Annons:
Etikettallmänt
Läst 2110 ggr
AnnaFagerell
2014-10-24 17:58

Kontroll länsstyrelsen

Undrar om någon vet om foder och strö kontrolleras vid en kontroll av länsstyrelsen? för mig är det en självklarhet att djurens foder kollas och inte bara boxyta och takhöjd etc. Någon som vet närmare?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Anna-Karin
2014-10-25 08:39
#1

Inte när de var hos mig… men det var VÄLDIGT noga med inredningsdetaljer… jag fick byta galler på alla boxfönster…

Silenos
2014-10-25 09:33
#2

De kollade inte foder när de var hos mig. Däremot väldigt intresserade av olika mått och detaljer. Jag råkade också ut för att det som godkänts av en inspektör, underkändes av en annan.  När jag ifrågasatte detta fick jag till svar att det var upp till den enskilde inspektören att tolka reglerna.

Ann-Christine
2014-10-25 20:35
#3

Vi hade en oanmäld kontroll som utfördes med anledning av planerad kontroll den 19/9 2014. Följande kontrollpunkter kontrollerades:

-Kontroll att alla hästar har hästpass.

-Personalstyrkan är tillräcklig och att den har lämpliga färdigheter och kunskaper samt yrkesskicklighet.

-Daglig tillsyn sker av alla hästar.

-Kravet på extra tillsyn är uppfyllt.

-Hovarna inspekteras regelbundet och verkas vid behov.

-Hästarnas hull är godtagbart.

-Hästarna hålls tillfredställande rena.

-Förbudet mot utrustning som ger djuren en elektrisk stöt är uppfyllt.

-Hästarnas behov av social kontakt är tillgodosett.

-Sjuka och skadade djur ges nödvändig vård. Djur som behöver särskild vård kan tas omhand i särskilt utrymme.

-Utrymmen för hästar är enligt gällande måttföreskrifter.

-Takhöjd där hästar hålls eller tillfälligt binds upp är 1,5 x mankhöjd, dock lägst 2,2 m.

-Föremål och ämnen som kan skada hästarna förvaras oåtkomligt för djuren.

-Golv och liggytor har jämn och halksäker yta.

-Vid anläggningen där hästarna hålls under den kalla årstiden kan alla hästar samtidigt beredas utrymme i stall.

-Kraven kring brandskydd och beredskap vid elavbrott är uppfyllda.

-Stallet har en luftfuktighet och ett stallklimat som är anpassat till djurslaget och hästhållningsformen. Uppmätta värden.

-Belysning finns så att tillsyn av hästarna alltid kan ske utan svårigheter.

-Kravet på ljusinsläpp/belysning är uppfyllt.

-Buller i stallet har godtagbar nivå och frekvens. Uppmätt värde.

-Utfodrings- och vattensystem är utformade, dimensionerade och placerade så att de medger ett lugnt och naturligt intag av foder och vatten.

-Djuren ges foder av god kvalitet som garanterar en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel.

-Kraven på tillgång till vatten och vattnets kvalitet är uppfyllda.

-Stallutrymmen rengörs och utgödslas på ett sätt som ger en god hygien och god djurhälsa.

-Liggytor hålls rena och torra samt är anpassade efter djurslag och stallklimat.

-Kraven på ströets kvalitet och användningen av strö på liggytor är uppfyllda.

-Kraven kring hästarnas rastning och utevistelse är uppfyllda.

-Kraven på betesmarker, rastgårdar, markytor, drivningsvägar och drivning, rörelsefrihet samt stängsel är uppfyllda.

-Kraven för hållande av utegångsdjur är uppfyllda.

-Kravet på att avel och fölning inte innebär förlossningssvårigheter eller annat lidande följs.

-Kraven kring utrymmen för fölning är uppfyllda.

-Kraven kring avvänjning av föl är uppfyllda.

-Finns tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen.

-Vid avlivning av häst görs detta  av en person med tillräckliga kunskaper och på ett sätt som är i enlighet med regelverket.

-Stämmer det att inga övriga brister upptäcktes vid kontrollen?

-Daglig tillsyn sker av automatiska system och anordningar.

-Det finns journaler för minst 5 år tillbaka över djur som behandlats med karensbelagda läkemedel och antal dödsfall i besättningen.

-Kraven kring uppbindning av hästar är uppfyllda.

-Mekaniskt ventilerade stallar har nödventilation.

-Hormoner och andra ämnen används endast på tillåtet sätt.

-Operativa ingrepp utförs på ett djurskyddsmässigt acceptabelt sätt.

-Kraven som gäller för injektioner är uppfyllda.

Vi fick ett "nedslag".
Boxgaller som tidigare godkänts för stor häst, behövde vi nu förstärka med en liggande "pinne" på mitten.

AnnaFagerell
2014-10-26 08:16
#4

#3 oj, hos mej var dom och tittade, sen gick dom igen. . .

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
2014-10-26 12:37
#5

Jag hoppas jag får bli häst när jag blir gammal. Verkar betydligt bättre än att komma till ålderdomshem

AnnaFagerell
2014-10-26 15:32
#6

Annette, det har du rätt i

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
VeronicaP
2014-10-26 22:58
#7

#3 herregud snacka om att gå till överdrift

Ann-Christine
2014-10-27 00:31
#8

Som det verkar så är det inte samma "mall" som följs runt om i landet. Jag tycker det är bra att djuren kollas men stallar som fungerat utmärkt i generationer duger inte längre på grund av att det fattas någon cm i takhöjd…larvigt! Kontrollanten som kollar vårat område har minst sagt dåligt rykte bland djurägarna men det är bara att gilla läget. När vi byggde lösdriften, bombade vi länstyrelsen med frågor och byggde på pricken efter deras anvisningar med kondensskydd i taket och allt vad det skulle vara.

AnnaFagerell
2014-10-27 05:46
#9

#8 tycker det är skrämmande att det ska vara så olika. När vi flyttade kollade jag upp allt för att grannar inte skulle ha något att klaga på men det var ganska märkligt för länsstyrelsen skickade över det på kommunen och kommunen ville inte ta i det så dom skickade det till länsstyrelsen. Har alla här inne anmält foderanläggning? Det kollas ju också eller kanske inte hos alla?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

StuteriSolo
2014-10-27 07:31
#10

vi fick påpekande om att det var djupfryst hästbajs i lösdriftshuset vid en kontroll när det var -22 ute. Ibland undrar man vad det är för människor som är inspektörer!!

Stallmima
2014-10-27 11:49
#11

#10 Hahahaha   😂 vilka nötter. Ska man installera värmeslingor i marken på lösdriften så den går att mocka typ 1 gång i timmen??    🤔

Silenos
2014-10-27 18:28
#12

Under processen med att få yrkesmässigt tillstånd hade jag besök av olika kontrollanter. Det som blev godkänt av en underkändes av en annan. När jag ifrågasatte det fick jag svaret att " det är upp till den enskilde inspektören hur den tolkar reglerna" . Jag följer gärna de regler som finns, bara man får veta vad som gäller, och att det inte ändras allteftersom beroende på vilken inspektör som tycker till.

På den tiden hade jag också Jättekaniner, i en stor inhägnad utomhus. En inspektör gav då mig då anmärkning med hänvisning till en paragraf att gnagare inte får bo ute på vintern. Då fick jag plocka fram deras egna regler , och visa att det ä skillnad på gnagare ( hamster o marsvin ) och på kaniner…

Det är bra att kontrollerna finns. Men man blir ganska utlämnad som djurägare när det blir godtyckligt och det handlar om att ha tur att få rätt handläggare/inspektör.

Annette
2015-01-29 11:50
#13

Med tanke på den långa listan i #3 känns det ofattbart att detta skall få hända. Enligt lokalradion har ägaren fortfarande kvar flera hästar, däribland fölet till stoet som dog.

Det är tydligen värre att takhöjden är några cm för låg än att hästen dör av svält 😡

Annons:
IdaT
2015-01-29 12:28
#14

#13 Tyvärr är det inte direkt lätt för länsstyrelsen att få omhänderta djur. Det behövs en lagändring som gör att det blir en kortare byråkratisk väg så att djuren kan omhändertas snabbare. Dessutom är det för lätt att gå runt ett djurförbud genom att hävda att det är andra som äger och hanterar djuren.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Upp till toppen
Annons: