Annons:
Etikettallmänt
Läst 704 ggr
djurflikkan
7/25/14, 2:47 PM

fång.

Jag är lite nyfiken vad fång är för något och var hästarna får det ifrån. Har sätt lite här å där att folk snackar om fång med aldrig begripit mig på det. ( har ej hästar, bara nyfiken.

Annons:
AnnaFagerell
7/25/14, 3:34 PM
#1

Enkelt förklarat så är det en störning i tarmen som gör att pålle får ont i fötterna

Medarbetare på djurskydd.ifokus

djurflikkan
7/25/14, 7:36 PM
#2

Vad får dom det av. Hö, gräs, ensilage?

einarsson
7/25/14, 8:45 PM
#3

De får det om de är för tjocka under en längre tid. Det finns antagligen en ärftlig del i det också. Ungefär som vår åldersdiabetes.

AnnaFagerell
7/25/14, 8:48 PM
#4

Har inget med fetma i sig att göra. Finns massor av hästar som är feta men som aldrig får fång. Det handlar om en obalans orsakad av fel foder, för mkt foder, stress etc. Men feta hästar är mer benägna än smala att få fång.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

djurflikkan
7/26/14, 11:03 AM
#5

Om dom får fång. Hur är det lättaste sättet och upptäcka det och bli av med det? ( är väldigt häst intressad och en dröm i framtiden är att skaffa shetlandsponny. Men försöker lära mig lite mer om olika saker

cinna
7/26/14, 12:47 PM
#6

Enligt många med mig, så är fång inget hästen/ponnyn "blir av" med - den finns alltid där, MEN de kan vara symptomfria och leva ett gott liv ändå!
Noggrann koll på kost och så motion är det bästa för att hålla sjukdomen i schack.
Symptom i det akuta skedet är ovilja att röra sig och stapplig gång. Kan även vara så diskreta symptom som ökad puls i kotan - man lär sig hur sin häst fungerar och känns, så märker man skillnaden. Har det gått mindre än ett år sedan senaste fånganfallet, kan man ofta se väldigt typiska "fångränder" på utsidan av hovarna. Rätta mig on jag har fel, men vill minnas att de bildas under den perioden av det akuta anfallet när det uppstår en upphörd/reducerad tillväxt av hornet pga syrebristen som uppstår i hoven när mjukdelarna i hoven svullnar…

För att vara säker på att hästen inte har fått bestående men av sitt fånganfall ska hoven röntgas sp man kan se om det skett någon rotation av hovbenet.

Annons:
djurflikkan
7/26/14, 1:04 PM
#7

Jag kollade runt lite på Google. Och har skapat mig en bild på vad det finns för tecken på att dom har det å lite så

djurflikkan
7/26/14, 1:30 PM
#8

Finns det någon sida här på i tornet förutom blocket, som man kan kolla på hästar till salu?

djurflikkan
7/26/14, 1:31 PM
#9

Är bara nyfiken va det finns för några ute.

trex
7/26/14, 7:37 PM
#10

hastnet.se

Ylwiz
7/26/14, 11:55 PM
#11

När man har haft sin häst inne på vintern och den bara har fått tex. hö och sedan släpper ut den på bete skall man bara släppa den små korta stunder så att dom vänjer sig. Annars kan dom få fång. Shettlandsponnies har lättare att få fång än andra hästar, men det beror ju såklart från häst till häst! ;)

Upp till toppen
Annons: