Annons:
Etikettgodkända-hingstar
Läst 872 ggr
Annette
2014-12-15 21:27

Korta kotor

Hur tänker ni ang korta kotor bak?

Det som får mig att fundera är att flera av de hollandsfödda hingstarna fick denna kritik vid årets HP i Tenhult.

Har Sverige och Holland olika syn på korta kotor?

Annons:
Hanna-D
2014-12-15 21:32
#1

Tror det har mycket med hovvården att göra… Ska bli intressant att se dessa hingstars omdömen efter ett par år i svensk vård.

Annette
2014-12-15 21:54
#2

Jag lade också märke till att verkningen på flera av dem var annat än vad jag är van vid att se.

hippoteket
2014-12-15 22:51
#3

Hur menar du att korta kotor hänger ihop med hovvården, Hanna?

För mig är det två skilda saker. Korta kotor är en exteriör detalj och det kan också leda till att de blir stumma och/eller kotar över.  

Sen Annettes ursprungsfråga, hur man ser på det osv.
Dels är min erfarenhet att domarna ibland har särskilda saker som de tittar extra på, kanske för att de av någon anledning har blivit påminda om det, kanske för att de fått direktiv från SSS om det. Det skulle kunna vara en förklaring till varför många fick den kommentaren i år.

Jag har nog någon som jag kan anse har korta kotor och det är ju inte positivt. Det är ju något jag får tänka på vid eventuella framtida hingstval, så att man inte gör det värre. Det finns ju vissa saker som jag hakar upp mig på, som jag inte kan bortse från - jag har väldigt svårt för grova halsar och korta kors, t.ex. Och korta stumma kotor är nog ungefär på den nivån.

Upp till toppen
Annons: