Annons:
Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1575 ggr
hippoteket
2/19/15, 12:38 AM

OM sövning av shetlandsponner

Jag sprang på ett påstående på facebook i kväll, en tjej kastade ur sig att var 10e shetlandsponny dör av sövning. (antar att det rör var tionde som sövs) Det fanns dock ingen annan källa till detta än hörsägen.

Jag tror inte en sekund på att det är så vanligt att varken hästar i allmänhet eller shetlandsponnyer i synnerhet dör av sövning. Men det gjorde mig ändå nyfiken, så jag skulle vilja veta hur många av er som alls känner till någon shetlandsponny som inte överlevde narkosen?

Annons:
VeronicaP
2/19/15, 5:41 PM
#1

Har bara haft en som sövdes som var shetlandsponny inga problem , russ om sövts inga problem där heller

PP
2/19/15, 5:46 PM
#2

Har fått ett föl opererat och det sades inget om att dödligheten skulle vara högre för just shetlandsrasen i informationen jag fick inför ingreppet.

Däremot har jag reflekterat över att det ofta verkar felbedömas hur mycket som ska ges vid sedering. Nio av tio gånger (typ) får de ge mer efterhand.

hannaj98
2/19/15, 11:15 PM
#3

"Enligt undersökningar utförda på mer är 35000 hästnarkoser i Europa är risken för dödsfall i samband med narkos 1,9 procent. Vid kolikoperationer, där hästen buköppnas, är risken ännu högre, upp mot 10 procent, bland annat på grund av att hästen hålls sövd under relativt lång tid och hästen är sjuk när den sövs".

Citat från http://www.hastsverige.se/sida120.html 

"Att söva djur innebär alltid risker. Men att söva en häst är avsevärt mer riskfyllt än att söva ett mindre djur. En frisk häst löper minst tio gånger högre risk att avlida i samband med narkos jämfört med en hund eller katt, vilket innebär knappt en av hundra hästar."  

Citat från: http://hippocampus.slu.se/aktuellt/arkiv.cfm?PageAction=lasmer&arkiv=1&Aktuellt_id=165

Detta är den faktan jag kunde hitta. hittade dock inget speciellt om shetlandsponnyer utan bara hästar i allmänhet. 

Dock så har jag väldigt svårt att tro att shetlandsponnys skulle löpa större risk eftersom det inte står något om detta någonstans och eftersom anledningen till varför det är mer riskfyllt att söva en häst än ett annat husdjur är just för att det är större. Förstår därför inte varför en såpass liten ras som shetlandsponnyn skulle löpa större risk. 

Så som jag förstår det så är det bara ca 1 på hundra som dör om det inte är en längre sövning.

Leean
2/20/15, 11:43 AM
#4

Vår veterinär sade precis då jag bokade kastrering att hon söver inte shetlandsponnyer då de är känsliga för sövmedlet (Sövs med gas, frågade inte vad medicinet heter) och hon vill inte prova hur det går. Detta alltså på en klinik

Annette
2/20/15, 12:04 PM
#5

Varför skulle det behövas sövning vid en normal kastrering? 

Vår ena ponny har sövts vid operation utan komplikationer. 

#2. Jag vet inte om det är felbedömning vid sedering. Enligt den gynekologveterinär jag anlitar är Shetlandsponnyer svåra, de tål mycket och när de sedan får en liten hutt till slår det till rejält.

PP
2/20/15, 2:00 PM
#6

#5 Fast det är väl en felbedömning, om det inte tas med i beräkningen att de är "tål mer", kan jag tycka. ;-)

Problemet är också att sederingen ofta tar sämre om den ges i flera små doser. En av mina sederades tre gånger (sårskada som skulle sys), och det handlade inte ens om minuter innan det var fart på honom igen gång två och tre (längre på första). En annan fick å andra sidan ges en dos till vid kastrering och blev då så tagen att han knappt kunde stå och jag trodde de hade gett för mycket och att han skulle dö (sjåpig "ponnymamma").

Jag förstår att det inte är lätt och att det säkert är individuellt hur de reagerar, men jag tror också att många veterinärer helt enkelt underskattar en shetlandsponnys vikt.

Annons:
Annette
2/20/15, 2:35 PM
#7

#6. Det kanske är vanskligt att chansa på att alla individer tål mer ;)

Annelie-P
2/20/15, 4:15 PM
#8

Vet inte om det är någon poäng med att jämföra djur- och humansjukvård. Men om man gör det är det ju samma sak där, vissa tål mer och andra mindre. Det beror på ålder,  vikt, kroppssammansättning, hur kroppen tar hand om läkemedlet osv. Två helt lika människor viktmässigt kan tolerera väldigt olika stora doser av samma läkemedel.  Om jag ger en dos morfin som exempel (mycket vanligt vid smärtstillning) kan den ena  patienten i princip somna och den andra märker inte att den fått. Därför är det alltid bra att utgå från sk titrering av  smärtstillande och lugnande. Titrering innebär att man ger små doser upprepade gånger till man uppnår önskad effekt.

PP
2/20/15, 4:43 PM
#9

Jag tror att det är skillnad på smärtlindring och sedering, då iaf veterinärer jag har haft har sagt att effekten blir sämre när man måste upprepa för att den första dosen lugnande går ur/inte hade önskad effekt.

Men jag är ingen expert - bara reflekterar över vad jag upplevt med mina ponnyer. Och att alla veterinärer blir förvånade när jag talar om vad mina ponnyer väger. ;-)

hippoteket
2/21/15, 3:22 AM
#10

När det gäller sedering med Domosedan, som används ofta, så säger min veterinär att det ger mer och mer effekt upp till en viss dos, men sen blir de inte mer fulla för att de får lite extra - givetvis inom rimliga mängder.

(däremot ska nordsvenskar av någon anledning ha halv dos, för de tål det mycket sämre)

Leean
2/22/15, 10:06 AM
#11

Annette, för att sy såret, de flesta kliniker söver här i grannlandet redan tror jag men visst kastreras de traditionellt också

Leean
2/22/15, 10:07 AM
#12

Det var Domosedan som vår vet talade om också, att shettisar tål dåligt och hon vill inte använda det

AnnaFagerell
2/22/15, 11:39 AM
#13

#11 har aldrig varit med om att man syr efter kastrering. Såret ska vara öppet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Kris_J
2/22/15, 12:25 PM
#14

(En del kliniker syr efter kastrering)

Veritas odium paretFörvånad

hippoteket
2/24/15, 10:40 PM
#15

#12 - shetlandsponnyer har inget problem med Domosedan. Funkar alldeles utmärkt. Fråga din veterinär varifrån hen fått det påståendet.

#13 - OM man ska sy efter kastrering så ska kastreringen ske på klinik, på sövd häst i operationssal. Det kan vara lämpligt t.ex om hingsten haft pungbråck eller väldigt stora testiklar, för att minimera risken för framfall och infektioner.

maysod
3/8/15, 6:19 PM
#16

Det är inte ofta man  söver eller syr ponnyer, inte större hästar heller vid kastrering förutom enstaka fall där avvikelser finns. De flesta tar dom stående då det orsakar mindre skador på vävnaderna.

 Dock syr man oftast travare. Hästar vars testiklar inte vandrat ner sövs och sys då så klart. Domosedan  ger sällan några problem, däremot plegesil kan orsaka blod trycks fall på en del individer.

Finns  vet. som  söver på Rompun - Ketalar,  då lägger sig hästen självmant. En lättare sövning och dom vaknar efter en kort stund.

Har inte hört att någon shetland har  dött på grund av  sövningen.

Jiawan
3/9/15, 1:25 PM
#17

När våran hingst blev opererad förra året fick vi höra tvärtom. Att Shetlandsponnyer har en klar fördel och oftast klarar sig bäst under narkos och operation just på grund av att de är såpass små och lätta. Med andra ord blir belastningen på organen inte lika stor.
Och allt gick då bra med honom i alla fall.

Jiawan
3/9/15, 1:26 PM
#18

#17 Kan tillägga att operationen ägde rum på Ultuna och det var kirurgen själv som berättade.

Leean
3/12/15, 11:22 AM
#19

Här ( i grannlandet) är det tvärtom, tror nog de flesta sys redan åtminstone om operationen sker på klinik, men visserligen så kastreras de även en hel del så att såren inte sys. Vi fick en valack denna vecka, sövdes och inre såren är sydda, yttre i "skinnet" inte, allt gick fint. Har varit som uppfödare med om att tarmarna föll ur operationshålet så kastrear jag mina så sys de punkt och slut :) (och så hade det råkat vara före det också med hästar)

Upp till toppen
Annons: