Annons:
Etikettpremiering
Läst 1037 ggr
Lauth
3/24/15, 9:44 AM

Höja status på bruksprov

Till vårens hingstpremiering var det 6 ponnyer anmälda till bruksprovet av totalt 34 anmälda. Av dessa gjorde sedan 3 ponnyer bruksprovet (övriga strukna även från visningen). Det ger en % på ca 10,3.
De andra premieringarna har inte skiljt sig i antal bruksprov från vårens premiering.

Vad kan vi göra för att höja statusen på bruksprovet?
Varför är det inte intressant att göra bruksprov?

Annons:
Annette
3/24/15, 1:55 PM
#1

Jag pratade om detta problem med Aina i lördags. Sedan bruksprovet har blivit frivilligt har det blivit mycket färre deltagare men kvalitén på utförda prov har höjts markant.

Det är ju naturligtvis jättekul med så väl förberedda ekipage, men det skulle absolut vara önskvärt att fler genomförde bruksprov. 

Jag tror föreningen måste ta tag i detta för att höja statusen, hur vet jag inte. Det verkar inte räcka med att hingsten inte kan få mer än G om bruksprov saknas. 

Jag vet inte om det är ointressant att göra bruksprov. De flesta gör körprov och min tanke är att det kanske är svårigheter att få med sig vagnen till premieringsplatsen som gör att många avstår trots att hingsten är körd. Jag funderar på om det skulle bli fler utförda körprov om det fanns lämplig vagn att låna på plats. Kallbloden gör ju ett mer avancerat dragprov och då finns lastad vagn att använda.

AnnaFagerell
3/24/15, 3:38 PM
#2

#1 för min del skulle jag gärna göra bruksprov om det fanns vagn att låna.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
3/25/15, 3:47 PM
#3

När togs det obligatoriska bruksprovet bort?

Är bruksproven frivilliga även i andra länder? (Tänker främst på Holland samt de nordiska länderna.)

PP
3/26/15, 8:32 PM
#4

Frågan om borttagande av eller frivilligt bruksprov lyftes första gången på höstmötet 2007. Jag skrev då ett öppet brev i Shp nr1/2008 där jag efterlyste en diskussion i frågan, men någon sådan blev det aldrig.

Som jag minns det, drevs det sedan igenom ganska omgående, men jag kan inte säga året och kunde inte heller hitta det när jag nu tittade igenom Shetlandsponnyn från den tiden.

Jag tror att det är svårt att få igenom ett obligatoriskt bruksprov för hingstar igen och att man istället ska inrikta sej på att lyfta fram både själva provet och de som genomför det. Lite har gjorts (som att bruksprovsresultat faktiskt numera står med både i tidning och i webbstambok och att den som genomför dagens bästa bruksprov föräras en rosett), men jag tror man kan göra mer:

- Istället för att avhandla bruksproven lite i skymundan innan bedömningens början, kanske lägga det i pausen för nämndens möte, så att fler har möjlighet att se proven. Borde fungera åtminstone så länge antalet deltagare ligger på samma nivå som nu. "Risken" är förstås att man får ändra upplägg när intresset ökar och fler vill delta. ;-)

- Ge kritiken öppet, som vid exteriörbedömningen, för att öka förståelsen för och kunskapen om vad som bedöms och hur.

- Dela ut priset för bästa bruksprov i anslutning till detta, så att vinnande hingst kan visas upp lite extra i vagn/under ryttare.

- Ändra så att hingstens (eller stoets, för den delen) kvalitetsklass inte ersätts med avelsvärdeklass när avkommebedömning genomförs, utan att båda anges, exempelvis GI/A. På så vis tydliggörs vilka hingstar som inte genomfört bruksprov eftersom de aldrig kan få högre än kvalitet G. Nu kan man förstås argumentera att det är avkommornas kvalitet som är av vikt i avel, men vi behöver ju inte sticka under stol med att individens kvalitetsklass är av intresse, även om det mestadels handlar om exteriörpoäng… O:-)

- Ännu hellre lägga till en särskild kvalitetsklasstrappa för bruksprov/meriter, där det blir tydligare att det är just bruksmeriter som ligger bakom och att ett exempelvis ett mycket bra bruksprov genererar en klass högre. Idag kan man inte enbart utifrån GI veta om det handlar om exempelvis mycket framstående travmeriter, placerad i körtävling motsvarande SM eller höga exteriörpoäng - ganska vitt skilda saker.

PP
3/26/15, 9:57 PM
#5

Kom på en till sak man skulle kunna göra för att främja intresset för och belöna ett väl genomfört bruksprov i en förening med så god ekonomi som SSS:

- Avsätta medel, kanske i en fond, för ett litet stipendium att använda till rid-/körlektion för den som gör dagens Bästa bruksprov. Rosetter i all ära, men det är ju inte fel att uppmuntra till hingstens fortsatta utbildning/användande. O:-)

En lektion för körtränare kan man få för runt 300 kr, så det är inga enorma summor som behöver till.

Annette
3/26/15, 10:10 PM
#6

#4. Tänkvärda synpunkter.

#5. Glädjande att SSS har god ekonomi :) Jag trodde ärligt talat det var tvärtom med tanke på hur få medlemmar och registrerade föl det är nu jämfört med tidigare.

Annons:
RebeckaSvensson
3/26/15, 11:17 PM
#7

Jag skulle gjort bruksprov med min hingst men då min dotter var sjuk fick vi stryka hingsten o bli hemma. Till hösten när 4-åringen ska visas ska jag även visa en annan hingst. Om det blir ett bruksprov då eller inte beror helt på om jag får vagnen med mig. Om det funnits vagn på plats att låna hade helt klart underlättat.

Upp till toppen
Annons: