Annons:
Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 3558 ggr
linapersson1989
2014-12-15 19:25

veterinären stack massa gånger stor svullnad HJÄLP

Hej ville kolla om fler råkat ut för detta har en shettis hemma som behandlades för kolik förra fredagen och veterinären som skulle behandla har tidigare stuckit min ena hund fel och nu stack hon honom i halsen säkert 10-15 gånger innan det blev rätt. Han har nu en jättestor svullnad på det stället ungefär som en halv fotboll! Finns det fler som råkat ut för detta och hur gick ni till väga?

Annons:
LillyAmanda
2014-12-15 19:31
#1

Har själv ingen ponny eller liknande, så har aldrig varit med om det. Jag skulle ha anmält de. Djuret får ju ont och det blir lidande.

**//Amanda

linapersson1989
2014-12-15 19:33
#2

Precis det vet man ju själv om man har en svullnad någonstans klart det gör ont, men vart anmäler man det? Känns ju inte som något kommer hända om man anmäler det till vet som gjort det.

hippoteket
2014-12-15 19:54
#3

Jag antar att det är Jordbruksverket du ska kontakta. OM det inte är där du ska anmäla (vilket jag tror) så kan de hänvisa dig vidare till rätt ställe.

Sen ÄR det svårt att hitta blodkärlen på shetlandsponnyer…

linapersson1989
2014-12-15 20:08
#4

Tack för tipset får höra av mig till dem imorgon! Är medveten om detta och han är inte världens bästa på att samarbeta med folk han inte känner heller. Men fortfarande inte så det ska vara, och hade det varit första gången  hon stuckit en massa fel hade jag inte brytt mig alls men när hon varit rädd för min ena hund och stuckit den andra fel och nu ena hästen så känner man ju att jag måste göra något för djurens bästa. Tyvärr är det den närmsta veterinären så man hör ju bara av sig till destriktsvet när det är akut.

PP
2014-12-15 20:29
#5

Jag skulle ha börjat med att ringa veterinären och tala om hur det blivit. Det låter som att det kanske skulle kunna ha blivit en infektion och isf kan det bli värre med svårighet för hästen att dricka och äta.

linapersson1989
2014-12-15 20:53
#6

Givetvis kommer det göras imorgon för märkte av det vid kontrollen efter insläppet.  Och han har absolut inget fel på aptiten än så länge och det är ett gott tecken.

Annons:
Hanna-D
2014-12-15 21:30
#7

Smörj med voltaren gel och hirudoid-salva, det hjälper mot svullnaden. Antagligen är blodkärlet förstört, ha det i åtanke om han behöver sprutas intravenöst i framtiden, det kan vara bra att hitta andra kärl, t ex bakom frambenet istället för att riskera den friska sidan.

einarsson
2014-12-16 10:10
#8

Prata med veterinären. Ibland är det svårt att hitta kärlen, speciellt på små ponnys, de har mkt päls, korta halsar och det är väldigt obekvämt att komma åt då de är så låga. OM sedan ponnyn hoppar runt eller rycker varje gång man sticker blir det ännu svårare. Du anmäler till jordbruksverket/länsveterinären, men jag tycker absolut att du skall prata med din veterinär först!! Om du är så missnöjd med din vet. tycker jag att du skall hitta en annan ;)

Annette
2014-12-16 11:36
#9

#8. I det här fallet hade hästen kolik och då är man ofta hänvisad till distriktsveterinärerna, inte lätt att byta i ett sånt läge.

AnnaFagerell
2014-12-16 14:46
#10

Det blir nästan alltid hematom av olika karaktär när distriktare sticker våra små. Inget som är farligt och att sätta ett dropp bakom ett framben tror jag verkligen inte att veterinären gör. Inte i första taget iaf. Halsarna är så små att det är svårt känna om kanylen sitter rätt. Att anmäla en veterinär för det är bara onödigt, och är man inte nöjd tycker jag att man först och främst ska tala med veterinären i fråga.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

linapersson1989
2014-12-17 07:57
#11

Har talat med vet och vänder mig endast till destrikt om läget är akut man kan inte transportera en häst med kolik flera mil. Och som sagt jag skulle inte bli arg om det inte var så att hon redan stuckit min ena hund fel i ryggen när hon skulle få vätska. Plus att hon är rädd för djuren och står och skakar vilket inte gynnar än när man sätter kanyl. Han har nu fått gel att smörjas med och smärtstillande/antiinflammatoriskt och är redan piggare. Tack för alla tips och svar :)

AnnaFagerell
2014-12-17 08:59
#12

#11 Är du säker på att det är som veterinären är rädd? Det finns flera sjukdomar som ger skakningar och om det är så så kanske veterinären bara skulle ta sig an lite enklare fall.  Rädsla skulle inte jag tro att det vore för då skulle nog vederbörande inte jobba som veterinär. Är det en äldre veterinär eller kanske en nyexaminerad?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

linapersson1989
2014-12-17 09:31
#13

Hon är i 30-årsåldern och hon är rädd hon vågade inte vara ensam med en av mina hundar i undersökningsrummet då detta är en Amerikansk Bulldog.  Jag fick ta med honom in i badrummet när jag skulle gå på toa.

Annons:
maysod
2015-03-08 18:37
#14

Det händer ofta det blir hematom när man ger Finadyn subkutant då det är vävnads retande. 

Sen ska man aldrig vara ensam i ett behandlings rum med en patient, oavsett om man är rädd eller inte.

Upp till toppen
Annons: