Annons:
Etikettavel
Läst 1079 ggr
Annette
2015-09-25 18:29

Höjning "pappersvägen"

Numera kan man höja ston utan att visa dem på avelsvärdering. Det kostar en summa som skall betalas in vid ansökan. Jag antar att pengarna betalas tillbaks om ansökan avslås?

Jag är dock så gammaldags att jag tycker det är trevligt när man får se stona som förärvt sig så väl att de kan höjas till A, Elit och Super-Elit. Frågan som dök upp i mitt huvud är om man då visar sitt sto på en sommarpremiering får betala både anmälningsavgift dit och höjningsavgiften till SSS.

Någon som vet svaret?

Annons:
Caninapersika
2015-09-25 22:52
#1

Nej du behöver inte betala höjningen när du visar på sommarpremieringarna. Det har du redan betalt till SH med din amnälningsavgift. Att du kan höja pappersvägen är en service för att "slippa" ta med ponnyn på premieringen. Den avgiften går till SSS.

Caninapersika
2015-09-25 22:53
#2

Glömde…Ja avgiften betalas tillbaka om den avslås.

Annette
2015-09-26 07:34
#3

Tack för svar :)

Kris_J
2015-09-26 09:59
#4

Angående höjning pappersvägen.  Jag tycker personligen det känns lite märkligt att ett sto som visas på premiering som treåring aldrig måste fram. Är det inte lika noga med stona som med hingstarna? Argumentet att hingstar får fler avkommor är idag inte allmängiltigt som förr. En hingst som "godkänns" som två eller treåring ska totalt i sitt liv fram fyra gånger. 

Jag tycker att för att få A-Superelit ska stoet visas igen  vid första tillfälle ansökan om höjning görs och mätas och hälsoundersöka okulärt i samma utsträckning som vid treårspremieringen. 

Hur tänker ni andra kring detta?

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
2015-09-26 12:08
#5

Ang #4 Det ska stå "Angående höjning pappersvägen.  Jag tycker personligen det känns lite märkligt att ett sto som visas på premiering som treåring aldrig måste fram igen. för att höjas"

Veritas odium paretFörvånad

Annette
2015-09-26 19:56
#6

#4. Det är absolut tänkvärda åsikter. 

Om jag uppfattat saken rätt kan Elit och Super-Elit utdelas postumt så länge avkomma finns i livet. Då bör omvisningen ske vid höjning till A. Då krävs det nästan att det är krav på att man tilldelas A innan högre avelsvärdeklass kan tilldelas eftersom det annars går att komma undan visningen.

Annons:
Kris_J
2015-09-27 11:05
#7

#6 Jag tänker att vid första ansökan om höjning för avkommeriter, sedan kan det ju vara A eller tom Superelit. Men att de vid postum ansökan  för Elit-Superilit, blir som du skriver. 

Man kanske kunde ha någon form av utställningsklass(mönstringsklass) för ston från 8 år ålder. Hade man deltagit i en sådan med "godkänt" var man sedan berättigad att söka A-Superelit.

Veritas odium paretFörvånad

Upp till toppen
Annons: