Annons:
Etikett23-säljes
Läst 923 ggr
[lko]
12/13/14, 10:46 AM

Intressekoll/projekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej, kollar nu intresset hos min 13 åriga ögonsten.❤️ Vi har alltså inte sagt att vi ska sälja honom utan vill bara kolla om någon är kanske intresserad. 

Pepsi är ett litet projekt, han har hos sitt förra hem blivit "dåligt" behandlar och därför litar han inte 100 % på människor.Han hade aldrig blivit hanterad. När vi tog hand om honom så var han hingst och hade varit det i hela sitt liv och har därför ganska många hingstfasoner för sig.  Har åkt transport 2 gånger troligen i hela sitt liv, första gången gick inte bra alls, han var hårt uppbunden så han stod där han stod men då fick han lite panik och kom över mittenbommen, så då kom han inte hem till oss, men andra gången tog vi hjälp av en lite mer hästkunning person som hjälpte oss, han stod löst och bommen var flyttad så han kunde röra sig "fritt", då tog det ca 10 minuter att lasta. Han har växt upp där han föddes, alltså har han bara flyttat en gång i hela sitt liv och det var till oss.  Han går på lösdrift med shettisar, har gått med islandshästar okså, han går med ston och valacker och det funkar helt okej, den ända sakerna är att om det kommer en ny valack till flocken så kan han bli lite kaxig och jaga bort den och om ett sto är brunstig så blir han väldigt hingstig. 

Han har blivit hanterad av en 12 år gammal tjej men skulle nog igenkligen behöva en lite äldre "ledare". Han måste bli lite mer uppfostrad men man får vara lite försiktig när man säger till honom för annars kan han bli rädd och bitas eller göra något annat, resa sig lite… Man måste vara lugn när man hanterar honom annars kan han bli väldigt stressad, vilket kan sluta med att han bits eller sparkas. Han kan vara lite taggad när man hanterar honom men oftast är det på grund av att han tycker det är så kul! Han är tömkörd , dock kan han sparkas och få små ryck men han funkar om man inte kräver så mycket av honom.  Borsta, tränsa kratsa hovarna funkar väldigt bra, spänna sadelgjord funkar helt okej, han rör lite på sig men bits inte. Har hållt på lite med trix och han kan pussas och håller på att lära sig att lyfta fötterna.  Han har blivit uppsutten 3 gånger , han kan skritta, göra halt, rygga och trava med ryttare på, dock har jag inte jobbat vidare med ridningen pga att jag är för stor.  När man rider backar han mest och vill inte riktigt gå fram men det kan vara pga av att jag är för stor, så vi har inte jobbat långa pass uppsuttna, 10-15 minuter.

Han är en shettis av den grövre modellen ser dock inte tjock ut, han är ganska hög, inte mätt men över 1 meter. Han är svart med vita hår i pannan. Hans pappa Lukas har fått fina resultat och har fått fina "poäng" för hans trav, det märks på Pepsi. Mamma Festis finns på samma ställe där vi hämtade Pepsi, fast han har inte växt upp med henne utan med  en travhingst.  Han har under en period haft för långa hovar och har/kan få problem med ett framben. Just nu ger vi honom glukosamin och han blir bättre av det.  Han är renrasig shettis.

Till sist vill jag också nämna att han INTE är någon barnhäst. Då han faktiskt tycker att barn är lite för små och kan vara så snabba och högljudda. 

Vi har inte bestämt oss om vi ska sälja honom, men man kan alltid kolla om någon är intresserad.  (Han står i östergötland men det spelar ingen roll vart du bor)

Kram❤️

Hans stamtavla: http://www.shetlandsponnyn.se/Stambok/Visa3Led.aspx?Nr1=86361

(ganska gammal bild, ska försöka fixa nya, tomtebilden är dock väldigt ny)

Annons:
[lko]
12/19/14, 5:49 PM
#1

Han är kastrerad😍

Upp till toppen
Annons: