Annons:
Etikettallmänt
Läst 1269 ggr
Pille
11/19/14, 7:15 PM

hjälp med busponny

Hej! Tänkte höra med er här på shettisforumet om ni kan hjälpa mig med tips. I stallet där jag har mina hästar står det en shettis, de som har honom är inte så erfarna och jag har lovat att hjälpa dem. Shettisen i fråga är i grund och botten väldigt snäll men han är pigg och har börjat köra rodeo när lillmatte rider. Jag tror att han har lite för mycket energi som behöver komma ut. Har lovat att jag ska hjälpa till att longera honom innan hon rider och har även tänkt tömköra honom. Vad mer kan jag göra? Tror jag är lite för stor för att rida till honom (ca 56 kg, 165 lång) annars hade det nog varit bra för han testar endel. Har hjälpt till att rida en shettis/welsh korsning för några år sedan när han blev för busig men den var grövre och jag var lättare då.. Tacksam för tips! :-) /M

Annons:
JoannaLi
11/19/14, 7:28 PM
#1

Jag hjälper till med en shettispojk, och är en bit större än dig också ^^ 

Vi longerar, ska tömköra, vi går på promenader, vi ska börja leka lös på banan/köra NH-övningar så fort det kommit upp en extra tråd på ridbanan, och så ska vi jobba på mot en inkörning eventuellt :)

Han ska eventuellt också få börja gå som handhäst när de kör hans hagkompis, så ska vi se om vi kan få gå promenader med en kompis osv, så blir det lite mer mentalt aktiverande också. 

Ska också se om vi kan hoppa in lite grann, bara för skojs skull.

Du kanske kan se om du kan vara med när lillmatte ska rida, och kanske longera och kunna se hans tecken på att han vill köra rodeo, och hjälpa henne avstyra/avbryta? :)

Pille
11/19/14, 8:00 PM
#2

Tack för tips! :) De går väldigt mycket promenader med honom. NH har jag ju tränat med mina så det kan jag ju faktiskt ge mig på även med shettisen. Å löshoppning kanske kan vara nåt som tröttar ut honom! Han hade väldigt dålig kondition när han kom till stallet och ju bättre konditionen blir desto mer busar han! :)

JoannaLi
11/19/14, 8:12 PM
#3

#2 Då är det kanske inte mer motion han behöver, utan mer mental träning? Trickträning kanske? :)

Pille
11/19/14, 8:18 PM
#4

Ja, det är nog en kombination. Han är nog lite understimulerad överlag. Hans hagkompis är en väldigt gammal islandshäst som inte rör så mycket på sig så han står nog mest och hänger i hagen och jag tror att han behöver springa av sig överskottsenergin innan lillmatte rider.

AnnaFagerell
11/20/14, 7:48 AM
#5

Har man uteslutit smärta och sjukdom på ponnyn?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Pille
11/20/14, 8:18 PM
#6

Inte vad jag vet

Annons:
lotteanderberg
11/21/14, 2:28 PM
#7

Hahahaha! Jo, det är en shettis…:) Ålder, personlighet, stimulans? När blev han tagen (kastrerad)? Hur ofta har han blivit hanterad innan du började hjälpa till? Gör en kartläggning och även se hur han är gentemot dem andra hästarna i stallet, när han blev inriden och hur, om han har stått länge osv. Är han dominant, nyfiken, går undan etc. mot dem andra hästarna? Där ser ni också hur hans personlighet är. 

Det är oftast inget fel på hästarna, ni måste bara lära er hur ni ska hantera och lära denna lilla ponny att vara med och ta ansvar och lära sig att använda sin energi på rätt sätt. Ett tips bara, stressa inte. Lös en sak i taget lugnt och stilla.

 En shetlandponny är en tuff ponny i en liten förpackning. Dem är också helt underbara, men kan vara envisa, busiga…helt enkelt full i F-N. :) Men det är just det som gör dem charmiga.

AnnaFagerell
11/22/14, 6:18 AM
#8

#7 själv äger jag inga sådana shetland!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
11/22/14, 6:40 AM
#9

#7. Jag känner inte heller igen din beskrivning av Shetlandsponnyn som ras. 

Jag upplever Shetlandsponnyer som kloka, lättlärda och samarbetsvilliga.

lotteanderberg
11/22/14, 7:41 PM
#10

Oj då, nu trampade jag Shetlandsrasen på tårna.  Frågar ni

 andra än ni som äger en massa shettisar vilka erfarenheter dem har. Jag själv hade en underbar shetlandsponny som älskade att sticka i nedförsbackar och sedan tvärnita. Min första dotter red en shettis som helt plötligt fick för sig att sticka och bocka tills hon flög av.  Vi alla vet att en shettis kan låsa nacken och bara dra när den vill. Inget som någon behöver ta illa vid sig personligt. Tror ni att Wippen är en ängel i alla lägen? Han kan busa han också. :) Verkligen. Bus är sunt. Man ska bara lära ponnyn att veta när den ska arbeta och när den får busa. Bus och envishet betyder inte att en ponny inte är klok, lättlärd eller samarbetsvillig.  Kanaliserar man energin rätt och hanterar ponnyn korrekt så har man inga problem. No hard feelings.

Annette
11/22/14, 7:58 PM
#11

#10. Det där du beskriver är inte rasrelaterat. Jag har haft ponnyer av C-och D-ponnystorlek som gjort exakt det du beskriver.

lotteanderberg
11/23/14, 1:49 PM
#12

#11 Herregud! Nej, om du ser min första tråd ber jag henne att studera och kartlägga ponnyn…det som är med shettis är att dem kan låsa nacken mycket lättare och blir tvärstarka…och vilken häst som helst kan bli dominant/bortskämd.

Nu ska vi inte vara bittra utan jag försökte bara vara till hjälp. Varför ta detta personligt? Ja, ja. Nu släpper jag detta och önskar er en underbar söndag.

PS:  Om "Pille" kommer till SIHS nästa helg så finns jag på plats fredag eftermiddag tills söndag med vår Wippen som ska representera shetlandsrasen. Min specialitet är personlighetsdrag hos häst, samverkan i flock, markträning, högre dressyr samt freestyle.

Annette
11/23/14, 3:06 PM
#13

#12. Menar du att Shetlandsponnyer lättare låser nacken än andra raser? 
Vilket underlag grundar du den uppfattningen på?

Jag är inte bitter men jag reagerar mot fördomar om rasen.

Annons:
lotteanderberg
11/23/14, 9:49 PM
#14

Pillan ville ha råd angående en "busponny". Visste inte att trådar automatiskt blir granskade på så vis och vridna till annat än vad som menades. Annette, om du vill fortsätta angripa vad jag än skriver så kan vi väl diskutera detta i person. Kommer du till Stockholm? Om du gör det är du hjärtligt välkommen på en diskussion över en fika. :)

Soltrollet
11/23/14, 10:05 PM
#15

Jag måste också säga emot bockandet och buset för att komma undan arbete hos shetlandsponnys. Har en fin gammal herre som i många år anklagades för att vara dum och envis, "typisk shettis". När jag själv började jobba honom insåg jag snabbt att han hade mycket ont i ryggen och därför betedde sig så illa. Rätt behandling och träning, och idag är han en pärla att jobba med. Löjligt arbetsglad och gör aldrig något för att komma undan arbete trots att han är väldigt egensinnig. Han vill givetvis gärna göra saker på sitt sätt, men finner sig i situationer utan bråk. Underbar mot barn som inte måste på och gosa honom i ansiktet (oftast är pojkar favoriter just för att de inte vill gosa så mycket), och lyssnar noga på vad de ber om. Bara de respekterar honom och att man lyssnar på honom om han har ont. Ofta skiter "vanliga" hästmänniskor i shettisens hälsa. De är inte värda att kolla hos veterinär, men ska användas och fungera precis som stora hästar trots att de har sämre ryttare på ryggen. När det sedan gör ont eller de inte förstår pga dålig utbildning så är de dumma. Fick faktiskt den kommentaren för bara någon vecka sedan. Familjen hade bråkat med ponnyn, lånat ut den på tillridning och till sist insett att den betedde sig illa av smärta. Trots ponnyns låga ålder 7år så var den inte värd att göra något åt, så nu får den bli hagprynad. (Något ponnyn inte lider av) Alltid, alltid när man börjar med en problemhäst: kolla efter smärta hos veterinär och massör, gå igenom att sadeln ligger bra, tänderna ok. Sedan kan man börja gå igenom utbildning och sedan måste en så smart ponny som shettisen motiveras. Ge hästen en bra anledning till att göra rätt så gör den det bra mycket hellre än att göra fel. :-)

Upp till toppen
Annons: