Annons:
Etikettgodkända-hingstar
Läst 1466 ggr
PP
12/22/15, 11:34 PM

Freek v Vries

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Blev fundersam idag, när jag tittade på stammen på hingsten Eimen vh Nijland: 

http://www.shetlandsponnyn.se/Stambok/Visa3Led.aspx?Nr1=103168

Som morfar ligger en hingst vid namn Freek v Vries S.543 e.Wells Fireman u.Ursly v Ponystal Duinoord S.10174

I den svenska stamboken finns en NL-importerad hingst vid namn Freek v Vries RS 77 oxå e.Wells Fireman men u.Cora v Maurik S.34573.

Är det två olika söner till Wells Fireman med samma namn (känns ju ganska otroligt, eller?) - eller har det blivit någon "mix up" med mödernet vid importen..?

Någon som vet hur det ligger till…?

Svartvit bild: Freek v Vries S.543
Färgbild: Freek v Vries RS 77 (lånad från FB-gruppen Svenska RS-hingstar)

Annons:
Annette
12/23/15, 12:53 AM
#1

Skumt. 

Märkligt att de har exakt lika namn om de är födda på samma stuteri. Verkar ju konstigt om det skulle vara två olika hingstar. Antingen skulle de vara födda samma år eller också skulle det väl skilja en hel del år på dem  om de är födda olika år med tanke på hur Holland namnger sina ponnyer. Hur länge har Holland haft det systemet?

Nu fungerar det av någon anledning inte att länka.  Men om man söker på avkommor efter Freek v. Vries NL-S.543 har han  fyra importerade avkommor i vår webstambok medan Freek v. Vries RS 77 har betydligt fler och allihop tycks vara födda här.

Kris_J
12/23/15, 9:16 AM
#2

Det stämmer att det finns två Freek. Försökte gå till botten med det hela för ett antal år sedan. Kommer inte exakt ihåg hela förklaringen, men har den  någonstans….

(Har små minnesfragment om något blev fel i samband med exporten (importen?). Men ta det med en nypa salt. Kanske jag finner mina antckningar någon gång. Har för mig jag fick hjälp av MK och Ben när jag nystade)

 http://www.worldshet.eu/ShowHorseDetail.php?sitegroup_id=1&hiss_sitegroups_users1Page=2&shet_id=3351&levensnummer=543

Veritas odium paretFörvånad

Annette
12/26/15, 1:33 PM
#4

Sökfunktionen är bra :)

Kris_J
12/26/15, 2:32 PM
#5

#4 Absolut :-) Minnet är inte riktigt lika bra ;-)

Veritas odium paretFörvånad

Ammiii
12/29/15, 9:57 PM
#6

Ibland hittar man även olikheter mellan webbstamboken och pappersversionen.
Jag har skickat in och talat om när jag hittat sådant, men detta verkar ju verkligen vara två olika ponnyer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: