Annons:
Etikettföl
Läst 1187 ggr
AnnaFagerell
2015-06-18 08:59

Pjoskig-regn

Hur gör ni andra med era små föl och dåligt väder? Mina hästar går på bete en bit bort från stall och det har regnat en del. Fölungen är plaskvåt och bara tre veckor gammal. Lovat regn flera dagar framåt och jag kommer ta hem sto med föl så de kan komma in. Tycker ni det är pjosk? Just när de inte har en chans torka upp mellan varven så blir jag lite rädd om fölen. Hagen har skogsområde men där stannar de ju inte precis. Tycker själv att pälsen på små föl delar sig så att vattnet hamnar direkt på huden. Hur gör ni andra?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Angel
2015-06-18 10:47
#1

Jag har resonerat som du.. Just vid ihållande regn och föl som är så små :)

Lauth
2015-06-18 10:54
#2

Jag har förvisso just nu ännu yngre föl (14-4 dagar gamla) men nu när det började regna mer rejält och ihållande fick den yngsta gå in på box och de två något äldre fick flytta in i vinterhagen med tillgång till lösdriften.

Imorse när jag gick ut för att fodra så sov båda fölen med mammor och "barnvakten" i lösdriften, torra och varma i pälsarna.

Är jätterädd för lunginflammation på dom riktigt små.

cinna
2015-06-18 10:59
#3

Tog in mina tre vuxna som går hemma nu i sommar nu natten som var och inte har tillgång till lösdrift i hagen, så jag hade definitivt resonerat som du om jag haft föl även om det inneburit en extra tripp med transporten…

AnnaFagerell
2015-06-18 12:24
#4

Även om jag gör det jag känner för så känns det ju ändå bra få veta att andra gör liknande. Då är man inte allt för bortklemande 😃 har en mil till betet så är inte så jobbigt hämta hem dem heller. Tack för svaren

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Anna-Karin
2015-06-18 16:03
#5

Mina åker också in vid dåligt väder… vill inte att de blir sjuka.

Hanna-D
2015-06-18 18:35
#6

Tar också in dem, den som är dryga månaden får vara ute längre innan jag tar in henne, den yngre åker in ganska omgående vid regn.

Annons:
Upp till toppen
Annons: