Annons:
Etikettutställning
Läst 2616 ggr
PP
6/30/15, 5:28 PM

Nytänk utställningar

Det verkar som om det blir svårare att fylla, eller ens nå minimiantal, på fler och fler utställningar. Är det så enkelt att det är för många utställningar på ett år? Eller behövs det lite nytänkande kring arrangemangen? I Nord har vi provat lite olika nyheter de senaste åren: - Bruksklasser och allroundchampionat - Fler övriga klasser (18-21 samt handlerhoppning) på fler utställningar - Championat direkt i anslutning till respektive klasser istället för i en klump i slutet av dagen. Vi har oxå lagt förslag på en "meritklass" där ponnyer med titlar (champion, bis/res bis/bim) sedan tidigare skulle visas för att få fler deltagare i championaten och för att vi hört det talas "i kulisserna" att det inte är roligt att visa när samma ringrävar visas och man känner sej slagen på förhand. Vi har dock inte provat detta ännu - för att färre ponnyer visas och fler, mindre klasser inte känns optimalt. Men det finns säkert andra idéer om hur vi kan förnya och förbättra utställningarna! Skulle det exempelvis vara av intresse av: - Drop in, i den mening att man anmäler antal ponnyer i förväg men kan meddela vilka någon dag innan/på plats (tror Sydost fått dispens för något liknande i år) - Utställning med "inhyrda" handlers, kanske inte som krav för dem som vill visa själv, men som en möjlighet - Novisutställning, för ponnyer som ännu inte vunnit titlar (Nord hade en sådan för x antal år sedan) - Elitutställning, för ponnyer med titlar sedan tidigare, diplom eller SUCH - Temautställningar, tidigare har det exempelvis anordnats en medeltidsutställning (var det i Öst?) och de första halloweenutställningarna får väl oxå räknas dit. - Annat? Till skillnad mot SSS (Shp nr 2/15), tror jag inte att fler priser är svaret på hur vi får fler utställare. Men jag kan ha fel i det. ;-)

Annons:
Annette
6/30/15, 5:49 PM
#1

Jag har många tankar om detta med utställningar men lite ont om tid att formulera mig just nu. Här kommer några snabba tankar.

Novisutställningen i Örebro var bra, gärna fler sådana.
Vi måste få ut fler unghästar på utställning. Det ryktas att SSS har väldigt gott om pengar, kan de inte sponsra lokalföreningarna med lite pengar så att de kan ha lägre anmälningsavgifter för unghästar, om det skulle locka fler. Kolla gamla tidningar, då var det så gott om ungston att de fick delas i både två och tre avdelningar. Dagens unghästar är trots allt morgondagens avelsmaterial. 

Det finns alldeles för många utställningar i förhållande till antalet medlemmar. Jag tycker antalet skall dras ned under några år så får vi utställare åka en bit. Det är roligare med en välfylld utställning än alla dessa som inte ens drar minimiantalet 40. Nu betraktas jag säkert som tråkig och negativ, men om det fortsättningsvis skall vara så få deltagare på många utställningar får nog SSS se över meritsystemet för SUCH och Super-SUCH.

Se över championaten. Tycker Pernillas artikel i SP 2 var mycket bra. För att kunna bli champion skall det vara konkurrens av något slag.

AnnaFagerell
6/30/15, 7:36 PM
#2

Tror inte folk åker om det är för långt att åka.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
6/30/15, 9:11 PM
#3

De åker uppenbarligen inte nu heller med tanke på det låga deltagandet på många utställningar.

ThiffannyJ
6/30/15, 10:25 PM
#4

Tycker det var väldigt smidigt med att köra championatet direkt efter klassen som det var i Rimbo i helgen. Vi, som ofta har fler ponnyer med oss hann med att få ut och lasta in berörda ponnyer i lugn och ro. Ser bara fördelar. Den möjligen enda dåliga sak är väl att lika många kanske inte stannar till BIS om champion redan varit?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Annette
6/30/15, 10:31 PM
#5

Jag tycker också att det är bättre med championaten direkt efter berörda klasser. 
När det är dags för BIS brukar publiken vara gles så jag tror inte det spelar någon roll när championaten går.

toveeolsson
7/1/15, 12:09 AM
#6

Novisutställning kändes bra! Speciellt när man ha en ponny som kanske inte har världens chanser på titel direkt! :)

Annons:
ThiffannyJ
7/1/15, 7:04 AM
#7

#5 du har säkert rätt!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Jtin
7/1/15, 7:41 AM
#8

Jag tycker också att Novisutställning låter bra! Personligen efterfrågar jag att fler utställningar arrangerar klass 18-24. Exempelvis handlerklass är ju ett utmärkt tillfälle för våra barn och ungdom att lära sig ställa ut sin ponny! Det vore också positivt med rabatt på anmälningsavgiften om man kom med flera ponnyer! Ex du har x kr rabatt för ponny nr 2, x kr rabatt för ponny nr 3 osv.

AnnaFagerell
7/1/15, 11:19 AM
#9

Lågt antal anmälda på syds utställningar är nog inget problem. Vet däremot många med mig som tröttnat och kanske det ramlar bort fler "gamla" än det ramlar in nya

Medarbetare på djurskydd.ifokus

helle1973
7/1/15, 11:42 AM
#10

Hej här kommer lite tankar ifrån en som ställt shetland i drygt 2 år men som kattutställare i över 25 år. Jag tror att det behövs flera regionalföreningar inom sporten, som det är nu så är det för långt för dom flesta att åka. Menar inte att alla ska ha 4,5, 6 utställningar/år. Sen lite mera tankar. Precis som ngn skrev. 1: varför inte ha handlervisad utställning? Bra för dom som är nya och även för gamla rävar. Allas hästar visas på samma villkor. Utbildning för handlershanhandlers i SSS regi. 2: kataloglösa utställningar. Bra för alla. Ingen kan sitta hemma på stallbacken o sen välja dra sin ponny om motståndet blir för svårt, och domarna ska inte kunna sitta hemma o läsa in sig på poängen ponnyerna fått innan. Bra om man kan lägga in i programmet hur många som är anmälda i varje klass. 3: Finns en aspirant så ska de framgå i proppen eller på hemsidan. 4: Nytt klass system skulle inte vara dåligt på något vis. Ponnyer som har en titel ( Such Super Such mm ) går i andra klasser än ponnyer som inte har någon titel. De blir lite mera sport, lite creme dela creme. Vi vill väll alla att sporten ska leva vidare och att vi ser ponnyernas framtid i utställnings ringen. Tack för mig 😊 Helle

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaLenaK
7/4/15, 9:11 AM
#12

Jag har nog aldrig tidigare anmält till så mycket som i år, och det beror helt och hållet på att det faktiskt finns lite arrangemang inom rimligt avstånd 🙂

Novisutställning/klasser tror jag skulle kunna vara en bra idé. Likaså elitutställning/klass. Överlag ska man nog inte vara rädd för att tänka i lite nya banor när det gäller våra shetlandssammankomster. Och det är väldigt roligt med olika teman.

Att ha någon form av bruksaktiviteter i anslutning till utställning är toppen. Och varför inte som drop in.  

Personligen tycker jag att det blir trevligare och gemytligare med lite mindre utställningar, men jag är givetvis medveten om att det rimmar dåligt med att få ihop det ekonomiska.

Annette
7/4/15, 10:31 AM
#13

Jag tycker att man måste göra om reglerna för championaten. Som det är nu där man kan bli champion utan konkurrens gör att det urvattnar värdet. Det är tyvärr så att folk från andra raser skakar på huvudet åt Shetland och alla dess championat. De menar att vi åker runt och vinner massa "gratistitlar" och i viss mån måste jag hålla med. Vi måste alltså värna våra championats värde och då tror jag det måste till en regeländring. Jag har funderat lite och har hittills kommit fram till detta:

  • Behåll nuvarande poängkrav
  • Inför krav på konkurrens. Antingen i sin egen klass eller inom sin grupp, man skall iallafall varit bättre än minst en annan för att kunna utses till champion.
  • Om ingen champion kan utses i gruppen pga för få deltagare, t ex unghingst, flyttas ponnyn över till i detta fall champion hingst och får tävla vidare där om titeln champion hingst. Samma sak med ungsto, vid bara en deltagare med erfodeliga poäng flyttas ponnyn över att tävla om champion sto. 
  • För föl och valack blir det klurigare om det saknas konkurrens så då är mitt förslag att dessa championat får utgå om dessa klasser bara har en deltagare.

I praktiken tror jag att det endast är champion unghingst det kommer beröra, ungston brukar det väl finnas åtminstone två av på en utställning. Det kan uppfattas som lite röriga regler men jag tror det är en vanesak. Någon kanske också tycker att det är orättvist att en unghingst skall tävla mot äldre hingstar, men är det mer rättvist att bli champion utan konkurrens? Dessutom är det inte omöjligt för en riktigt bra unghingst att vinna över äldre hingstar, ett exempel på det är Riddarhyttan 2014 då 3-årige Erasmus af Jäboruder blev BIS. Finns säkert fler sådana händelser.

Annons:
Annette
7/4/15, 11:28 AM
#14

När jag läser PP:s insändare i senaste tidningen en gång till ser jag att mina tankar i stort sett är likadana.

Det ser faktiskt ut som jag snott PP:s idéer och gjort till mina egna och det känns lite pinsamt och var verkligen inte meningen. Hur som helst, PP:s förslag är alldeles utmärkt och jag hoppas på en förändring åt det hållet så vi får värde i alla championat.

hippoteket
7/4/15, 11:30 AM
#15

Först ska jag kommentera #13
Jag har varit på några utställningar där det bara funnits en vuxen hingst som visats.  Han blir då automatiskt Ch hingst. Tänkte du då, Annette, att unghingstarna skulle flyttas upp för att ge honom konkurrens? (till vilken nytta? väldigt få unghingstar är bättre än de äldre… Och på vissa utställningar är det inte ens några anmälda.)

Sen
Shetland Sydost har i år fått dispens för att arrangera två utställningar som inte helt följer grundpropositionen, precis som PP skrev. Dessa arrangeras i samband med dubbeltrav (travtävlingar fredag och söndag, de får inte tävla två dagar i rad så det är ju en "tom" dag på lördagen). Båda arrangeras i regioner med lågt antal SSS-medlemmar och ännu färre som brukar delta i utställningar (Kalmar resp Visby travbana). 
På båda platserna är det planerat tömkörd dressyr och tömkörd precision, där även russen är inblandade.
På båda platserna är det dessutom så att vi inte får tillgång till anläggningen (travbanans innerplan) förrän efter lunch, då travbanan är öppen för träning innan dess. Vi har inte ekonomi till att betala vad det kostar att stänga av banan för att vi ska få komma dit tidigare.
Så för att slippa hålla på hela natten har vi valt att köra bruksklasser och utställning parallellt. Och för att få ihop det på ett vettigt sätt ha vår tanke varit att ponnyerna visas i drop in-form under eftermiddagen, utan klassindelning. Vi försöker dock vara tydliga med att samtliga deltagande ponnyer ska vara anmälda i förväg. Vi har tagit bort kravet på bruksdeltagande, för att helt enkelt kunna få fler deltagare.

För bortåt 15 år sedan var jag med och startade Syds bruksdagar (reglerna dit togs fram vid mitt köksbord…) och det är de regler som vi då kom fram till som senare blivit till klass nummer 24 i grundpropositionen. Det är mycket möjligt att vårt resonemang då inte finns kvar i minnet längre, så därför tänkte jag berätta hur vi resonerade då.
Vi satte kravet på bruksdeltagande för att få ställa ut, för att det skulle vara just en bruksdag och för att inte "rena utställare" skulle ramla in och plocka alla priserna.
Det skulle också vara bedömning utan katalog och jag minns inte riktigt hur vi resonerade när man skulle anmäla sin ponny på plats för utställningen men föranmäla bruksdeltagandet.

För att då återknyta till vår egen dispens, så har vi sett det som ganska otroligt att det ska ramla in några större mängder rena utställare till Kalmar eller Visby eftersom båda platserna ligger "långt bort", vi har hellre föredragit fler deltagare och då att även ston med föl ska kunna anmälas.

---

Och så lite allmänt så tror jag också på att man ska vara öppen för alternativa lösningar för utställningar.
Jag tror egentligen inte att vi har för många utställningar, däremot behöver vi alla bli bättre på att söka upp nya presumtiva medlemmar!

PP
7/4/15, 1:14 PM
#16

Det kryper ju fram en del intressanta tankar, tycker jag! 

#8 Nord har faktiskt föreslagit (och fått godkänt från SSS) att ge mängdrabatt. För vår del kändes det lämpligt med rabatt från tredje ponnyn, så att den som visar tre ponnyer eller fler betalar 200 kr/ponny istället för 250 kr/ponny. Det är tyvärr så, att det är många kostnader som ska täckas upp av anmälningsavgiften och med det sjunkande antalet anmälda, vågade vi inte vara generösare än så.  Hittills är det dock bara en utställning som har gett den möjligheten (Ockelbo i år), men det kan kanske tålas att tänka på.

Många, kanske rent av de flesta, ger rabatt till visade föl om modern också visas i utställningsklass.

#11 Blir nyfiken på av vilken anledning du tycker det är viktigt att det framgår redan i propositionen att en aspirant kommer gå med domaren? I dagsläget fungerar det så att aspiranterna får tillgång till propositionerna samtidigt som alla andra och därefter hör sej för om de kan gå med på de utställningar som passar dem.

#12 Vi får kanske inse att tiden då vi fyllde utställningar så att två domare behövdes, möjligen är förbi. Men nog kan en utställning med närmare 70 ponnyer vara lagom och gemytlig..? ;-)

#14 Jag är glad att du förstod min text - när jag läser en diskussion på facebook verkar det som att alla inte gjort det. O:-)

#15 För mej känns det lite bakvänt att "söka upp" nya medlemmar, om vi först inte lyckas attrahera de vi redan har… Tänker nog att bra och roliga arrangemang som lockar de medlemmar vi redan har, är troligare att även locka nya medlemmar/utställare än att vi ska försöka attrahera nya medlemmar med "samma, gamla" arrangemang. ;-)

hippoteket
7/4/15, 2:27 PM
#17

#16 - det ena behöver inte utesluta det andra! 😉

Vi (sydost),  som verkar i en region som varit mer eller mindre död i många år, har inte så många gamla medlemmar att attrahera. Utan för oss är det väldigt viktigt att nå nya medlemmar. Och med tanke på att det tjatas om att medlemsantalet sjunker, så tror jag nog att även resten av landet behöver tänka i de banorna.
Tidigare när jag försökt nämna det så har jag bara fått sura svar om att de som är intresserade för söka upp oss. Men bevisligen fungerar det inte så…

Annette
7/4/15, 2:59 PM
#18

#15. Det är naturligtvis en bra fråga och så långt har jag inte kommit i mina funderingar. Antingen får det/de championaten utgå eller också får de slås samman. Enligt min mening skall inget championat delas ut om det saknas konkurrens om det.

hippoteket
7/4/15, 8:50 PM
#19

Vi kanske ska bjuda in andra djurslag också? Inte bara samarbeta med andra raser…

(inte särskilt seriöst menat 🤪tyckte bara det var en kul bild - fotot taget i England av en kompis)

Ellinor Johansson
7/5/15, 9:31 AM
#20

Inte kan det väl vara ett problem om någon unghäst får ett Championat på 38 poäng ? 

 Har man varit med ett tag vet man att det är olika svårt att vinna olika championat. personligen tycker jag championatet för standars ston är det som oftast tas i högst konkurans

Annons:
Ellinor Johansson
7/5/15, 9:32 AM
#21

Detta med konkurrens har jag ännu mindre förståelse för. Om jag visar någon av mina minihingstar på 42-43 poäng och han inte har konkurrens i Championatet är han inte berättigad till en Championtitel. Ställer jag ut honom veckan efter på samma poäng men de är två i klassen och medtävlaren har fått 37 poäng DÅ är han välkommen att tävla om Championatet för då är han värd de, han har ju tävlat i konkurrens.

Annette
7/5/15, 9:39 AM
#22

#20. Nej det är helt ok om det är taget i konkurrens.

#21. Är det ingen konkurrens så skall det i mitt tycke inte utses någon champion alt. slås ihop med annat. Din 43-poängare är med största sannolikhet välkommen till BIS-ringen ändå.

Det är väl ändå inte meningen att redan när man ser katalogen vet att man kommer bli champion om man uppfyller poängkraven. 

Jag instämmer till 100% med PP:s åsikter i senaste tidningen.

Ellinor Johansson
7/5/15, 9:45 AM
#23

Katalogförd ponny som är struken, är det konkurrens?

Annette
7/5/15, 9:54 AM
#24

Nej, jag tycker det skall vara visade ponnyer.

Shetlandsfolket måste sluta vara så titelhungriga. Varför är det bara guld, vinster och titlar som räknas? Varför kan man inte glädjas lika mycket över en tredjeplats efter två superponnyer som över en championatsvinst i noll konkurrens?

Ellinor Johansson
7/5/15, 9:58 AM
#25

Jag kommer ihåg när mina ponnyer vann sina första championat, föl och senare unghingst. Jag tror ärligt att det inte var någon konkurrens. Det är mer än tjugo år sedan och jag kommer fortfarande ihåg hur otroligt stolt och glad jag var. 

Människor jag inte kände kom fram till mig och gratulerade och sa att jag hade en fin ponny, ingen sa något om konkurrens eller enkla championat.  

Det som sagt snart 25 år sen man tänkte nog annorlunda då . var mycket mer generösa.

Ellinor Johansson
7/5/15, 10:08 AM
#26

# 24 Shetlandsfolk?  Är människor som har shetlandsponnyer så lika att att du kan prata om dem som en enhet?

För att förstå att det är mycket mer värt att gå trea efter två toppponnyer än att vinna ett championat enkelt  krävs kunskap och rasen och om hur utställningar fungerar, det tar ett tid att skaffa sig. Vill vi ha nya utställare och uppfödare måste vi möta dem med respekt.

Jag upplever inte att människor som har shetlandsponnyer  är titelhungriga

Pudlan
7/6/15, 8:45 AM
#27

Som ny börjare med tre utställningar i bagaget så ser jag några saker som kan bli bättre. Skyllting till platsen och även till sekretariat. Inte lätt att veta att ni haft det på samma  plats i alla år när man aldrig varit  där.  Inte är inte kul att samma häst är med och blir "bäst" för 20 ggr. Ser gärna en klass för dessa redan väl etablerade hästar.  Jag åker inte om det är långt bort till en utställning. Då vi ställerut för att vi skall ha ett troligt mål att jobba i mot.  Är det långt får vi vänta och hoppas på en plats närmre oss nästa år. Det är roligt att ställa ut och vi lär oss lite för var gång.

Mvh

Pudlan

Annons:
Lauth
7/6/15, 3:49 PM
#28

Jag tror att man får tänka lite utanför boxen. Tycker själv att tema-utställningar är en kul idé. Gärna typ novis-utställning, färgutställning, unghästutställning och liknande. 
Sen tycker jag att det är en service till utställarna att skicka en katalog med post och ha en översikt på bild i katalogen över utställningsområdet med exempelvis sekretariat, bedömningsringar, vatten till hästarna och toalett utmärkt.

Angel
7/8/15, 10:55 PM
#29

Jag räknar mig som glad amatör (köpte mitt avelssto som föl-98 och hon är kvar, fått fem föl), en riktig stuteriverksamhet känns långt borta. Har ställt ut de flesta år och tycker fortfarande att det är kul, men åka långt gör jag bara inte. Mest bekväm där. (Jag struntar eg i rangering etc, jag visar för att få bedömning på den ponny jag visar.) Det är väldigt kul när det finns tillräckligt med deltagare för separata färg-klasser, det tror jag mycket på. Det som betyder mycket när domaren verkar bry sig, tex utveckla kritiken och säga några ord om min ponny. Det viktigaste är inte höga poäng, men intresset för just min ponny spelar stor roll! (Jag har varit med om, och sett andra, där man fått kritik på ett sätt som känns som skäll?! Otrevligt, och jag visar således aldrig mer för den domaren). Kan man tänka sig rena stuteri-klasser vs hobby-utställare? Alltså en slags indelning 'proffs'/'övriga'. Kanske bara ha kritik i 'övriga'-klassen?! Varför inte låta det gå som drop-in, ett slags prova på..? Ett annat sätt är att när man har bruksklasser, bra initiativ!, att de ponnyerna tävlar mot varandra i utställningen, enbart.. Varför inte ha valfritt poäng eller enbart kritik..? Det kan vara god idé att ha en funktionär vars uppgift är att hjälpa nya utställare på plats, En kontaktperson där utgångspunkten är att den som vill ha hjälp av hen är helt ny. Jag tycker också att denna kontakt, eller någon annan, formellt kunde fungera som bollplank för att få diskutera/fråga om bedömningen. Det kan upplevas hårt och kortfattat ibland, och då kan det kännas bättre att få prata med någon insatt varför bedömningen lyder som gör. Ofta får man bara ett ord per punkt (vilket jag tycker är dåligt, några fler ord på vissa punkter kan de väl kosta på sig!), och är det dessutom inga vidare positiva saker så är det lätt att man känner sig avsnäst. Detta tror jag kan motivera till att man visar om sin ponny senare för att försöka igen, för annan domare och kanske efter att man försöker förbättra sånt man kan själv kan påverka. Summa summarum är att försöka få fler att tycka det är roligt med utställning trots att man kanske inte har en chans att vinna alltihop.

toveeolsson
7/14/15, 12:56 PM
#30

Jag har en shettis utan några vidare vinstmöjligheter. Jag ställer ut för att det är roligt, och egentligen för att det är ett sätt att tävla med min ponny. Nästan lagt ner de argumenten då hon inte har några vinstchanser (i en hopp/dressyrklass kan man ju "alltid" träna mera och på så sätt bli bättre". Min ponny kommer oftast sist i klasserna och det är inte så kul egentligen. Inget att göra åt det, hon är helt enkelt inte tillräckligt bra, inte just för utställning i alla fall. 

1. Min mormor ställer ut katter, där det under varje utställning utses runt 24 BIS. Det är kategorier och avelshanar, och ungkatter och gud vet vad, kanske som dagens championat. Funderar kanske på om man kunde införa en BIS/Res BIS för ponnys under 40p och en för över? Eller att man helt enkelt har olika utställningar för det. Det skulle motivera mig  mer. 

2. Sedan så kan ju katterna samla på sig certifikat, de får ett varje gång de vinner sin klass (tror jag det är). Visst antal certifikat medför sig en titel, först Champion (fertila)/Premier (sterila). Sedan klättrar det uppåt. Egentligen är det väl något liknande som SUCH/SuperSUCH, men jag funderar på om man inte kunde föra in sådana diplom även för lägre poäng. Jag skulle bli väldigt stolt om min ponny med 37p ändå fick något sorts diplom (eller någon titel) att hänga upp på väggen hemma. Det skulle motivera mig mer. Egentligen är det ju att man har "vinstchans" även om ponnyn inte är bästa sto eller BIS eller liknande.

3. Jag åker på 1-2st utställning per år. Mestadels för att alla ligger så långt bort, och det är inte heller speciellt pushande när man måste betala anmälningsavgifter hit och dit när ponnyn ska gå en klass, och dessutom faktiskt inte har nån vinstchans. Jag kanske låter lite girig nu, men det är så jag tänker. Dessutom kostar det numera en del att åka också. 

4. Man kanske helt enkelt skulle införa mer klasser också. Så att mitt sto på 6 år skulle gå en stoklass för ponnys 4år och äldre under 40p (inte så så mycket åldersindelning alltså), en fuxklass, en teckenklass, en höjdklass, ja ni fattar. Kanske de sista är lite orimliga, men ni förstår grejen. 

5.Numera kommer vi också nästan endast åka på utställningar med bruks, då det är där hon har vinstchanser istället. Där blir utställningen en bonus.

6. Vet inte om detta ändrats, men ett tag var det ju ganska hög anmälningsavgift om man inte var medlem i SSS. Då blev det helt orimligt för oss att åka, tyvärr.

Detta var mina tankar och idéer. Tror att många kanske tänker som mig tyvärr. De har en ponny och inte någon verksamhet. De ställer ut en gång, visar sig att den får 36-38p och har inga chanser. Det finns ingen mening tycker många. Jag tror att det är därför som många inte åker, tyvärr!

AnnaFagerell
7/14/15, 1:42 PM
#31

#30 jag åker inte för att vinna något heller men åker ändå på ett par utställningar. Har inte heller någon verksamhet och mina höstar ligger mellan 38-41p oftast. Att ha fler klasser tror inte jag på för då blir det ju färre antal per klass vilket inte heller är så kul. Kostar 500 tror jag om man ej är medlem i sss vilket jag tycker man ska vara om man äger en shetlandsponny 😉 det blir ju mycket billigare visa och medlemsavgiften är inte alls dyr

Medarbetare på djurskydd.ifokus

toveeolsson
7/14/15, 6:51 PM
#32

#31
Sa de flesta och du räknades väl isåfall inte till dem. Men i mitt fall är det så. Klasserna funderade jag på också och kom fram till samma sak som du. Men det var vad min hjärna kom på just då.

För oss är det väldigt mycket. Tävlar ju hoppning och dressyr med min stora ponny, där en tävling á två klasser kostar hälften. Och eftersom vi är medlemmar i ridklubbar och vår avelsförening och andra fritidsaktivitetsföreningar, så blir det ganska mycket anmälningsavgifter tyvärr.

AnnaFagerell
7/15/15, 7:54 AM
#33

En förening måste ha medlemmar för att överleva. Går ju inte att ha utställare som vill visa någon gång ibland för en låg kostnad. Då överlever föreningen aldrig.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Mini-Angel
7/15/15, 5:13 PM
#34

Tycke något borde göras med klasserna då jag o många med mig har tröttnat på att samma vinner allt hela tiden o att väldigt många tar med sina säkra kort hela tiden. Jag skulle bli mer motiverad om "kända" uppfödare/stuterier någon gång kunde ta med en "ful" 1 åring någon gång iaf.  Man ser ju redan i katalogen vilka som kommer gå i BIS ringen. All spänning är borta. Skulle gärna se en Elit klass eller dylikt.

Annons:
AnnaFagerell
7/15/15, 5:56 PM
#35

#34 med tanke på att många kanske samlar till such och supersuch tycker inte jag det är konstigt. Men man kanske kunde ha dessa hästar i en kategori, de som har meriterat sig för meriterna jag nämnde ovan även om det inte gör att andra ponnyer blir bättre för det

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kris_J
7/15/15, 6:27 PM
#36

Det finns ju ponnyer med alla titlar man kan uppnå inom utställning som har ställts ut över 30 gånger. Jag vill verkligen understryka att det står var och en fritt att ställa ut sin ponny hur många gånger som helst. Men det kanske behövs en systemändring med tanke på en del kommentarer ovan om att känna sig slagen på förhand osv, det är inga nya tongångar men det är kanske dags att ta de i beaktande eftersom det ständigt återkommer.

Veritas odium paretFörvånad

andaloce
7/16/15, 10:03 AM
#37

Jag åker på utställning för att det är roligt och för att få en bedömning. Att bli klassvinnare å gå vidare är ju såklart extra kul, det händer väldigt sällan. Har aldrig fått en champion titel, såklart att jag skulle bli glad om jag fick det, men när tanken slår till så skulle jag faktiskt inte vara speciellt stolt över denna championtitel om det inte är någon eller väldigt lite konkurans. Jag är tävlingsmänniska, men för det ingen dålig förlorare, jag gläds endast åt "vinst" om jag verkligen förtjänar det. Jag tycker en championtitel ska vara något stort, som talar om att jag har en av dom bästa ponnyerna på utställningen. Ex. Föl och unghingst har sällan hög konkurans, inte hingst och vallack heller. Kan man inte införa att det ex måste vara minst åtta ponnyer inom kategorin som kommer till bedömning för att ett championat ska delas ut? En annan tanke är att det i championringen är väldigt få deltagare, endast klassvinnare, så ibland är inte spänningen speciellt stor. Skulle man inte kunna låta bli att rangera alla ponnyer som får guld i en klass och skicka alla vidare till championringen? Händer ju ibland att domaren vill se alla ponnyer innan han/hon sätter poäng. Ett annat förslag är att ta bort föl- ungsto- och unghingst champion, slå ihop dom till unghäst champion (0-2år) och låta 3-åringar gå med dom vuxna. Tror även det skulle locka fler unghästar. Som någon ovan hade som förslag, att man har en utsatt person på utställningen som "tar hand om" alla nya och osäkra utställare, om man tydligt går ut med den informationen så tror jag fler nya vågar anmäla till utställningar. En meritklass tycker jag är en superbra ide, alla som tidigare erhållit ex BIS och reserv BIS går i en egen klass, vilket oxå gör att dessa hästar verkligen får rätt konkurans. Novis utställning är en bra ide!

Caninapersika
7/16/15, 1:19 PM
#38

Härligt att så många har tankar och idéer om utställningarna. Vi i SSS utställningskommitté skall ha ett styrelsemöte den 22 juli och vill gärna ha era nytänk tankar =) Vill ni så maila dom gärna till rasmeryr@gmail.com Vi hoppas kunna ta med oss alla era tankar till Höstmötet där vi hoppas på en bra diskussion Tack på förhand SSS utställningskommitté Carina Wingård

Lauth
7/16/15, 4:51 PM
#39

Kanske måste vi acceptera det minskade utställningsintresset och se oss om andra vägar. Kan inte bara vara shetland som har det här problemet. Kanske fler samutställningar kunde vara en väg fram till fler anmälningar? I år är det ju i alla fall minst 2 utställningar plus riksen som även har andra raser på samma utställning. Kanske också är roligare att titta på om det finns lite olika att titta på under dagen?

cinna
7/16/15, 5:22 PM
#40

De ponnyer som har fått sitt Super-SUCH ska anses som "uppkvalade" och inte få vara med på fler 'vanliga' utställningar, de har ju redan bevisat att de är fina och ligger väldigt nära rasstandarden. På Riksen däremot ska de dock absolut få vara med!!

Vad jag är ute efter är anledningen varför man ställer ut. Är det för att "slå" alla andra och visa upp sin ponny som alla redan berömt över hur vacker den är eller är det för att få en bedömning? Är man där för att "tävla" eller för att få sin ponny bedömd?

Ska man ändra i klasserna skulle jag hellre se en ändring av  åldersfördelning, där man har ex.vis 4-9 år, 10-17 år samt 18-> eftersom vår ras ju utvecklas senare och det inte känns helt rättvist att en 4-åring går in och ska tampas med en 10-åring, även om det händer att yngre ponnyer är bättre än äldre…

toveeolsson
7/16/15, 5:35 PM
#41

#40
Håller med helt och hållet! :D

Annons:
AnnaFagerell
7/16/15, 8:36 PM
#42

#40 så om någon bara äger ex två ponnyer och båda har super such så får ägaren aldrig mer ställa ut. Låter taskigt. Klart de vill vinna och visa upp en fin ponny. Hur man än gör så är baken bak 😉😇

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Jtin
7/16/15, 9:24 PM
#43

Ett annat sätt är ju att låta alla hästar som redan tidigare presterat bra och redan vunnit allt som går att vinna, gå i särskild gemensam klass mot varandra. Inga poäng behöver delas ut, utan domaren ger bara kritik. På det sättet skulle ju ston kunna gå mot valacker och hingstar, mini mot standard osv. Här skulle dessa idealponnier kunna ställas mot varandra. Detta skulle även vara en klass som vore spännande och rolig att se för oss med ponnier som aldrig når över 40 poängs strecket! Detta resulterar ju även i att en häst som inte tidigare haft en chans kan bli klassvinnare osv.

cinna
7/16/15, 10:18 PM
#44

#42 På vanliga utställningar menar jag det, ja. Riks ska finns kvar att visa på, tävla på, även för dessa superponnyer.
Ponnyn har ju fått den högsta meriten den kan få i utställningssammanhang, så varför ta fler BIS på 42 eller 43 poäng eller mer då? Låt någon annan få chansen att bli BIS och kunna komma upp till sitt Super SUCH då istället…

Annelie-P
7/16/15, 10:29 PM
#45

#42 Fast där håller jag allt med dig Anna. För:

Om jag köper en ponny som redan fått Super-SUCH, ska jag då som ny ägare inte få visa den på vanlig utställning?

Ett sto som får sitt Super-SUCH tidigt, kanske redan som 4-eller 5-åring och något år senare får sitt första föl och då vill jag visa henne i fölstoklass. Eller senare i livet som veteran.

cinna
7/16/15, 10:48 PM
#46

Nej, helt rätt uppfattat.
Varför ska du ställa ut den ponnyn Anneli? Den är ju redan så högt meriterad som den kan bli.
Då ställer man ju bara ut den för sin egen skull. För att vinna fina rosetter, ära och berömmelse för sin egen skull, eller… ? Knappast för att ytterligare meritera stoet…

Sedan kan jag hålla med om att jag hemskt gärna också skulle vilja vinna en stor, vacker BISrosett jag med när jag ställer ut någon av mina ponnyer, men har redan hästen meriten SuperSUCH när jag köper den, så är det ju inte för att ställa ut den som jag köper den, utan det är någon annan egenskap jag är ute efter då.

Annelie-P
7/16/15, 10:58 PM
#47

#46 Ja absolut, kan vilja visa för min egen skull, kanske bara för att det är roligt att åka på utställning..?

Om man tänker som Anna i #42 - att jag bara skulle ha en eller två ponnyer och båda råkar ha högsta meriten. Om jag sedan inte skulle ha intresse i avel utan bara i utställning och bruks. Då skulle jag vilja ha fortsatt möjlighet att visa dem så mycket jag hade lust till 🙂, även om det bara var för min egen skull.

cinna
7/16/15, 11:07 PM
#48

Jag förstår hur du tänker Anneli, men nu skulle vi ju tänka i nya banor och det *är* inte kul att redan på förhand kunna tippa vem som med största sannorlikhet kommer ta hem titeln på en utställning…
Fanns den här regeln, så kan man visstkunna ställa ut - på exempelvis Riksen, med likvärdigt motstånd.
Det här vet man ju i så fall om när man köper sin kanonfina ponny - att jag har "bara" möjlighet att  ställa en gång om året, att matcha fram till ett enda tillfälle på året och då - då börjar vi tala om lite sport i det hela :)

Annons:
Silenos
7/17/15, 12:49 PM
#49

Jag har bara valacker, och inte så intresserad av att ställa ut dem. Men jag har varit med på några utställningar som publik/funktionär och kommer gärna och tävlar bruks då det arrangeras.

Jag behöver nog lära mig mer om merit-systemet. En spontan tanke är bara att jag kan hålla med 34 , det känns som om man ser samma ponny visas/vinna på varje utställning och man känner igen de flesta namnen i katalogen.

De flesta som tävlar bruks i samband med utställning, ställer säkert ut också, och jag har förstått att det är själva utställningen som är prioriterad.  Det kan medföra att man som bruksekipage kan bli ombedd att lämna en gemensam uppvärningsring till förmån för en utställare eller att en utställare tar sig friheten att gena genom bruksbanan medan tävling pågår med ekipage på banan .Det kan göra att man som bruksekipage kan känna sig lite i vägen ( b-lag ) även om man kanske betalat lika mycket i anmälningsavgifter som den som ställer ut.

Ove-D
7/17/15, 7:04 PM
#50

Jag tyckte det var roligt att det var OLIKA raser på Stora Höga Ridklubb! (Shetland+haflinger) även om jag hörde personer som tyckte att det varit bättre att ha ena rasen på fm och andra på em. Det var också kul att se att det var flera valacker med!

andaloce
7/17/15, 8:15 PM
#51

Jag tycker absolut att ALLA ska kunna visa sina ponnyer på utställning, bara för att en ponny en gång i tiden fått SUCH betyder inte det att den ALLTID får höga poäng och blir BIS. Om jag köpte en sån ponny så skulle jag vilja visa den, just för att jag tycker att det är roligt med utställning, det är inte alls säkert att den får samma poäng med ny ägare, den kanske har föl vid sidan och inte alla är i sina "glansdagar". Tycker det är fel att stänga ute dessa meriterade ponnyer enbart för att ge plats åt "nya" BIS ponnyer. Om man är ute efter ett BIS med en ponny som ligger på 38-40p då är det nog bättre att byta till en "finare" ponny! Dom ska ju faktiskt förtjäna sina meriter. Däremot så är ju en meritklass en bra ide, då alla SUCH, BIS och reserv BIS går i en gemensam klass och mäts mot varandra. Det är klart att det är lite tråkigt när vissa åker med sina super ponnyer på flera utställningar varje sommar, för att dom vet att chansen är stor till ett BIS, eller iallafall champion. (Då menar jag ponnyer som redan har alla meriter).

Hanna-D
7/17/15, 9:44 PM
#52

Hur tänker man inom bruks? Är oftast samma ekipage som vinner/ligger i topp tävling efter tävling, är det inte lika orättvist för dom som inte är lika kunniga/har lika bra bruksponnyer? Frågar av okunskap. Sen kan jag tycka att det är tråkigt om man inte ska få visa sina topponnyer, om en ponny vinner tre raka BIS och därmed meriterar sig för SUCH/Super-SUCH, ska man då aldrig mer få visa sin ponny mer än på Riks? Till Riks har man oftast ok avstånd (35 mil eller mindre) i bästa fall vart fjärde år…

AnnaFagerell
7/17/15, 10:01 PM
#53

Cinna, vänd på det, varför ska man fortsätta ställa ut en ponny som bara får 37-38 p? Varför hålla på att ställa den massor av gånger? Jag ställer inte ut för att få en massa priser eller för att vinna utan för att jag tycker det är roligt. Varför ska man bli portad från utställningar för att man har en bra häst? Då kan man lika gärna porta folk för att de har "för dåliga" hästar också. Och att bara kunna få åka på riks är inte så kul för då kanske man får en chans på ett år och kanske måste åka jättelångt. Har funnits ponnyer genom åren som inte betäcks eller som inte blir dräktiga och då kan det ju vara roligt ställa ut istället. Själv klandrar jag aldrig någon som visar en ponny hundra gånger! Tycker man ska få lov att vara stolt över sina ponnyer och missunnar aldrig någon titlar! Finns ju dom som inte tycker man ska visa valacker heller, har hört en domare säga att det är helt onödigt. Själv tycker jag folk kan behålla sådana onödiga kommentarer för sig själva! Som jag skrev ovan blir inte en 37p häst bättre bara för att den blir klassvinnaren för att man uteslutit guldhästarna för att de redan visats med för många guld.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Silenos
7/17/15, 10:56 PM
#54

 Är ju bara roligt om det kommer fler bruksekipage också. När det gäller bruks så har SSS såvitt jag förstått, inga gemensamma regler, utan det är lite olika beroende vilken lokal förening som arrangerar.  Har inte sett någon regel om uppklassning.

hippoteket
7/18/15, 2:01 AM
#55

Jag tror faktiskt att en av orsakerna till lägre deltagarantal på utställningar är att de har blivit så förbaskat kostsamt att köra bil. Jag och flera med mig försöker begränsa bilkörandet som bara är för vårt höga nöjes skull. Kanske är vi fler än vi anar?

(ytterligare en anledning till att sprida aktiviteterna rent geografiskt…)

Annons:
toveeolsson
7/19/15, 8:11 AM
#56

#55 Just därför vi tyvärr inte åker så mycket!

AnnaLenaK
7/19/15, 8:52 AM
#57

ALLA ska få vara med - oavsett om man har en ponny med 100 guldmedaljer eller en som bara tilldelats  bronspeng.

Den stora utmaningen ligger nog snarare i att få de som aldrig får den eftertraktade guldrosetten att ändå känna sig sedda och betydelsefulla.  Alla betalar ju lika mycket för att vara med.

Efter att ha summerat intrycken från gårdagens drop in-utställning i Kalmar, så tycker jag att man här lyckats mycket väl med nytänket. Det var förvisso inte jättemånga ponnyer till start, men responsen bland deltagarna var stor och stämningen uppsluppen och god.

Domare Inga-Lill tog sig gott om tid med alla deltagare, gav tips och råd till nybörjare och hade något snällt att säga om varje ponny. Alla som ville fick möjlighet att vara med i tömkörningsklass.

Flera förstagångsutställare som jag pratade med, berättade att de haft jättetrevligt och absolut tänkte visa sin ponny igen.

TeamMascot
7/27/15, 7:32 PM
#58

Jag tänkte testa att ställa ut, för första gången, under 2016.
Har en ponny som jag vet inte kommer få så bra poäng, men tänker att det kan vara en rolig grej att testa. Det är en valack.  Anledningen till varför jag inte gör det under 2015 är enkel: endast en utställning har legat inom rimligt avstånd och passat mig datummässigt.  Jag vill inte ställa ut i t.ex. 30 gradig värme, jag tycker inte det är schysst mot hästen. Är heller inte intresserad av att lämna länet för en utställning. Så krass är jag.

Bennybus
7/28/15, 8:32 PM
#59

Jag som är nybörjare och ställt ut tre ggr, tycker det är jättekul. Men jag vill inte åka låååånga mil för att ställa ut, max 7-8 så där. Jag har absolut ingen ponny som kommer kriga om något BIS, men ställer ut ändå. Ett plus är om det anordnas någon form av bruks i anslutning till utställningen, då får man ut lite mer av sin resa än 2 minuter för en domare.

Snaedis
8/11/15, 1:22 PM
#60

Många tankar här , och jag har en ang klass indelning .  Haflinger hade nämligen den i Stora  Höga .Det var 4-åriga och äldre valacker + Icke godkända hingstar .

Som det är nu så får du gå mot redan (troligen) godkända hingstar .  Hade jag tyckt känts mer "lika" ,eller ?  Bara en spåning och tanke

Kris_J
8/11/15, 2:04 PM
#61

#60 Så var det tidigare på Shetland också, men vi fick inte ha det så. (Lite förenklad förklaring)

Veritas odium paretFörvånad

cinna
8/12/15, 11:58 AM
#62

#60 Fast jag kan tycka det känns mer rätt som det är nu att valacker jämförs med valacker och hingstar med hingstar, vare sig de sistnämnda är godkända eller ej. För hur det än är så förlorar ju ofta valackerna lite, eller mycket, av sin hingstkaraktär/utstålning när de är just valacker. Min erfarenhet är dessutom att en valack vanligen bedöms ur ett mer bruksanvändningsperspektiv än en hingst.
Men å andra sidan visas det numera väldigt många valacker som är finare än många icke godkända hingstar, så ur den synvinkeln kan de ju gott och väl bedömas i samma klass…

Annons:
VeronicaP
8/12/15, 12:13 PM
#63

Fast jag förstår inte nöjet att visa samma häst 5 gånger samma år tex om man inte jaga något speciellt . 
Det är kanske en sak om man har 2-3 hästar men har man ett gäng så kan man ju variera lite ;)

Jag älskar att visa unghästarna , eller någon som gått i hagen och inte fått göra något på ett tag. Ibland bara för att de ska få komma hemifrån , kul när vi får bra poäng men jag är nöjd ändå.

I år har jag tänkt visa i Laholm och då blir det en som inte varit ute på ett bra tag och ev en valack om han inte är såld, han är aldrig visad förr då jag inte har hunnit med det ;)

Jag gillar när championaten är efter varje grupp för då är de mer människor kvar och tittar om inte annat ;) 

Sen tror jag att utställningsansvariga ha lite koll så att de inte krockar för mycket med annat eller varför inte försöka ha ihop med *Gotlandsrussen tex så blir det kanske lite mer folk mm

hippoteket
8/13/15, 8:33 PM
#64

Jag förstår egentligen inte hur man tänker sig en egen klass för ponnyer som redan har vunnit titlar. Är det då för att någon annan ska kunna bli klassvinnare i deras ursprungsklass? För oavsett vilket så lär ju den bästa ponnyn på plats bli både champion och BIS. Och tvåan i meritklassen borde bli rekommenderad till Bisringen, om nu de meriterade är så mycket bättre än de som inte fått några titlar än. Jag har ett bestämt minne av att jag har varit med på någon elitutställning nån gång, då det krävdes att ponnyn tidigare fått guld för att få visas. Var det möjligen på margaretehof för typ 15 år sedan? Idén är god, kan jag tycka. Det är väl också något åt det hållet som är tanken med riksutställningen, med kvalgränsen. Men då finns det alltid några som faller mellan stolarna och så är diskussionen om orättvisan igång…

VeronicaP
8/14/15, 9:47 AM
#65

Förr var det ju guld för att få visa på Riksutställningen

Upp till toppen
Annons: