Annons:
Etikettutställning
Läst 801 ggr
Annette
3/31/15, 4:39 PM

Unghäst av ministorlek på utställning

Vi har troligen råkat föda upp en minishetland som har standardföräldrar. 

Skall hon anmälas till standardklassen som 1- och 2-åring (om det är separata mini-resp standarklasser) och först när hon mätts som 3-åring gå bland mini?

Annons:
Annelie-P
3/31/15, 5:01 PM
#1

Jag vet inte? Men så som du skriver låter ju troligt, standardponnyer mäts ju normalt inte på utställning förrän vid 3 års ålder.

Hade glömt bort att du hade en så liten 🙂, är hon 1 eller 2 i år? Hur hög är hon nu då?

Kris_J
3/31/15, 5:49 PM
#2

Av grundproppen att döma ska hon gå i miniklass om hon är max 86 cm:

"För att få delta i miniklasserna 1M och 2M gäller att föl skall vara fallna efter miniföräldrar med en mankhöjd av max 86 cm. 

För miniklasserna 3M - 15M gäller mankhöjdsgränsen max 86 cm."

Veritas odium paretFörvånad

Annette
3/31/15, 5:52 PM
#3

Jag har för mig att det tidigare funnits maxmått förr även yngre mini men jag kan ha fel. Har ju aldrig behövt tänka på det förut. Frida är nu 9 månader och ca 77 cm i mkh, lite högre i bak. En riktig liten personlighet obetydligt större än en stallkatt ;)

Annelie-P
3/31/15, 6:05 PM
#4

Ruta var 76 cm hög vid 6 mån, hon är nu vid 5 år 90  cm. Så man vet aldrig, Frida blir kanske en liten standard ändå :-).

Jo men så var det tidigare, det var en maxgräns vid varje ålder fram till och med 3 år för mini.

Kris_J
3/31/15, 6:10 PM
#5

Mina  idag 88-94 cm var ungefär så små också vid den åldern.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
3/31/15, 7:24 PM
#6

I syd har det varit så att man anmäler till standardklassen och efter mätning blir ponnyn flyttad till miniklass

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Linnah
4/1/15, 12:18 PM
#7

Det finns inte längre några andra mått än 86 cm, vilket innebär att är hästen max 86 cm så ska den visas i miniklass oavsett föräldrar eller att den kan väntas växa över. Enda undantaget är föl, där det är föräldrarnas höjd som avgör.

Dock går det ju att låtsas som ingenting och anmäla till vanlig klass om man nu inte vill visa som mini, eftersom de som inte är mini inte heller mäts förutom när de är 3 år.

Annette
4/1/15, 1:11 PM
#8

#2. Tack. Den texten missade jag när jag läste grundpropositionen.

Frida har två äldre halvsyskon som blivit ca 95 cm och de har båda varit större än henne som unghästar. Men man vet aldrig hur det blir i slutändan så det är väl bara att vänta och se vad mankhöjden blir om några år :)

Upp till toppen
Annons: