Annons:
Etikettutställning
Läst 1631 ggr
Urhasten
2016-02-08 16:07

Frisera taglet

Finns det någon som vet hur jag kan bevara luggen eller klippa så att det inte ser onaturligt ut? Det samma gäller svansarna - hur kan jag bevara eller klippa så att det inte ser onaturligt ut?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
Annette
2016-02-08 17:03
#1

Det är en dödssynd att klippa man och pannlugg på en Shetlandsponny!

Urhasten
2016-02-08 17:55
#2

Nu läste du dock felaktigt. Det står att jag vill bevara tagel på ett naturligt sätt. Man gör jag ingenting åt, men pannlugg och svans. Hur gör du själv om pannluggen växer sig längre än huvudets längd eller om svansen släpade i marken? Speciellt de blöta årstiderna.

Först tänkte jag att naturen själv tar hand om det, men jag inser att det inte fungerar. Att ha bajs-ler-is-snö-hö-halm-kakor i pannluggen/svansen när de går i lösdriften kanske fungerar för då väljer de i alla fall själva hur de ska göra, men när jag arbetar på töm slår det helt enkelt mot kroppen och irriterar.

Jag har läst att det ska finnas en sax som gör att det ser mer naturligt ut. Någon som har erfarenhet av den?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annette
2016-02-08 18:48
#3

Pannluggen brukar inte bli längre än huvudet på mina så det sköter naturen om. Om svansen släpar i marken klipper jag väldigt lite på längden. Mina går inte på lösdrift utan står på box. De som arbetar på töm har inga oehag av sitt långa tagel. Men jag brukar borsta dem innan arbete så de har inte så mycket skräp i taglet då.

Urhasten
2016-02-08 19:05
#4

#3 Det har vuxit sig längre än huvudets längd på min hingst att det till sist vart blött, frös till is och med allt han för huvudet till har allt möjligt därför fastnat i dessa iskakor.

Klipper du svansarna rakt av och sedan "klipper upp" för att få ett naturligt utseende?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annette
2016-02-08 19:10
#5

Jag klipper aldrig upp. Jag klipper minimalt och rakt av. Med så enormt tjocka svansar skulle det nog se väldigt underligt ut med uppklippt svans.

Urhasten
2016-02-08 19:31
#6

#5 Just nu klipper jag rakt av, men jag har hört att man inte ska klippa dem rakt av inför utställningar eftersom det ser onaturligt ut. Därav jag frågade om man ska klippa upp eller införskaffa någon avancerad sax.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
StuteriSolo
2016-02-08 20:03
#7

Med en effilersax tunnar man ut och det ser inte rakt avklippt ut. På mina shettisar som får för lång svans klipper jag av i höjd med kotan-karleden så de inte trampar på den vid arbete, pannlugg rör jag inte, även om den blivit längre än huvudet. Klipper dock bakom öronen så inte huvudlagen ramlar av.

Annette
2016-02-08 20:05
#8

Om jag klipper gör jag det aldrig direkt inför en utställning utan ett tag innan. Svansen skall ju vara så lång som möjligt så jag klipper bara om de riskerar att trampa på den. Mycket tagel är rastypiskt för en Shetlandsponny som är en naturras och därmed skall skall se naturlig ut. Det har jag svårt att tänka mig att den gör med uppklippt svans, så som jag tänker mig en uppklippt svans. 

Jag vet inte om det finns speciella saxar som fungerar.

Urhasten
2016-02-08 20:31
#9

#7 Tack för bra information! Jag ska nog skaffa en sådan. 

Jag kommer inte röra luggen mer än nödvändigt givetvis, men just när den fick massa skit i den som frös fast i stora kakor vart båda lite besvärade. Vid plusgrader är det inget problem.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Eva BM
2016-02-09 13:04
#10

Oj oj oj, nu ligger jag illa till. En dödssynd att klippa tagel hos en shetlandsponny. Troligen blir jag skjuten med nackskott.

Urhasten
2016-02-09 13:27
#11

Jag tycker inte vi behöver späda på ännu mer. Alla här vet att vi gör som vi vill med våra hästvänner. 

Själv förespråkar jag vildvuxet, men det ska fungera också.  Annars låter jag allt vara som det är.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

PP
2016-02-09 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

När jag skaffade min första ponny, var jag egentligen "halvblodsnörd". Han fick både manen nedryckt till en handsbredd och snagg bakom öronen till att börja med, innan jag lärde mej uppskatta shetlandsrasens långa tagel. 😇

Jag ryckte oxå hans lugg i en v-form som kanske syns på min bild, innan jag var helt konverterad till den naturliga looken.  Svansen har jag dock alltid klippt av rakt bara precis så den inte släpar i backen (lite mer vid leriga höstar/vårar), har inte störts av att det skulle se onaturligt ut. 

Har alltid tyckt att en ryckt man är snyggare än en klippt, men om man inte vill rycka/klippa kanske det funkar med en fläta? Ser det ofta hos andra raser med mycket man som kanske rids i större utsträckning än shetlandsponnyer. Personligen tycker jag inte det är så snyggt med hästar som alltid går med  flätor (kan dock göra en ardennerfläta och/eller luggfläta när jag kör ibland), men smaken är ju som bekant olika. 😃

Nu varken klipper eller rycker jag mina ponnymanar längre, men de har heller inte sådan tagelväxt att det blir ett problem för dem eller för mej.

Urhasten
2016-02-09 19:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Jag gör inte mycket åt mina hästars tagel heller, är oerhört rädd och försiktig om mina hästars tagel, tagelfantast som jag är haha. Har ingen bild på hur det kunde se ut när det vart som värst, men här syns det något hur hans lugg är på början av att bilda iskakor. Jag kommer nog fläta upp 3-4 tag nästa gång den blir längre än huvudets längd. Vill ju behålla så långt det går, men det är på väg att bli otrevligt när is slår mot honom (framför allt kalla/blöta årstiden).

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
AnnaFagerell
2016-02-10 11:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 så fin han är! Tror jag vet vilken det är och vill bara säga att försök göra en åtgärd som inte kräver att något kortas av. Hans släktingar har inta problem med detta och de har än så länge mkt mer av både man och svans. Man får helt enkelt plocka bort is och snö med händerna. Kanske fläta pannluggen när det är som kallast ute. Jag tror att du besväras mer av problemet än vad han gör 😃 Lycka till med honom i framtiden, hoppas du visar honom 😉. Bild på hans släktingar 😊

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Urhasten
2016-02-10 12:02
#15

#14 Jag kommer absolut hitta en lösning till iskakorna som han fick, så ni alla kan vara lugna haha! :)

Jättefin bild!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

VeronicaP
2016-02-10 13:12
#16

Fläta pannluggen om du har ont av isen, tror inte hösten själv bryr dig så mycket. Jag gör aldrig något åt pannluggen på mina

hippoteket
2016-02-11 01:31
#17

jag brukar klippa "vintersvans" på alla de ponnyer som jag är bombis på att jag inte planerar att visa på någon vinterutställning, just för att slippa lera och snöklumpar i svansen. Vintersvans för mig är strax ovanför kotan. Svansen brukar sen lagom växa ut till utställningssäsongen. Då klipper jag den rakt av, så att den är så tjock/bred som möjligt även längst ner. Och givetvis att den är så lång som möjligt också, bara någon cm över golvet.

Luggen gör jag däremot inget åt, även om den är längre än huvudet. Det har hittills inte varit något problem. Däremot om jag glömmer klippa skägget så brukar det bli istappar där när de druckit och det är riktigt kallt ute.

Linnah
2016-02-11 17:48
#18

Jag klipper ännu mer än vad #17 - strax innan vintern brukar jag klippa dem en bra bit upp, kanske inte halvvägs på skenan men nästan, åtminstone på de som gärna blir väldigt äckliga i svansen (av nån anledning verkar ston ha väldigt svårt att lyfta på svansen emellanåt…). Det växer ut i god tid tills hästarna ska på utställning på sommaren.

Man och pannlugg skulle jag aldrig röra över huvud taget.

VeronicaP
2016-02-11 20:44
#19

#18 Ja vissa får man göra så på :)

Eva BM
2016-02-12 09:45
#20

Här är länk till en film som funnits på youtube sedan 2012. Filmad i södra Wales. Publicerad av RSCPA (Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals). Filmen visar hur det kan gå med en lång man. 

https://www.youtube.com/watch?v=42D0A8IokBI

Annons:
Eva BM
2016-02-12 11:27
#21

Skrev fel på föreningens initialer, skall vara RSPCA, om det spelar roll.

Det vore intressant att höra hur ni definierar ordet "naturligt". Är det så som vilda anfäder till djuren ser ut, eller avses något annat? Det finns inte så mycket vildhästar att jämföra med, men om man drar parallell med hundar, så skulle man kunna fråga

1. Hur ser en naturlig hund ut, är det en som liknar en varg?

2. Hur ser till exempel en naturlig pudel ut?

hippoteket
2016-02-12 15:06
#22

Naturlig man och svans = så som det blir om man inte rör den. Vissa har enorm tagelväxt av sig själv, medan andra har fjutt-kort man och lugg och tunn svans hur man än beter sig.

Jämförelsen med hundar står jag över. Den är lika ointressant för mig som andra framavlade extrema egenskaper, som inte finns hos någon ursprungsras.

PP
2016-02-12 17:14
#23

Naturligt innebär att en shetlandsponny inte visas med manen ryckt, klippt, flätad eller knoppad och svansen inte snaggad vid sidorna av svansroten, kortklippt eller flätad, inte heller med glitter, schackrutor eller pälsen rakad för att framhäva exempelvis huvud och  hals (arbetande ponnyer får visas även om de rakas). Det kan vara brukligt att visa hästar av andra raser så, men jag själv kan tycka att det är lite charmen med olika raser att det är olika.

Deltar man i dressyr med sin shetlandsponny, anpassar sej de flesta till dressyrens "kultur" och flätar manen - för att det ska se prydligt ut och domaren med lätthet ska kunna se halsen. Men deltar man i engelska klasser, ska det inte vara några flätor.

Hur man gör hemma är naturligtvis upp till var och en, men har man fastnat ordentligt för rasen är det nog svårt att riktigt uppskatta exempelvis en stubbad man på en shetlandsponny. Ungefär som att jag, som inte har någon direkt koppling till rasen, kan tycka att en fjordhäst med lång man kan vara urläcker - men förstår att fjordhästfolket föredrar en snygg stubb då det är vad deras rasbeskrivning säger.

Eva BM
2016-02-16 10:00
#24

Vad som fick mig att skriva i denna tråd var påståendet i här citerade inlägg;

#1 av Annette Det är en dödssynd att klippa man och pannlugg på en Shetlandsponny!

Med sådan propaganda vågar en del shetlandsponnyägare aldrig ens tänka ordet sax, även om viss klippning av taglet skulle underlätta skötseln avsevärt. Om man klipper ska man tydligen betrakta sig som mindre seriös och skämmas lite grand, eller vad menas?

Tack för era inlägg om vad som menas med "naturligt". Som jag ser det är det inte naturligt för något djur att ha hårväxt som växer så mycket att det blir till besvär för djuret. Jag vet inga vilda djur som har det så. Hos tamdjur har människan genom avelsurval fått fram djur där kroppshåren växer hela tiden, till vad man väl ändå får kalla onaturlig längd. Det finns exempel bland hästar, hundar, marsvin m.fl. djurslag.

För utställningar har vi moderföreningens standard och direktiv att ta hänsyn till, antar jag. Där står att taglet ska vara långt och rikligt, men jag hittar inget om att det ska vara så långt som möjligt, men det verkar som om just det har blivit modernt.

Mitt bidrag till svar på trådskaparens ursprungliga fråga: Klipp med sax. Det ser lite fult ut de första dagarna, men eftersom hårstrån växer olika snabbt infinner sig den naturliga looken igen ganska fort.

Upp till toppen
Annons: