Annons:
Etikettallmänt
Läst 1208 ggr
zakkris
2016-09-27 20:59

Mini shettis ostammad

Har ett ministo som jag tagit över, hon är 16år och får nu pass, det finns dock inga papper på henne alls. Men alla kan ju se att hon är shettis men får pga ingen stam inte regetreras som shettis. 
Är det helt kört att kunna visa henne på tillställningar för shettis?
Hon kommer i april/maj få ett föl, detta föl kommer bli regestrerat som shettis, om jag vill visa honom/henne hur blir det då med tanke på att modern står som raslös?

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
Annette
2016-09-27 21:03
#1

Stoet kan inte visas på utställningar arrangerade av SSS och dess lokalföreningar. 

Fölet kommer inte att kunna registreras som Shetlandsponny eftersom mamman inte är det.

zakkris
2016-09-27 21:06
#2

Fast har intyg som skall skickas in när fölet föds så det verkar som den kommer kunna regestreras

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Honestyisdead
2016-09-27 21:08
#3

Hur kan du få intyg när mamman saknar papper?

Annette
2016-09-27 21:10
#4

Den kan inte registreras i Sveriges Shetlandssällskap. Den kommer att registreras i ASRP som korsningsponny eftersom modern saknar stam.

Annette
2016-09-27 21:11
#5

#3. Betäckningsrapport från hingsthållaren.

Honestyisdead
2016-09-27 21:12
#6

#5 Som du själv skriver saknar ändå modern papper.

Annons:
Annette
2016-09-27 21:17
#7

#6. Att modern saknar papper har inget med betäckningsrapporten att göra. Den skall hingsthållaren utfärda  oavsett om modern saknar stam eller ej. Det som skiljer är vem som utfärdar passet. I detta fall blir det ASRP eftersom modern saknar stam, vem som är far framgår inte i inlägget men det spelar ingen roll om det är en Shetlandshingst för avkomman kan ändå inte registreras i SSS.

zakkris
2016-09-27 21:21
#8

I betäckningsrapporten står de att det skall skickas till sss, men det skall jag alltså inte göra? vid betäckningen var modern passlös (annan ägare)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Honestyisdead
2016-09-27 21:25
#9

#7 Jag pratar om registreringen.

Annette
2016-09-27 21:30
#10

Resultatet av betäckningen kan man rapportera via SH:s hemsida eller skicka in pappersvägen till den avelsorganisation det gäller, i ditt fall SSS.

Passansökan för fölet skall däremot skickas till ASRP eftersom avkomman inte kan registreras i SSS.

Länkar:

Vem utfärdar pass?

Resultatrapporterin av betäckning

Annette
2016-09-27 21:32
#11

#9. Fölet kommer att registreras och få pass i ASRP.

zakkris
2016-09-27 21:38
#12

#10 Okej så resultatet de papper jag fått skall alltså skickas till sss som de står, kommer jag sedan få svar från dem om att fölet itne skall regestreras där eller hur kommer de gå till?
Ledsen om ja är svår, men har aldrig innan haft sto med föl än mindre häst utan pass, hållt på en månads tid nu att få passet klart men id kontrollanten klantar sig hela tiden så får tillbaka ansökan hela tiden för hennes missar. 

Jag bryr mig inte så mkt om utställningar eller liknande, de är inte de men de kan vara skönt att veta hur man skall göra när fölet väl finns här, för mig kommer den ju vara ren shettis eftersom mamman är shettis fast papperslös, och troligtvis kommer fölet bara bli körhäst här hemma på gården, men tänkte om den lyckades bli fux(vilket inte är troligt) så kunde de vart kul att visa den, men då vet jag att de inte kommer gå

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annette
2016-09-27 21:45
#13

#10. Jag tycker det är enkelt att rapportera resultatet av betäckningen via nätet, se länk i # 10. Men du kan även skicka till SSS om du hellre vill det. Du kommer inte få något svar ang registrering där, utan betäckningsrapporteringen talar bara om vad resultatet av betäckningen blev. 

När det är dags att registrera fölet skall du ta ut en ID-kontrollant som gör en signalementsbeskrivning och chipmärker fölet. Därefter skickar du alla papper till ASRP (adress hittar du i den andra länken i #10).

Det är genom att fråga man lär sig och det är inte lätt att veta saker när man aldrig gjort det tidigare 🙂

Annons:
zakkris
2016-09-27 21:52
#14

#13 Okej, för nu när jag regestrerade stoet så var de via SH bara, som häst utan stam. Så hon blir "raslös". 

Såg detta nu:

Hästpass till häst med betäckningsrapport

Följande handlingar behöver du skicka in när du ansöker om hästpass till en häst där betäckningen är rapporterad med en betäckningsrapport:

  1. Ansökningsblankett: Länk
  2. Chipmärkningsrapport i original inklusive tagel och eventuella lösa streckkoder.
  3. Betäckningsrapport i original
  4. Signalementsbeskrivning
  5. Uppfödar- och ägaruppgifter enligt något av alternativen nedan

Alltså skall jag skicka in fölets uppgifter till SH med precis som jag gjorde till modern

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annette
2016-09-27 21:58
#15

#14. Jag har fel och du har rätt. Du skall skicka till SH och inte till ASRP som jag skrev.
Vid närmare läsning är det nog bara korsningsponnyer med stam som ASRP registrerar numera, det var annorlunda tidigare. 

Gör som det står i #14 så blir det rätt :)

zakkris
2016-09-27 22:13
#16

#15 Då vet jag lite mer hur jag skall göra nästa år när fölis kommer, det är än inte bestämt om denne skall behållas eller inte, vi ska ha två små hästar och två stora pga att min lille inte kan gå på fri tillgång nästa vinter samt inte gå på hårt bete, så enklast att ha två små och två stora, men kanske blir att sälja fölet och köpa in en vuxen, får se hur det blir, beror på kontakten jag får med fölet :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

AnnaFagerell
2016-09-29 14:08
#17

#16 tänk på att du är skyldig att ordna pass på fölet oavsett om du behåller fölet eller ej. Du får alltså inte sälja fölet utan pass. Tänk också på att skicka in pappren så fort som pappren är gjorda på fölet så du slipper merkostnader.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

zakkris
2016-09-29 18:00
#18

#17 Jag är väl medveten om lagen, det handlar inte om passet i detta fallet alls, de handlade om va den kommer stå som för ras.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Urhasten
2016-09-30 18:01
#19

Du kan DNA-testa ditt sto mot hennes föräldrar (i ditt fall krävs nog att testa mot båda föräldrarna). Om du får tillbaka ett resultat utan anmärkningar får du registrera stoet i SSS. Om hingsthållaren har gjort bet. rapportering innan sista september (dag), så är det möjligt att registrera även avkomman i SSS.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Urhasten
2016-09-30 18:03
#20

(Om du får ett resultat utan anmärkningar, som alltså visar att hon har registrerade föräldrar i SSS, för att förtydliga).

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
zakkris
2016-09-30 19:13
#21

Det är gjort en DNA typning som är obligatorisk vid regestrering av pass på vuxen häst. Om de gör tester på det eller inte det vet jag inte. Det enda jag vet är att hingsten är regestrerad i sss och att jag skall skicka in rapporten till dem när fölet är fött, så den kommer finnas som hans avkomma men om de kommer stå shettis eller korsning det återstår nog att se tyvärr.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annette
2016-09-30 20:12
#22

#19. Det fungerar inte så. Man måste veta vilka föräldrar man skall matcha mot och stoet har ju okänd stam.

hippoteket
2016-09-30 21:50
#23

#21 - menar du tagelprovet som togs då hon chipmärktes?
Det taglet analyseras inte, utan arkiveras bara för att kunna dubbelkolla att det är rätt häst om chipet skulle sluta fungera.

Det #19 fiskar efter är om du känner till vilka som är stoets föräldrar och de båda är införda i SSS stambok. Då skulle man kunna DNA-testa mot dem och om det visar sig vara rätt föräldrar angivna, då kan stoet också införas i SSS stambok. Vilket sen i sin tur medför att fölet kan införas i SSS stambok när det föds.

Om inte, så är det som alla andra ponnyer av shetlandsmodell - har de inte full härstamning, införd i erkänd stambok, så kan avkomman aldrig föras in i SSS stambok utan de får registreras som korsning hos SH.

zakkris
2016-09-30 23:38
#24

#23 tänkte på de att det skulle bli väldigt jobbigt om de ska kolla alla shettisar i världen för att se om de kan hitta mitt stos föräldrar. Och tyvärr tror jag att dem är oreggade, damen som hade henne när hon omhändertogs hade 5st shettisar vid tillfället och ansåg att "hästar mår bättre" utan att synas. Mitt sto var då 10 år gammal och aldrig sett en veterinär, 3 hästar överlevde och kom till nya hem, så gissar att den damen haft eller känner föräldrarna och då är de inte troligt att de är bokförda tyvärr.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Urhasten
2016-10-01 11:28
#25

#23 Precis! 😃

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: