Annons:
Etikett12-foder-utfodring
Läst 5141 ggr
PP
2014-10-18 09:06

Utfodra med halm

Är någon halmsort att föredra för utfodring? Tänker om något sädesslag rent allmänt är bättre/mer hygieniskt än något annat (förstår givetvis att hantering/förvaring har betydelse)?

Har hittills haft korn- samt havrehalm. Funderar nu på vetehalm.

Annons:
AnnaFagerell
2014-10-18 11:25
#1

Kornhalmen är lättast att få in fin eftersom den är tidigast på säsongen. Större risk med mögelsporer i vetehalm då den tröskas sent och speciellt i år med allt regn är mkt vete dålig.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Zollan
2014-10-18 13:33
#2

Har haft havrehalm och det har fungerat bra!

cinna
2014-10-18 14:47
#3

De senaste tre åren har jag fodrat med havrehalm. Minskat ner hömängden till hälften på de som varit överviktiga och så fri tillgång på havrehalm till alla när de är ute samt i även boxen hos dem som behöver minska i vikt.

hippoteket
2014-10-18 22:13
#4

man bör undvika råghalm, sägs det

susanne-s
2014-10-18 23:59
#5

Vete är inte så bra till häst (som foder)
Som strö är det outstanding :)

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
2014-10-19 18:31
#6

#4 & 5 Varför? Har alltid gett havrehalm men är nyfiken på varför man bör undvika vete/råghalm.

Annons:
StuteriSolo
2014-10-19 19:06
#7

Havrehalm till foder, vete är väl inte så smaklig för hästarna.  Både korn och råg kan vara "bossig" Våra hästar äter dock den mesta halmen, häruppe finns bara korn- eller havrehalm att välja på , havrehalm med insådd är favoriten :D

PP
2014-10-19 22:05
#8

Också nyfiken på varför vete är olämpligt (om det är något utöver det Anna skriver i #1 angående större risk för sämre hygien pga att det tas senare).

Råg har ju i försök utlöst fång hos häst, så råghalm känns inte aktuellt för min del (och jag har nog aldrig heller sett det annonseras häromkring).

Annette
2014-10-19 22:14
#9

Enligt min veterinär skall man undvika havrehalm till fånghästar.

AnnaFagerell
2014-10-20 06:00
#10

Vetehalm är inte olämpligt för hästar. Får jag tag i bra vetehalm använder jag detta då uppsugningsförmågan är bäst i vete och slår alla de andra sorterna. Hästarna äter visst av vetehalm. Däremot är vetehalmen lite grövre och kanske uppfattas inte som så mjuk som ex kornhalmen. Men det är ju anledningen att den suger bättre, kornhalmen är för hal. Prova du vetehalm om du hittar någon bra Pernilla

Medarbetare på djurskydd.ifokus

einarsson
2014-10-20 10:28
#11

Vi fodrar med havrehalm med insådd.  Korn eller vetehalm använder vi till strö. Våra hästar äter mycket även av ströhalmen.  Vi odlar havre och korn själv, så den halmen kommer "automatiskt". Vetehalm får vi av grannen, den är den absolut bästa ströhalmen. Jag hade skippat kornhalmen om jag kunde, får själv klåda av den och den är inget vidare som ströhalm

susanne-s
2014-10-20 22:45
#12

Hästar ska inte fodras med Vete,  var det jag skrev 🙂
En veterinär har en gång tala om det för mig. Häst och tex kanin (som har liknande magar) ska inte äta vete.  Minns inte hur häst reagerade men Kanin får trumsjuka av vete. (magen kan explodera invärtes)
Som jag skrev så är vetehalm outstanding till strö 😉
för foder hade jag valt Havrehalmen eller gräsfröhalm.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnnaFagerell
2014-10-21 05:51
#13

#12 men du säger emot dig själv en smula. Strör du med vete äter de också av den. Veterinären har säkert förväxlat vetehalm med råg. Men vete är inte så smakligt som ex havre eller korn så många väljer vete för de inte vill hästen ska äta halm.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
susanne-s
2014-10-21 22:32
#14

Anna, Om jag fodrar med halm så lägger jag den inte som strö!
Jag vill att fodret håller lite mer hygien än så :)
Dessutom vill jag gärna ha mera ax i den halmen jag ger som foder.
Därför är fröhalm jättebra om man vill fodra

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnnaFagerell
2014-10-22 06:00
#15

Jag menar inte att man ska tvinga hästarna att äta av bädden utan att de äter av bädden oavsett om du vill det eller ej. De äter de som de själva vill ha. Du har inte mer ax i gräsfröhalm än i övriga sorter. Axen är där fröet sitter och fröna är borta när man tröskat och själva kapseln är kvar i alla halmstrået efter träsket. Så det där förstod jag inte innebörden i alls. Gräsfrö kan vara riktigt svårt att få i bra kvalité. Brukar vara massor av mögel i gräsfrö så de som ger detta till hästar hoppas jag gör en analys där man kan se mögelsporer.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

susanne-s
2014-10-22 07:34
#16

Nej Anna, Precis. Du förstår inte alls.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

hippoteket
2014-10-22 12:43
#17

I min gamla "Håll hästen frisk" står det att havre- och vetehalm har bra dietiska egenskaper för hästar. Kornhalm också, men dess agnar kan irritera både hud och luftvägar.
Råghalm anses kunna ge kolik.

Man kan nog utgå ifrån att halm av idag är så väl tröskad att det inte är några större mängder kärnor kvar i den. Så att ge vetehalm går inte att likställa med att fodra med vete.

AnnaFagerell
2014-10-22 20:52
#18

#17 precis Anna. . . Ibland tror jag att en del inte vet vad det är som främst utvinns. . . Är ju inte pga halmen som halmen finns utan för att det är en restprodukt från spannmålen. Samma är det ju med gräsfröhalm, fröet är ju bortröstad och lämnar halmen kvar. En del verkar tro att näringen är kvar, dvs kärnan.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

susanne-s
2014-10-23 12:22
#19

Det bero nog på vem du frågar Anna. Vi har tagit in halm med mera ax/frö i just för att fodra med den.  Ist för att ta in allt som spannmål/gräsfrö
Så en del tror nog att kärnan är kvar, asg!!! 😃
Döm inte när du inte hr en aning! 😉

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnnaFagerell
2014-10-23 15:03
#20

#19 vem har tröskat och låtit kärnan vara kvar? Det är kärnan som är spannmålen som bönderna får pengar av, halmen är som sagt bara en biprodukt och skalet finns ju alltid kvar. Om man har mer skal påverkar ju inte näringen för kärnan är ju som sagt borta om man tröskat ordentligt och jag kan aldrig tro att någon lämnar kvar kärnorna och tröskar tomt ???

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
AnnaFagerell
2014-10-23 15:06
#21

Sen skulle inte jag vilja fodra med halm med kärna i för den kärnan är inte torkad vilket gör att den troligen är full av mögel. Spannmål torkas i tork och bör rimligen hålla en låg ts halt och när den tröskas är den ofta runt 16% vilket gör att den behöver torkas ganska mkt innan man fodrar med den

Medarbetare på djurskydd.ifokus

susanne-s
2014-10-23 22:40
#22

Vad rar du är Anna 😃
Du har fortfarande inte en susning ..

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnnaFagerell
2014-10-24 17:56
#23

#22 jag jobbar dagligen med halm och dålig halm kan ge ett enormt produktionsbortfall så jag vet exakt vad jag pratar om! Om jag skulle ha fel skulle jag varit arbetslös för länge sen. Hästar tillhör inte de känsligaste djuren, det finns andra som dör, kastar och blir jättesjuka av dålig halm. Vad du ger dina är upp till dig.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

MsSofieG
2014-10-24 18:22
#24

Men sussane-s. Det är precis som Anna beskrivit det som det går till! Jag är utbildad bonde och att inte ta vara på tex havren från en havreskörd är ju galet. Det hör du ju själv.  Halmen kommer till för att havren växer i toppen av ett strå. Kornen tar man vara på själv och säljs sedan och strået som blir kvar det blir den halmen som ni sedan utfodrar (eller bäddar med) till era hästar.

susanne-s
2014-10-24 20:54
#25

Precis och du har inte en aning :)

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
2014-10-24 21:01
#26

MsSofieG  Jag vet att et normalt går till så, det som retar mig just nu är att Anna vet precis hur jag gör och ur vi fodrar :) Det gör hon inte.
I alla trådar jag läst så ska hon utmärka sig och det retar mig en aning :)
Jag vet flera som tagit in tex gräsfröhalm med fröna kvar, torkat och fodrat.
Vi har också - iofs länge sedan- fodrat med det och det var inte fel på den kvaliten.
Jag skulle inte ge mina hästar dåligt foder, lika lite som jag själv skulle äta dålig mat.

Men nu lämnar jag tråden.
Tror te att TS finner nöje i detta och hon har säkert redan fått sitt svar :)

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnnaFagerell
2014-10-24 21:20
#27

Susanne. . Märkligt för du har fler inlägg än jag. . . Trodde det var ett diskussionsforum och då diskuterar man… Det som retar mig är att du skriver att jag inte har en aaaaning om hur bra halm är eller att bönderna minsann inte går back på att inte ta rätt på spannmålen. Tyvärr, jag tror inte det finns någon som odlar gräsfrö eller spannmål för halmens skull.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
RebeckaSvensson
2014-10-24 22:20
#28

Det låter helt tokigt att någon med flit skulle ställa in sin tröska så fel att den inte tröskade ur axet ordentligt. Dessutom så behöver spannmålen torkas ner till en lagringsduglig vattenhalt innan den går att lagra utan risk för att den möglar. Att ta in halm med ej urtröskade ax låter för mig väldigt märkligt o allt annat än bra för djuren. Klart att man vill ha bra kvalitet på halmen till alla djur, men till grisar är det extremt viktigt. Är det någon som kan halm o kvaliteten på den så är det Anna.

Hanna-D
2014-10-25 15:19
#29

#28 Vilken halm skulle du välja att fodra med till häst? Om man i första hand tar hänsyn till fodrets kvalitet? Och i andra hand dietiska egenskaper.

AnnaFagerell
2014-10-26 08:18
#30

#28 tack Rebecka!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
2014-10-26 08:50
#31

Måste bara tillägga att om man fodrar med kanonfoder hela tiden och har för avsikt att fodra mindre och komplettera med halm så tycker jag att man är på lite fel spår. Man bör ju rikta in sig på att ta fram eller köpa ett grovfoder som är hållbart för just sina hästar. Att fodra med halm är ju inget man rekommenderar men om man nu vill ge halm som tillskott tycker jag att man ska analysera sin halm och jag tror inte att många gör detta. Då menar jag en mikrobiologisk analys där man får reda på huruvida halmen innehåller mögelgifter. Zon och don är två mögelgifter som inte syns i halm. Finns mest i havre och vete. Den som tror sig kunna se på halmen om den är mögelproblem tror alla gånger fel. Inga undantag. Man kan inte lukta eller se all mögel. Rent mögelmässigt sätt ät korn den bästa halmen OM den är torkad på rätt sätt. Är man ute efter näring ska man inte välja halm alls!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: