Annons:
Etikett12-foder-utfodring
Läst 1912 ggr
Mariezigge74
10/14/16, 9:56 PM

hur mycket foder ?

Min ponny får i dagens läge 

2 kg hö,1dl lusern 1 dl betfor( sockerfritt) och ½ dl linfrökaka.

Han körs 3-4 gånger i veckan.  Är detta för lite eller för mycket?

Annons:
Annette
10/14/16, 10:22 PM
#1

Det är omöjligt att svara på utan att veta hur ponnyn ser ut.

Mariezigge74
10/14/16, 11:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

oj glömde bild. han är runt 90 i manken. Han e ganska rund nu efter betessesången.

vet inte om man kan avgöra det på en bild

AnnaFagerell
10/15/16, 2:51 PM
#3

Hur ser värdena ut på höet? För tuggbehovet är det för lite mat.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Mariezigge74
10/15/16, 6:52 PM
#4

vet inte hur värdet är på höet. Men förra höst/vinter var värdet bra. Vi har köpt detta av samma bonde. men kan ju kolla med dom andre hästägarna i stallet

StuteriSolo
10/16/16, 8:47 AM
#5

2 kg grovfoder är för litet, är det bra värden på höet ge även halm. Hästar är ju gjorda för att äta i stort sett hela dygnet. Shettisar behöver ca 25 MJ och 150 SRP per dygn i underhåll(det varierar med vikt, hull,ålder och träning)

[nevamisse]
10/24/16, 8:27 PM
#6

Låter väldigt lite med 2kg för tuggbehovets skull.

Annons:
Mariezigge74
10/26/16, 11:54 PM
#7

han får nu 3 kg hö

2dl lusern

2 dl betfor

½ dl Linfrökaka

men en i stallet sa att ponnisar blir tjocka av det.

AnnaFagerell
10/27/16, 8:58 AM
#8

Varför får han betfor? Och behöver han protein från lucern? Jag skulle skippat det och gett ännu mer Hö istället beroende på höets värden

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[nevamisse]
10/27/16, 9:53 AM
#9

#7 Varför behöver ponnyn lusern, betfor och linfrö? Bättre den får mer hö istället.

Skogskvinnan
10/27/16, 10:31 AM
#10

Min fånghäst ska ha 4 kg hö/dag enligt veterinären, så 2 kg låter väldigt lite. Säger som de andra, skippa betfor, lucern och linfrö och öka högivan. Har haft shettis ponnytravare som tävlat, de har ätit hö och bara fått lite kraftfoder efter träning/tävling. Om höet har bra värden behöver man inte krångla till det med en massa annat.

Mariezigge74
10/29/16, 9:17 PM
#11

Det är väll ändå min ponny och han har fått den mat från sin tidigare ägare. Han körs o måste kunna orka o dra vagn o mig på flera timars tur. O han tål inte hö i heller. Linfrökaka o betfor e bra för magen.  Tänker inte ta bort nån mat för honom. Han går på magmedecin och exemia med o det äter han inte bara.

Mariezigge74
10/29/16, 9:19 PM
#12

o en sak till går fler hästar i hagen. så kan inte höja höet samnt om jag höjer höet får han diarre. Vill inte ha en vinter till med en sjuk ponny med väedens diarre

[nevamisse]
10/29/16, 11:21 PM
#13

#11 Då förstår jag inte varför du skrev tråden, om du inte kan se olika perspektiv? Ingen har väl sagt något om hur du ska fodra din ponny, bara ifrågasatt varför du gör som du gör. Hur du än ser det så är 2kg hö för lite för att hästen ska kunna må bra och få sitt tuggbehov tillgodosett. En häst ska inte ha några längre uppehåll utan något att tugga på.

En häst som inte tål hö kanske man behöver ta bort, varför tål den inte hö? Men den tål lusern?

Annons:
Urhasten
10/30/16, 8:14 PM
#14

#12 Det kan vara så att din ponny inte orkar att arbeta på grund av alldeles för lite grovfoder. Läs på HästSverige ex. där dem flertalet gånger upprepar 1 kg ts hö per 100 kg häst. Det låter som att din ponny ändå arbetar flitigt och det är mer sunt att balansera och stabilisera mag-tarmsystem med tillräcklig grovfodergiva. Det går jättebra att blanda mineraler med endast uppblött lusern. Har ponnyn eksem? För i så fall kan betfor vara bra att välja bort på grund av socker- och stärkelsehalten. Även välja ex. melassfritt lusern. En hästmage med otillräcklig grovfodergiva kan ge orolig mage. Det vill säga ex. diarré.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Mariezigge74
11/2/16, 2:07 AM
#15

Min ponny får   3 kg ensilage ( det är det han inte tål så bra) 

han får typ 2½ kg torr hö när han står inne några timmar. 

Jag använder inte vanlig betfor. Han får special betfor.

Nu mera får han mest den special betfor och mineraler och sin magmedecin.

Exemia fick han när knott o insekter anföll han. 

Kommer inte ta bort en 8 årig ponny som jag bara har ägt i 1 år

Urhasten
11/3/16, 4:53 PM
#16

Nu är det så här att du frågade om det är för lite eller för mycket mat du ger din ponny och svaret är faktiskt ja - för lite grovfoder. Sedan har vi aldrig diskuterat om du ska ta bort din ponny eller inte.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Mariezigge74
12/4/16, 12:09 AM
#17

Urhasten va en som skrev att jag kanske skulle ta bort han. 

han får 5½ kg hösilage/dag

Betforet o lusernen är sockerfritt o sen får han ½dl Awinna( som har hjälpt hans mage) Han har fin mage nu.

[Shettisar]
12/5/16, 11:22 AM
#18

Tål din ponny inte hösilaget så byt ut det till enbart torr hö,hade jag gjort. Kanske du slipper lägga pengar på  tillskott 😉

Upp till toppen
Annons: