Annons:
Etikettpremiering
Läst 2028 ggr
Merle
3/29/15, 12:29 PM

Generalmönstring av shetlandshingstar

Har en hingst som ska generalmönstras i höst. Nyfiken på vad som ingår? Mätning, veterinärkoll m.m.

Annons:
Annette
3/29/15, 7:50 PM
#1

Exteriörbedömning ingår vid GM.
Jag vet inte om de mäts på nytt, de är ju 9 resp 14 år och mätta sedan tidigare.
Någon form av veterinärkontroll är det, hur omfattande den är kan nog någon annan svara på.

Hanna-D
3/30/15, 11:32 AM
#2

Dom veterinärbesiktigas, id-kontrolleras och mäts igen (i alla fall gjordes så i Köping i höstas).

Mmia
5/8/16, 12:02 PM
#3

Är det någon som vet vem som var mätman på generalmönstringen i Laholm 2014 ?

Annette
5/8/16, 12:10 PM
#4

Enligt katalogen var det Håkan Andersson och Anna Kaldemark.

Mmia
5/8/16, 3:33 PM
#5

Har vi inga krav på godkända mätmän på premieringar ?

VeronicaP
5/9/16, 9:43 AM
#6

Det var Kristin Johansson har jag för mig , men kan ju ha fel ;), jag var ju där , men har ju världens sämsta minne ;)

Annons:
VeronicaP
5/9/16, 9:44 AM
#7

#5 Vad jag vet så är de inga krav på det och därför jag tycker de känns fel när man har mätintyg på hästar både ston och hingstar som tävlar där de måste vara två mätmän och veterinär med när man mäter och så är inte de giltigt på premiering 🤔

Kris_J
5/9/16, 1:16 PM
#8

Nej, jag mätte inte, förvisso är jag utbildad mätman sedan 1998 (?) och har även gått fortbildning efter det…

Mitt uppdrag där vad id-kontroll

#7 Anledningen från början att märintyg inte gäller var att en del ponnyer mäts redan i januari, främst de yngre kan ju växa efter det.

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
5/10/16, 9:20 AM
#9

#8 så var det , du var på plats i alla fall ;)

Kan så vara Kristin , men jag har mätt mina shetlandsponnyer i många år och de har max växt 1 cm från 3 års ålder till slutmätningen så de känns verkligen löjligt, då många av de som mäter på premieringarna inte har behörighet och de ska kunna avgöra så mycket.
Sen är väl inte alltid miljön den bästa för att mäta hingstar , de får inte den lugna miljön de kan behöva för att slappna av.  Så höjden stämmer många gånger inte på dem då de står på tårna och inte är avslappnade som de borde vara när de mäts.

Mmia
5/12/16, 6:17 AM
#10

Har en hingst som mättes till 102 cm i Laholm men var tidigare mätt till 98 cm. Tycker det är lite stor skillnad på en vuxen hingst. Hingsten var lugn vid mätningen.

Annette
5/12/16, 6:50 AM
#11

Vi visade en treåring på sommarpremiering i Svenljunga i somras. När jag ifrågasatte om han verkligen var 97 cm (hade mätt honom hemma till 95) tyckte mätmannen att det var väl inte så noga när maxgränsen är 107 cm 😮

VeronicaP
5/12/16, 9:22 AM
#12

#10 Verkligen stor skillnad och så mycket ska det inte skilja , även om hingstarna ser lugna ut så kan de vara spända och då växa på höjden.

Bethoven som vi har är mätt på premiering til 98 cm , han är mätt av riktiga mätmän , med veterinärer mm till 95,5 cm och den höjden stämmer klart mycket bättre på honom än den som är registrerad i stamboken.

VeronicaP
5/12/16, 9:24 AM
#13

#11 När vi var på en premiering med ston så mätte de ett shetlandsto innan oss till 107 cm och jag sa till ägarna som var helt nya att de inte skulle godkänna den mätningen då han hade läst på fel sida , så jag gick med dem och fick hästen omätt och då blev hon under 105 cm och det var ju tur det annars hade hon inte fått sitt diplom , hon gick etta i ringen , så nog är de viktigt att de som mäter kan sin sak och ha bra mätpinnar , de är ju skitnoga nu på mätningarna till tävling så de borde vara samma till premieringar mm

Annons:
hippoteket
5/16/16, 12:34 PM
#14

vad gäller mätning så har det ju hållits några mätkurser, där man lär sig att mäta korrekt, för att kunna mäta på premiering och utställning. Förhoppningsvis är det då lättare att hitta tillräckligt kompententa mätmän till premieringarna framöver.

(det finns fortfarande ett par platser kvar på mätkursen i Sydost, som är på lördag kl 13, om någon skulle vara intresserad!)

Sen  ska man vara medveten om att mankhöjden tyvärr inte är statisk, eftersom hästen är konstruerad så som den är - frambenen sitter inte fast i resten av skelettet alls, utan är bara upphängda i ligament. Det är därför mankhöjden kan variera…

Upp till toppen
Annons: