Annons:
Etikettallmänt
Läst 641 ggr
hhejlollo
2016-06-18 16:37

Går igenom trådarna

Är så frustrerad och behöver verkligen tips och råd! Har fem shettisar varav ett föl fött i år. Vår första kille är en 5årig standardvalack som alltid respekterat tråden och hållt sig borta. Nu senaste veckan är det tvärtom, han bara pressar sig framåt och drar med allt! Noll respekt längre! Vi har en 80 väg strax intill stallet där en storhäst blev ihjälkörd i vintras och för att undvika att han ska gå igenom har han nu fått stå inne.. Jag vill inte behöva ha honom inne men det är bara han som håller på, vi har bra med el men det struntar han i, han har kompisar och vi har skiftat så han gått med alla men då ska han iallafall in till nästa hage! Jag blir galen!! Jag är livrädd att han ska gå igenom och göra så alla drar ut ut hagarna, även om jag inte är rädd att dom skulle lämna gården så finns ju vägen där, dom kan bli skrämda och därav skena iväg osv och jag behöver verkligen tips på hur jag får honom att sluta!!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
Urhasten
2016-06-18 21:29
#1
  • Antenner i grimman
  • Kontrollera sly och tråd runt hagen, byt ev till ståltråd om du inte redan har det, då detta leder elen bäst
  • Plankor vid de ställen han rymmer + 5 m marginal
  • Gör ett stängsel som är upp och ned och hit och dit med tråd som gör att trådarna inte viker för honom. Då inser i alla fall min som har tendens till att rymma att det inte är någon idé att ens försöka.
  • Fårstängsel (tänk på skaderisken dock om hästarna har hovbeslag som ex. järnskor
  • Kontrollera om någonting har förändrats som gör att hästen är stressad, blir jagad eller dylikt. Kolla om det är någonting som saknas i hagen - aktivering, mat, vatten, vänner, osv.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Kris_J
2016-06-18 21:44
#2

Har du kollat hur mycket ström det faktiskt är i tråden? Min fölunge börjde plötsligt gå ur hagen, allt verkade bra med aggregatet och det var ström i tråden vid koll med mätare. 

För att göra en lång historia kort så börjaade vi misstänka att inte allt stod rätt till med aggregatet, så vi köpte ett nytt med display som visar strömstyrka etc. Plus en ny mätare som också har en display. Det blev riktigt stor skillnad och han har inte gått ut sen dess.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
2016-06-19 07:52
#3

Håller med #2 kolla strömmen och sätt ev dit ett jordspett till. Tänk på att det är mindre ström när det är torrt ute. Fläta upp pannluggen för ofta har de så tjock lugg att det isolerar strömmen å ponnyn bara springer under. Understa tråden ska vara ganska långt ner men då måste man röja under också. Gräs tar snabbt bort ström. De ponnyer vi haft som kommit ut har varit pga för dålig spänning i staketet. Vattna marken där du har jordspetten och kontrollera att det inte finns ström i jordningskabeln. Ibland kan det hända och då går det för dåligt med spänning ut i trådarna. Rek att ha tråd eller vajer och inte rep eller band.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: