Annons:
Etikettpremiering
Läst 1220 ggr
toveeolsson
7/23/15, 12:17 AM

Körprov på premiering

Har en tanke om att kanske visa mitt sto i ett körprov. Mest för att det är en rolig grej och hon är en otroligt fin körponny. Har då lite funderingar.
Vad är det för grejer som gäller? 
Får sto visas i körprov?
Hur går det till? Vad måste de kunna?

Vi har en vanlig rockard (utan svängel för draglinor), och en vanlig bröstsele. Duger det?

Annons:
Kris_J
7/23/15, 12:33 AM
#1

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
7/23/15, 8:11 AM
#2

Jag visade ett treårigt sto en gång körd på prem. Vi körde en runda i ringen, gjorde halt, backade och körde fram igen. Sen var det klart. Stod i hennes pass att hon var körd och på protokollet stod det väl körd. Sen kunde hon få GII som fyra åring så egentligen skulle man väntat tills hon var fyra för som treåring kunde hon inte använda sig av det visst. Vet inte om det är ändrat nu. (Han fick 39 på prem).

Medarbetare på djurskydd.ifokus

cinna
7/23/15, 10:46 AM
#3

Har sett bruksprov för ston en gång (Rockelsta 2013?) och det begärdes även då ryggning.
Ställer mig väldigt frågande till om detta verkligen kan begäras då det inte står någonstans i reglementet att det *ska* ingå…

TS: man visar skritt och trav i båda varven, byter var på ett sätt man finner lämpligt, typ snett igenom eller vänder över ridbanan. Halt i 5-10 sekunder. Spänner för och spänner från framför domaren. Ha gärna med en medhjälpare som håller ponnyn alternativt spänner för och du håller.

Utrustningen är, utifrån din beskrivning tillåten, men kanske inte den mest om man ser till hur ponnyn använder sin kropp när den rör sig. Sele med draglinor kopplade till svängel på vagnen samt baksele är ju att rekommendera :)

Är ganska säker på att man kan få Gll redan som 3-åring, men hittar inte referensen just nu.

…och glöm inte hjälm på dig och din medhjälpare ;)

toveeolsson
7/23/15, 11:55 AM
#4

#3 Tack!

Jag vill borra ett hål i vagnen och få på en svängel. Jag måste bara se om jag kan. Vet såklart att bogfriheten inte är den bästa. Hon är 6 år och jag skulle mest vilja göra det för att hon är en fin körponny. Visad med 37p och G 2014 :)

AnnaFagerell
7/23/15, 4:15 PM
#5

#3 jag kom på hur det var, om du kör stoet som treåring kan du ansöka om GII som fyra åring för du kan inte ansöka om GII innan bruksprov är erlagt. Så man kan inte få GII på meriter från prem som treåring men däremot kan man få det om man gjort ex treårsest på våren. Bruksprovet ska vara gjort innan prem ansökan

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Linnah
7/23/15, 5:03 PM
#6

Kör/ridprov ska vara genomfört före exteriörbedömningen och ett godkänt kör/ridprov ska generera i GII direkt precis som diplomstona får GI direkt.

Annons:
Kris_J
7/23/15, 6:07 PM
#7

(Enligt reglementet kör man enligt domarens anvisningar, 2 halter ska göras och ponnyn ska vara stillastående)

Veritas odium paretFörvånad

Upp till toppen
Annons: