Annons:
Etikett10-färger
Läst 4407 ggr
AnnaFagerell
7/21/15, 8:09 PM

Konstantskimmel

Ni som har fött upp föl där ni trott att fölet inte haft skimmelanlag men där det sedan visat sig att den skimlar, när har ni sett det då? Menar inte föl som varit klockrena från början utan de som smugit sig på att bli skimlar. Konstanta bara! Själv beställde jag ett fuxföl vilket jag trodde jag fått. Var helt övertygad om det men nu börjar hon bli stickelhårig. Hennes mamma är svart och väldigt stickelhårig. Fölet är sticklig även i huvudet. Och lite här och var på kroppen. Inte mycket men så man lägger märke till det. Finns stixkelhårighet mer utbrett på föl efter skimlar kanske? Borde hon inte vara mer vit om hon snart är 2 månader?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Annette
7/21/15, 9:52 PM
#1

Inom connemararasen tycks det finnas något som benämns senskimlar.

VeronicaP
7/21/15, 10:57 PM
#2

Är pappan konstant skimmel ? Har aldrig sett någon bli konstant skimmel om inte någon av föräldrarna varit det. De kan ju vara väldigt mycket stickelhåriga

AnnaFagerell
7/22/15, 7:18 AM
#3

#2 självklart är pappan konstantskimmel, annars hade det inte varit möjligt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Linnah
7/22/15, 8:44 AM
#4

Ingalill visade en hingst på hingstpremieringen i höstas, Emmeros Elliot, som var reggad som svart eftersom han var det vid registreringstillfället, men som sen skimlade av väldigt sent och blev svartskimmel. Så uppenbarligen finns det de som skimlar sent.

AnnaFagerell
7/22/15, 9:15 AM
#5

#4 tack. Tycker det är väldigt skumt för hon hade inte ett enda vitt hår från början men nu har hon över hela kroppen om man gräver i pälsen. Men hoppas fortfarande att hon är fux med stickelhår 😉😊😎

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
7/22/15, 10:22 AM
#6

Jag har haft ett föl som blev väldigt stickelhårig vid några månaders ålder. Det fanns inget konstantskimmelanlag att misstänka, men modern var skimmel vilket gav mej en del huvudbry även om hans vita hår inte såg ut som en avskimling - men det var så mycket och i mitt tycke tidigt. Farfar var dock sticklig och har lämnat mycket stickelhår.

Annons:
AnnaFagerell
7/22/15, 11:06 AM
#7

#6 men blev den avblekbar? Eller bara sticklig? Fölets mamma har massor av stickelhår men inte i huvudet som fölet har. Man ser tydligt en massa vita hår nu när hon fått ny päls på rumpan efter att ha varit dålig i magen.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
7/22/15, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nej, han är bara stickelhårig.  Det var just det att han blev så sticklig i huvudet som gjorde mej fundersam. Jag såg dock inte så mycket på kroppen för all fölpäls. Har tyvärr ingen bild på honom som föl där det syns bra, men lägger med en bild i vuxen ålder - han var i stort sett lika sticklig i huvudet som föl.

Säger inte att din inte är konstant - bara att föl kan vara väldigt stickliga. ;-)

AnnaFagerell
7/22/15, 11:31 AM
#9

Jag hoppas att hon inte är skimmel 😇 men det verkar bli mer och mer vitt nu så frågan är om det går att blunda bort det 😜

Medarbetare på djurskydd.ifokus

StuteriSolo
7/22/15, 11:59 AM
#10

Det jobbiga är ju att man måste regga dem så tidigt, föl med osäker färg vill man ju se två fällningar på för att vara säker på färgen, men det hinns ju inte med. Har haft två konstantskimmel föl, och på båda syntes det direkt att de var just det, men lurigt kan det ju vara med stickelhår eller ej.

VeronicaP
7/22/15, 1:39 PM
#11

#3 och hur kan man veta det när du inte skrivit vem som är pappa eller att han var konstantskimmel 😀

AnnaFagerell
7/22/15, 1:51 PM
#12

#11 tar för givet att folk fattar att man vet att det krävs ett skimmelanlag. Fel av mig 😃

Medarbetare på djurskydd.ifokus

hippoteket
7/22/15, 4:36 PM
#13

Min fölunge i år var väldigt brun när han föddes. Jag trodde mig se några vita hår i pälsen när jag grävde, men nån vecka senare var de omöjliga att se.
Fast nu har han äntligen visat sig vara brunskimmel, när fölpälsen börjat falla! ❤️

Annons:
VeronicaP
7/22/15, 9:07 PM
#14

Nä men man kan ju skriva föräldrarna så är det lättare för alla att sätta in sig i det hela och inte ta för givet att alla vet 😇 Att du visste det tog jag för givet då du är id kontrollant och Chaparral 😊

AnnaFagerell
7/22/15, 9:21 PM
#15

#14 fast nu var ju inte frågan om hur anlaget är utan hur fort de skimlar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Guling
7/27/15, 1:22 PM
#16

På beskrivningen låter det ju som att hon kommer att bli just stickelhårig… 

Jag är väl medveten om "ingen regel utan undantag", men rent generellt så börjar ju konstantskimlarna "ljusna" bakifrån & inte få så mkt stickelhår i ansiktet…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

AnnaFagerell
7/27/15, 1:53 PM
#17

#16 fast jag vet flera konstanta skimlar som är just stickelhåriga i ansiktet. Hon är nu väldigt vit på baken och längs hela mankammen, dock inte i manen alls. Kommer mer och mer vita hår. När man anmäler utställning och jag skriver fux kvittar det väl om hon är skimmel? Samma klass ändå väl?? Får vänta in i det sista skicka in papper till pass. Men tänkte anmäla till utställning

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
7/27/15, 3:01 PM
#18

Fölen brukar väl gå i samma klass oavsett färg. Såvida de inte är så många att klassen delas av den orsaken, men det är väl inte vanligt numera.

AnnaFagerell
7/27/15, 6:58 PM
#19

Annette, jag tänker på en unghästutställning kan det ju bli flera föl och då kanske man delar?? Men man kan ju inte skriva skm om man är osäker så jag skriver fux 😃

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ammiii
7/27/15, 11:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#20

Har tre pojkar efter konstantskimmelpappor. Svartskimmeln syntes det vita på redan dag ett. Fuxen var helt fux jättelänge! Han  var nästan fyra månader när det vita kom och han blev rödskimmel. Nu har jag en kille född i maj, som vi id-kollat som fux och någon vecka senare står jag nu med en kille med en hel del vita strån som dyker upp….både i ansiktet och på kroppen. Hans mamma är rejält stickelhårig fux, så det kan ju vara det också….jag avvaktar lite. :)

Annons:
AnnaFagerell
7/28/15, 12:04 AM
#21

#20 tack. Intressant. Jag är nästan övertygad om att min tös är Rödskimmel men jag hoppas i det längsta att hon bara är stickelhårig. 😃 fast hon blir mer och mer vit för varje dag nu. Hon är nu 2 månader. Hennes mor är ganska stickelhårig vilket jag tycker är ovanligt på svarta

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VeronicaP
7/28/15, 10:18 AM
#22

Vi har fött upp ett svart sto som är väldigt stickelhårigt.

Upp till toppen
Annons: