Annons:
Etikettallmänt
Läst 1072 ggr
Annette
2016-06-11 13:06

Ägarbyte på Shetlandsponnyer

SSS har infört nya rutiner vid ägarbyte. Läs mer om det här

Annons:
Stallmima
2016-06-11 13:37
#1

Helt suveränt!  👍

AnnaFagerell
2016-06-12 09:01
#2

Skitdumt enl min mening. Lösa papper kommer bort och det blir svårare kolla om rätt ägare är säljare när man köper en ponny. Fullständigt idiotiskt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

StuteriSolo
2016-06-12 09:08
#3

Vi har travhästar, russ och en arab, de har alla lösa papper som ägarbevis, det lösa pappret är dock personligt för just den hästen, lär väl bli så för shetland också

PP
2016-06-12 14:17
#4

Fördelen är att folk kanske törs låta passet följa hästen (som det ska) när den lånas ut/lämnas till fodervärd/vid betäckning osv.  

Vet inte riktigt hur det är tänkt att ägarbevisen ska fungera; om man bara fyller i ny ägare själv eller om ägarbeviset ska skickas in till kansliet vid ägarbyte? 

Tycker det är lite konstigt att alla hästar ska ha ett pass, men att uppgifter om ägare inte har någon betydelse….

Anna-Karin
2016-06-12 14:22
#5

Så SSS skall skicka ut lösa papper som  skall användas vid ägarbyte till alla hästägare nu då, eller?

Annette
2016-06-12 14:24
#6

Så här står det på SSS hemsida som det är länkat till i första inlägget:

Nya rutiner för ägarbyte

Jordbruksverket har beslutat om SSS nya Plan och riktlinjer och har där upphävt beslutet som gett SSS rätt att kräva in passet vid ägarbyte.

SSS kommer därför att introducera ett system med lösa ägarpapper liknande det som andra rasföreningar t.ex. russ och New Forest använder. Passet behöver således inte längre skickas in i samband med ett ägarbyte.

För hästar som ännu inte har fått ett löst ägarpapper utfärdat av SSS används med fördel den standardiserade ägarbytesblanketten vid ägarbytet: Länk (pdf)

Ett intyg om vem som är registrerad ägare hos SSS kommer att utfärdas och returneras till den registrerade ägaren.

Annons:
Annette
2016-06-12 14:29
#7

Jag tolkar det som att jag vid försäljning skickar in den nuvarande ägarbytesblanketten. Den nya ägaren får då ett intyg på att denne äger hästen. Vid nästa ägarbyte skickas intyget in till SSS som registrerar ny ägare och returnerar intyget till denne. 

Men jag kan förstås fattat fel 🙂Det pratades en hel del om detta på höstmötet men jag minns inte riktigt hur åsikterna var. Men jag fick intrycket att många föredrog någon form av lösa ägarpapper istället för att varje gång behöva skicka in passet.

StuteriSolo
2016-06-17 09:19
#8

Blir väl som hos russen, att varje häst har ett personligt ägarpapper där man ska skriva ägarbyten, vid ny ägare skickar man in det och den nya ägaren får ett nytt där den står som ägare istället.

Tusen
2016-06-19 23:23
#9

Supersmidigt. Äntligen säger jag som tycker att Shetlandssällskapet krånglat till det tidigare. Att hålla ordning på ett ägarbevis är inte alls svårt. Alltid har man väl några andra viktiga papper som man kan lägga tillsammans med ägarbevis et.

Upp till toppen
Annons: