Annons:
Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2032 ggr
elinanderssons
2015-04-22 19:04

Deppig shettis

Hej!

Har en fråga som någon av er kanske vet något om. Det är så att jag har tre hästar hemma på gården varav två är shettisar. Både två har bott hos mig i ungefär 14år så vi känner varandra utan och innan. Den ena är en ung herre på snart 29 år och är en riktig liten piggelin. Totalt galen och inte ett tecken som visar hans ålder mer än de gråa hår som börjat ploppa upp i ansiktet. Han är så pass pigg att när han skall in på kvällen är det ett springpass eller snarare ett steppass som gäller (det går inte så fort framåt mer än att benen går upp och ner), att gå när det finns mat i krubban är inte att tänka på.  Så var det även igår kväll, han var hur pigg och glad som helst, som han alltid är. Men när jag skulle ta ut hästarna i morse så ser jag att han ligger ner vilket han aldrig gör på morgonen (han ligger ner på natten men aldrig så att man ser det på morgonen). Men när jag ropar på han och går fram till boxen ställer han sig upp utan problem dock med rumpan mot dörren och har inte tänkt att vända sig om. Han kan göra liknade saker om han inte får kraft eller godis när HAN vill (hans gillar sina godisar och vill inte matte ge godis blir han sur). Går in till han i boxen och inser att något är fel, det känns som hans glöd på något sätt är borta, som att han inte vill gå ut. Efter ett tags övertalande är han dock ute i hagen, han har inte visat någon hälta eller någon annan "värk" utan mest bara gått väääldigt långsamt. Under dagen har han knappt ätit något gräs som han alltid gör, han har också mest stått på samma ställe och vilat. När jag kollat till honom under dagen inser jag att han står och rycker pyttesmå ryckningar med ansiktet, det gungar minilite hela tiden för att sedan någon gång rycka till lite mer. Det ser precis ut som när man är på väg att somna och rycker till ibland. Han blinkar även mer än vanligt med ögonen. Som sagt så märker jag inte på honom att han har ont på något sätt men jag något är fel då han aldrig betett sig så här tidigare. Han har precis börjat fälla och det ordentligt då det är en del päls som ska av, kan det ha med detta att göra?Jag är mest orolig för att han inte äter, fick han till att äta lite förut när vi gick en sväng men inte så mycket annars. Tycker mest att det känns konstigt att det gått så fort över natten bara då han var jättepigg igår kväll. Någon som känner igen sig eller som har något förslag vad som kan ha hänt? Självklart tillkallas veterinär om han inte visar några tecken på förbättring snarast!

Tacksam för alla typer av förslag om vad det kan vara!

Annons:
Anon
2015-04-22 19:10
#1

Har du kollat temperaturen på honom? 

Är alla andra hästar som vanligt? Något kan ju ha hänt i stallet under natten så att han inte har sovit något, men då borde ju alla hästar verka konstiga.

elinanderssons
2015-04-22 19:29
#2

Nej det har jag inte, vet faktiskt inte ens vad han har i normaltemp… Men jag kan ju se om han ligger normalt till iallafall. Nej de andra hästarna var helt normala och han brukar inte vara speciellt lättstörd då de andra hästarna är betydligt mer ängsliga av sig. Men jag tänker att om jag kollar tempen nu när han kommer in så får han sova ordentligt inatt så får jag se om han mår något bättre till morgonen. Tack för tipset!

Annette
2015-04-22 20:06
#3

Har han varma hovar eller förhöjd puls i benen?

elinanderssons
2015-04-22 21:40
#4

Har tagit tempen nu ikväll och han hade 38,5 i temp, men eftersom jag inte vet vad han har i vanliga fall är det svårt att veta om han har lite högre än vanligt. 

Hovarna är inte varma och där finns ingen förhöjd puls i benen. Det är något jag har stenkoll på då jag har en fånghäst som haft fång tidigare år.

 Han verkade dock ännu sämre nu ikväll och står hela tiden med hängande huvud och nickar till med huvuden ibland. Men när man tittar i ögonen på en häst man känner så väl så syns det tydligt om han/hon har ont men det finns det ingen tillstymmelse till utan det är mest tomt i blicken. Han rör inte heller varken kraft eller hö så ska kolla tempen till morgonen och ringa veterinären och kolla.

Annette
2015-04-22 21:50
#5

29 år är ju ingen ungdom :( Det kan ju vara åldern som snabbt kommit ikapp honom och han känner sig trött och aptitlös. 

Det är inte bra att han inte vill äta. Om det var min häst skulle jag ringa veterinären redan i kväll.

Anon
2015-04-23 06:06
#6

Hade också ringt veterinären

Annons:
jennyjenny
2015-04-23 09:19
#7

Jag har en a-ponny i samma ålder. Jag tog ut veterinären för ett par veckor sen för jag inte tyckte han var pigg alls. Det tycker jag att du också ska göra. Hästar i den åldern måste man vara extra försiktig om.

När det gäller min häst så tog vi alla möjliga blodprov för att se status inombord. och så gick vi igenom tänderna.  Han konstaterades ha lite gråstarr på ögonen. vi tog också extra träckprov trots att han var avmaskad i höstas. 

För vår del visade det sig att han hade mycket mask trots avmaskningen i höstas. De gamle har ju lite mindre motståndskraft mot parasiterna. Så nu efter en avmaskning till så är han piggelin igen. 

Så ingen tvekan på att tillkalla veterinären utan se till att få en noggrann undersökning om vad som felas. Förhoppningsvis är det lika lätt avhjälpt som med min gamle gubbe 🙂

AnnaFagerell
2015-04-23 09:28
#8

Låter som om han kan va fått en propp eller något. Det måste kollas upp på en gång.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

elinanderssons
2015-04-23 14:20
#9

Självklart har det aldrig varit någon tanke på att inte ta ut veterinär. Men då vi bor väldigt avsides fanns ingen möjlighet för henne att komma förren strax efter kl 6 imorse. Imorse när jag gick ut (har kameraövervakning i stallet så har inte velat störa) så var det en helt annan häst än igår. Han var sig själv igen. Så när veterinären kom tog hon lite prover så skulle hon höra av sig. Det vänder snabbt iallafall. Men tack för tipsen!

elinanderssons
2015-04-23 14:20
#10

Självklart har det aldrig varit någon tanke på att inte ta ut veterinär. Men då vi bor väldigt avsides fanns ingen möjlighet för henne att komma förren strax efter kl 6 imorse. Imorse när jag gick ut (har kameraövervakning i stallet så har inte velat störa) så var det en helt annan häst än igår. Han var sig själv igen. Så när veterinären kom tog hon lite prover så skulle hon höra av sig. Det vänder snabbt iallafall. Men tack för tipsen!

PP
2015-04-24 00:19
#11

Hade en gammal ponny som råkade ut för så gott som samma sak; från en dag till en annan tappade aptiten och bara stod och hängde. Ingen förhöjd temp, ingen ökad puls, hade tarmljud och fin färg på slemhinnor. Veterinären ville inte åka ut till en så gammal häst med så diffusa symptom (ja, vi har haft riktiga rötägg hos distriktsveterinärerna). Jag trodde jag skulle bli tvungen att ta bort honom. Men då, vid sista försöket med att ta ut honom på gräsmattan (var tidig vår, så det hade precis börjat komma lite grönt), började han noppa av gräset och sen vände det och han blev som vanligt igen. Han levde flera år till, tills jag tog bort honom av humanitära skäl när han var 33 år. Vet fortfarande inte varför han blev dålig, men misstänker att han kanske hade ätit något olämpligt han hittat själv eller blivit bjuden av aningslösa förbipasserande. Skönt att din gamling är sej själv igen och hoppas han får hänga med flera år till.

stallostby
2015-04-25 17:12
#12

Magen skulle jag tippa på! Mina åt inte när de fick kolik. Någon stod helt lugnt men vägrade äta el dricka, någon gång flämtandes, vägrar äta. Skönt han är sig själv igen

Upp till toppen
Annons: