Annons:
Etikett16-hästpass
Läst 4396 ggr
AnnaFagerell
2016-01-12 08:38

Tilläggsregistrering

Jag har lite funderingar gällande nya lagen om tilläggsregistrering. Vad jag förstår har en hel del shetlandsponnyer reggas i ex England och har då pass därifrån för det skulle vara så himla mkt bättre regga där. Med den nya lagen kostar en sådan registrering nu 800kr/häst! Ganska mkt mer än den svenska registreringen. Men så till min fråga: vad händer om man inte tilläggsregistrerar? Detta skall vara gjort senast i januari nu i år men om folk skiter i det, vad händer då med hästarna och hur kommer detta hanteras av SSS ?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Annette
2016-01-12 13:11
#1

Tilläggsregistreringen togs upp på SSS höstmöte men helt ärligt minns jag inte vad som sades om man låter bli.

Detta är väl Jordbruksverkets idé? Jag tror inte att SSS har några resurser att kolla upp om regeln följs, undrar ens om Jordbruksverket har det. Det kanske går bra så länge man inte vill ställa ut eller behöver uppvisa passet av andra anledningar. Men det är bara min gissning.

AnnaFagerell
2016-01-12 13:26
#2

#1 just det jag menar, kan det påverka utställning. Det är EU direktiv så måste vars mer än Jordbruksverket bakom. Hittar dock inget om man kan få böta eller liknande om en sådan häst påträffas som saknar tillägget

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Annette
2016-01-12 13:46
#4

Kunde man ställa ut en svenskägd men utlandsregistrerad Shetlandsponny innan regeln om tilläggsregistrering kom? Jag har bara svenskfödda ponnyer så jag har ingen koll.

AnnaFagerell
2016-01-12 13:46
#5

#4 ja det tror jag

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Jiawan
2016-01-12 13:49
#6

#4 ja det kunde man. Även utlandsfödd, utlandsregistrerad och utlandsägd. Enda skillnaden är att kopia av stamtavlan ifrån passet behövdes.

Annons:
PP
2016-01-12 16:43
#7

#6 Nja, det finns fler skillnader, saxat ur grundpropositionen:

"Rätt att delta i utställning har de shetlandsponnyer som är införda i den svenska stamboken, i moderstamboken eller något övrigt land som är ansluten till moderstamboken." 

"Observera dock att: Endast shetlandsponnyer som är införda i den svenska stamboken kan tillgodoräkna sig uppnådda resultat/meriter i det svenska meritsystemet."

En ponny som inte är svenskregistrerad ska inte kunna få SUCH, BRUCH eller RS, eller bidra till att meritera sina föräldrar (om de finns registrerade i Sverige). Resultatet från utställning blir att betrakta som inofficiellt i meritsammanhang.

-------

Saxat från Jordbruksverkets hemsida:

"Det är länsstyrelsen som ansvarar för kontrollen av hästpass. Länsstyrelsen kan tvinga dig att skaffa pass åt din häst de kan också ”beordra” dig att skicka in hästpasset för att uppdatera uppgifterna i passet. Om hästen saknar pass kan du bli åtalad."

Inga böter vad det verkar, men du kan bli beordrad att skicka in ditt pass för tilläggsregistrering. ;-) Frågan är förstås när/hur länsstyrelsen ska kolla upp detta…

Det stora problemet med tilläggsregistrering är att det verkar finnas en hel del utländska pass (lite äldre hästar) som inte uppfyller gällande EU-krav och som då inte får tilläggsregistreras i Sverige för att endast den organisation som utfärdat passet får göra ändringar/tillägg i detsamma och endast hästar med pass som uppfyller gällande EU-krav får tilläggsregistreras…

Jiawan
2016-01-13 22:44
#8

#7 det vet jag. Men jag råkade uppfatta frågan som att det enbart gällde OM man KUNDE anmäla och ställa ut. Och enda skillnaden i själva anmälan och visningen har åtminstone för mig varit att kopia på stamtavlan i passet måste med.

PP
2016-01-14 08:49
#9

Jag förtydligade vad som gällt för jag tror att för de allra flesta som är intresserade av utställningar så är just meriteringen viktig. Därför tror jag de flesta uppfödare ändå har tilläggsregistrerat redan innan det blev ett krav för alla importer.

AnnaFagerell
2016-01-14 09:55
#10

#9 tycker mest det är trist på dem som fött upp ponnyer i Sverige och reggat utomlands för frågan är om dessa kommer få tillägget. Vet något stuteri som reggat alla sina i England från början

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
2016-01-14 11:04
#11

Utlandsregistrerade kommer få lov att tilläggsregistrera. Själva anledningen till detta med tilläggsregistrering är ju att varje land ska upprätta register över vilka hästar som finns i landet - en konsekvens av hästköttskandalen för några år sedan som man givetvis kan tycka vad man vill om…

AnnaFagerell
2016-01-14 13:03
#12

#11 asså jo det vet jag men det kostar 800kr/häst! Undrar om ägarna kommer lägga detta på hästarna

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
2016-01-14 13:19
#13

Hur många Shetlandsponnyer kan det röra sig om på ett ungefär?

Bland ridhästar/ponnyer är det ju mängder.

Annons:
Stallmima
2016-01-16 15:33
#14

Så här står det på ST:s sida    https://www.travsport.se/article/2.292/1.515150    ganska bra förklarat tycker jag

Jiawan
2016-01-18 14:07
#15

#14 jag vet inte om jag hittade rätt artikel. Men av den jag hittade så låter det nästan som att man inte skulle behöva tilläggsregistrera om ponnyn importerats med IPMC? Det kan väl knappast SSS godta?

Stallmima
2016-01-18 18:36
#16

Skicka en förfrågan till den som är ansvarig registrerare i shetlandsförbundet, förhoppningsvis måste denne fått mer information

hippoteket
2016-01-20 00:57
#17

#15 - det är inte SSS som bestämmer i frågan. Och travets formulering är ju tämligen luddig (jag tror att den syftar på de hästar som är här tillfälligt). Det är bättre att läsa den information som jordbruksverket gett ut. Eller möjligen SH.

Vitsen med tilläggsregistreringen är att det ska gå att veta vilka hästar som finns i landet - undantaget hästar som är här kortare tid (90 dagar), t.ex för avelstjänst eller tävling. Det ska alltså finnas ett nationellt register där samtliga hästar i landet ska gå att hitta. Alla födda här och alla importerade, oavsett när de importerades (eller om det bara var deras pass som importerades). Detta nationella register ska finnas hos jordbruksverket och kommer samköras med avelsförbundens register regelbundet för att hållas uppdaterat.

(det är ett sätt att närma sig regelverket för t.ex kossor och då har hästarna det ändå lättare… Kossornas inrapporteringar är nästan absurda)

Upp till toppen
Annons: