Annons:
Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1601 ggr
BrittaD
6/2/16, 8:21 PM

Krumma föl

Annons:
Annette
6/2/16, 11:07 PM
#1

Det informerades om gentestet vid SSS höstmöte i oktober.

AnnaFagerell
6/3/16, 8:56 AM
#2

#1 artikeln ovan kommer ju med klarlagd ny information. Varför ens kommentera att det sagts på ett möte som fåtal medlemmar varit på? Är väl bra med mer och så mkt info som möjligt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
6/3/16, 9:01 AM
#3

Min kommentar var ingen kritik till inlägget utan just ett inlägg till att SSS informerat på sitt höstmöte om testet. Tyckte bara det var bra att framhålla att föreningen ligger väl framme med den informationen. 

Som du själv skriver, ju mer information desto bättre.

hippoteket
6/3/16, 3:56 PM
#4

Om jag fattar saken rätt så är forskningen numera publicerad i nån vetenskaplig tidskrift, vilket brukar vara ett kriterie för att forskning ska anses vara trovärdig och erkänd.

Nu vet vi att det går att testa fram anlagsbärare.
Då kvarstår bara det lite mer kniviga jobbet för SSS att fatta beslut om hur denna kunskap ska användas. Det är inte helt självklart…

Vet man att man har ett sto som är anlagsbärare i enkel uppsättning, dvs "symptomfri anlagsbärare", så kan det aldrig bli en defekt avkomma med en helt fri hingst. Och vice versa, med ett anlagsfritt sto är det riskfritt att använda en hingst med anlaget i enkel uppsättning. 
Idealet vore att alla ponnyer testades - vet man deras status så är det ju lätt att undvika defekta avkommor, enligt ovan. Men det kostar en hel del..

Ett av förslagen som kom fram på höstmötet - om jag minns rätt - var att alla nygodkända hingstar testas för detta när de ändå DNA-testas. Och att öppenhet om resultatet bör råda. Förslagen var också att det bara skulle gälla nygodkända. att äldre hingstar slipper.
Det diskuterades också om fritest skulle kunna bli krav för RS. Men, som sagt, bara diskussioner. Det är upp till SSS som avelsorganisation  att komma fram till en vettig lösning om detta, som alla kan acceptera.

AnnaFagerell
6/3/16, 8:44 PM
#5

#4 sa man nåt om utsträckningen på krumheten? Jag menar, hur mkt hästar bär egentligen genen? Tänker på RS. Om många bär genen känns det ju inte okej att sålla när det gäller att ge ut RS och ska det gälla hingstar kan jag tycka det ska vara samma för ston som tilldelas RS, rätt ska väl vara rätt?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

StuteriSolo
6/4/16, 8:09 AM
#6

Hingstar v.s ston är ju alltid så att hingstar ger mer avkommor per år, så börjar man med att testa nygodkända hingstar får man ju förmodligen en liten koll på hur vanlig genen är(eller ovanlig) Gissar att man inte har någon aning  om hur vanlig den är ännu i totalpopulationen.

Men toppenbra att man ens kan göra ett test, allt blir så mycket enklare då!

Annons:
Annette
6/4/16, 8:51 AM
#7

#6. Precis, man vet inget om utbredningen ännu eftersom det inte funnits något test förrän nu.

Tycker det är jättebra med test, inga friska individer behöver slås ut utan man får istället tänka på hur man avlar med en anlagsbärare. Precis som med Connemarornas HWSD-test.

cinna
6/4/16, 10:01 AM
#8

Jätteskönt med ett test så man vet vad man avlar på!
En betäckning mellan en icke anlagsbärare och en anlagsbärare = 0% risk för påverkad avkomma, så jag hoppas VERKLIGEN att anlagsbärare inte beläggs med avelsförbud.
Sedan resonerar väl de flesta av oss som så att vid val mellan två i övrigt lika individer så väljer man ju den anlagsfria framför anlagsbäraren.
Hoppas det blir obligatoriskt med anlagstest för ALLA individer innan de får sin RS-merit och förhoppningsvis är vi dessutom många som frivilligt väljer att testa våra äldre ponnyer just för att få reda på utbredningen.
Då jag inte är med i den innersta kretsen av Shetlandsuppfödare, så har jag ingen som helst aning om hur snacket går, vilka hingst- och stolinjer som är "riskabla" så det här med testning och offentliggörande av resultatet ser jag verkligen fram emot. Allt för att slippa skitsnack och ryktesspridning….

AnnaFagerell
6/4/16, 7:15 PM
#9

#8 blir det inte obligatoriskt är set ju helt omöjligt göra någon förändring tycker jag

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
6/6/16, 9:13 AM
#10

Jag som inte var på senaste Höstmötet men som följt detta med stort intresse, undrar vad som sades om testens tillförlitlighet? Det sista jag hörde, var att man upptäckt varianter och då inte kunde garantera att det fanns fler varianter än de man nu hittat, dvs en fritestad ponny skulle kunna ha anlag för en annan variant än de man testar för.

hippoteket
6/7/16, 11:44 PM
#11

Nu ska vi se vad jag minns…

Jag har för mig att det sades att man tror att ca 10-15% av totala populationen är anlagsbärare (så egentligen är det konstigt att det inte föds fler än de gör!)

Höstmötet var också rörande överens om att ett avelsförbud på anlagsbärare inte är rimligt. (dessutom tveksamt om det är lagligt, eftersom jordbruksverkets defektlista - defekter man inte får avla på - numera har lastat över ansvaret på hästägarna, även när det gäller de ännu allvarligare defekterna såsom OLWS och liknande läskigheter) Det vi diskuterade där var nog snarast OM man skulle kräva testet av hingstarna och hur man skulle ställa sig till ett ev. positivt resultat.

#10 - det finns två "varianter" av anlaget, mer än så är det inte.
"genen" vi pratar om är egentligen inte någon gen utan "avsaknad av en gen", dvs att det helt enkelt är en nukleotidsekvens på en viss plats i DNA som saknas. Och det är samma gen som orsakar dvärgväxt på människor (om jag minns rätt) så de blev väl inte helt förvånade när de såg sambandet.
Jag minns inte exakt vad hon sade på höstmötet, men har bestämt för mig att de kände sig väldigt säkra på att de hittat rätt och att det inte skulle dyka upp fler gener för krumhet. Träffsäkerheten på de undersökta krumma ponnyerna var 100% om jag fattade rätt.

Hanna-D
6/8/16, 4:44 PM
#12

Tack för info Anna!

Upp till toppen
Annons: