Annons:
Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2188 ggr
Aribigga
7/12/15, 7:50 PM

Problem med muskler och urinering

Jag vill först vara mycket tydlig med att jag har varit i kontakt med veterinär och är det fortfarande men jag börjar bli rejält uppgiven och någon tyckte att jag kunde fråga andra om de varit med om något liknande. Så jag vänder mig till er som har shetlandsponnyer och frågar om ni varit med om något liknande, eller om ni vet om det är något som är typiskt shetlandsponnyer.

Det är nämligen så att James har fått diagnosen Akut muskelnedbrytning vilket främst visar sig genom att han kissar rött när han anstränger sig. Detta började i Juli förra året och han har sedan dess i princip bara gått i hagen. Han har efter veterinärs rekomendation fått selen och e-vitamin för mysklernas skull. Eftersom han har haft problem med kisseriet hela tiden (svårt att kissa och vissa perioder inkontinent) har han dessutom genomgått tre kurer med hippotrim (efter konstaterat infektion), fått diverse preparat för att minska svullnad i slemhinnor och nu även ätit Prascend sedan i Mars för att öka funktionen i njurarna.

Dock så händer det ingenting. Han verkade bli lite bättre för ca en månad sedan och vi kunde äntligen börja ut och promenera lite smått. Dock när vi var och kollade hans värden hos veterinären visade det sig att han hade en infektion i kroppen igen. Tillbaka till ruta ett.

Det besked jag har fått av min veterinär är att sådana här saker tar tid.  Jag litar visserligen på min veterinär men har ändå bestämt mig för att rådfråga en annan också som tydligen ska vara expert på hästsjukdommar, och jag frågar även er:

Är det någon annan här som vet något om shetlandsponnyer (eller annan ras) som har haft liknande problem?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Annette
7/12/15, 9:14 PM
#1

Har det tagits några prover för att utesluta någon fästingburen sjukdom? 
Dessa tycks kunna ge alla möjliga märkliga symptom.

Jag pratade idag med en kompis vars 2-åriga storhäst fått symptom som väl stämmer överens med fång. Veterinären funderade på det och en fästingburen sjukdom så prover togs. Det visade sig vara anaplasma (som förut kallades erlichia) som kommer från fästing.

Med tanke på det funderar jag på hur många (kanske ffa Shetlandsponnyer) som får diagnosen fång på fel grunder. Det är något jag kommer att tänka på fortsättningsvis och föreslå blodprov och jag får en häst med fångsymtom.

cinna
7/12/15, 10:43 PM
#2

Kan ju vara helt ute och cykla, men läs lite mer om EPSM/PSSM som förkommer på bl a quarter och kallblod. En genetisk orsak till vad vi brukar kalla korsförlamning

…och nej, jag har aldig hört talas om detta på någon Shetlandsponny…

AnnaFagerell
7/13/15, 8:45 AM
#3

Undrar om man mätt proteinhalten i urinen? Brist på protein kan orsaka njurproblem. Antar att det är nytt även för din veterinär kanske? Med sådana problem som ni har. Minns när jag för flera år sedan hade mycket problem med lever på mina hästar och veterinärerna liksom fick lära sig genom mina hästar. Jättejobbigt men nu är man många erfarenheter rikare. Mitt råd till dig är att kontakta någon mer veterinär för rådfrågning och jag kan rekomendera jan skidell på djursjukhuset i Hbg. Mycket insatt i märkliga problem och även shetlandsponnyer. Lycka till!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VeronicaP
7/13/15, 1:09 PM
#4

Har aldrig hört talas om detta någon gång faktiskt.

Slickar han mycket på saltsten mm ?

Tror jag hade gått på Anettes linje med kolla fästingsjukdomar mm

Hade han flyttat i samband med att sjukdomen bröt ut , stress kan ju orsaka mycket problem, även om de får för lite näring i kroppen tex protein som Anna skrev.

Anna-Karin
7/13/15, 2:58 PM
#5

Är det inte selenbrist när de kissar rött? Går att ta blodprov på det… dyrt är det för det skickas till England, varför vi inte kan  göra det i Sverige vet jag inte.

Aribigga
7/14/15, 7:08 AM
#6

#1 jag bad veterinären titta på fästingburna sjukdomar när vi var där igår och får svar på det i veckan när provsvaren kommer tillbaka. #2 jag frågade veterinären igår om det men hon sa att det bara finns på quarter. Och att symptomen inte matchar med dem James har. #3 Jag frågade även om brist på protein men då hade han fått njursten vilket de uteslutit. Däremot är för mycket protein jobbigt för både njurar och lever varav jag har fått stränga order att begränsa proteinintaget. #4 vi flyttade i maj, kanske har något med det att göra. Men borde inte det lugnat ner sig nu efter ett år? Jag ska fråga veterinären om det. #5 han kissar enbart rött efter ansträngning och fått extra selen i ett år. Tack för alla idéer och synvinklar!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
AnnaFagerell
7/14/15, 7:21 AM
#7

#6 det är tvärt om. Mycket protein får man njursten av, inte tvärt om. Jag skulle rådfrågat någon mer veterinär för av det du skriver låter det som om det brister lite i kunskapen hos den du har.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

cinna
7/14/15, 9:30 AM
#8

 "jag frågade veterinären igår om det men hon sa att det bara finns på quarter…"

En enkel sökning på google visar att problemet finns hos många fler raser än  quarter… Tyvärr.

Hoppas verkligen du kommer till rätta med James' problem!

Är lite inne på Annas linje - en second opinion från en utomstående veterinär är aldrig fel, för vad kan hända? Antingen får du bekräftat att din veterinär faktiskt är inne på rätt väg, eller så får du ytterligare infallsvinklar som kan hjälpa till att lösa ett långvarigt problem. 👍

AnnaFagerell
7/14/15, 10:14 AM
#9

En bra veterinär är också öppen för åsikter från kollegor. Nåt alla bör tänka på

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VeronicaP
7/16/15, 3:03 PM
#10

#6 Det kan ta över ett år innan en häst har bott in sig och har det då blivit stressade innan så kan de sätta igång något . Kan ju även vara så att de är sämre bete i hagen och att han äter något som inte är bra .

Jiawan
7/16/15, 3:28 PM
#11

Tilläggas kan ju att PSSM (finns olika typer) är något som kommit till quartrarna via aveln. Så det är något som finns hos BETYDLIGT många fler raser än vad många tror. Det är bara att det främst är quarter och paint som testas.

Aribigga
7/17/15, 6:56 AM
#12

Som sagt så ska jag prata med en annan veterinär också, dock står ju sverige still dessa veckorna så jag får vänta tills denne är tillbaka från sin semester.

Sen kan det vara jag som fick det om bakfoten, jag menar man står där och ska ta in en massa information och ställa frågor samtidigt som man är orolig.

PSSM stämmer inte in på symptomen heller så jag tyckte inte att det var lönt att fråga vidare på den linjen i vilket fall.

#10 Helt klart, jag ska som sagt fråga idag nu när jag fått svaren på blodproven som vi tog i måndags. Fortfarande två värden som verkar för höga.

Monocyter och S-Creatinkinas, ck

lurvponnyn.vimeddjur.se

Aribigga
2/13/16, 9:49 AM
#13

Tänkte bara berätta den goda nyheten att James är mycket bättre nu. Jag rådfrågade en annan veterinär och den sura gubben tyckte att jag skulle börja ge honom salmiak i fodret. Det har James nu fått i över ett halvår och hans värden har förbättrats mycket och han är mycket piggare.  Han äter även Pavos muscle care och jag tror att även det hjälper.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
VeronicaP
2/13/16, 12:17 PM
#14

Vad skönt att höra

Upp till toppen
Annons: