Annons:
Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1357 ggr
PP
2016-01-03 19:33

Hästantal i flock

Nyfiken på erfarenheter kring hästar i flock/flockbeteende.

Har själv fem ponnyer som alla kommer överens och kan ses gå i par med varandra i omgångar. Nu har jag dock noterat att en av dem ofta håller sej på sin kant när de fyra andra står ihop och vilar. Blir lite fundersam varför. 

Någon mer med ojämnt antal ponnyer som märkt av något specifikt om hur de väljer att "umgås"?

Annons:
Ammiii
2016-01-03 22:16
#1

Har två flockar hemma. En med fyra, snart fem shetlandshingstar och en med två shetlandsston, en hingstunge, ett russ sto och en varmblodsvalack.
Hingstarna leker alla, men gärna två o två, den äldre låter smågrabbarna busa ensamma ibland och tar en paus från dem då och då. I blandade flocken är alla vänner o snälla med varann, valacken bestämmer över de äldre tanterna och favoriserar lillhingsten och russtjejen. Shettisarna umgås med de andra, men kan lika gärna dröja kvar borta i hagen eller i lösdriften när de andra är tillsammans. Speciellt det ena stoet, hon drar sig ofta undan de andra och ser lite ensam ut.

AnnaFagerell
2016-01-04 08:31
#2

D gånger jag haft någon som dragit sig undan utan att man kunnat se att den blir utstött har det oftast varit något fel på ponnyn. Ont i benen, ont i magen. Hängig. Inte så man ser det på en gång utan smygande som senare visat sig vara bakomliggande sjukdom. Även mina dräktiga såklart har påvisat detta beteendet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

StuteriSolo
2016-01-04 08:54
#3

Har en flock på åtta just nu, shettisarna som är två till antalet går gärna mest tillsammans, och russen för sig. När valacken gick med stona så gick han oftast själv, han fick bara vara med när de var brunstiga annars fick han hålla sig på avstånd. Han går nu med tvåårshingsten(nytt år, ny ålder :D) Eftersom alla hästar är egna personligheter har de litet olika sätt, ena shettisen går t.ex gärna iväg själv och står och sover på ett eget ställe(gissa om vi blev förvånade när hon gjorde det som föl, bara hon, ingen annan i närheten…)

Upp till toppen
Annons: