Annons:
Etikettallmänt
Läst 815 ggr
Urhasten
2014-07-19 14:54

Mitt nya skott

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är Orchidéa. Hon är ett Shetlandsponnysto, brun och född 2013. Jag köpte henne efter två år av hästlöshet på grund av att jag hamnade i ett akut hälsotillstånd. Ett kroniskt sådant.

Våren 2013 fick jag min diagnos Ulcerös Kolit och utredningen tog start 2011. Samma år som jag köpte min första häst och som jag strax efter sex månader tvingades placera ut på annons, eftersom möjligheten att vara hästägare inte fanns. Ingen vet mycket om sjukdomen i sig, men den sägs vara individuell och medfödd. Ofta är det en tidsfråga innan det visar sig, men för mig var det helt oplanerat och jag trodde inte att det skulle behöva kosta mig en fullständig förändring i mitt liv.

Som de hästnördar samtliga här är, kan ni nog sätta er in i hur det känns när något ni älskar tas ifrån er på grund av en orsak ni inte kan påverka. Eller så vet ni det redan. Att göra beslut som får er att möta det där mörkret som känns svartare än natten själv. När tankar att brinna i helvetet känns bättre än att inte känna någonting alls. Jag trodde mitt liv var över på många plan, speciellt eftersom stalldoften, mular sökandes i vårgräset, svallande tagel som piska i vinden och framför allt värmen från deras hjärtan var en av den största delen jag levde för.

Det tog två år att acceptera förändringen att helt ändra min livsstil, smälta läkarbesöken och undersökningarna, samt en hel drös av mycket annat. Det började dock ljusna likaså och kärleken till dessa djur bevisade hur jag skulle klara av det här.

Jag gav aldrig upp och jag strävade alltid efter att bli symtomfri. Jag tog kontroll, jag tog kraft. Nu står hon här. Min Orchidéa, min blomma. Ett nytt skott, en ny verklighet jag drömt om i flera år. En liten flickas högsta dröm att äntligen ha tillåtelse att njuta av att vara hästägare.

Vad jag vill berätta är att ingenting är omöjligt och om ni någonsin behövt tagit ett tungt beslut som får er att sörja, sakna eller avsky - ta kontroll. Det ska inte låta lätt när jag skriver det, men det mörka tonar bort om kärleken är äkta. 

Oavsett hur, det blir bra.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Mmia
2014-07-20 08:23
#1

Lycka till med Orchidea och allt annat.

Urhasten
2014-07-21 20:33
#2

#1 Tack så jättemycket Mia! Vad roligt att du finns här på iFokus! :)

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: