Annons:
Etikettallmänt
Läst 1434 ggr
stallostby
2015-04-25 22:23

Adjö

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sjätte och sista shettisen såld idag! Det började 2005, ville ha en liten häst, shettis hade jag nästan glömt av. Tittade runt och såg dessa fina hingstar, spänstiga och fina. 2006 köpte jag en ponny till min son 2 år (eller var det till mig?) Hon hette Nords Grace. Lite påläst då verkade hon komma från en bra uppfödare Kort därefter såg jag en annons i lokaltidningen. Ett svart shettissto, Nords Tess! Två nordshästar :). Sedan rullade det på, Nords Grace fick Gapona -08 och Nords Tess fick Jazz. Grace fick Gavina på Valborg -10 Tess dog i en fölning.. Sedan köptes Soccra av grannbonden. Hoppades på henne, men hon kunde inte bli dräktig, regnskoller fick hon så ingen utställning heller! Vad gör man? Jo hyr en hingst för en summa man kunde köpa en, ingen ville komma hit med sitt sto.. Finns många fina hingstar här nere inser jag nu! Men shettisarna såldes en efter en, utan annons! Jazz till en bekant, Grace till bra familj genom hovslagaren, Gapona till grannens ridskola, nu såld vidare. Gavina till min kusins vän, genom efterfrågan, och idag Soccra genom detta forum! Borde lyssnat på min väninna..! köp ingen shettis , de får bara fång! Nejdå tänkte jag.. Sedan blev man bemött som en okunnig fjortis här på forumet som ny, men annars gillar jag den familjära stämningen på utställningar och annat positivt, nu har jag lärt mig shettis, nio år, ta väl hand om nya medlemmar!

Annons:
AnnaFagerell
2015-04-26 15:26
#1

Tråkigt att du tycker att det var jobbigt och tufft med shetland. Jag tror att vi alla fått stöta på motgångar och många av oss har känt oss nedvärderade i stunder när man helst skulle vilja ha stöd. Att shettisar får fång kan jag inte hålla med om men så har jag drabbats av leverproblemen och EMS på mina istället. Av mina 13 år med shetland har jag lärt mig jättemycket, främst hur andra människor fungerar. Men jag har mina små lurvbollar för mitt eget intresse och bryr mig idag i te längre om hur andra gör eller vad dom tänker. Det går upp och ner för mig och mina små hela tiden och ibland vill man bara vara utan men så kommer känslan av saknad och så är man på ruta ett igen så själv har jag bantat ner antalet till 3-4 st. Har tredje generationen sto på gården och de är jätteroligt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

stallostby
2015-05-04 19:48
#2

Tråkigt att alltid bli tolkad negativt! Som vanligt då. Men jag förstår att det genomsyrar även om man försöker vara positiv, ironisk eller bara skoja lite.. Tyckte jag vinklade mkt åt det positiva hållet, men det är det negativa som märks..Det blir alltid fel uppfattat! Nej inte tråkigt och tufft med shetland, men ofta missförstådd och naturligtvis hade man velat ha mer framgång. Nä det började redan 1989 när jag som oerfaren 15 åring köpte första helegyptiska arabstoet för sexsiffrigt belopp. Hon fick två hingstföl på raken som hon vägrade ta hand om, den första är än idag min ögonsten 23 år som jag bara hoppade upp på och red i många år. Visst har det varit mkt motgång, men även såklart trevliga stunder. Men viss besvikelse kan ha lyst igenom mina inlägg även om jag menar väl! Känner sorg att jag av personliga skäl inte orkade fullfölja min min avelsplan med Gavina och Soccra. (Sistnämnda verkade inte gå att få dräktig trots åtgärder.) Nu går här två pensionärer.. En arab och en travare som min far deläger.. kanske lägger ner helt med egna hästar efter 28 år i höst, vem vet..

Upp till toppen
Annons: