Annons:
Etikettutställning
Läst 1018 ggr
Tinula
2016-08-01 20:35

Dela manen?

Jag har för första gången i mitt liv besökt en shettisutställning, och förstod att det är kutym att dela upp manen så att det är lika mycket man på båda sidorna. Kan någon förklara för mig varför man gör det? Jag är van från andra raser vid att man gör tvärtom, försöker få manen att ligga på enbart en sida så att domaren ska kunna se halsen. Hur kan domaren göra en korrekt bedömning av halsen och halsansättningen när den är dold av man på båda sidorna?

Annons:
Annette
2016-08-02 12:06
#1

Det är valfritt om man vill dela manen eller inte. Jag delar alltid eftersom jag tycker att den vackra överlinjen framhävs mer. Med tjock man på ena sidan tycker jag det försämrar intrycket på mina ponnyer. Domaren får lyfta på manen om det behövs.

AnnaFagerell
2016-08-02 21:15
#2

Jag tycker det är högst individuellt vad som är snyggt. En del passar bäst med delad man, andra passar bättre i man på en sida. Beror på hur överlinje ser ut, hur tjock manen är och vilken längd manen har. Domaren ser nog halsen ändå 😃

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
2016-08-02 21:27
#3

#2. Precis vad jag skrev: Med tjock man på ena sidan tycker jag det försämrar intrycket på mina ponnyer.

AnnaFagerell
2016-08-05 11:13
#4

#3 jag påpekade inte det du skrivit! Skrev vad Jag tycker. Förlåt så mkt!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
2016-08-18 13:33
#5

Har en gång fått kommentaren: "Din häst har så bra hals att du inte behöver dela på manen",  från en domare. ;-)

Det är lite så att en kort hals ofta ser bättre ut med delad man. Det är oxå så att shetland ska ha mycket tagel och det framhävs bättre med delad man. Men som beskrivs i #2, beror det på flera saker vad som gör sej bäst - det finns ponnyer som absolut vinner på att ha delad man och andra som absolut inte skämmer sej av att ha manen på en sida.  ;-)

Domarna på shetland är drillade till att bedöma med all tagel - och även vinterpäls då utställningssäsongen näst intill pågår året runt.

Upp till toppen
Annons: