Annons:
Etikett21-föreningsfrågor-övriga
Läst 3363 ggr
kruger
2015-04-30 11:51

SHETLAND SYDVÄST

HEJ ALLA DÄR UTE!!!!
Nu är vi på gång.. nämligen nystarten av SHETLAND SYDVÄST! Smiley grin .
Alla gamla som unga, nya som just har börjat el ska skaffa el dom som har hållt igång inom shetland är hjärtligt välkomna till vårt uppstartsmöte som kommer att hållas på DALSGÅRDS Stuteri SÖNDAGEN den 23/5 kl 13,00.
Det bjuds på Kaffe & kaka och under tiden lämnas mer info om vår blivande förening. Smiley smile

Vi hoppas på en god uppslutning av många glada ansikten men vill gärna att ni anmäler er så att vi kan beräkna fikan på bästa sätt!
Anmälan gör ni till mig:
Heidi Krüger : denicekruger@hotmail.com ( kommer inte in på den vanliga )
eller sms: 0721-723642 senast den 17/5
OBS!!! Glöm nu INTE & sätt detta i kalendern gott folk Smiley grin

HJÄRTLIGT VÄLKOMNA!!!!!

Annons:
Annette
2015-04-30 14:50
#1

En fråga av ren nyfikenhet: Vad är anledningen till att det bildas ännu en regionalförening när SSS har så få medlemmar? Vilket upptagningsområde är föreningen tänkt att ha?

Snaedis
2015-05-02 09:53
#2

Undrar också vilket upptagningsområde det är tänkt ?

Moheda
2015-05-03 19:13
#3

Vågar man gissa? Missnöje eller rentav osämja i "flocken" leder inte helt sällan till splittring……,)

hippoteket
2015-05-03 22:39
#4

det finns säkert flera orsaker till varför den här föreningen startas.
Men det är nog faktiskt ett faktum att även västra Småland och Halland har varit ganska bortglömda i många år.
En ny förening behöver inte bildas för att det är trångt i någon annan, utan för att plöja ny mark. Och, som jag sagt om vår egen förening (sydost) - jag tror det är bättre med något mindre geografiska områden att täcka, så att man är relativt nära sina medlemmar oavsett i vilken ände av sitt tänkta område man har en aktivitet.

Jag hoppas det går bra att bilda en shetland sydväst och att ni får igång bra aktiviteter. Jag är säker på att en bra förening bara gynnar shetlandsponnyn.

Kris_J
2015-05-03 23:46
#5

#0 Hur verkar intresset, har ni någon uppfattning om hur många medlemmar det kan bli initialt?

# Hur många medlemmar har ni i dagsläget?

Veritas odium paretFörvånad

Annette
2015-05-04 07:10
#6

Laholm ligger i Halland och där har det varit hingstpremieringar och utställningar flera år i rad så jag vet inte om jag vill kalla Halland bortglömt.

Annons:
AnnaFagerell
2015-05-04 08:21
#7

Är det inte svårt nog med styrelsemedlemmar till de föreningar som redan finns undrar jag? Att göra en förening till gör väl att det blir ännu svårare hitta någon som vill vara med och leda eller?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kris_J
2015-05-04 10:07
#8

Angående inlägg 5

Andra fråga  är till  #4 Hur många medlemmar har ni i dagsläget?

Veritas odium paretFörvånad

kruger
2015-05-04 13:41
#9

Det verkar som många har väldiga synpunkter på att det ska bildas en ny lokalförening..

För det första!!! Vi är INTE inne på att trampa några på tårna om geografiska områden.. Vi anser också som Anna Lundin säger, Små geografiska områden kan gynna shetlandsfolket mer i form av fler utställningar och fler domare att välja mellan samt att det finns större chans att det kommer en utställning närmare deras håll än en utställning som ligger tex 4 timmar bort som dom helst inte vill köra och därav kanske uteblir :)

Jo, jag vet att ni tycker det är fel tänkande men ni får tycka som ni vill i frågan.

Vi har medlemmar som är i väntan på att få komma in så vi har naturligtvis INTE gått in i detta utan o se oss om först .

"Folk till en styrelsen" Har nog aldrig aldrig hör en fråga som är så mycket på tapeten som den frågan faktiskt.. Men klart i shetlandsvärlden så har vi ju en el annan lokalförening som drabbas av syrebrist i mellan åt men det behöver inte betyda att vi inte får i hopa en styrelse vi också -OCH som kan hållas sams i mellan åt utan å få syrebrist!!!   Så ja, på frågan så HAR vi en styrelse på gång.

Ni alla är hjärtligt välkomna på vårt möte den 23/5 så kan ni få era frågor mer besvarade då.

Vi tackar så mycket Anna Lundin för dom orden <3  om nya sydväst  :)

Annette
2015-05-04 14:06
#10

Jag ser mest frågor i denna tråd, inte så många synpunkter. Här kommer ytterligare några frågor:

Skall det totalt sett bli ännu fler utställningar trots att medlemsantalet bara går neråt? Eller är det tänkt att övriga lokalföreningar skall dra ner på antalet för att ge plats åt den nya lokalföreningens utställningar?

Visst, det är väl bra om folk får kortare sträckor att köra men hur blir det i förlängningen? Kommer vi få många utställningar med få deltagare och vad leder det till rent ekonomiskt, meritmässigt mm? Redan nu talas det om att utställningarna är svåra att få ihop ekonomiskt, domare och anläggningshyra kostar oavsett om det är 35 anmälda eller 80 anmälda. 

 SSS medlemsantal var under den senaste tioårsperioden på topp 2006 då det fanns 1067 st.  Shetland Väst hade 2006 267 medlemmar, 2014 var siffran 135, d v s nästan en halvering. Öst har samma utveckling, 166 medlemmar 2006 och 85 st 2014. Syd har under samma tid minskat från 180 till 127 medlemmar och Shetland Nord har minskat från 269 till 162. 

Är det rätt tid att just nu starta ytterligare en lokalförening och eventuellt arrangera ännu fler utställningar?

Snaedis
2015-05-04 15:08
#11

Jag bor i Halland , och kan ju faktiskt känna det att man här har hamnat lite  mellan syd och väst . Hoppas denna nya förening ordnar utställningar, kurser eller andra evenemang på lite närmare håll , då det kan bli flera timmars bilresa till vissa utställningar som det är nu

AnnaFagerell
2015-05-04 15:12
#12

Frågor får man väl räkna med att det blir utan att någon måste gå i taket. Att jag frågade om styrelse och inte den specifika styrelse som nu ska bildas är väl för att det i nästan alla föreningar är svårt att få folk dit. Då tycker ju jag, måste väl också få tycka som alla andra, att det vore bättre att hjälpa till i de föreningar som redan finns än att försöka driva upp en ny för även om det just nu och detta året och kanske nästa år finns folk så ska ju föreningen överleva på sikt också och som alla vet, inkl du Heidi så hoppar folk av ganska fort och sen är det svårt styra upp allt igen och ofta klagas det över funktionärsbrist och dyl så det är väl klart att frågor blir i detta läge. Men när man som du svarar med att hugga direkt så känns det inte speciellt aktuellt att bli medlem i den föreningen. Ska man sedan hårddra det så tillhör väl trådskaparen ett mer område kring syd öst ? Eller mittskåne kanske. Sydväst för mig är runt Halmstad eller möjligen Helsingborg och där tycker jag att både väst och syd täckt upp mkt bra Jag som då tillhör en av de som bor längst ner i syds område har fortfarande inga planer på att starta en syd/syd förening vilket man kanske borde då jag tycker att mycket ligger i Småland och Blekinge trots att det ska vara syd.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
2015-05-04 16:08
#13

#11. Jag har också flera timmars bilresa till utställningarna, det är ingen ovanlig situation.

Annons:
kruger
2015-05-04 16:18
#14

Ursäkta om jag lät brysk i mitt tal men jag har fått många pikningar :( Många tror att det är som en slags hämd mot syd  vilket det ABSOLUT inte är.  Som dom flesta av er vet så har ju jag & Lennart suttit i syds styrelsen ( Lennart antal år) och varit medlemmar i föreningen sedan vi började med shetland och att vi med flera andra har valt o starta denna sydväst har ju inte med hur det har blivit i syd och hur det har utvecklat sig under åren .

Alla måste ha sina egna åsikter helt klart och jag kan förstå funderingarna vilket vi har haft länge också men Vi värnar verkligen och jobbar stenhårt för att vi ska få ha roligt och umgås med liksinnade männinskor på utställningar och vi drar oss inte för att lägga extra energi när vi har något på gång. Vi är också väldigt flexibla och sträcker gärna ut lite extra om ideer som har lagt många gånger på is i förslag under åren.

Men jag har märkt en sak under åren och det är att det kommer alltid väldigt lite folk på höstmöten och årsmöten på lokalföreningar och vi har varit i både syd( naturligtvis) väst , sydost men tyvärr inte på öst och nord( orsaken så är det avståndet ) och på dom flesta SSS möten där en massa frågor om ALLT kan tas upp .. men frågorna uteblir o kommer istället genom dataskärmen ,varför???

varför inte komma till mötet och stå öga mot öga o ställa frågor o få fler svar ???

Annette
2015-05-04 16:30
#15

#14. Jag är medlem i Väst och har ingen aning om vad som händer i Syd och jag känner knappt någon människa där heller. Jag har bara ställt ut i Syd en enda gång, åker numera mest till Nord även om jag tillhör Väst.

Anledningen till mina frågor är som sagt nyfikenhet och funderingar på hur det hela är tänkt. För mig känns det konstigt att starta en ny lokalförening med det dåliga medlemsunderlag som är nu, därav mina frågor. 

Eftersom du informerade om mötet här får du nog räkna med att få frågor om hur ni tänkt det hela.

AnnaFagerell
2015-05-04 18:09
#16

Är medlem i syd men har ingen aning om vad som hänt eller händer och helt ärligt så bryr jag mig inte heller. Därför jag inte åker på möten heller. Och som Annette säger så blir det ju frågor när något tagits upp här. För att då nya medlemmar måste man ju fånga publiken och kunna motivera en bra förklaring och för min del, kan ju bara svara för mig, så fick inte jag de svaren som jag tänkt mig skulle passa för att jag skulle gå från en förening till en annan för jag tror inte att den nya kommer vara olik de andra eller passa mig mer om jag säger så. Säger inte att jag inte skulle åka på era utställningar utan bara att dessa kommer ligga lika långt ifrån mig som allt annat redan gör. Om alla skulle ha utställningar runt husknuten får vi nog alla starta nya föreningar. Känns ju lite som en sandlåda om folk inte skulle kunna hjälpas åt bättre i redan befintliga föreningar. Kanske man kunde ordna fler utställningar då , om fler hjälpt till för folket lär väl inte öka genom en förening till eller tror man det? För isåfall bör man kanske se över de föreningar som finns och fundera på varför dessa håller tillbaka medlemsantalet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

kruger
2015-05-04 18:26
#17

La ut informationen här om mötet så att folk som är intresserade kan komma och få information den dagen inget annat…

Kan hålla med dig Annette att medlemsantalet är lågt just nu men för o få tillbaka medlemmar och få intresset tillbaka för shetland   så måste man arbeta o lyssna på medlemmarna och samtidigt ta till vara på deras synpunkter, vilket vi strävar mycket efter . Jag kan inte uttala mig ang dom resterande lokalf men dom arbetar säkert lika hårt i strävan efter det och arbetet är tungt.. Ett gott samarbete sinsemellan kommer man långt med och vi alla har ju en sak gemensamt i allafall o det är SHETLANDSPONNYN och vi alla vill väl ha roligt ?

Kan inte förstå varför det skulle vara svårt med en förening till om det finns underlag för det ,dvs styrelse ,funktionärer ,platser , sen är det upp till folket om dom tycker platsen och domare faller dom i smaken att visa häst.

Anette du är ju medlem i väst men ställer ut i nord ,kanske avståndet ifrån där du bor eller det rent ut sagt är folket som gör att du ställer ut ,jag vet inte… men valet är ditt och som en ny förening kanske det finns domare som faller dig i smaken som inte nord har och det är det vi vill nå ut till folk att det ska vara… valmöjligheter !!!

Ville bara att den skulle nå ut till folk och tyckte att denna sida var bra för det..

AnnaFagerell
2015-05-04 18:30
#18

#17 det är nog ingen som tvivlar på att er förening inte ska klara sig, men hur är det med de andra föreningarna? Det folket som går in i er förening kanske gör att andra föreningar dör ut men det är ingen som tänker så för alla verkar bara tänka på sig själva och det är detta jag reagerar på och funderar över.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
2015-05-04 18:31
#19

Om syd dör ut, är ni då redo att täcka upp längst ner i söder också då?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
2015-05-04 21:16
#20

#17. Självklart är du välkommen att informera här :) Det är också jättebra att du svarar på de frågor som finns så att eventuella missförstånd kan redas ut.

Jag åker runt lite överallt, tycker det är roligt att se nya människor och hästar. Till flera av Nords platser har jag ungefär lika långt som inom Väst. Tidigare hade jag nära till Öst också men de har bytt ut lite platser så då har jag inte åkt så ofta de senaste åren. Jag bryr mig inte så mycket om vem som arrangerar, de viktigaste kriterierna för mig är domaren, tidpunkten och i viss mån avståndet. (Men maxavstånd har hela tiden en tendens att öka, först hade jag 20 mil, nu är jag snart uppe i 40…)

Jag kan mycket väl tänka mig att åka till  utställning och andra aktiviteter i er förening också, om jag har möjlighet. Det enda jag är frågande till är just det om det finns underlag till så många lokalföreningar. Men ni kanske är bra medlemsvärvare och får in en hel mängd nya människor som medlemmar :)

Annons:
Kris_J
2015-05-04 23:24
#21

#0 Har ni någon uppfattning om vad medlemsantalet blir om ni räknar på dem som i dagsläget anmält intresse för en ny förening?

(#4 Hur många medlemmar har ni i dagsläget?)

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
2015-05-04 23:30
#22

(Har inte heller synpunkter på att det bildas en ny förenin. Vet inte om jag har möjlighet att åka och få information 23/5)

Veritas odium paretFörvånad

Snaedis
2015-05-05 08:26
#23

13   Sa inte att min situation skulle vara unik på något sätt ,men skulle det finnas en förening på något närmare håll , så skulle jag absolut välja att vara mer aktiv och mer än gärna ställa upp och hjälpa till med det jag kan .

Tror även att nya medlemmar eller de som är intresserade kan tänka sej komma på utställningar och andra aktiviteter om de behöver åka 20 mil en väg

MadeleneJansson
2015-05-05 10:47
#24

Vilket geografiskt område är tänkt för SydVäst? Jag bor i gränslandet mellan Västergötland och Småland och hör till region Väst just nu. tyvärr väljer Väst att lägga ALLA aktiviteter längs med västkusten och i Dalsland, förutom en utställning om året, vilket gör att jag inte har möjlighet att vara med på den sorts aktiviteter jag önskar, kurser mm… När jag frågad en person i Västs styrelse om detta när jag var nybliven medlem i Shetland Väst fick jag till svar att du får väl ordna aktiviteter SJÄLV i ditt område, vi kan inte åka över hela regionen utan ordnar aktiviteter där VI bor! Jo tjena, tänkte jag när man är nybliven medlem vill man SÅKLART anordna aktiviteter själv….! Mitt intresse för och engagemang i Shetland Väst är efter detta första bemötande ganska svalt…. så jag är en potentiell ny medlem…. ( jag kikar mot Sydost också…)

AnnaFagerell
2015-05-05 11:49
#25

#24 men det är väl inte så konstigt att mkt av aktiviteterna läggs där det finns folk som kan hjälpa till? Varför ska funktionärerna köra en massa mil när inte utställarna är villiga att göra det? Förstår precis varför man måste ha saker nära folk som ställer upp, annars går det ju inte

Medarbetare på djurskydd.ifokus

hippoteket
2015-05-05 12:52
#26

#23 - det är exakt så som du resonerar, som vi i sydost resonerat.  Att fler skulle engagera sig om det fanns mer aktiviteter på närmare håll. Vi har också fått en del nya medlemmar just för att vi etablerar oss i en region där det varit ganska dött i väldigt många år. Vi har ett antal medlemmar som sagt rakt ut just att de gick ur SSS för att det inte hände något i närheten. Nu är de glada och engagerade medlemmar istället!!

#24 - jag tror att risken är att du bor typ i "Treriksröset" mellan väst, sydost och sydväst. I den bästa av världar skulle det kunna innebära att du bor centralt, mitt i smeten där allt händer. Fast risken är nog lika stor att det blir som ett ingenmansland, att du får långt till allt.

Och lite generellt:
Jag har lite svårt att förstå frågorna som antyder att det är konstigt att man bildar en ny förening i ett läge där medlemsantalet är relativt lågt. Vänd på steken istället, vad kan man göra för att nå ut till fler intresserade och få dem att bli medlemmar i SSS? Varför skulle inte en till regional förening, som erbjuder aktiviteter  i närområdet, kunna vara ett svar på den frågan?

Och det där med att arrangemangen bara hålls där funktionärerna finns, det förstår jag inte heller. Föreningen är till för medlemmarna. Vill man bara ha medlemmar i området runt där man arrangerar utställningar och annat, då är det säkert bra att ha arrangemangen där funktionärerna finns. Men vill man ha ett större medlemsantal bör man sprida sina arrangemang geografiskt för att ge så många som möjligt tillfälle att delta i arrangemang utan att behöva åka land och rike runt. Alla har inte tid, ork eller råd att åka på en utställning som ligger 30 mil bort. Är man dessutom ny i shetlandsvärlden så har jag full förståelse för att man tycker det är för långt bort, då låter man nog hellre bli.

VeronicaP
2015-05-05 13:01
#27

jag bor i Halmstad och kan verkligen tycka att vi hamnar mitt i mellan, känner inte att jag tillhör varken syd eller väst om jag ska vara ärlig då , utställningarna i väst oftast ligger lite illa till och skulle mycket väl kunna tänka mig att byta …

# 0 det är väl lördagen den 23 maj ?

Annons:
VeronicaP
2015-05-05 13:07
#28

Jag kan ju bara se till mig själv att alla möten mm som ligger i väst är ju inte norr om kungsbacka i alla fall , tom årsmötet hålls alltid på samma ställe , långt borta med andra ord.

Skåne är väl likadant så de blir ju att man inte åker på några möten pga den orsaken.

sen är vi ju väldigt aktiva med våra hästar på andra håll (vi tävlar med dem ) och då kör vi rätt mycket där med så självklart är de en kostnad och att de ofta krockar som gör att inte vi åker så ofta på utställningar längre , de är ju dyrare att ställa ut än att tävla ;)

Sen de utställningarna/ premieringarna som varit i Laholm är ju inte Väst som anordnat det.

kruger
2015-05-05 13:29
#29

Nu svarar jag till alla , eller ska försöka iallafall!   Jag är ju inte direkt typen som brukar diskutera genom en skärm men ska göra så gott jag kan :)

Eftersom lokalföreningarna fick slopat sina geografiska områden så har ju utställningarna spridit sig ganska så brett för var o en lokalförening och det är ju upp till var förening o tillgodose sina medlemmars önskemål gentemot utställningsplatser ,domare och diverse aktiviteter. Många föreningar ,nu menar jag generellt över lag så lägger många sina utställningar där flest medlemmar finns för o få funktionär ,utställare till platser  vilket är fullt naturligt för vem vill igentligen åka 40-60 mil med fam ( om man har små barn) eller som jag o Lennart får ordna barnvakt men ändå vara hemma i tid på söndag då det är skola dan efter o arbete. 

Visst hade det varit trevligt med samarbete mellan lokalföreningarna men se i vit ögat… har det någon gång varit ett samarbete mellan föreningarna ? INTE under dessa 10 åren vi hart varit med i allafall. Var o en förening ser efter sitt , det har jag fått klart för mig o alla ser till sin förening oavsett vad.  Frågan är alltid fri från varje förening o hjälpa varandra.  Shetland syd väst kommer bli en förening som kan samarbeta med lokalföreningarna sedan är det upp till dom om dom vill.

Skulle nu Syd läggas ner ,vilket vi INTE hoppas på så klart att vi får täcka neråt också . Utställningar får täckas så att flertalet medlemmar oavsett var dom är medlemmar någonstans i också får en chans o komma .

Där är ingen förening som behöver minska antalet utställningar för att det kommer en till ,det är Inte därför vi startar denna utan det är för att täcka upp områden här o var o få fler intressenter att vilja ställa ut igen o vara med på aktiviteter ,stuteribesök .. ja, allmänt ha roligt med sin/sina ponnyer.  Bemötandet är A&O för o få medlemmar och framför allt behålla intresset kvar . Våra barn är ju en stor & viktig roll för o få antalet medlemmar att öka och intresset att använda vår allsidiga ponny i olika aktiviteter. Utan dessa barn som är vår nästa generation så dör ju intresset o ponnyerna hamnar i hagen som en bortglömd individ igen :(

Vi har i dagsläget inte satt upp var vi kommer ha utställningar bara pratat o kommit med ideer ,än så länge är vi i planeringsstadiet  då det tar tid o bilda en förening från grunden .

Vi har i dagsläget flertalet medlemmar och det ser mycket ljust ut för den blivande föreningen som det ser ut nu :)

# Anna, till ditt inlägg i 16 så är det ytterst tråkigt att du känner så att du inte bryr dig längre :(  Du har ju varit medlem i säkert fler år än vi har och sett både det ena & andra i föreningen under årens lopp som har kanske gjort att du inte vill engagera dig mera .. och det är upp till dig varför och inget som angår mig iheller :) så jag undrar vad som skulle kunna falla in i smaken hos dig ,alltså vad krävs av en förening för att du skulle byta o känna dig nöjd o åka på möten ,engagera dig o få intresset tillbaka  för intresset har du ju haft innan - inget illa menat nu alltså ,bara nyfikenhet :)

Hoppas ni fick svar på frågorna :)

#24 Madelene , Du är mycket välkommen som medlem om du känner att du vill joina oss :) vi har ju möte den 23/5  se längst upp :)  kom gärna! 

#22 kris_J Du är mycket välkommen om du har möjlighet o komma o lyssna

Kris_J
2015-05-05 13:34
#30

Angående #5, #8 och #21 ingen som kan svara?

Hade också varit intressant med det ungefärliga upptagningsområdet, kanske baserat på inom vilken radie man kan tänkas förlägga sina aktiviteter.

Är i dagsläget medlem i Väst. För att ta sig till någon aktivitet är det för det mesta minst 10 mil som gäller, vanligtvis är det mer. 

Är inte rädd för att åka men självklart är det att föredra att få så korta resor som möjligt.

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
2015-05-05 13:35
#31

#29 det är lördagen den 23 maj va och inte söndagen ;)

Kris_J
2015-05-05 13:37
#32

#29 Nu postade vi nog samtidigt 😃

Veritas odium paretFörvånad

kruger
2015-05-05 14:09
#33

Jag ber så mycket om ursäkt men jag läste just din fråga Gonkan och upptäckte att jag har skrivit FEL dag  😮        LÖRDAGEN den 23/5 ska det stå 😞

AnnaFagerell
2015-05-05 15:25
#34

Heidi, nu drog du nog till lite mkt, 40-60 mil? Så långt tror jag inte ni har till utställningar varesig i syd eller väst 😊. Är som sagt inte fientligt inställd till en förening till utan tänker bara aningen på det som redan finns och tänker att dessa föreningar kanske skulle bredda sig lite men om det kanske redan tagits upp så är det ju så och isåfall tråkigt att dessa inte kan lyssna på vad som önskas. Att jag inte bryr mig är flera orsaker. Främst eget välbefinnande men också för att jag genom åren stött på diverse rötägg som bara lever för att lasta skit. Men också är det så att jag är helnöjd med det som finns och tycker att det görs mkt bra med utställningar, vilket är det enda jag är något intresserad av, och att jag inte har något behov av att gå på möten då jag bara vill tillhöra den skala som åker i äg och kan åka hem igen. På utställningar. Fullt medveten om att man måste hjälpa till för att det ska bli nåt men tillhör dom som känner att jag inte orkar det, av olika anledningar, och då även accepterar om det inte arrangeras något för att jag inte hjälper till. Tänker att jag i daxläget inte har någon anledning till att byta lokalförening för jag tänker att det kvittar var jag är med. Bara att man är det. Men visar det sig att jag åker på fler utställningar hos er än i syd så kan jag tänka mig att byta. Har inga klagomål på syds engagemang och tycker de gör ett bra jobb även om folk totalt struntat i att man erbjudit sig vara med och hålla en utställning här nere där jag bor men ingen hört av sig och velat ha den hjälpen och då tänker jag åter igen att jag inte orkar bry mig. Så det som skulle få mig att vara intresserad är nog om föreningen kommer fungera smidigare och utan tjafs, då kan jag vara intresserad men sandlåda och potatiskastning är jag inte intresserad av för då blir jag hellre hemma 😇

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
PetraJ
2015-05-05 20:24
#35

#24 Jag är en av dom som är med och anordnar kurser mm i väst. Och jag bor på västkusten där av lägger jag min kurser mm där. Jag får ingen reseersättning av förningen utan allt är ideelt. Vi har försökt att lägga kurser längre ner och bortåt Skaraborg  men har fått ställa in pga få eller inga anmälningar. Och vi behöver mer medlemmar som hjälper oss att fördela det jämt över vårat upptagningsområde.

kruger
2015-05-06 14:59
#36

#34 Anna .vem påstår att vi enbart vill ställa ut i syd & Väst? Vi har som sagt fler lokalföreningar också … :) Vi har haft planer i 3-4 år på att ställa ut i Nord & öst sidan också MEN tyvärr!!! resorna ÄR långa. Dom domarna vi ville ställa för innebär resor som 52 mil enkel den kortaste och den längsta 72 mil enkel på Nordsidan och östsidan är den kortaste 33 mil enkel och den längsta 48 mil enkel resa och ser vi nu på väst sidan så den utställningen som hade passat oss har en sträcka på 30 mil enkel resa

Så slår man ut dessa så ligger det mellan 40-60 mil enkel resa :) jag älskar & ställa ut våra hästar men samtidigt åker jag inte land o rike runt om Inte domaren är rätt för mig & Lennart och naturligtvis så ser vi till omständigheterna kring vårt hem med barnen, övriga djuren på gården som behövs ses om då vi är i väg. Det är INTE alltid det klaffar samtidigt.  Vi tar varje år i taget så rätt som det är så är vi där! :)

Vi i denna nybildade förening shetland SydVäst har alla stor erfarenhet i olika föreningar på diverse områden så driva en förening innebär att vi går in med stor VANA och  engagemang att driva föreningen utan " sandlåda & pajkastningar :)

Kris_J
2015-05-06 15:15
#37

(Ingen som har lust att svara på #30. Är intresserad av att veta innan jag tar ställning till om det är meningsfullt för mig att försöka komma iväg)

Veritas odium paretFörvånad

Annette
2015-05-06 16:52
#38

Jag tycker det är tråkigt om det blir fler utställningar med väldigt få deltagare. Redan nu har det varit platser med endast 30-40 deltagare, det går väl knappast ihop ekonomiskt. Jag tycker inte utställningar med massa små klasser med få deltagare i varje är ett dugg roliga att vare sig ställa ut på eller värt tid och bensinpengar att åka som publik till.

VeronicaP
2015-05-06 18:22
#39

Jag har tänkt försöka åka dit Kristin, bara de inte krockar med tävling 😉

Kris_J
2015-05-06 18:25
#40

#39 Vem vet kanske vi ses 🤓

Veritas odium paretFörvånad

PP
2015-05-06 21:00
#41

Jag tror tanken med mindre regioner och därmed komma närmare medlemmarna kan vara bra. Fast som Nordare kan jag kanske bli lite förvånad över att det nu sker två gånger i syd, som redan från början bara var en bråkdel av den yta Shetland Nord täcker upp. 😉

Vad det gäller antalet medlemmar, så kan jag inte se något egentligt problem med det - åtminstone inte så länge man får ihop en styrelse, funktionärer till sina aktiviteter och medlemmar som vill komma på det som ordnas. Den del av medlemsavgiften som går till regionalföreningarna, tror jag ändå är så pass liten att inte någon regionalförening ska behöva stå och falla med det. 

Önskar alla sydare, sydostare och sydvästare lycka till med föreningslivet! Alla har vi ju shetlandsponnyn gemensamt.

Annons:
hippoteket
2015-05-08 00:54
#42

#41 - såvitt jag har förstått så har det då och då förekommit diskussioner i Nord, men att ni där är lite för glest bebodda för att det ska funka. Rätta mig gärna om jag har fel!
Jag har många gånger önskat att ni i norr hade haft möjligheten att dela upp föreningen. Men att det inte fungerar norröver sa ju inte hindra att vi ger det en chans i södern. Det är ju, de facto, så att det har varit oerhört glest med händelser i ett band över landet norr om skåne/blekinge och söder om öster-/Västergötland. Och ja, jag veeeet att det har varit utställningar i Småland, i Älmhult så långt söderut man kan komma. Och i Laholm, i sydligaste Halland. Men det är fortfarande ett väldigt stort område med förhållandevis stor folkmängd och säkerligen också shetlandsponnymängd, som liksom har varit bortglömt. Och då vill vi göra vad vi kan för den här regionen. Eller rättare sagt, jag kan ju bara tala för sydost och hoppas att sydväst tänker på liknande sätt.

PP
2015-05-08 05:21
#43

#42 Det var ingen kritik mot att det sker i just syd - bara en reflektion. ;-)

Jag hittar inte så mycket information på Sydosts hemsida - har ni fått ihop en full styrelse (enligt stadgarna, som ska vara lika utformade för alla regionalföreningar, krävs som lägst 8 medlemmar) eller hur har ni löst det annars? Frågar av ren nyfikenhet från en "glest befolkad" landsända. O:-)

hippoteket
2015-05-08 15:57
#44

#43 - Vi hade en "liten" styrelse förra året, dock tillräcklig för att vara stadgeenlig. I år har vi fyllt upp med fler. Det finns ett intervall på antalet styrelseledamöter i våra stadgar (antar att det är lika för alla)

http://shetlandsydost.se/f%C3%B6reningen/styrelsen.html

Vi är egentligen inte så gles befolkade, det gäller bara att hitta alla som äger shetlandsponnyer.

MadeleneJansson
2015-05-11 12:38
#45

# 35 Jag förstår det Petra, men man kan inte förvänta sig att NYA medlemmar ska dra igång aktiviteter, utan man behöver hjälpa till i början. Det är en del av styrelsens ansvar anser jag. För min personligen handlar det mest om bemötandet, det är stor skillnad på det svar jag fick och att ex. svara något i stil med det här: Hej, vad roligt med en medlem som vill ha aktiviteter i det området! Har du förslag på bra platser att vara på, känner du fler med shetlandsponnyer i ditt område, vilka aktiviteter skulle kunna vara intressanta tror du? Skulle du vilja hjälpa till på någon aktvitet vi ordnar i ditt område? etc etc

PetraJ
2015-05-11 13:03
#46

#45 Det förstår jag och tråkigt att du fick ett sådant bemötande. Vi försöker att få en bruksgrupp längre ner i området men det har inte vaarit helt lätt. Och givetvis skall man få hjälp med att starta upp saker.

Mvh Petra

Upp till toppen
Annons: