Annons:
Etikettavel
Läst 5654 ggr
Emmelie93
12/1/14, 5:10 PM

Dräktiga ston som skall föla 2015

Tänkte att vi kunde starta upp en tråd om vilka ston som är dräktiga! Gärna med vilken hingst, bilder och stam! :) Hade varit roligt om någon vågade gissa färg och kön på sin förväntade fölunge! :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Annons:
Annette
12/1/14, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Kul tråd :)

Vi har bara betäckt ett sto i år, hon är konstaterad dräktig och beräknas föla i slutet av maj:
Junibackens Hedda (e. Furunäs Jotex u. Hesther v.St. Wainum Wisholt) är betäckt med Junibackens Primetime (e. Ytterhalls Kanon u. Furunäs Gazette).

Detta är Primetimes första avkomma och Heddas tredje. Eftersom de två första har blivit ston är jag inställd på en hingst denna gång. Jag är lika säker på att den är svart. Vet inte ens om någon annan färg är möjlig, det kanske någon färgkunnig här på sajten kan svara på :)

Linnah
12/1/14, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Amaze of Eastland är betäckt med Sander v.d. Provincialeweg

Kompis Dagny är betäckt med Wilfred v.d. Zandhoeve

Båda är konstaterade dräktiga via UL i augusti, båda ska föla första dagarna i juni om de håller tiden. :) Jag hoppas på ett sto från Amaze och en hingst från Dagny.

Annette
12/2/14, 7:45 AM
#3

Jag lade till några ord i rubriken så blir det tydligare vad tråden handlar om.

Emmelie93
12/2/14, 9:57 AM
#4

Kanon! :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

AnnaFagerell
12/2/14, 8:28 PM
#5

Annette. . . Om jotex lämnat sitt röda anlag till Hedda och gazette lämnat sitt röda till primetime så har du 25% chans att få en fux ;) men båda måste ha fått det röda anlaget

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
12/2/14, 8:50 PM
#6

#5. Och för att få veta det behövs ett rödtest antar jag?

Annons:
Frida-E
12/2/14, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Mitt sto Johannesbergs Golden Queen RS 6200 är betäckt med Menno v, h. Aegterhuus RS 559.

(Behöver jag säga att jag hoppas på en isabell med myyycket tagel… 🙂)

PP
12/2/14, 11:37 PM
#8

#7 Ja, för en blåögd gräddvit kan väl ingen hoppas på…. 🤫

AnnaFagerell
12/3/14, 5:53 AM
#9

Annette. . . Ja eller så får du betäcka samma om och om igen och hoppas ;) du kan ju testa ditt sto, saknar hon rött anlag behöver du ju inte fundera ;) Nnars får du betäcka ditt sto med en fux. . . Blir det aldrig några röda föl så vet du ;)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
12/3/14, 7:28 AM
#10

#9. Hon har varit dräktig med Lyric men resorberade tyvärr den gången. Har funderingar på att göra om den kombinationen.

Frida-E
12/3/14, 8:49 AM
#11

#8 Pernilla jo en blåögd gräddvit vore inte helt fel det heller..! :) Lovar det blir en fux…. ;)

PP
12/3/14, 11:06 AM
#12

#11 Man ska akta sej för att diskutera tycke och smak. ;-)

Men eftersom det tydligt står i rasbeskrivningen att en shetlandsponny ska ha mörka ögon, förstår jag inte riktigt uppfödare som vill ha en färg som aldrig kan ha det… Rasbeskrivningen är ju liksom vad avelsorganisation, domare och uppfödare har att rätta sej efter.

Sen kan man givetvis diskutera hur det går ihop med att denna färg faktiskt är godkänd för rasen - eller för all del hur och vem som bedömer om ponnyn ser trött och dum ut på ögonen och ger avdrag för det vid bedömning.  :-P

AnnaFagerell
12/3/14, 12:19 PM
#13

Annette du behöver nog göra många betäckningar med fux för att vara helt säker. Om det inte ploppar ut en fux på en gång förstås 😊 billigare ta ett test. Jag tog på min hingst när han gick igenom och betalade knappt 400 för det.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
AnnaFagerell
12/3/14, 12:21 PM
#14

Fast det ska ju ge avdrag för det är inte rastypiskt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
12/3/14, 12:57 PM
#15

#13. Så är det nog.

Emmelie93
12/3/14, 2:30 PM
#16

Skulle vi kunna hålla tråden "renare" dvs endast inlägg på våra dräktiga ston? 🙂

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

SaraDoos
12/3/14, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Mitt nyinköpta sto Birchwood Champagne (rödblack) är betäckt med Littlebignor Giovanni (gulbrun). Hon är inte UL-ad, så det är bara att hoppas… och då hoppas jag på nåt rött eller gult 😃 

Samma kombination har tidigare gett en isabellblack.

Mmia
12/4/14, 1:34 PM
#18

#17 snygg bild ;-) Den tog jag precis innan jag sålde henne.

Kris_J
12/4/14, 2:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Hagdala Lara Croft är betäckt med Hagdala Wacker, tror det blir en svart fölunge men fux är inte uteslutet….

Veritas odium paretFörvånad

Emmelie93
12/5/14, 11:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Själv har jag 3st konstaterat dräktiga ston: 

Lindi RS 6601
E: Abbe RS 158 U: Linda RS 821 Ue: Coco RS 59
Dräktig med Ekstrands Hiawatha RS 548

My Lollipopp RS 6602
E: Gläntans Domino RS 314 U: Lindi RS 6602 Ue: Abbe RS 158
Dräktig med Ekstrands Hiawatha RS 548

Erikas Sip Of Bunnahabhain RS 5922
E: Röding RS 405 U: Lyckans Lorelei RS 2925 Ue: Brandij v.d. Hoorn RS 234
Dräktig med Gläntans Morendo RS 267

I alla kombinationer är där en skäck, så man kan ju alltid hoppas på att något föl blir skäck! Mer chansning än så vågar jag mig inte på!🤐

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Annons:
Minsanne
12/6/14, 12:42 AM
#21

12
Det står att blåögda är godkänt men inte önskvärt. Så visst är en blåögd gräddvit eller perlino godkända enligt rasstandarden

PP
12/6/14, 10:10 AM
#22

#21 Läs igen:

"Pannan skall vara bred med vakna, mörka och intelligenta ögon."

SaraDoos
12/9/14, 11:27 AM
#23

#18 Åh, jag trodde det var från hennes ungdom  :) Längtar efter att få se henne i sommarkläder!

Emmelie93
12/22/14, 4:00 PM
#24

Ingen mer som har ett betäckt sto?

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
1/19/15, 11:32 PM
#25

Putt

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

kruger
1/21/15, 6:06 PM
#26

Vi har 4 ston som ska föla i vår . 3 standard & 1 mini.

Xtra Donna v.d. Amstelhof ( Svart)  x  Dalsgårds Disco (Fux)  hoppas på ett fuxsto :)  Verona v.d Vissershof  ( svart) x  Dalsgårds Lord Gold ( Svart)  Hoppas naturligtvis på ett fuxsto men det blir ett svart föl

Sabine v.d. Zandhoeve (Svart) x  Dalsgårds Ringo ( Svart) Hoppas på ett svart sto då jag gärna  vill behålla det :)                                                                                                                         Almnäs Showshine mini (Fux,)  x The Look of the Moment mini  (Fux)  Hoppas på ett fuxsto                                                                                                                                                                    Detta är ju bara en liiten önskan och en bonus i det hela om det skulle bli så men framförallt önskar jag av hela mitt hjärta att mina älskade ston klarar fölningarna och det kommer fram friska pigga fölungar 2015 ❤️

Snaedis
1/21/15, 7:30 PM
#27

Aarupsgaards Morgana ( brun ) xPoker Face ( brun )  Inte UL så jag får hoppas och jag hoppas och håller tummarna för en brun fölunge, gärna med tecken 😍

Men det viktigaste är ju ändå att allt går bra ❤️

Annons:
susanne-s
1/22/15, 8:44 AM
#28

Jag har betäckt fyra ston med Dalsgårds Othello
Almnäs Amazon, Fantasy, Änglahöjdens Joyce  svarta) samt fuxen Nerina.
Det skulle ju onekligen vara kul med lite vitt på fölen :)
tre ston ( en svart en brun och en rödblack) betäckta med Furunäs Bonzo varav en troligen kastat. Slutligen är Zoë v st Break of Dawn betäckt med den Holländska hingsten Kees v Reijensbroeck.
Det jag önskar allra mest är trots allt att fölningarna går bra och att det blir friska föl

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

kruger
3/16/15, 9:17 AM
#29

Rättelse i # 26 

Verona v.d. Vissershof Såld tillbaka till Dalsgårds Stuteri

Så enbart 3 ston fölar  hos oss på Wonnagårdens stuteri.

Mini-Angel
3/16/15, 12:18 PM
#30

Drakgårdens Hera väntar bebis med Käpplinge Solero

Isabell vs isabell = ?

Melkers Sally Caprice väntar bebis med Käpplinge Solero

 Skm vs isabell = ?

Båda UL o verkar fortfarande dräktiga, spelar ingen roll alls vad det blir för kön/färg, bara allt går bra ❤️

catalonia
3/16/15, 8:21 PM
#31

Jag har betäckt 3 st med Kilskogens Gentzel RS 539 ❤️Ronja ska föla runt 20 April ❤️Emma ska föla runt 25 maj ❤️Nords Iris ej kollad men om hon är dr ska hon föla runt 25 juni…..

hippoteket
3/16/15, 9:27 PM
#32

Här väntas två föl, i maj-juni

De ston som är dräktiga är Hippotekets Cassis och Hippotekets Lovis och båda är dräktiga med Titol.

icansson
3/20/15, 2:57 PM
#33

Här väntas 3 föl efter hönsetorps Bristol Timotej e:timothy v.s Geerhof svart Furunäs Kolora e:Roy v.d Bunswaard svart Lina e: Almnäs etapp brunskäck. Hoppas på ett svart sto från timotej. Ett fux sto från kolora Och en skäck efter lina gärna sto: )

Annelie-P
3/20/15, 3:54 PM
#34

Hot Smashing Lady är dräktig med Be There of Riverdance och ett levande  föl vid midsommar hoppas vi på 🙂

Annons:
Ammiii
3/20/15, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Vi väntar ett föl u.Melissa RS 4465 och e.Pique RS 606
Morfar är Paul Vd Papenhoeve RS 185.
Då mamma är fux med bläs och pappa rödskimmel är ju drömmen ett rödskimmelsto. :)
Men ett friskt föl och mamma är viktigast!

Upp till toppen
Annons: