Annons:
Etikett16-hästpass
Läst 6442 ggr
Stall Lugnet
2014-06-17 21:32

danskt pass, ägarbyte mm

Köpte i söndags en shettis från en man som importerat henne och tre andra från danmark. De har varit i sverige i ca två tre månader. Fick med hennes pass och åkte glad och nöjd hem. När jag läste i passet här hemma står inte ens mannen jag köpte henne av som ägare. men min fråga är dock; hur gör jag för att ändra ägare? Och ska hästen registreras någonstans i sverige? Jag tar tacksamt emot råd och tips!

Annons:
hippoteket
2014-06-18 01:04
#1

kontata SSS kansli så får du alla nödvändiga svar.

Hanna-D
2014-06-18 06:27
#2

Danskarna använder sig av ett löst Ejercertifikat som du skulle fått med passet.

Tillägg: Förutsätter att du menar att det är ett danskt pass.

AnnaFagerell
2014-06-18 06:35
#3

Individer som är ursprungsregistrerade i annan stambok Individen skall åtföljas av ett hästpass när den kommer till Sverige, i enlighet med Statens Jordbruksverks föreskrifter. Hästpasset gäller som identifikationshandling och ska kontrolleras mot microchip av ID-kontrollant. Hästpasset skall därefter snarast skickas in till stambokföraren för registrering. Härstamning och andra uppgifter förs in i SSS:s stambok från hästpasset. Har inget IPMC (International Pony Movement Certificate) gjorts i exportlandet, måste handling bifogas vilken styrker ägarbytet. Du behöver således en ID kontrollant som kollar chip pass och häst, sedan behöver du ett styrkt ägarbyte om inte exportpapper finns på ponnyn, om du vill ha denne införd i svensk stambok, vilket kanske är att rekomendera.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Blawe
2014-06-18 17:32
#4

När det hände mig ringde jag bara till SSS också skickade de en blankett för bruten ägarföljd, sen skulle 3 personer fylla i och sen var han min XD

AnnaFagerell
2014-06-18 17:33
#5

#4 Han är din ändå, passet är inget ägarbevis

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Stall Lugnet
2014-06-19 17:43
#6

Tack för alla svar! Längst bak finns ett löst blad som heter Ejercertifikat, precis som #2 nämner. På baksidan har den danska registrerade ägaren fyllt i sina uppgifter. Men mannen jag köpte hästen av påstår att han skickat in ett ägarbyte men är väldigt svävande på hur/var han skickade det… jag kollade på sss hemsida för telenr osv, och det slutade med att jag hamnade på svenska hästavelsförbundets hemsida och där står det utförligt hur man går tillväga… Dock uppstod en ny undran, är det dit jag ska vända mig? Min häst är av okänd härstamning nämligen. Eller spelar det ens roll? Hon står som croos breed (Krydsning på danska) i passet med okänd härstamning. Jag tog liksom förgivet att det var sss jag skulle vända mig till… Hjälp vad rörigt, tar tacksamt emot synpunkter/ideer/förslag på detta också!

Annons:
Annette
2014-06-19 17:49
#7

Om det är en ponny med okänd härstamning är det inte SSS som handlägger ägarbytet. 

Vänd dig till SH.

citrina
2014-08-17 14:46
#8

Vet inte om det löst sig. Jag har råkat ut för samma sak. Köpte en "shettis" av en kvinna som köpt henne från Danmark för ca ett år sedan, de hade dock inte skickat in blanketten för ägarbytet den som medföljde var ifylld av förrförra ägaren. Ringde till Dk, tel nr står på eiercertifikatet, och det ska bara vara att gå in på hestepass.dk och köpa en ägarändring för 150 DKk som man sen skriver ut och så tar man kopia på köpekontraktet och skickar in till dem så löser dom det ändå. Frågade om att det står att det ska göras inom en månad men det brydde dom sig tydligen inte så mkt om. Enda problemet att dom inte verkar ta vanliga Visa-kort utan tex MasterCard mfl. Danskarna är lite lustiga med det här m betalkort.

jossa5
2014-08-17 18:56
#9

#8 Lite off-topic till ämnet, men våra svenska banker håller också på att byta ut Visa-korten mot Mastercard. Iaf, Swedbank och Handelsbanken. Har dock ingen aning om varför, men det kanske är nåt globalt.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

citrina
2014-08-18 13:57
#10

Inte Länsförsäkringar, dom har för inte så länge sen bytt från MasterCard till VISA.

AnnaFagerell
2014-08-18 16:24
#11

#10 Jag har LF och har VISA

Medarbetare på djurskydd.ifokus

citrina
2014-08-18 20:36
#12

Ja, det var ju precis det jag skrev, att dom har VISA nu, så alla banker håller inte på och byter till MasterCard.

Just danskarna är speciella med sina bankkort, dom använder mkt Dankort som är ett kombinerat ID-kort och bankkort. När jag pluggade i Danmark så var det bekymmer med att vanligt VISA inte funkade på alla ställen, däremot VISA electron…. Mkt märkligt.

Upp till toppen
Annons: