Annons:
Etikettavel
Läst 4329 ggr
Cumulus
2016-03-30 11:36

Ej godkänd hingst

Funderar på vad om händer om man använde sig av en hingst som ej är godkänd (hingst som har pass och finns med i SSS). Kommer fölet att kunna registreras osv ändå? Vilka blir nackdelarna?

Och blir det någon skillnad om det visar sig att hingsten året efter beteckning tex blir godkänd som avelshingst?

Annons:
StuteriSolo
2016-03-30 19:16
#1

För samtliga hingstar som ska användas i avel måste betäckningsrapportering ske, godkänd eller ej. Görs ingen rapportering måste fölet DNA-typas mot sina föräldrar. Avkomman till en icke godkänd hingst kan aldrig få RS.

För att få registrera i SSS ska far och mor själva vara registrerade i SSS

PP
2016-03-31 11:08
#2

#1 skrev "För att få registrera i SSS ska far och mor själva vara registrerade i SSS", men mer korrekt är kanske att lägga till "eller motsvarande", för det går förstås att registrera importerade shetlandsponnyer i SSS oxå. ;-)

Istället för att koncentrera sej på nackdelarna med att använda en icke godkänd hingst, kan man ju titta på fördelarna med att använda en hingst godkänd enligt rasvisa krav:

- Hingsten är härstamningsverifierad, vilket innebär att det är den ponny som den utges för att vara

- Hingsten är exteriörbedömd av en insatt, kunnig och oberoende nämnd och uppfyller uppsatta minimikrav och resultatet kan läsas av alla i webbstamboken

- Hingsten har genomgått en veterinärundersökning med kontroll av temperament, ögon, bett, könsorgan, bakknän, hovar och rörelser

- Är hingsten importerad har den genomgått CEM-prov

- I vissa fall har hingsten visat sin brukbarhet genom ett utfört bruksprov

- Har hingsten tillräckligt många bedömda avkommor, är den avkommebedömd 

Jag kan tänka att om man vill betäcka sitt sto - varför nöja sej med mindre?

cinna
2016-03-31 13:49
#3

"Och blir det någon skillnad om det visar sig att hingsten året efter beteckning tex blir godkänd som avelshingst?"

Nej, ingen skillnad eftersom han ej var godkänd vid betäckningstillfället.

För övrigt ett väldigt bra svar från PP in #2 👍

Charlotte-Aveback
2016-04-01 07:20
#4

#2: Mycket bra skrivet!

Urhasten
2016-04-01 09:23
#5

Jag mejlade till Jordbruksverket i förrgår och fick det här till svar:

_Hej,
Förutsatt att det inte innebär en risk att avkomman får någon egenskap som medför lidande eller liknande är det tillåtet. "Godkännande" av hingstar har bara betydelse för stambokföringen/registreringen av fölet.

David Slottner
Handläggare avel och semin
Enheten för häst fjäderfä och vilt
Jordbruksverket_

Personligen tycker jag att avelsvärdering är en väldig 'för mycket' hobby i Sverige och det finns hingstar/avelsdjur överlag som är friska och sunda, men som tyvärr får för låga poäng eftersom någon annan hingst kanske var finare eller dylikt. Någonting som faktiskt stör mig är att hingstar har skyhöga krav på sig att bli godkända avelsdjur, men stona då? Dessa avlas det på hejvilt utan dessa krav som en hingst har. Och inte många lyfter ett ögonbryn åt den saken. Ojämställt kan jag tycka.

Det som för mig är viktigt vid avel är att man kontrollerar av kompetent veterinär att både sto och hingst är friska och sunda, båda individer har god stam och linjer, för att avkomman ska få ett värdigt liv efter födsel. Givetvis ska man föra betäckningsrapport med och att man har en förhoppning/tanke bakom fölet. Beroende på vart sitt egna intresse ligger så ska man välja hingst. Är det att avla fram avkommor för att tillföra minst lika bra/bättre individer är det att föredra en godkänd hingst enligt rasvisa krav, men då också ett sto med dessa minimum krav.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

StuteriSolo
2016-04-01 10:51
#6

Anledningen till att hingstar har högre krav på sig är ju att de kan lämna väldigt många fler avkommor per år än ston,  ett sto kan under gynnsamma förhållanden få ca 20 avkommor under sin livstid, medan en hingst lätt kan få det dubbla per år. Har då hingsten en defekt som nedärvs förstår man ju att det finns en tanke bakom kraven. 

Sedan hingstbesiktningstvånget togs bort är dock aveln fri, förutom att man måste rapportera sina betäckningar och se till att avkommorna får hästpass. Vill man avla inom stamboken eller ej bör man ju i alfafall ha en plan.

Annons:
Ellinor Johansson
2016-04-01 11:15
#7

#5  Läste din mening   "Personligen tycker jag att avelsvärdering är en väldig 'för mycket' hobby i Sverige och det finns hingstar/avelsdjur överlag som är friska och sunda, men som tyvärr får för låga poäng eftersom någon annan hingst kanske var finare eller dylikt"

Jag skulle vilja att att du utvecklar varför vad du menar med att avelspremieringen är  väldig "för mycket hobby i Sverige.  Det är möjligt att du besitter all den erfarenhet och kunskap så du kan avla utan att avelsvärdera hingstar men för det flesta av oss andra är avelvärderingar på hingstar och ston en mycket bra  hjälp för ett lyckat avelsarbete.

På en avelspremiering bedöms individen, poängen ponnyn får påverkas  inte av vad de andra deltagarna får i klassen.  

Du skrev att det är viktigt att båda sto och hingst är sunda och friska samt att båda individerna har god stam och linjer. Vem har du tänkt ska bedöma vad som är god stam och linjer?

Kris_J
2016-04-01 11:44
#8

Jag skulle vilja veta vad som för en shetlandsponnys del följande innebär:

 "Godkännande" av hingstar har bara betydelse för stambokföringen/registreringen av fölet."

Vad menar han egentligen?

Veritas odium paretFörvånad

Annette
2016-04-01 11:44
#9

Jag tror att en hingst som anses följa rasstandarden och ha de positiva egenskaper som önskas har större chans att nedärva dessa än en hingst som saknar detsamma.

Urhasten
2016-04-01 15:11
#10

#7 Det finns absolut de som vill göra ett bra avelsarbete och är intresserade av rasen. Det är bra och jag stöttar dem, men jag tycker det finns dem som (utan att nämna namn) inte tar aveln på det korrekta sättet. Det finns individer som faktiskt är korrekta och sunda, men ex. får för lite poäng för att en annan var snäppet bättre. Men vart var felen? Det går också att se stora skillnader från domare till domare hur olika de bedömer.

Den veterinära bedömning kring bett, hovar, kropp, etc, som en hingst får på avelsvärderingar kan en kompetent veterinär göra oavsett plats i världen. Det behöver inte vara på en utställning/avelsvärdering för att undersöka om en individ är frisk och sund.

#6 Jag förstår. Men jag tycker fortfarande inte det är jämställt. Det spelar ingen roll om du betäcker hingst och sto om någon av dem är defekter. Avkomman hamnar fortfarande i risk även om hingsten är godkänd och stoet defekt.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Urhasten
2016-04-01 15:22
#11

#7 Och just det. Angående god stam och linjer. Det är en veterinär säkert inte insatt i, jag skrev det lite tokigt som i samma mening. Att ta reda på om stam och linjer är bra bör man kanske ha koll på själv i så fall tänker jag. Eget ansvar över att avkomman inte får lida för att den finns. Och vad som är "god stam och linje" är också från hästägare till ägare. Det beror alldeles på vad det finns för tanke bakom betäckningen från början. För att vara en bra familjemedlem har stammen ingen större betydelse, mer än att den ska vara sund och alla friska. Samtidigt om intresset hos ägaren ligger i att ställa ut och visa avkomman är det förstås med fördel att ha godkänd och visad mor och far, osv.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annette
2016-04-01 15:36
#12

#7. Vad som brister ser man när man läser den skriftliga kritiken. En avelsvärdering är en individbedömning och ingen får,  för att använda ditt eget uttryck, för lite poäng för att en annan var snäppet bättre.

#10. Jag håller inte med dig. Inte alla veterinärer är tillräckligt kunniga när det gäller tex patellaluxation. Jag skulle aldrig låta mina distriktsveterinärer undersöka en sådan sak utan anlita en inom området kunnig veterinär. 

Veterinären behöver inte vara insatt i stammen, det är övriga i nämndens uppgift. Veterinären skall undersöka hälsoläget och sedan ligger det tillsammans med exteriörbedömning och härstamning till grund för avelsvärderingen. 

Sundhet är mycket viktigt. Men eftersom man inte vet arvbarhet på vissa saker kan defekter ploppa upp från friska föräldrar eftersom de kan vara anlagsbärare.

Urhasten
2016-04-01 15:46
#13

#12 Jag har läst kritik och ibland inte sett något som varit fel. Bara att siffran är något poäng för lågt. Jag kan omöjligt be dig att bevisa det motsatta, för det är någonting som domare får stå för. Men jag berättar bara min erfarenhet och värdering utifrån det.

Jag instämmer med dig. Alla veterinärer är givetvis inte kompetenta, därav jag skrev "kompetent veterinär". Den du litar på som kan intyga att hingst + sto är friska och sunda redo att para ihop är den kompetenta veterinären. 

Precis. Så därför tycker jag fortfarande att hingstar och ston bör ha samma ribba att ta sig över om de ska godkännas för avel enligt rasvisakrav. Annars är risken större att defekter ärvs. Ett föl är fortfarande 50/50.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
hippoteket
2016-04-01 17:04
#14

#13 - du skrev "Så därför tycker jag fortfarande att hingstar och ston bör ha samma ribba att ta sig över om de ska godkännas för avel enligt rasvisakrav"

Tycker du att rätt väg att nå detta är att sänka kraven för alla?
Jag kan inte tolka det du skriver på något annat sätt, eftersom du verkar tycka att det är okej att använda hingstar som fått "några poäng för lite".

Sen är det förmodligen så att de flesta seriösa uppfödare använder bara de riktigt bra individerna i avel, både sto och hingstar.

Urhasten
2016-04-01 18:25
#15

#14 Jag tycker inte det är rätt väg att sänka kraven. Jag tycker det skulle vara mer jämställt om kraven såg lika ut oavsett kön.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

hippoteket
2016-04-01 19:38
#16

Men nu är det ju redan så i vår ras. Alla hingstar, som är reggade hos SSS och har DNA-typats kan lösa betäckningsblock och så länge betäckningarna rapporteras in som de ska, så blir avkommorna berättigade att föras in i stamboken (alltså att registreras hos SSS).

RS är en merit som tilldelas hingstar och ston enligt rasvisa krav i sto- respektive hingstreglementet.

Urhasten
2016-04-01 19:50
#17

Fast ett behöver endast ett RS, medan en hingst behöver få ett godkännande för att avkomman ska få registreras i SSS + få sitt RS. Eller misstar jag mig?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

hippoteket
2016-04-01 22:19
#18

#17 - för att avkomman ska få registreras hos SSS krävs varken godkännande eller RS, utan bara full stam och rapporterad betäckning.

För att avkomman ska kunna få meriten RS-nummer krävs i korthet att båda föräldrarna har RS.  (kompletta reglerna finns här http://www.wordpress.shetlandsponnyn.se/wp-content/uploads/2014/05/Regler-för-RS.pdf) 

Det är lite högre krav för meriten RS-nummer för hingstar än för ston, just för att hingstar kan lämna så oerhört mycket fler avkommor än ston kan.

Sen får du komma ihåg en sak till - en hingst som inte håller måttet kan kastreras, så kan den inte betäcka några ston. Men det finns inget sätt att kastrera ston eller sätta avelsförbud, även om man ibland önskar att det vore möjligt.

Urhasten
2016-04-01 22:55
#19

#18 Det går fortfarande att välja om ett sto ska bli betäckt eller inte (uteslutande tjuvbetäckning förstås). Jag står ganska fast vid att det borde vara jämnt eftersom avkomman blir en del av både mor och far. Om stoet inte är avelsvärderad enligt samma mått som hingstar blir godkända men avlas på ändå så kan det orsaka lidande för fölet.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

AnnaFagerell
2016-04-02 23:01
#20

Tycker det är bra att vara kritisk för att få en hållbar linje på sikt. Tycker också som en del ovan skriver att man ska vara mer kritisk när det gäller ston. Att faktiskt fundera mer än en gång när man betäcker. Kan avkomman tillföra rasen något? Om vi hade tagit in färre hingstar i aveln genom att höja kravet ytterligare hade vi också kunnat skilja agnarna från vetet genom att hingstarna hade fått ännu fler ston per hingst. På så sätt kan man också se vad dessa lämnar. Finns hingstar som lämnat många avkommor av medelmåttig kvalite och som kanske själva toppar utställningsringen men det intressanta är just hingstar som lämnar bra efter sig oberoende av vad de betäcker för ston. Tycker också att man ska titta mer på hur mkt ston som går tomma efter hingstarna och ha detta i åtanke vid en betäckning. Vill vi avla på dålig fertilitet? Finns en hel del hingstar som av förklarliga och oförklarliga skäl har massor av avkommor som inte är reggade. #13 det gäller att vara opartisk sin egen fina hingst man tycker är underbar. Läsa mellan raderna i texten och försöka förstå poängen. Poängen med poängen är att kunna sålla bort hingstar som troligen lämnar avkommor i samma klass eller sämre än denne själv. Avkommor som bara kommer att åka ut på salumarknaden då de inte uppnår det man tänkt trots att hingsten är så fin, i ens egna ögon. En hingst som är fin och snäll behöver avla lika lite avkommor som ett snällt och gulligt shetlandssto. Kvalite istället för kvantitet skulle gynna rasen betydligt. Använd RS godkända hingstar som uppnår rasvisa krav och når hingsten inte detta så ska han inte användas i avel och bör kastreras, är min personliga åsikt! Han kan då göra sig i ringen som en ypperligt fin valack vilket inte är fy skam.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
cinna
2016-04-03 10:12
#21

Fundering efter en diskussion på FB i ett liknande ämne; använda ickegodkänd hingst, utan stam för betäckning:

Måste man DNA-typ hingsten för att få ut ett betäckningsblock?

Annette
2016-04-03 10:49
#22

Hur härstamningskontrollerar man en hingst med okänd stam?

Kan en sådan hingst köpa ut ett betäckningsblock? Det är ju isf helt sjukt och dessa regler gynnar buskavel på osunda individer.

cinna
2016-04-03 12:13
#23

Jag vet inte svaret- därav min fråga…
Tänker man att man i alla fall vet vem just *den* individen är om avkomma behöver härstamningsverifieras mot fader, därav kravet på DNA?

Kris_J
2016-04-03 12:22
#24

#22 Alla får oavsett känd stam eller ej, bara DNA lämnas…. (och inte nedärver defekter)

Det finns ju även vissa raser som inte kräver känd stam, tex Tinker:http://www.svenskatinker.se/hingstar/

Veritas odium paretFörvånad

Vippa2012
2017-07-09 09:48
#25

Har inte läst alla inlägg så noga, men tycker också att det borde vara högre krav på vilka ston som går i avel. Dock finns ett litet problem där då kanske flera väljer att avla stamlöst på grund av alla krav,. Att det finns en avelsvärdering är bra och hjälper förmodligen till  att vi avlar på djur som följer ras standarden.  Vetrinär undersökning är ett måste men det har genom åren slunkit igenom både det ena och det andra ändå. De flesta anlag vi vill få bort inom rasen är tyvärr anlag som måste komma från båda sidor för att visa sig, och det kan ingen veterinär hur kunnig den än är varken se eller känna, .

Upp till toppen
Annons: