Annons:
Etikettutställning
Läst 2951 ggr
Talidass
9/7/15, 12:37 PM

Överbyggd bak och svängd rygg

Admin får flytta tråden om den ligger fel.

Jag har ingen kunskap alls om Shetlandsavel, jag red en del på ridskola och motionerade 4 valacker en sommar för att jag var den enda hon kände som var liten nog.
Men många bilder på de hästarna som ställs ut ser jag får höga poäng, men de allra flesta ser ut att vara väldigt överbyggda bak och får då en väldigt svängd rygg. Hur bedöms exteriören på shettisarna?

Annons:
VeronicaP
9/8/15, 12:08 PM
#1

Om det är för att de är för *feta* som gör att de ser så ut eller om de är svaga i ryggen de kan jag inte uttala mig om , men nog finns det en hel del överbyggda shettisar ;)

AnnaFagerell
9/8/15, 12:19 PM
#2

Svängd rygg? Menar du sänkt rygg?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Talidass
9/8/15, 3:46 PM
#3

Sänkt rygg kan ju hästen få av smärta eller att den är undermusklad, svängd är väl mer genetisk(kanske, vad vet jag)?

AnnaFagerell
9/9/15, 5:52 PM
#4

Har ställt ut shetlandsponny sedan 2001 och jag har aldrig sett en häst med svängd rygg

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
9/10/15, 12:30 PM
#6

#5 fortfarande sänkt rygg

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Talidass
9/10/15, 6:27 PM
#7

Vad är skillnaden?

AnnaFagerell
9/10/15, 6:34 PM
#8

Svängd rygg för mig är som en skolios på människa. Om du står ovanför hästen så går ryggen som en orm. Shetland har ofta lite sänkt rygg och det är inget problem

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Angel
9/11/15, 8:08 PM
#9

Enda gången en sänkt rygg är ett problem är om det saknas manke (då överbyggd).. Och man vill använda ponnyn i körning eller ridning. Hopplöst enligt min erfarenhet.

PP
9/24/15, 6:50 PM
#10

Tycker det är intressant med exteriör och lite fascinerande att det bara verkar vara de utanför rasen som reagerar på överbyggda ponnyer/ponnyer byggda i nerförsbacke…. Jag har t o m hört en exteriördomare säga till en hoppdomare som ställde frågan, att shetland får se ut så. Jag blir ju väldigt nyfiken på för varför, men är inte säker på att jag vill ha svar på den frågan… Det är inte många shetland som har en väl markerad manke och väldigt många shetland är överviktiga - kanske det förstärker intrycket av att vara byggd i nerförsbacke? Har börjat fundera på om det oxå kan spela in att hästens mankhöjd inte är statisk utan kan påverkas av muskler och vilken kondition hästen är i..? Det skulle vara intressant att se lite bilder på välmusklade shetland och jämföra med utställningsponnyerna, eller kanske ännu hellre bilder på en och samma ponny från innan träning och efter en tids träning när den kommit i kondition. Detta är förstås bara en tanke och inget jag har några belägg för.

AnnaFagerell
9/24/15, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 jag har en ponny som har väldigt markerad manke och som barnen inte alls tycker är skön att rida på. Tycker dock själv inte att hon är helt "plan" utan hon är lite svajig i ryggen även hon.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Atinob
9/25/15, 7:22 AM
#12

Vad spelar det för roll med en markerad manke? (Har ingen erfarenhet av utställning och sådant) vi har en ponny som enligt mig har en väldigt markerad manke :)

Atinob
9/25/15, 7:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här är en bild (hade ingen bättre;)

Annons:
VeronicaP
9/25/15, 10:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Slättens Mi Rey har en superbra manke , väl markerad och sadlar , selar ligger hur bra som helst på honom. 

Han är inte sänkt i sin rygg

VeronicaP
9/25/15, 11:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#15

Här kommer några bilder på vår Dee-Dee N:Q som tävlar i trav, hon är inte heller svankig men kan se sådan ut ibland då hon har väldigt lätt för att bli tjock, man kan inte tro att hon tävlar och tränar denna damen

VeronicaP
9/25/15, 11:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Slättens Magica De Hex har också en utmärkt manke , men inte hon heller är svankig (eller sänkt i sin rygg)

Talidass
9/30/15, 8:23 PM
#17

Man kanske blir hemmablind bland sina utställningshästar och inte ser på de med kritiska ögon. Bara att jämföra med hundutställningar och den aveln.

Var många fina shettisar ni la upp här i tråden :)

AnnaFagerell
10/1/15, 12:57 PM
#18

#17 fast det gäller ju att ha rätt betydelse från början och sänkt rygg och svängd rygg är inte samma sak! En svängd rygg har en krum häst

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
10/1/15, 1:49 PM
#19

#18 Fast uttrycket svängd rygg används frekvent i beskrivningar av ryggar vid exempelvis utprovning av sadlar.  

http://www.taur.se/sidor/sadelguiden.html

Talidass
10/1/15, 4:45 PM
#20

#18 borde inte då Skoliossvängda ryggar betraktas som krokig istället? 
För jag har läst på många ställen, precis som #19 säger, att sänkt rygg är synonymt med svängd rygg. 

På engelska kallas det ju för sway back

Annons:
AnnaFagerell
10/1/15, 7:56 PM
#21

Visa mig ett enda utställningsresultat där det står svängd rygg så ska jag lyssna sedan 😊

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Talidass
10/1/15, 8:08 PM
#22

#21 det kan jag inte, håller inte på med utställning och har ingen koll på vart man hittar bedömningarna

men om du tycker den här hingsten (till exempel, vill inte kritisera hingsthållaren på något vis) har en rak rygg så behöver vi inte fortsätta vår diskussion

http://shetlandsponny.ifokus.se/u2/5b7b211f7d295620a7d3448ea1e03ef9/default/cass3.jpg

AnnaFagerell
10/1/15, 9:37 PM
#23

#22 du lyssnar ju inte! Sänkt rygg och svängd rygg är inte samma sak. Har sett en svängd rygg, fölet var krum. Tittar man uppifrån sett är ryggen mer som ett S

Medarbetare på djurskydd.ifokus

hippoteket
10/2/15, 10:42 AM
#24

Svängd rygg är, precis som nämnts tidigare, en benämning som används vid utprovning av sadlar. Det har inget med krokigt, eller skolios att göra. Egentligen inte heller likställt med att ryggen är sänkt. Det är inte heller något som används vid exteriörbedömning, utan det är ner en beskrivning av hur ryggen ser ur i förhållande till hur sadlar är skapta. Lägg en sadel med rak bom på en svängd rygg så kommer sadeln trycka framtill och baktill och ge ett mellanrum på mitten, som en bro. Lägg en sadel med svängd bom på en rak rygg så kommer sadeln gunga fram och tillbaka som en gungstol., den ligger an på mitten men inte framtill och baktill. En ponny som är överbyggd får en rygg som "svänger uppåt" baktill, skulle tro att det är det trådskaparen menar i det här fallet. Sen. Ja, det förekommer ibland att shetlandsponnyer är lite överbyggda och huruvida det har någon praktisk betydelse beror nog på vad man ska använda ponnyn till. Jag kan nog se att en rejäl bakdel kan vara till fördel vid tungt arbete. Då har den inte heller någon nytta av eventuell resning framtill - vilken för ögat kan ge ett mer harmoniskt intryck. Ska man tävla dressyr är det snarare en nackdel om de är högre baktill. Men, när jag var ung fick jag lära mig att överbyggda hopphästar kunde vara en fördel, fråga mig bara inte varför. För det minns jag inte. Sen har vi det faktum att shetland inte nödvändigtvis ska ha någon rejäl resning. Diskuterade det med en domare en gång, som sa att det vist ser tjusigt ut med lång, reslig hals, men att det egentligen inte är särskilt rastypiskt. Ston har ju oftast dessutom mindre resning än hingstar/valacker. Och utgår man ifrån att detta är korrekt, så gör det ju att ett sto som både är ngt överbyggt och dessutom saknar resning, ser ännu mer överbyggt ut för blotta ögat.

AnnaFagerell
10/2/15, 2:53 PM
#25

#24 finns ju andra saker som också diskuterats likvärdigt, grov hals tror jag är en sådan som inte står i rasbeskrivningen om? Eller drömde jag det? Många får nerslag på halsen men har för mig att man pratat om det tidigare att det inte finns nåt skrivet om det

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
10/2/15, 3:03 PM
#26

På tal om att bevara rastypen. 

Vid Riks i Köping 2013 blev Unique of Shetlane BIS. Jag minns att domaren Ulricha Nordmark sa att hon ser precis ut som Marshwoodstona gjorde och ett bättre betyg går väl inte att få. 

Finns foto i #10 i denna länk.

[[AcsJulia]]
10/3/15, 8:39 AM
#27

Jo, #0, jag upplever shettisar som generellt överbyggda med svängd rygg. Det är något fult som anses rätt rastypiskt och korrekt… Tyvärr.

Annons:
Talidass
10/3/15, 3:27 PM
#28

Om hästen är överbyggd bak och får en "hängmatterygg", påverkar inte det hästens förmåga att samla sig och flytta tyngdpunkten bakåt? Mycket vikt borde väl automatiskt ligga på framdelen vid ridning/körning vilket leder till ökat slitage på frambenen?

Hanna-D
10/4/15, 2:22 PM
#29

#22 Vill inte lägga mig i diskussionen i övrigt men tycker att det är lite tråkigt när det länkas till andra människors ponnyer… Det är säkert inte avsiktligt men det kan såra folk att "hänga ut" deras ponnyer på ett forum som exempel på dålig/felaktig exteriör. 

Dessutom är det svårt utifrån bilder att bedöma om en häst har sänkt/svängd (kalla det vad ni vill) rygg, det beror mycket på ögonblicket och hur hästen står uppställd, hästen i  #22 står exempelvis med bakbenen jämsides och ganska långt bak vilket säkert ger ett annat uttryck än om den ställts upp mer korrekt.

VeronicaP
10/4/15, 2:58 PM
#30

Fast många ponnyer som inte använda mer än till utställning och avel blir oftare sänkta i ryggen då de är lite för tjocka och saknar muskler att bära upp både mage och annat 😉

Ammiii
10/6/15, 8:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#31

Vi har några olika modeller hemma. Hingsten som har en kortare rygg och bakdel, med en välmarkerad manke och resning på halsen är otroligt lättriden och samlar sig fint i alla gångarter. I traven kan han springa snabbt, men han har problem med att han inte hinner undan med frambenen när bakbenen trycker på och han trampar sig och tappar travet ibland.

Ett av stona är ordentligt överbyggd bak, hon har ingen manke och en låg halsansättning. Hon är helt omöjlig att få sadlar att inte halka fram på och att rida i samlade gångarter är något vi gett upp, hon kan bara galoppera jättefort men att dra vagn och tungt går hur bra som helst, samt att hon trampar aldrig på sig bakifrån. Däremot tenderar hon att bli framtung i högre tempo.

Så beroende på vad man vill ha dem till, så gör det ju skillnad. Men jag tycker absolut att de ser bättre ut och är lättare att stärka rygg och bak på när de är kortare i ryggen och har manke.

Annette
10/6/15, 9:06 AM
#32

Man kanske skall ha i åtanke att Shetlandsponnyn från början hade två användningsområden, draghäst och klövjehäst.

Angel
10/6/15, 6:20 PM
#33

Personligen så vill jag ha resning på mina ponnyer.. Det är lättare att jobba med dem och jag tycker det är snyggare. Kanske tappar någon poäng när det gäller utställning, men det kan vara lättare att få bra rörelser. :)

MadeleneJansson
10/14/15, 9:04 AM
#34

# 22 Det hade varit lämpligt att beskära bilden så att huvudet inte kom med, då hade ponnyn inte kunnat identifieras och  ingen behöver bli ledsen över att deras ponny kommenteras! Bara ett tips!

Annons:
Talidass
10/18/15, 7:14 PM
#35

Hur jag än hade gjort med den bilden hade någon säkert ändå känt igen ponnyn, det var även som jag skrev i den kommentaren inte min mening att såra eller pika någon.

Upp till toppen
Annons: