Annons:
Etikettallmänt
Läst 1155 ggr
Minivi
2016-09-25 08:07

Täcke inte täcke

Vad säger ni? Jag o en kompis satt igår o pratade om hennes två små minisar o täcken inför hösten/vinterns regn o snöoväder. Minisar som inte har tillgång till vindskydd i hagen, men står inne i stallet under kvällarna o nätterna, ska de täckas nångång i hagen eller inne? Vi vet att de klarar mycket med sin päls, men vid tex i hållande regn/snö, kan de täckas med ett regntäcke då eller bara låta de vara? Om de varit ute i hagen eller tränat i regn/snö, ska de ha på sig tex ett fleccetäcke för att torka upp? Hur gör ni? Vad tycker ni? Som vi sa, hade det funnits vindskydd i hagen så hade de inte haft täcken, men just när de inte kommer undan på samma sätt från regn/snö så började våra tankar fara omkring :) Jättegulligt om ni ville skriva era tankar! :)

Annons:
Annette
2016-09-25 08:51
#1

Mina är inne på nätterna och de har aldrig täcke i hagen. Undantag för mycket gamla hästar som har svårt att hålla hull och värme. Kommer de in nattetid torkar de upp och det blöta sitter bara i pälsen.

cinna
2016-09-25 09:45
#2

Oklippta Shetlandsponnyer har en päls som håller vätan borta från huden, så därför är det inte nödvändigt att täcka dem i hagen för att hålla värmen/hålla vätan ute. Det är hur coolt som helst att ta in en på ytan genomsur ponny, som när man pillar och särar lite på täckhåren visar sig vara helt varm och torr intill kroppen! :)

Jag brukar lägga på ett fleecetäcke om de är jätteblöta när jag tar in dem på kvällen för att suga upp den värsta blötan, men går sedan ut och tar av dem täckena innan natten.

Minivi
2016-09-25 09:50
#3

#1 #2 Tack för era svar! Var någon dag sedan det regnade ordentligt o vi kände i pälsen, o jag tyckte ponnyn var blöt ända in i pälsen. Kände inte det där torra o varma längst in som många pratar på! Haha. Den ena är en mini på 3 år som har sätt mycket päls, så den borde ju klara sig. Men man blir ju så fjompig o vill inte de ska bli sjuka/frysa..

hippoteket
2016-09-26 13:59
#4

Du behöver inte vara orolig, de blir inte blöta inpå huden. Framförallt inte när de har vinterpäls.  Dels är det så att hårens riktning och virvlarna i pälsen hjälper vattnet att rinna bort från kroppen istället för att tränga in i pälsen. Och dels är det väldigt fett i pälsens botten och det fettet gör att vätan inte tar sig dit.

Evolutionen har gjort att (friska) hästar, särskilt de av naturras (som shetlandsponnyn tillhör), får tillräckligt mycket päls för att klara sig. Rent generellt finns ingen anledning alls att lägga täcke på en shetlandsponny, om den får ha kvar all sin päls.

På vintern ser man inte sällan snötäckta shetlandsponnyer i hagen. Orsaken till att snön lägger sig på deras ryggar utan att smälta är att deras päls isolerar så bra att den håller värmen kvar innanför pälsen. Så det blir för lite värmeläckage för att smälta snön. (jämför med t.ex ett halvblod, så blir de blöta istället för att ha snön kvar på ryggen - värmen läcker genom pälsen, så att snön smälter.)

zakkris
2016-09-27 20:53
#5

#0 Jag täckade min i somras när hon va ny här då de var en tid då det regnade extremt, hon stod under trädet och ville inte röra sig, men när hon fick täcke gick hon ut och åt. Så kommer nog täcke henne vid hårt regn under hösten tills hon satt färdigt vinterpälsen. Nu går min på lösdrift iofs men min travare tillåter inte alltid henne att få tillgång till den, men blir de katastof får hon täcke men det är inte tanken iaf, men har täcken hemma ifall hon skulle behöva, men är lite nojig med då hon är dräktig så vill att hennes energi inte skall slösas på att hon fryser.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

hippoteket
2016-09-28 23:41
#6

ge ordentligt med mat istället. Gott hull håller värmen väl så bra som ett täcke. Och det på naturlig väg…

Annons:
__Prenses
2016-09-29 16:05
#7

täcker in min ena shettis för hon  har problem att hålla värmen och blir riktigt sur om hon blir ordentligt blöt. Hart konstaterat att det inte går att ha henne otäckad vid dåligt väder, dessutom är hon nöjd , stolt och försiktig med sina täcken. :)

Urhasten
2016-09-30 17:56
#8

Detta är väldigt individuellt, men jag vågar säga att de flesta hästar med vinterpäls klarar ihållande oväder utan problem.

Jag har själv fått se och erfara detta. Bland annat den gången när det snöat konstant och regnat i ett par veckor med enstaka tillfällen endast mulet - ingen vidare sol/värme på ett bra tag. Pälsen, som är ca. 15-20 cm i sina längsta strån, lägger sig som banor längst med deras kroppar. Det blir som stuprör för vattnet att bana ned på. Pälsen liksom skinnet är torrt 3-4 cm inunder. Det är helt fantastiskt, hur det fungerar. Mitt iskalla finger fick sig som en värmechock då jag nuddade hästens hud. 

Jag täckar därför aldrig, inte någon av mina två behöver det. Men man får ju fortfarande hålla koll och kontrollera att det fortlöper så. Numera är båda mina hästar inkörda och det blir vår första vintertid ihop där vi förhoppnigsvis kommer att arbeta. Det ska bli spännande att se hur pälssystemet fungerar i samband med det på individuell nivå.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

hippoteket
2016-09-30 21:45
#9

det är ju också så att en normal vinterpäls "reser sig" när det blir kallt ute och skapar därmed en (ännu!) tjockare isolering mot kylan.

Lägger man på ett täcke så hindrar man pälsen från att resa sig och risken är faktiskt att det blir kallare med ett tunt täcke än helt utan.

Mariezigge74
2016-10-14 21:06
#10

Min shettis. Han har täcke när de regnar. Förra vintern fick han gå med täcke på sig. Han gick ute från 07:00-20:00 fanns inget vindskydd. Han fick ingen vinterpäls. Min ponny fryser mycket när det regnar så han skakar

Charlotte-Aveback
2016-10-15 12:15
Upp till toppen
Annons: