kan vara så att dom sparar på rump musklerna om dom har ont någonstans. har samma problem på en av våra hingstar och det visade sig att han hade problem i bogen, vilket gjorde att han la över belastningen på bak.

Annars är ett mycket bra foder Spillers Conditioner mix müsli. Man ser skillnad på några veckor.

AnnaFagerell
2014-04-19 15:26
#4

Tror inte han gjort sig illa. Verkar inte ha ont varken i ryggen eller på andra ställen. Han vandrar en del just nu för han går i en hage sidan som sin flock. Han tappade sensommaren för två år sedan likadant som han gjort nu. Då gick han också ensam. Precis som om han inte trivs med det. Skulle behöva ett rejält bete men det går inte just nu. Därför tacksam för tips om bra fodertillskott till gräset han går på. #3 Ska kolla den muslin, tack. #1 Kraft groov? Inte så förtjust i det dock.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

cinna
2014-04-19 21:08
#5

Nej, Krafft grön müsli är vad det låter som, ett müslifoder, inget hopklistrat pelleterat foder här inte… 

Müsli

🙂

AnnaFagerell
2014-04-20 06:22
#6

#5 Oj förlåt, läste inte att det stod musli. =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Jiawan
2014-04-20 07:00
#7

Dodson&Horrell BuildUp har varit ett outstanding foder! Har funkat mycket bra på alla hästar/ponnyer vi gett det till. Dock har det blivit lite svårt att få tag i.. Saracen Show Improver + extra Equi Jewel Rice bran fick min quarterhingst förra året med förvånansvärd framgång. På bara ett par veckor gick han från att näst intill vara ett vandrande skelett till att bli en musklad häst! Och det trots att givan nästan var halverad mot det han åt innan. Nu äter alla här foder från Pavo. Och shettishingsten äter Nature's Best + Slobber Mash varannan dag och han är fin i både muskler och hull, fast han är inte direkt den som rör sig mer än han måste i hagen.. Skulle du få tag i Dodson&Horrell BuildUp så är det ett foder jag varmt kan rekommendera! :) Men Saracen Show Improver är ganska lika.

AnnaFagerell
2014-04-20 15:04
#8

Tack för alla era tips. Jag fick tag i ett kanonfint bete till honom några veckor. Tror att det ska fixa mitt problem.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: