Annons:
Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1827 ggr
unnizack
2015-02-09 19:59

35 årig shettis, vad kan man hitta på?

Hej! Under sportlovet ska jag antagligen få ta hand om en shettis herre på drygt 35 år. Min fråga är vad man kan göra? Hade tänkt försöka lära honom att stå till på kommando och jag ska kunna gå runt lite som jag vill (hoppas ni förstår). Ska promenera också och tänkte testa ponnyagility. Men vet inte om han är för stel för att göra trick osv. Tänkte kolla om någon här har bra tips då jag själv inte har bästa fantasin. Tack på förhand! Om denna nu ligger fel så får jag fixa det, är ny här så vet inte hur allt funkar :)

Annons:
unnizack
2015-02-10 13:49
#1

Läst 131 gånger, ingen som har förslag? :)

Annette
2015-02-10 14:10
#2

Det beror väl på skicket och vad han är van vid att göra. Det kanske räcker med att borsta och pyssla om honom och ev ta en promenad. 

Jag har haft flera ponnyer på 30+ och jag skulle inte testat agility med någon av dessa eftersom de med ålderns rätt var ganska stela och även såg sämre än vad de gjort i yngre dagar.

unnizack
2015-02-10 14:16
#3

#2 han är i bra skick för åldern, i alla fall vad jag vet. Fortfarande rätt pigg och har glimten i ögat. Vad jag vet så är han van vid att ridas och köras, även lite promenader. Borsta och pyssla om tänkte jag också på

hippoteket
2015-02-10 15:43
#4

En ponny i den åldern skulle jag bara pyssla om, inte hålla på med en massa aktiviteter.

unnizack
2015-02-10 15:51
#5

#4 okej :) promenader är något som jag måste göra med honom då ägaren vill att han ska ha motion

lotteanderberg
2015-02-10 16:19
#6

Använd sunt förnuft. Ägarna vet ju hur deras ponny är för sin ålder. Du kan visst lära honom lite tricks om bara hans fysik tillåter. Tex. Pussa, göra piruetter, spansk skritt om du ser att han är med på noterna. Promenader är fantastiskt.:) Så länge han är positiv och vill så varför ska han inte få vara med? Härligt att höra om en gammal ponny som fortfarande får vara med och räknas utan att stirra sig blind på ålder. :) Jag blir glad i själen av att höra att du bryr dig så mycket att du söker information och tips för att hjälpa till på bästa sätt.

Annons:
unnizack
2015-02-11 07:39
#7

#6 han är fortfarande en liten buse, och så vitt jag vet har han inga problem med stela leder och sådana ålderstecken. Han gör visserligen inte mycket mer än han behöver, men är duktig på att rymma ur hagen och förra vintern kom han i full galopp över parkeringen, så energi har han ju :)

[Julie_Smulan]
2016-01-01 15:07
#8

Åldern ska väl inte hindra varken dig eller honom. Är han glad, pigg och gillar att lära sig nya saker så ska man väl hitta på roliga saker med honom. Vem vet, han kanske blir 40 när han är i så fin form och då är det ju skönt att veta att man inte avstått från något som både han och en själv tycker är kul. Lycka till!😉😉

Stallmima
2016-01-02 00:10
#9

Vad brukar ägaren göra med honom?

Upp till toppen
Annons: