Annons:
Etikettallmänt
Läst 1253 ggr
JoannaLi
1/7/15, 1:24 AM

Kostnadsfrågor (jag ber om ursäkt!)

Jag har lite frågor om kostnad kring att ha en shetlandsponny, jag hoppas att det är okej :)

1: Vad betalar ni i försäkring, antingen per månad eller per år? 

2: Hur mycket grovfoder äter er ponny per dag/månad? Äter de halm eller hö? (Jag vet varifrån jag vill köpa, och vad han tar för det, så pris är mer eller mindre orelevant.)

3: (mer generell fråga) Hur ofta vaccinerar ni, och vad går det lös på, per år? 

4: Hur mycket har ni betalat i veterinärkostnader under de senaste åren? Ingenting alls, eller hur mycket som helst? 

Det var de kostnader som jag kom på att jag skulle fråga just nu, men det kommer säkert fler eftersom! Är det något annat, specifikt som ni tycker är bra att jag vet, så ge gärna tips!

Annons:
__Prenses
1/7/15, 6:35 AM
#1

1. Jag har en ansvarsförsäkring och den lägsta sjukförsäkringen man kan ha på sin ponny, bor i Finland så vet inte vad ni har för system i sverige. Men den går väl lös på ca. 1000kr  i året.

2. Det varierar lite på temperaturen då jag har lösdrift, men jag har ett russ och en shettis, och tillsammans just nu äter de ca. 1½ bal, altså sånadär små "fyrkant". Det beror ju helt upp på vad det är för temp helt enkelt och vädret. 

4. Under fjolåret gjorde jag en raspning, tror det blev väl något mellan 500-600kr då tror jag ?

Min shetlandsponny var ju väldigt sjuk när hon var ett år, men nu sen hon har blivit vuxen har hon inte varit sjuk på väldigt många år, säkert tre år sen jag hade ut veterinär åt henne enskilt.
På ett vis tror jag att shetlandsponnyer är väldigt friska och starka ponnyer, vanliga sjukdomar är ju te.x fång för en shetlandsponny.

Hanna-D
1/7/15, 6:39 AM
#2

1. Vad försäkringen kostar beror på vilken typ av försäkring du har, bland annat avgör vilken självrisk du väljer, livbelopp och typ av veterinärvårdsförsäkring hur hög premien blir. Du kan räkna själv på försäkringsbolagens hemsidor, www.agria.se och www.if.se till exempel.

2. Man brukar säga 1 kg ts/100 kg kroppsvikt som minimum men det är verkligen lågt räknat. Jag räknar med att mina äter minst 6 kg/dygn vintertid, stona med föl vid sidan äter ännu mer. Alla mina har fri tillgång så det är svårt att säga en exakt siffra.

3. Om ponnyn måste grundvaccineras blir det med tätare intervall tills den är grundad, därefter vaccinerar man mot influensa en gång/år och stelkramp är lite olika beroende på fabrikat men ca vart 3:e-4:e år. 

4. Har flera ponnyer, de flesta har inte kostat någonting alls mer än vaccinationer, tandkontroller etc medan någon annan kostat mer än jag ens vill tänka på (komplikationer vid fölning).

AnnaFagerell
1/7/15, 9:55 PM
#3

Mina försäkringar kostar mellan 600-1500/ ponny och år beroende på försäkringen. Jag vaccinerar mina mot stelkramp och köper en hel låda och sprutar själv. Kostar då ca 70kr per ponny. Avmaskning ca 100 kr per ponny om året. Mina äter mellan 4-10 kg om dagen. Det dräktiga stoet äter 10 kg om dagen. Hon ger di åt 7 månaders fölunge också. Har två nyligen betalda veterinärräkningR för kolikbehandling. Båda på vardera 4000kr. Försäkringen tog inget på dessa räkningar. Du räknade inte med hovslagare

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
1/8/15, 8:43 AM
#4

Har ni era ponnyer på lösdrift? Jag tycker 10 kg grovfoder låter väldigt mycket för en Shetlandponny. Mina står på box nattetid och de får inte på långa vägar så mycket och de är bra i hullet, vissa väl bra.

solidduck
1/8/15, 11:35 AM
#5

#4 Min minishettis får väl ungefär 3-4kg hö varje dag när det inte finns något gräs att äta ute i hagen, beror lite på hullet men han har aldrig varit mager i alla fall, snarare så har han väldigt lätt att lägga på sig lite extra. Han går dock med en "stor" häst som han säkerligen snor lite av om det skulle lämnas av denna. Man får helt enkelt vara väldigt uppmärksam med honom så att han inte blir överviktig. Han står i utebox under nätterna.

AnnaFagerell
1/8/15, 3:53 PM
#6

Annette, jag väger allt höet. Det dräktiga och digivande stoet äter 10 kg om dagen, inget spill alls. Hon är mager dessutom och går täckad för att hålla värmen. Ungstona går för sig själva och får mindre mat, den ena är fet och den andra lagom. Till det dr stoet fylls maten på hela tiden så hon aldrig har tomt men det hinner ändå nästan ta slut. Hon gör inget annat än står och äter hela dagarna. Rör sig aldrig som de andra gör. Hennes fölunge är idag 8 månader och är jättestor, allt stoet äter går till fölet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
JoannaLi
1/8/15, 8:54 PM
#7

#6 Jag har inte frågat om hovslagare eftersom att jag har de sifforna och de variablerna själv :). Men tack annars för ett väldigt bra och informativt svar! 

Tack alla för era fina svar! (Det här betyder inte att ni inte får svara längre ^^)

susanne-s
1/8/15, 11:22 PM
#8

Jag har mina vuxna hästar försäkrade i ett ganska högt livvärde samt 100000 i veterinärvård kostnaden ligger på ca 1500-2500/år och häst.
hästarna har fri tillgång på grovfoder, äter ca 6-8 kg per dygn. Mer om det blir riktigt kallt.
Jag har en hage där några går som inte har samma behov av mat som de andra och dom äter ca 5 kg/dygn mer om det blir kallt, utfodrat i portioner.
hovslagare, vaccinationer och avmaskningar salt mineraler samt Selen tillkommer.
dessutom brukar det bli en och annan veterinärräkning på ett år (har flera hästar)
Munhåleundersökningar, Ultraljud, kastreringar, utställningar, träningar utrustningskostnader samt diesel, bil, släp och kostnader runt detta. Nu har vi eget stall/hagar så vi har ingen stallhyra.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

JoannaLi
1/24/15, 12:58 AM
#9

Hej! Nu blåser jag liv i en "gammal" tråd, men bara för att höra. Vad betalar ni för grovfoder? (Helst per kilo :) )

Jag ändrade mig om att priset var orelevant 😊 (Bara för att ha något att jämföra med.) (Edit: Jag hittade en tråd på en annan hemsida som tog upp det här *skäms* Om ni betalar något annat än mellan 2-3 kronor/kilo så får ni däremot gärna hojta! :))

Upp till toppen
Annons: