Annons:
Etikettallmänt
Läst 1297 ggr
Jullanhugo
2014-10-22 09:34

Er första utställning!

Hur gick det första gången ni ställde ut eran ponny? Var ni nervösa över hur det skulle gå?

Annons:
UlrikaHalfvarsson
2014-10-22 23:07
#1

Man (eller ivf jag) är alltid nervös när man ställer ut, oavsett hur många gånger man har ställt ut sin häst. Det håller både en själv och hästen alert och det är nog därför man fortsätter. Hade man inte varit nervös och velat att det hade gått bra så hade man inte ställt ut sin häst 😄 Jag tror att den första ponnyn jag ställde ut var min travponny, jag var då 11år men det gick bra och han fick 37p och silver. (Väl värda poäng)

Hanna-D
2014-10-23 13:19
#2

Min första utställning var 2002 i Upplands Väsby, jag visade Stjernens Epus (senare RS 449) då ett år gammal, jag visste ingenting och fick hjälp av en annan uppfödare precis innan vi skulle in i ringen, han visade hur jag skulle visa upp Epus och berättade vad jag skulle tänka på. Epus fick 88777=37 poäng. 

Jag är nog nervös mer nu än jag var då. Hur nervös jag är beror på vilken häst jag visar.

helle1973
2014-10-23 17:30
#3

Min/vår första utställning var i Svenljunga 2013. Kompisen köpte Dalsgårds Lorenzo  o vi va nyfikna på om han va fin :) 

Poängraden blev 5*8 och de gav 40 poäng o guld o Champion Valack. Ja nervösa va vi. Men vi har en god vän som visar honom åt oss. Man ska lämna över sånt till proffsen :) O sen har de blitt mera utställningar för ass alla fyra :)

O vi e lika nervösa fortfarande :)

Annette
2014-10-23 18:58
#4

Jag har ställt ut New Forest sedan 1982 men min första Shetlandutställning var Riks på Axevalla 2003. Bedömningen var av "konståkningsprincip", dvs tre domare dömde var för sig och sedan lades poängen ihop och delades med tre. 

Vi visade Skattens Heavenly som fick 38,4 poäng och Smevallens Eurydike som fick 37,9 poäng. De tre domarna var Ronny Johnsson, Mr Kay och Mr Molenkamp. 

Jag minns inte om jag var nervös, men allt kändes väldigt nytt och annorlunda mot att visa New Forest så jag tittade väldigt mycket på hur de andra borstade och sprayade och sedan försökte jag göra likadant :)

Jullanhugo
2014-10-24 09:49
#5

Kul att läsa om eran första utställning, värkligen! Tack för ni delade det, känner mig inte riktigt lika nervös nu.

Coolt att ni fick så bra poäng! 😃

Linnah
2014-10-26 15:18
#6

Min första visning var på sommarpremiering 1997 när jag var 13 år, visade en då 1-årig shettishingst som hette Kolviks Royal. :) Det var nog katastrof på alla fronter, hästen ville inte springa och vacker var han inte heller.  ;) Vi fick 767=20p och klass III! Sedan dess har det bara gått uppåt.

Första gången på utställning var nog -99 med Sparkle of Rowangar. Det var precis som för Annette två domare som höll upp poängen på varsitt håll. Den ene domaren gav henne 88888=40 och den andra domaren gav henne 87777=36p! Det var intressant. ;)

Annons:
AnnaFagerell
2014-10-27 05:49
#7

Min första utställning åkte jag med en blivande treåring med full vinterskrud i juni. Domaren var jättetrevlig och förklarade att hon skulle få bättre poäng längre fram. Hon fick 37 p och jag tyckte det var roligt. Men reagerade redan då på hur folk uppförde sig. Ingen som pratade med oss som var nya och mycket tisslande och tasslande. Jag vet att jag var i te nervös. Idag är jag alltid nervös men det blir väl så eftersom man har mer krav idag och vill att uppfödningarna ska stå sig väl.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[jenny-]1
2014-11-11 15:47
#8

Jag var sååå nervös! En helt ny situation för både mig och ponnyn. Dock hade vi tränat massor på att ställa upp och springa snyggt. Tur var väl det… annars kanske det hade gått ännu värre! Vi fick vänta väldigt länge på vår tur då lunchen drog ut med 40 minuter (och jag ville inte gå ut med en nypolerad ponny ut i ösregnet) så när det väl var vår tur var min något otålige valack ganska vresig trots att jag försökt roa honom och röra på oss…
Han ställde upp sig för domaren med viss övertalning, skrittade väldigt oregelbundet, stack iväg fort som fasen i traven och ville inte sakta av (fast när jag såg filmen kändes det mer "okontrollerat" än vad det såg ut) och såg allmänt ut som en tjurig åsna (och är dessutom ganska ful i vanliga fall). Poäng därefter: 77877 = 36.
Dock tog jag allt med ro och kunde inget annat än att skratta. Vi var ju bara där för att se vad det handlade om och få reda på svagheter och styrkor. Blev väl bemött av alla iaf! (Fast min ponny fick väl alla andras att se bättre ut så det kanske var därför 😉 )

EvelinaS-L
2014-11-13 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

Jag var jätte nervös, vilket även gick ut på hästen. Jag hade inga höga förväntningar och ville mest bara åka iväg för att ha kul och även träna på att vara i andra miljöer än hemma! Men det gick jättebra och va superkul!

**Milligram av Gindemo
*Shetlandsponny Valack e: Touch of Gold u: Mindy Typ: Hermonisk mkt god rastyp* 8
*Huvud, hals & bål: Vacker huvud väl ansatt hals stark överlinje *8
*Extremiteter och deras korrekthet: Tätt bak. Nöjaktigt korrekt fram *8
*Rörelse i skritt: Avspänd taktmässig* 8
*Rörelse i trav: Engergisk men kort *7
**=39

_Kram Evelina
_

Jullanhugo
2014-11-15 20:16
#10

#9 Vilka bra poäng ni fick!

EvelinaS-L
2014-11-16 23:03
#11

#10: är inte så insatt men antar att det är bra :) Är som sagt väldigt nöjd, (trots att det va snart 4år sen, haha), och hade inga höga förväntningar!

_Kram Evelina
_

Upp till toppen
Annons: